DROPS Extra / 0-1104

Serene Spring by DROPS Design

Gebreide DROPS top met kantpatroon en raglan van ”Belle”. Wordt van boven naar beneden gebreid. Maat: S - XXXL.

DROPS design: Model nr. vs-003
Garengroep B
----------------------------------------------------------
300-350-350-400-450-500 gr. kleur nr. 02, naturel

DROPS BREINLD ZONDER KNOP EN RONDBREINLD (60 en 80 cm) 4 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 21 st x 28 nld in tricotst = 10 x 10 cm.
DROPS BREINLD ZONDER KNOP en RONDBREINLD (60 en 80 cm) 3,5 mm - voor de rand in ribbelst.
----------------------------------------------------------

vanaf 1.44 € /50g
DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 1.44 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 8.64€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

PATROON:
Zie telpatronen A.1 tot en met A.3. De telpatronen laten het patroon aan de goede kant zien.

TIP VOOR HET MINDEREN:
Minder 1 st voor de markeerder als volgt: brei tot er 2 st over zijn voor de markeerder, 1 r afh, 1 r, afgeh st overh.
Minder 1 st na de markeerder als volgt: 2 r samen.

RAGLAN:
Meerder verschillend voor de raglan voor de verschillende maten:

MAAT S-M:
Meerder 1 st aan beide zijkanten van elke markeerder (= 8 st gemeerderd) als volgt: 1 omsl, 1 gedraaid r, 1 r (= met markeerder), 1 gedraaid r, 1 omsl – brei de omsl niet gedraaid; er moeten gaatjes ontstaan. Herhaal dit meerderen om de nld nog 17-19 meer keer.

MAAT L-XL-XXL-XXXL:
Meerder elke nld aan de goede kant (= om de nld) als volgt:
Meerder 2 st aan beide zijkanten van elke markeerder (= 16 st gemeerderd in totaal) als volgt: 1 omsl, 1 r, 1 omsl, 1 gedraaid r, 1 r (= met markeerder), 1 gedraaid r, 1 omsl, 1 r, 1 omsl (brei de eerste en laatste omsl gedraaid r in de volgende nld, er moet geen gaatje komen, maar de twee middelste omslagen worden r gebreid, er moet hier wel een gaatje komen), Herhaal dit meerderen elke nld aan de goede kant nog 1-1-1-3 keer.

Meerder dan elke nld aan de goede kant (=nog steeds om de nld) als volgt:
Meerder 1 st aan beide zijkanten van elke markeerder (= 8 st gemeerderd in totaal) als volgt: : 1 omsl, 1 gedraaid r, 1 r (= met markeerder), 1 gedraaid r, 1 omsl – brei de omsl niet gedraaid; er moeten gaatjes ontstaan. Herhaal dit meerderen om de nld nog 19-20-22-21 keer in totaal.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Begin 1 st voor de markeerder en meerder als volgt: 1 omsl, 2 r (markeerder staat tussen deze 2 st), 1 omsl. Brei in de volgende nld de omsl gedraaid r om gaatjes te voorkomen.
----------------------------------------------------------

TOP:
Wordt in de rondte gebreid op de rondbreinld, van boven naar beneden.

PAS:
Zet 134-134-140-144-144-148 st op met rondbreinld 3,5 mm en Belle. Brei A.1 (= 2 st) over alle st. Als A.1 een keer in de hoogte is gebreid, ga dan verder met rondbreinld 4 mm. Brei in de volgende nld alle st recht en meerder 16-20-14-22-42-46 st gelijkmatig = 150-154-154-166-186-194 st. Plaats in de volgende nld 4 markeerders – 1 in het midden van elke overgang tussen mouw en pand - in het werk als volgt: plaats de 1e markeerder in de laatste st van de vorige nld, 45-47-49-55-65-71 r (= voorpand), brei 1 st en plaats 2e markeerder in deze, 28-28-26-26-26-24 r (= mouw), brei 1 st en plaats 3e markeerder in deze, 45-47-49-55-65-71 r (= achterpand), brei 1 st r en plaats de 4e markeerder in deze, brei de rest van de nld r (=28-28-26-26-26-24 st = mouw). DENK OM DE STEKENVERHOUDING.

Deretter strikkes det slik – SAMTIDIG som det økes til RAGLAN – se forkl over: Strikk 14-15-16-19-24-27 rett, A.2 (= 17 m), strikk rett til det gjenstår 1-1-2-2-2-2 m før 2.merke, strikk RAGLAN - se forkl over, strikk rett til det gjenstår 1-1-2-2-2-2 m før 3.merke, strikk raglan, strikk rett til det gjenstår 1-1-2-2-2-2 m før 4.merke, strikk raglan, strikk rett til det gjenstår 1-1-2-2-2-2 m før 1.merke, strikk raglan. De økte m strikkes i glstrikk.

