DROPS / 163 / 20

Ice Rose by DROPS Design

Gehaakte DROPS kleed van 3 draden "Eskimo".

DROPS design: Model nr. ee-539
Garengroep E en E en E
----------------------------------------------------------
Maten: ongeveer 132 cm in diameter.
Materiaal:
DROPS ESKIMO van Garnstudio
1700 gr. kleur nr. 37, saffier

DROPS HAAKNLD 12 mm – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 5 stk met 3 draden Eskimo = 10 cm breed.
----------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden: cirkel, kantpatroon, kleden,
2.10 EUR

Begin elke toer met stk met 3 l (deze vervangen niet het eerste stk) en eindig met 1 hv in de 3e l aan het begin van de toer.

BOBBEL:
Haak 1 dstk in achterste lus van eerste/volgend stk maar wacht met de laatste doorhaling (= 2 lussen op haak), haak 1 dstk in elke van de volgende 3 stk op dezelfde manier, haal dan draad door alle 5 lussen op haak.

PATROON:
Zie telpatronen A.1 tot en met A.5. Telpatroon A.5 laat zien hoe de toer begint en eindigt. LET OP: In telpatronen A.2-A.4 is de eerste toer de laatste toer van het vorige telpatroon; haak deze toer dus niet nog een keer, hij is alleen weergegeven zodat u weet hoe de telpatronen boven elkaar komen.
----------------------------------------------------------

KLEED:
Haak 5 l met haaknld 12 mm en 3 draden Eskimo en vorm een ring met 1 hv in de eerste l. Haak dan in PATROON – zie uitleg boven, of volgens telpatroon A.1 als volgt:
TOER 1: haak 3 l - LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN, 12 stk in l-ring en eindig met 1 hv in de 3e l.
TOER 2: haak 2 stk in achterste lus van elk stk = 24 stk.
TOER 3: haak * 2 stk in achterste lus van eerste stk, 1 stk in achterste lus van volgend stk *, herhaal van *-* de hele toer = 36 stk. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!

Haak dan A.2 (A.5 toont begin en einde van toer) 6 keer in de rondte in totaal als volgt:

TOER 4: haak 3 l, * 1 stk in beide lussen van eerste/volgend stk, 1 l, 1 stk in beide lussen van hetzelfde stk, 3 l, sla 2 stk over, 1 v in volgend stk, 3 l, sla 2 stk over *, herhaal van *-* nog 5 keer, eindig met 1 hv in 3e l aan het begin van de toer.
TOER 5: haak 1 l, * 1 v om eerste/volgende l, 3 l, 1 v om dezelfde l, 7 l, sla 3 l en 1 v en 3 l over *, herhaal van *-* nog 5 keer, eindig met 1 hv in eerste l aan het begin van de toer.
TOER 6: haak 3 l, * 7 stk om eerste/volgende l-lus (= 3 l-lus), 3 l, 1 v om volgende l-lus (= 7 l-lus), 3 l *, herhaal van *-* nog 5 keer, eindig met 1 hv in 3e l aan het begin van de toer = 6 stk-groepen op toer.
TOER 7: haak 3 l, * sla 3 stk over, 1 v in volgend stk, 3 l, sla 3 stk en 3 l over, 7 stk in volgende v, 3 l *, herhaal van *-* nog 5 keer, eindig met 1 hv in 3e l aan het begin van de toer = 6 stk-groepen op toer.
TOER 8: haak 3 l, * 4 stk om eerste/volgende l-lus, 1 stk in achterste lus van elke van de volgende 7 stk, 4 stk om volgende l-lus *, herhaal van *-* nog 5 keer, eindig met 1 hv in 3e l aan het begin van de toer = 90 stk.
TOER 9: haak 3 l, * 2 stk in achterste lus van eerste/volgend stk, 1 stk in achterste lus van elke van de volgende 10 stk, 2 stk in achterste lus van volgend stk, 1 stk in achterste lus van elke van de volgende 3 stk *, herhaal van *-* nog 5 keer, eindig met 1 hv in 3e l aan het begin van de toer = 102 stk.
TOER 10: haak 3 l, * 1 stk in beide lussen van eerste/volgend stk, 4 l, sla 3 stk over, 1 stk in beide lussen van volgend stk, 4 l, sla 3 stk over, 1 stk in beide lussen van volgend stk, 4 l, sla 3 stk over, 1 stk in beide lussen van volgend stk, 4 l, sla 4 stk over*, herhaal van *-* nog 5 keer, eindig met 1 hv in 3e l aan het begin van de toer = 24 l-lussen.
TOER 11: haak 3 l, * 1 l, 4 stk om eerste/volgende l-lus *, herhaal van *-* nog 23 keer, eindig met 1 hv in 3e l aan het begin van de toer = 96 stk en 24 l.

