DROPS / 177 / 16

Feel Free by DROPS Design

Strikket genser med v-hals, sjalskrage og ¾ ermer i DROPS Alpaca Bouclé. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Modell ab-073
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer:
DROPS ALPACA BOUCLÉ fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
250-300-300-350-350-400 g farge 0100, natur

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (80 cm) NR 5 – eller de pinnene du må bruke for å få 17 masker og 22 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (80 cm) NR 4,5 – til vrangbord.
----------------------------------------------------------

DROPS ALPACA BOUCLÉ UNI COLOUR (50g)
DROPS Alpaca Party! / 30% OFF!
36.00 NOK
25.00 NOK
n/a
DROPS ALPACA BOUCLÉ MIX (50g)
DROPS Alpaca Party! / 30% OFF!
36.00 NOK

For å beregne hvordan det skal felles jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 216 masker) og deler med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 24) = 9. I dette eksempelet strikkes hver 8. og 9.maske sammen.

FELLETIPS-2 (gjelder v-halsen):
Fell til v-hals på innsiden av 10 rillemasker til sjalskrage mot midt foran + etterhvert de økte masker til sjalskrage. Alle fellinger gjøres fra retten!
Fell slik etter 10 rillemasker + de økte masker til sjalskrage: Ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 1 maske felt).
Fell slik før 10 rillemasker + de økte masker til sjalskrage: Strikk 2 rett sammen (= 1 maske felt).

ØKETIPS-1 (gjelder sjalskragen):
Øk 1 maske på innsiden av den ytterste rillemasken i hver side mot midt foran ved å lage 1 kast om pinnen. På neste pinne strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS-2 (gjelder midt under ermet):
Start 1 maske før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 2 rett (merketråden sitter midt mellom disse 2 maskene), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.
----------------------------------------------------------

GENSER:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne opp til v-halsen, deretter strikkes for- og bakstykket frem og tilbake på rundpinne til ferdig mål. Ermene strikkes rundt på settpinner.

BOL:
Legg opp 216-232-248-264-288-312 masker på rundpinne 5 med Alpaca Bouclé. Bytt til rundpinne 4,5 og strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord rundt (= 3 rett / 5 vrang). Når arbeidet måler 5 cm strikkes det 1 omgang rett der det felles 24-28-32-28-32-36 masker jevnt fordelt – LES FELLETIPS-1 = 192-204-216-236-256-276 masker. Sett 1 merketråd på begynnelsen av omgangen og 1 merketråd etter 96-102-108-118-128-138 masker (= i sidene). Bytt til rundpinne 5 og strikk glattstrikk. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arbeidet måler 25-27-27-29-29-29 cm strikkes neste omgang slik: 43-46-49-54-59-64 masker rett, strikk vrang over de 10 neste maskene (= midt foran), strikk rett ut omgangen. Strikk 1 omgang rett, men istedenfor å avslutte omgangen i siden, fortsettes det med rett frem til de 10 maskene midt foran. Nå strikkes det opp 1 maske på baksiden av hver av de 10 maskene (strikk opp 1 maske i hver maske) = 202-214-226-246-266-286 masker på pinnen. Videre strikkes det glattstrikk frem og tilbake fra midt foran med 10 masker i RILLE – se forklaring over, i hver side til sjalskrage.
LES HELE NESTE AVSNITT FØR DET STRIKKES VIDERE!
V-HALS: Når det er strikket 5 pinner frem og tilbake starter fellingen til v-hals på neste pinne fra retten – LES FELLETIPS-2. Fell til v-hals i hver side mot midt foran på hver 6.pinne totalt 3-3-4-4-5-5 ganger, deretter på hver 10.pinne totalt 2 ganger i alle størrelser.
SJALSKRAGE: SAMTIDIG når det er strikket 10 riller i hver side økes det til sjalskrage på hver 8.pinne totalt 5 ganger i hver side – LES ØKETIPS-1.
ERMHULL: SAMTIDIG når arbeidet måler 35-36-37-38-39-40 cm deles arbeidet ved merketrådene i hver side og for- og bakstykket strikkes videre hver for seg.

BAKSTYKKE:
= 96-102-108-118-128-138 masker. Fortsett frem og tilbake med glattstrikk og legg opp 1 ny maske i hver side (= kantmaske til søm) = 98-104-110-120-130-140 masker på pinnen. Når arbeidet måler 50-52-54-56-58-60 cm felles de midterste 18-18-20-20-22-22 maskene av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Fortsett med glattstrikk og fell av 1 maske på neste pinne fra halsen = 39-42-44-49-53-58 masker tilbake på pinnen. Strikk videre til arbeidet måler 52-54-56-58-60-62 cm og fell av – pass på at avfellingskanten ikke strammer. Strikk den andre skulderen på samme måte.

VENSTRE FORSTYKKE:
Fortsett frem og tilbake med glattstrikk og riller SAMTIDIG som det felles til v-hals og økes til sjalskrage som før. I tillegg legges det opp 1 ny maske mot siden (= kantmaske til søm). Når arbeidet måler 52-54-56-58-60-62 cm felles de ytterste 39-42-44-49-53-58 maskene på skulderen av – pass på at avfellingskanten ikke strammer = 15 masker tilbake på pinnen i alle størrelser til sjalskrage. Strikk riller frem og tilbake over disse maskene i 8-8-8-8-9-9 cm fra der skuldermaskene ble felt av og sett maskene på 1 tråd.

HØYRE FORSTYKKE:
Strikk videre på samme måte som venstre forstykke, men med økninger og fellinger i motsatt side.

ERME:
Legg opp 40-40-40-40-48-48 masker på settpinner 5 med Alpaca Bouclé. Bytt til settpinner 4,5 og strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord rundt (= 3 rett / 5 vrang). Når arbeidet måler 5 cm strikkes det 1 omgang rett der det felles 4-2-0-0-6-4 masker jevnt fordelt = 36-38-40-40-42-44 masker. Sett 1 merketråd på begynnelsen av omgangen (= midt under ermet). Bytt til settpinner 5 og strikk glattstrikk. Når arbeidet måler 7-8-8-8-7-6 cm økes det 2 masker midt under ermet – LES ØKETIPS-2. Øk slik totalt 11-12-12-14-15-15 ganger i størrelse S: På hver 4.omgang, i størrelse M + L: På hver 3.omgang og i størrelse XL + XXL + XXXL: På hver 2.omgang = 58-62-64-68-72-74 masker. Når arbeidet måler 28-27-26-24-22-20 cm felles alle maskene av - pass på at avfellingskanten ikke strammer. Strikk et erme til på samme måte.

MONTERING:
Sy skuldersømmene innenfor avfellingskanten – pass på at sømmen ikke strammer.
Sy kragen sammen midt bak med maskesting og sy kragen til halsringningen bak i nakken - sømmen skal vende inn mot vrangen. Sy i ermene innenfor 1 kantmaske i hver side.