Brei dan als volgt - meerder TEGELIJKERTIJD voor de RAGLAN - zie uitleg boven. 14-15-16-19-24-27 r, A.2 (= de 17 middelste st van het voorpand), r tot er 1-1-2-2-2-2 st overblijft voor de 2e markeerder, brei de RAGLAN - zie uitleg boven, r tot er 1-1-2-2-2-2 st over zijn voor de 3e markeerder, brei de raglan, r tot er 1-1-2-2-2-2 st overblijft voor de 4e markeerder, brei raglan, r tot er 1-1-2-2-2-2 st over zijn voor de 1e markeerder, brei de raglan. Brei de gemeerderde st in tricotst.

Als A.2 een keer in de hoogte is gebreid, brei dan in tricotst over alle st. Als alle meerderingen gemaakt zijn, staan er 294-314-338-358-394-426 st op de nld. Het werk meet ongeveer 14-15-16-17-18-19 cm. Ga verder in tricotst en brei als volgt: Brei de eerste 81-87-95-103-117-129 st (= voorpand), zet de volgende 66-70-74-76-80-84 st op een hulpdraad voor de mouw, zet 6-6-6-8-8-8 st op onder de mouw (plaats een markeerder in het midden tussen de nieuwe st), brei de volgende 81-87-95-103-117-129 st (= achterpand), zet de volgende 66-70-74-76-80-84 st op een hulpdraad voor de mouw, zet 6-6-6-8-8-8 st op onder de mouw (plaats een markeerder in het midden tussen de nieuwe st) = 174-186-202-222-250-274 st over op de nld. Plaats 1 markeerder in het werk, MEET NU HET WERK VANAF HIER.

LIJF:
Ga verder in tricotst. Minder bij een hoogte van 3 cm 1 st aan elke kant van elke markeerder aan de zijkanten (= 4 st geminderd) - LEES TIP VOOR HET MINDEREN! Herhaal dit minderen elke 2½-4-4-4-4-4 cm nog 5-3-3-3-3-3 keer = 150-170-186-206-234-258 st. Meerder bij een hoogte van 20 cm voor alle maten, meerder 1 st aan elke kant van elke markeerder aan de zijkanten (= 4 st gemeerderd) - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN. Herhaal dit meerderen elke 2-4-4-4-4-4 cm nog 5-3-3-3-3-3 keer = 174-186-202-222-250-274 st. Ga bij een hoogte van 31-32-33-34-35-36 cm verder met rondbreinld 3,5 mm. Brei A.3 (= 2 st) over alle st. Kant alle st af.

MOUW:
Wordt in de rondte gebreid op breinld zonder knop. Zet de st van de hulpdraad terug op de breinld zonder knop 4 mm en zet 6-6-6-8-8-8 st op onder de mouw = 72-76-80-84-88-92 st.
Brei 2 cm in tricotst, minder in de volgende nld 8 st gelijkmatig = 64-68-72-76-80-84 st. Ga verder met breinld zonder knop 3,5 mm. Brei A.3 over alle st. Kant alle st af. Brei de andere mouw op dezelfde manier.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 01.06.2015
Correctie: RAGLAN en PAS zijn herschreven.

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS Extra 0-1104) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (51)

Louise Ojén 05.01.2020 - 21:54:

Jeg er lidt over halvvejs i bærestykket med A2. Og det går nu op for mig at mønsteret er skævt. I opskriften står der at jeg skal strikke 14 m ret, A2 osv. Men hvornår starter de 14 masker ret? For starter de altid lige efter raglan mærket så vil mønstret jo ikke ende midt på...? Hvordan sikrer jeg mig at mønstret bliver på midten af forstykket, når der i opskriften står jeg skal strikke 14 masker derefter A2 osv? Vh. Louise.

Eva 30.06.2019 - 13:05:

Dobrý den, prosím jak na to raglánové skosení při Velikosti XL. NEMOHU SE V TOM VYZNAT. Děkuji

DROPS Design 01.07.2019 kl. 08:43:

Dobrý den, Evo, text návodu je upravený a přeformulovaný, podívejte se, prosím, na odstavec RAGLÁNOVÉ ZKOSENÍ a pak rozpis pro SEDLO - věřím, že teď bude postup srozumitelnější a jasnější. Příjemné letní pletení! Hana

Deb From Nova Scotia 20.02.2019 - 02:58:

I mad this sweater in Belle navy blue, hand washed with Eucalan delicate soap, blocked and let it dry. Love the yarn; drapes nicely & has a nice weight and shine to it. I like the fit of the sweater, but, like a few others, I find the neck too wide. I’m a fairly new knitter and don’t know what to do to make the neck opening smaller. What do you suggest? I’d like to make another sweater from this pattern. I’m guessing that I should cast on fewer stitches, and knit extra rows. Correct?

DROPS Design 20.02.2019 kl. 09:36:

Dear Deb From Nova Scotia, this pattern has a quite large neck as shown in the picture. We are unfortunately not able to adapt every pattern to every single request but please contact your DROPS store - even per mail or telephone - for any individual assistance. Happy knitting!

