DROPS / 174 / 1

Jackson by DROPS Design

Gebreid vest voor heren met eenvoudige kabel, structuurpatroon en sjaalkraag van DROPS Karisma. Maat: XS - XXXL.

DROPS design: Model nr. u-805
Garengroep B
----------------------------------------------------------
Maat: XS/S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal:
DROPS KARISMA van Garnstudio
750-850-900-1000-1100-1200 gr. kleur nr. 21, grijs

DROPS BREINLD ZONDER KNOP EN RONDBREINLD (40 en 80 cm) 4 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 21 st x 28 nld in tricotst = 10 x 10 cm.
DROPS BREINLD ZONDER KNOP en RONDBREINLD (80 cm) 3 mm - voor de boordsteek.
DROPS KABELNLD - voor de kabels.
DROPS DONKER BUFFELHOORN KNOPEN NR. 538: 6 stuks voor alle maten.
----------------------------------------------------------

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 35.85€ krijgen. Lees meer.

Zie telpatronen A.1 tot en met A.5. De telpatronen laten het patroon aan de goede kant zien. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.

TIP VOOR HET BREIEN (voor de voorbies):
Om te voorkomen dat de voorbiezen in elkaar trekken in de hoogte, worden verkorte toeren gebreid over de voorbiezen als volgt: *begin middenvoor en brei de buitenste 10 st r (= voorbies), keer het werk, 1 st r afh, trek de draad aan en brei de rest van de nld r *, herhaal van *-* na ongeveer elke 10 nld in het werk.

TIP VOOR HET MEERDEREN-1 (voor de sjaalkraag):
Meerder 1 st naast de laatst st richting middenvoor door in de voorste en de achterste lus van dezelfde st te breien.

TIP VOOR HET MEERDEREN-2 (voor de midden onder de mouw):
Meerder 1 st aan elke kant van st met markeerder midden onder de mouw. Meerder 1 st door 1 omsl te maken, op volgende nld brei omsl gedraaid om gaatjes te voorkomen. Brei de meerder st in de patroon A.3.

TIP VOOR HET MINDEREN (voor de hals):
Minder naast 10 voorbies st in ribbelst en meerder st voor sjaalkraag. Alle minderingen worden aan de goede kant gemaakt!
Minder als volgt voor de voorbies en kraag: 2 r samen.
Minder als volgt na de kraag en voorbies: 1 r afh, 1 r, afgeh st overh.

KNOOPSGATEN:
Maak knoopsgaten aan de goede kant op de linkervoorbies (als het kledingstuk gedragen wordt). 1 knoopsgat = brei 6 voorbies st als hiervoor, haal de een na laatste st op de rechternld over de buitenste st op de rechternld, 1 r, haal de een na laatste st op de rechternld over de buitenste st op de rechternld (2 st afgekant), brei de laatste 3 st r. Zet in de volgende nld 2 nieuwe st op boven de afgekante st.
Maak knoopsgaten bij een hoogte van:
MAAT XS/S: 2, 12, 21, 31, 40 en 50 cm.
MAAT M: 2, 12, 21, 31, 41 en 51 cm.
Maat L: 2, 12, 22, 32, 42 en 52 cm.
MAAT XL: 3, 13, 23, 33, 43 en 53 cm.
Maat XXL: 3, 13, 23, 33, 43 en 54 cm.
MAAT XXXL: 3, 13, 24, 34, 45 en 55 cm.
----------------------------------------------------------

VEST:
Wordt heen en weer gebreid op de rondbreinld van middenvoor naar middenvoor.

LIJF:
Zet 243-271-299-327-355-383 st op (incl. 10 voorbies st aan elke kant middenvoor) met rondbreinld 3 mm en Karisma. Brei 1 nld av aan de verkeerde kant. Brei de volgende nld als volgt aan de goede kant: 10 voorbies st in RIBBELST – zie uitleg boven, A.1A (= 28 st), * 3 r, 4 av *, herhaal van *-* 11-13-15-17-19-21 keer in totaal, 3 r, 7 av (= middenachter), * 3 r, 4 av *, herhaal van *-* 11-13-15-17-19-21 keer in totaal, 3 r, A.2A (= 28 st) en 10 voorbies st in ribbelst. Brei de teruggaande nld aan de verkeerde kant met ribbelst boven ribbelst, av boven av en recht boven recht. Ga verder in boordsteek tot het werk 8 cm meet en denk om de KNOOPSGATEN op de linkervoorbies – zie uitleg boven en TIP VOOR HET BREIEN.