Haak dan A.3 (A.5 toont begin en einde van toer) 12 keer in de rondte in totaal als volgt:
TOER 12: haak 4 l, * 3 l, haak 1 BOBBEL – zie uitleg boven – in de volgende/eerste 4 stk, 6 l, 1 bobbel in de volgende 4 stk, 3 l *, herhaal van *-* nog 11 keer, eindig met 1 hv in de 4e l aan het begin van de toer = 24 bobbels.
TOER 13: haak 3 l, 3 stk om eerste l-lus, * 6 stk om volgende l-lus, 7 stk om volgende l-lus *, herhaal van *-* nog 10 keer, 6 stk om volgende l-lus, 4 stk om laatste l-lus, eindig met 1 hv in 3e l aan het begin van de toer = 156 stk.
TOER 14: haak 3 l, * 2 stk in achterste lus van eerste/volgend stk, 1 stk in achterste lus van elke van de volgende 12 stk *, herhaal van *-* nog 11 keer, eindig met 1 hv in 3e l aan het begin van de toer = 168 stk.
TOER 15: haak 3 l, * 1 stk in achterste lus van eerste/volgend stk, 1 l, 1 stk in achterste lus van volgend stk, ** 1 l, sla 1 stk over, 1 stk in achterste lus van volgend stk **, herhaal van **-** nog 4 keer, 1 l, 1 stk in achterste lus van volgend stk, 1 l, sla 1 stk over *, herhaal van *-* nog 11 keer, eindig met 1 hv in 3e l aan het begin van de toer = 96 stk en 96 l.
TOER 16: haak 3 l, 1 stk in achterste lus van elk stk en 1 stk in achterste lus van elke l = 192 stk.

Haak dan A.4 (A.5 toont begin en einde van toer) 48 keer op de toer in totaal als volgt:
TOER 17: haak 3 l, * 3 l, sla 3 stk over, 1 stk in beide lussen van volgend stk *, herhaal van *-* nog 47 keer, eindig met 1 hv in de 3e l aan het begin van de toer = 48 l-lussen.
TOER 18: haak 3 l, * haak 5 stk in middelste l, 1 v in eerste/volgend stk *, herhaal van *-* nog 47 keer, eindig met 1 hv in de 3e l aan het begin van de toer = 48 stk-groepen.
Hecht af.

Telpatroon

= l
= v in stk
= v in middelste stk
= v om l-lus
= stk in achterste lus van st
= stk om l-lus/ring
= stk in beide lussen van st
= begin toer met 3 l en eindig met 1 hv in 3e l
= begin toer met 1 l en eindig met 1 hv in eerste l
= 1 v om l, 3 l, 1 v om dezelfde l
= 7 stk om l-lus
= 7 stk in v
= Bobbel: haak 1 dstk in achterste lus van eerste/volgend stk maar wacht met de laatste doorhaling (= 2 lussen op haak), haak 1 dstk in elke van de volgende 3 stk op dezelfde manier, haal dan draad door alle 5 lussen op haak.
= 5 stk in middelste l
= begin toer met 4 l en eindig met 1 hv in 4e l
= 5 l, 1 hv in eerste l
= laatste toer van het vorige telpatroon, deze toer is al gehaakt

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 163-20.