Dk 04.11.2018 - 17:19:

Hello, I finished the a2 and done all the 17 raglan repetitions for size small. However, instead of finding 294 stitches I only have 286. Which actually makes sense since 17 repetitions times 8 stitches is actually 136, plus the previous 150 totals 286. Is this a mistake on the pattern? Thank you !

DROPS Design 05.11.2018 kl. 09:44:

Dear Dk, you increase for the raglan a total of 18 times (= 17 more times = 18 times), so that you will have 150 sts + (8 sts inc x 18 times = 144)= 294 sts. Happy knitting!

Cindy 03.10.2018 - 04:40:

When working the sleeve I’m confused with how to pick up stitches & CO 6 then working in the round. If I do that it leaves a round hole under the arm between where I worked the body under the arm & beginning the new sleeve work. It doesn’t create a seam that can be sewn closed but a round hole. What am I doing wrong please? I’ve already made r-707 & that sleeve was easy to create...this one confuses me...help! Thanks!!

DROPS Design 03.10.2018 kl. 08:05:

Dear Cindy, this video shows how to work a jumper top down, with increases for raglan and then how to slip the sts for sleeves on a thread and how to cast on new sts under sleeves. And then how to knit all sts from sleeve bach and how to pick up sts to work sleeve top down. Happy knitting!

Kathy Fae 21.06.2018 - 18:19:

Thank you for the help. Another question regarding A2 section. I’m making a large. I have 50 sts on that section. (Instructions were knit 49, knit 1, then place a marker) So I have 50. I’ll work raglan increase, 4 sts, knit 16, work chart, (17 sts), that’s a total of 37 sts that only leaves 13 sts until marker. The A2 design will not be centered on the chest. What am I doing wrong?

DROPS Design 22.06.2018 kl. 07:54:

Dear Mrs Fae, A.2 should be centered over the 49 sts on front piece = K16, work A.2, K14, inc for raglan = YO, K1, YO, K1fb, K1 (= st with marker), K1fb, YO, K1, YO and continue working inc at each raglan, at the end of round you will work the increase on each side of first marker (= at the end of round + at the beg of next round). Happy knitting!

Kathy Fae 21.06.2018 - 09:18:

I’m unsure about A2 section. I’ve placed all my raglan markers. I’m making a Large. Is this correct: Row 1, work raglan increases (4 sts), knit 16, work row 1 of chart, then continue on with knit and regular increases to end. Row 2, knit all, twisted knit ay certain YOs. Row 3, work raglan increases, then knit 16 again, then row 3 of chart. I’m uncertain because the charted area moves over two stitches due to the two raglan increases. Am I doing this right?

DROPS Design 21.06.2018 kl. 15:24:

Dear Mrs Fae, when you will work row 3 in A.2 you should line it up over the row 1 in A.2, ie over the same 17 sts as on row 1 (you can insert a marker before and after these 17 sts to mark where A.2 should be worked). The number of sts on each side of A.2 will increase due to the raglan increases. Happy knitting!

Julie 28.05.2018 - 02:53:

Right now i have 294 stitches when i separate the stitches for the sleeves and the front and back on my needles i will only have 162 stitches when it written that i should have 174 the extra 12 stitches is that what i'm adding to the sleeves and counts for the 174? where does a person put the stitch markers?

DROPS Design 28.05.2018 kl. 09:48:

Dear Julie, the new markers will be inserted in the middle of the new 6 sts cast on under sleeve: 81 sts (= front piece), 6 sts (= 3 sts, 1 marker, 3 sts), 81 sts (= back piece), 6 sts (= 3 sts, 1 marker, 3 sts) = 174 sts (there are now 66 sts on each side on thread/st holders). Happy knitting!

Julie 18.05.2018 - 05:39:

Hi I have another question the A 2 design how many stitches are between the holes? I really don’t understand the directions so any kind of help you could give would be much appreciated

DROPS Design 18.05.2018 kl. 09:05:

Dear Julie, diagram A.2 is showing the 17 sts you have to work on mid front. Start reading diagram from the bottom corner on the right side towards the left on every round. Inserting a marker at the beg and another marker at the end of A.2 to mark these 17 sts can help. Happy knitting!

Julie 17.05.2018 - 03:30:

Could you please explain to me on the yoke part of the pattern when i switch the needles to size 4 i increased the 16 stitches on the next round it says it wants to set 4 markers than i knitted the 45 stitches and knitted one more stitch and put the 2nd marker on this stitch is this stitch is to be the dividing stitch between front and the sleeve?jploog

DROPS Design 17.05.2018 kl. 09:02:

Dear Julie, that's right the stitch with the 2nd marker is the st on raglan line between front and sleeve, the st with 3rd marker is between sleeve and back piece, the st with 4th marker is between back piece and sleeve (first st on round is the one between sleeve and front piece). Happy knitting!

Laat een opmerking achter voor DROPS Extra 0-1104