Brei de volgende nld als volgt aan de goede kant: 10 voorbies st als hiervoor, A.1B (= 28 st geminderd tot 25 st), * 3 r, 2 av, 2 av samen *, herhaal van *-* 11-13-15-17-19-21 keer in totaal, 3 r, 2 av samen, 3 av, 2 av samen, * 3 r, 2 av, 2 av samen *, herhaal van *-* 11-13-15-17-19-21 keer in totaal, 3 r, A.2B (= 28 st geminderd tot 25 st) en 10 voorbies st als hiervoor = 213-237-261-285-309-333 st. Brei de teruggaande nld aan de verkeerde kant met ribbelst boven ribbelst, av boven av en recht boven recht (brei A.1B en A.2B volgens het telpatroon). Ga verder met rondbreinld 4 mm en brei de volgende nld aan de goede kant als volgt: 10 voorbies st als hiervoor, A.4 (= 25 st), brei A.3A over de volgende 72-84-96-108-120-132 st (= 12-14-16-18-20-22 patroonherhalingen van 6 st), brei A.3B (= 5 st), brei A.3C over de volgende 66-78-90-102-114-126 st (= 11-13-15-17-19-21 patroonherhalingen van 6 st), brei A.5 (= 25 st) en eindig met 10 voorbies st als hiervoor. Plaats 1 markeerder in de 59e-65e-71e-77e-83e-89e st vanaf elke kant middenvoor om de zijkanten aan te geven (markeerders zijn in st in ribbelst aan de zijkanten op het lijf). Ga zo verder in patroon en neem de markeerders gaandeweg mee in de hoogte. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Brei tot een hoogte van 46-47-48-49-50-51 cm, kant dan 7 st af aan elke kant voor de armsgaten (dus kant de st met de markeerder af en 3 st aan elke kant van deze st). Eindig voorpand en achterpand dan apart.

ACHTERPAND:
= 89-101-113-125-137-149 st.
Ga verder in A.3 op het achterpand als hiervoor en kant af voor de armsgaten aan het begin van elke nld aan elke kant als volgt: 0-0-2-5-5-7 keer 2 st en 2-2-4-4-4-6 keer 1 st = 85-97-97-97-109-109 st. Ga verder en brei tot het werk 66-68-70-72-74-76 cm meet. Kant nu de middelste 23-27-27-27-29-29 st af voor de hals en eindig elke schouder apart. Kant 2 st af in de volgende nld langs de hals = 29-33-33-33-38-38 st over op de schouder. Ga verder en brei tot het werk 68-70-72-74-76-78 cm meet en kant dan losjes alle st af. Herhaal op de andere schouder.

LINKERVOORPAND:
= 55-61-67-73-79-85 st.
Ga verder in patroon als hiervoor en kant af voor het armsgat aan het begin van elke nld aan de zijkant als op het achterpand. Brei TEGELIJKERTIJD als er 2 nld klaar zijn na het laatste knoopsgat op de voorbies 1 ribbel (dus 2 nld r) over alleen de buitenste 10 voorbies st middenvoor (brei niet over de andere st op de nld). Brei dan over alle st op de nld als hiervoor. Meerder TEGELIJKERTIJD 1 st voor de sjaalkraag middenvoor – LEES TIP VOOR HET MEERDEREN-1. Meerder zo om de nld 18-18-18-20-20-20 keer in totaal. Minder TEGELIJKERTIJD tot een hoogte van 52-53-54-55-56-57 cm (er is nu ongeveer 2 cm gebreid na het laatste knoopsgat) 1 st voor de hals middenvoor - LEES TIP VOOR HET MINDEREN. Minder zo om de nld (dus elke nld aan de goede kant) in totaal 10-12-12-12-13-13 keer en dan elke 4e nld (dus om de nld aan de goede kant) 4 keer in totaal voor alle maten. Na alle meerderen en minderen staan er 57-61-61-63-68-68 st op de nld. Brei tot een hoogte van 68-70-72-74-76-78 cm, kant dan de buitenste 29-33-33-33-38-38 st af voor de schouder = 28-28-28-30-30-30 st over voor de kraag. Ga verder heen en weer in ribbelst over deze st als volgt: * 1 ribbel over alle st, 1 ribbel over alleen de buitenste 18-18-18-20-20-20 st *, herhaal van *-* tot de kraag ongeveer 9-9-9-10-10-10 cm meet op het kortste deel (de kraag meet ongeveer 18-18-18-20-20-20 cm aan de buitenkant). Kant alle st af.

RECHTERVOORPAND:
Brei als het linker maar in spiegelbeeld. LET OP: maak geen knoopsgaten op de rechtervoorbies. Als u 1 ribbel breit over alleen de buitenste 10 st middenvoor pas dit dan aan het linkervoorpand aan.

MOUW:
Zet 56-56-63-63-63-70 st op met breinld zonder knop 3 mm en Karisma. Brei 1 nld recht. Brei de volgende nld als volgt: * 3 r, 4 av *, herhaal van *-* de hele nld. Brei tot een hoogte van 6 cm, brei dan de volgende nld als volgt: * 3 r, 2 av, 2 av samen *, herhaal van *-* de hele nld = 48-48-54-54-54-60 st. Ga verder met breinld zonder knop 4 mm en brei in patroon in de rondte volgens telpatroon A.3A. Plaats 1 markeerder in de laatste st op de nld (dus in een st in ribbelst = midden onder de mouw) en neem de markeerder gaandeweg mee in de hoogte. Brei tot een hoogte van 8 cm, meerder dan 2 st midden onder de mouw - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN-2.
Meerder in totaal 18-20-20-22-25-25 keer in Maat S: elke 7e nld, in maat M en L: elke 6e nld, in maat XL: elke 5e nld, in maat XXL: afwisselend elke 4e en 5e nld en maat XXXL: elke 4e nld = 84-88-94-98-104-110 st. Brei tot een hoogte van 53-53-51-49-49-46 cm (LET OP: minder cm voor de grotere maten, want deze hebben bredere schouders) en kant dan de middelste 7 st af onder de mouw (kant de st met de markeerder af en 3 st aan elke kant van deze st).
Brei nu de mouwkop heen en weer op de rondbreinld. Ga verder in patroon en kant TEGELIJKERTIJD af aan het begin van elke nld aan elke kant als volgt: 1 keer 3 st, 1-1-2-3-3-4 keer 2 st en 2-2-3-3-3-6 keer 1 st. Ga verder en kant 2 st af aan elke kant van het werk tot het werk 59 cm meet voor alle maten, kant 1 keer 3 st af aan elke kant en kant de overgebleven st af. De mouw meet ongeveer 60 cm voor alle maten. Brei nog een mouw op dezelfde manier.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen. Naai de kraag samen middenachter (zorg dat de naad niet zichtbaar is als u de kraag naar beneden omvouwt). Naai de kraag langs de hals op het achterpand.
Naai de mouwen in het vest. Naai de knopen op de rechtervoorbies.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 20.12.2016
Correctie KNOOPSGATEN: Zet in de volgende nld 2 nieuwe st op boven de afgekante st. (en niet 3 nieuwe st).

= geen steek, sla dit vierkant over
= 2 av samen
= zet 5 st op een kabelnld en houd deze voor het werk, 5 r, 5 r van de kabelnld
= zet 5 st op een kabelnld en houd deze achter het werk, 5 r, 5 r van de kabelnld

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 174-1) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (126)

Elinor Poulsen 11.07.2020 - 18:47:

Hej. På første side står der at man skal strikke de yderste 10 m, vend arb. tag 1. m løs af, osv. Skal man gøre dette når man begynder på sjalskraven også? Har strikket et stykke af sjalskraven som jeg måske skal trævle op MBV Elinor poulsen

Teresa Mas Pinto 02.07.2020 - 22:45:

En el delantero izquierdo, cuando dice: AL MISMO TIEMPO aum 1 pt hacia el centro del delantero para el cuello chal . Y en el Tip para aumentos dice: Aum 1 pt en el anteúltimo pt hacia el centro del delantero . Mi pregunta: ¿Este aumento se realiza en el borde mismo de la cenefa (el punto anteúltimo) o en el borde interior de la cenefa? Por otra parte, las disminuciones del cuello se realizan en los puntos que preceden a la cenefa? Muchas gracias.

Daniel 27.06.2020 - 05:05:

Hello. When decreasing for the neckline, does the garter band cut into the cable? It seems I have 12 stitches between the band and cable, and have to dec 16. How do I continue the cable during / after this? Thank you very much.

DROPS Design 29.06.2020 kl. 07:45:

Dear Daniel, yes correct, the decreases for neck will meet the cable, just continue working the stitch K over K and P over P in the cable. Happy knitting!

Chantal Denis 02.06.2020 - 15:43:

Bonjour, encore moi, Devant droit: quand 2 rangs ont été tricotés après la dernière boutonnière, tricoter 1 côte mousse (= 2 rangs end) sur les 10 premières m de la bordure devant seulement (ne pas tricoter les autres mailles). VOULEZ VOUS DIRE UN RANG RACCOURCI? Tricoter ensuite toutes les mailles de nouveau comme avant.

DROPS Design 02.06.2020 kl. 17:39:

Bonjour Mme Denis, après ces 2 rangs après la dernière boutonnière, tricotez ainsi en commençant sur l'envers (devant gauche): tricotez les 10 m de la bordure devant comme avant, tournez, tricotez ces 10 mailles, tournez et continuez comme avant (= rangs raccourcis). Bon tricot!

Chantal Denis 02.06.2020 - 15:35:

Bonjour, Je suis rendue au devant gauche. Quand vous dite : Continuer comme avant et former l'emmanchure au début de chaque rang à partir du côté comme pour le dos... Voulez vous dire: diminuer de 2 mailles le même nombre de fois puis diminuer de 1 maille le même nombre de fois?

DROPS Design 02.06.2020 kl. 17:37:

Bonjour Mme Denis, vous allez rabattre les mailles de l'emmanchure comme vous l'avez fait pour le dos, mais que d'un seul côté pour les devants (devant gauche = en début de rang sur l'endroit), en taille L par ex vous rabattrez pour l'emmanchure 2 x 2 m et 4 x 1 m. Bon tricot!

Teresa MAS PINTO 21.05.2020 - 09:59:

En el delantero izquierdo, cuando dice: AL MISMO TIEMPO aum 1 pt hacia el centro del delantero para el cuello chal . Y en el Tip para aumentos dice: Aum 1 pt en el anteúltimo pt hacia el centro del delantero . Mi pregunta: ¿Este aumento se realiza en el borde mismo de la cenefa (el punto anteúltimo) o en el borde interior de la cenefa? Por otra parte, las disminuciones del cuello se realizan en los puntos que preceden a la cenefa? Muchas gracias.

Chantal Denis 26.04.2020 - 18:21:

Bonjour, Les rangs raccourcis sur la bordure, vous dites à tous les 5 rangs... il s'agit de 5 rangs aller-retour (10 rangs) ou 5 rangs allers....

DROPS Design 27.04.2020 kl. 09:23:

Bonjour Mme Denis, on compte 1 rang à chaque fois que l'on tricote les mailles d'un rang, autrement dit 10 rangs = 10 rangs tricotés au total (en comptant les rangs sur l'endroit et les rangs sur l'envers). Bon tricot!

Lina Vallezza 18.04.2020 - 08:48:

Guten Morgen , bin jetzt an den Ärmel aber irgendwie blockiert , komme nicht mehr weiter mit den Zunahmen der Ärmel Mitte ,wenn ich es richtig verstanden habe muss ich einen markierer nur an der letzten Masche machen 1masche zunehmen 1 str 1 zunehme nächste reihe hinten normal stricken, ab hier meine Frage die nächsten zunahmen verschieben sich immer das heisst ich habe immer 1 masche mehr von aussen ? und die zuhname ist nur auf eine Seite nicht auf beiden seiten? danke

DROPS Design 20.04.2020 kl. 09:34:

Liebe Frau Vallezza, die Zunahmen werden im Muster A.3 gestrickt, dh mitte unter der Ärmel haben Sie 1 Masche kraus rechts (= die letzte Masche in A.3A), die neuen Maschen sollen Sie so stricken daß das Muster am Anfang und am Ende der Runde anpasst: die erste Zunahme wird krausrechts gestrickt, die 6 nächsten glatt rechts und diese 7 Zunahmmen so wiederholen. Viel Spaß beim stricken!

Leslie Carroll 17.04.2020 - 07:47:

Can this pattern be knitted flat in sections (front; back; each sleeve) -- and then be stitched together?

DROPS Design 17.04.2020 kl. 09:20:

Dear Mrs Carroll, you will find how to adapt a pattern into straight needles here. Happy knitting!

Sofysofy7 17.04.2020 - 02:23:

Hello Could sleeves be worked on circular needles?

DROPS Design 17.04.2020 kl. 09:12:

Dear Sofysofy7, sure you can either work with a smaller circular needle (40 cm) and even with a longer but using the magic loop technique. Happy knitting!

Laat een opmerking achter voor DROPS 174-1