DROPS Extra / 0-1104

Serene Spring by DROPS Design

Stickad DROPS topp i ”Belle” med hålmönster och raglan. Stickad uppifrån och ned. Stl S - XXXL

DROPS Design: Modell nr vs-003
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS BELLE från Garnstudio
300-350-350-400-450-500 g nr 02, natur

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (60 och 80 cm) NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST OCH RUNDST (60 och 80 cm) NR 3,5 – till rätst kant.
----------------------------------------------------------

från 22.95 kr /50g
DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 22.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 137.7kr. Läs mer.

Instruktioner

MÖNSTER:
Se diag A.1 - A.3.

MINSKNINGSTIPS:
Det minskas 1 m före markören så här: Sticka tills det återstår 2 m före markören, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över.
Det minskas 1 m efter markören så här: Sticka 2 m räta tills.

RAGLAN:
Det ökas olika till raglan i de olika stl:
STL S-M:
Öka 1 m på varje sida av varje markör (= 8 m ökade) så här: 1 omslag, 1 m vridet rät, 1 rm (= m med markör), 1 m vridet rät, 1 omslag. Omslagen stickas inte vridna på nästa v, det ska bli hål, upprepa ökningen på vartannat v 17-19 ggr till.
STL L-XL-XXL-XXXL:
Öka 2 m på varje sida av varje markör (= totalt 16 m ökade) så här: 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 1 m vridet rät, 1 rm (= m med markör), 1 m vridet rät, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag (första och sista omslaget stickas vridet rätt på nästa v, det ska inte bli hål, men de 2 mittersta omslagen ska bli hål), upprepa ökningen på vartannat v 1-1-1-3 ggr till.
Sedan ökas det så här:
Öka 1 m på varje sida av varje markör (= totalt 8 m ökade) så här: 1 omslag, 1 m vridet rät, 1 rm (= m med markör), 1 m vridet rät, 1 omslag. Omslagen stickas inte vridna på nästa v, det ska bli hål, upprepa ökningen på vartannat v totalt 19-20-22-21 ggr.

ÖKNINGSTIPS:
Börja 1 m före markören och öka så här: 1 omslag, 2 rm (markören sitter mitt emellan dessa 2 m), 1 omslag. På nästa v stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.
----------------------------------------------------------

TOPP:
Arb stickas runt på rundst, uppifrån och ned.

OK:
Lägg upp 134-134-140-144-144-148 m på rundst 3,5 med Belle. Sticka A.1 (= 2 m) över alla m. När A.1 har stickats 1 gång på höjden, byt till rundst 4. På nästa v stickas alla m räta och det ökas 16-20-14-22-42-46 m jämnt fördelat = 150-154-154-166-186-194 m. På nästa v sätts det 4 markörer, 1 markör i den mittersta m av varje raglan så här: Sätt 1:a markören i sista m på förra v, sticka 45-47-49-55-65-71 rm (= framst), sticka 1 m och sätt 2:a markören i denna m, sticka 28-28-26-26-26-24 rm (= ärm), sticka 1 m och sätt 3:e markören i denna m, sticka 45-47-49-55-65-71 rm (= bakst), sticka 1 m och sätt 4:e markören i denna m, sticka 28-28-26-26-26-24 rm (= ärm). KONTROLLERA STICKFASTHETEN!

Sedan stickas det så här – SAMTIDIGT som det ökas till RAGLAN – se förkl ovan: Sticka 14-15-16-19-24-27 rm, A.2 (= 17 m), sticka rm tills det återstår 1-1-2-2-2-2 m före 2:a markören, sticka RAGLAN - se förkl ovan, sticka rm tills det återstår 1-1-2-2-2-2 m före 3:e markören, sticka raglan, sticka rm tills det återstår 1-1-2-2-2-2 m före 4:e markören, sticka raglan, sticka rm tills det återstår 1-1-2-2-2-2 m före 1:a markören, sticka raglan. De ökade m stickas i slätst.

När A.2 har stickats 1 gång på höjden stickas det slätst över dessa m. Efter alla ökningarna är det 294-314-338-358-394-426 m på st. Arb mäter ca 14-15-16-17-18-19 cm. Fortsätt med slätst och sticka så här: Sticka de första 81-87-95-103-117-129 m (= framst), sätt följande 66-70-74-76-80-84 m på en tråd till ärm, lägg upp 6-6-6-8-8-8 m under ärmen (sätt en markör mitt emellan de nya m), sticka de nästa 81-87-95-103-117-129 m (= bakst), sätt följande 66-70-74-76-80-84 m på en tråd till ärm, lägg upp 6-6-6-8-8-8 m under ärmen (sätt en markör mitt emellan de nya m) = 174-186-202-222-250-274 m kvar på st. Sätt 1 markör i arb, HÄRIFRÅN MÄTS NU ARB!

FRAM- OCH BAKST:
Fortsätt med slätst. När arb mäter 3 cm minskas det 1 m på varje sida av varje markör i sidorna (= 4 m minskade) – LÄS MINSKNTIPS. Upprepa minskn med 2½-4-4-4-4-4 cm mellanrum 5-3-3-3-3-3 ggr till = 150-170-186-206-234-258 m. När arb mäter 20 cm i alla stl ökas det 1 m på varje sida av varje markör i sidorna (= 4 m ökade) - LÄS ÖKNINGSTIPS. Upprepa ökningen med 2-4-4-4-4-4 cm mellanrum 5-3-3-3-3-3 ggr till = 174-186-202-222-250-274 m. När arb mäter 31-32-33-34-35-36 cm byts det till rundst 3,5. Sticka A.3 (= 2 m) över alla m. Maska av.

ÄRM:
Ärmen stickas runt på strumpst. Sätt tillbaka m från tråden på strumpst 4 och lägg upp 6-6-6-8-8-8 m under ärmen = 72-76-80-84-88-92 m.
Sticka slätst i 2 cm, på nästa v minskas det 8 m jämnt fördelat = 64-68-72-76-80-84 m. Byt till strumpst 3,5. Sticka A.3 över alla m. Maska av. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

MONTERING:
Sy ihop öppningen under ärmarna.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 01.06.2015
Rättelse: Raglan och ok är omformulerade.

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Extra 0-1104) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (51)

Louise Ojén 05.01.2020 - 21:54:

Jeg er lidt over halvvejs i bærestykket med A2. Og det går nu op for mig at mønsteret er skævt. I opskriften står der at jeg skal strikke 14 m ret, A2 osv. Men hvornår starter de 14 masker ret? For starter de altid lige efter raglan mærket så vil mønstret jo ikke ende midt på...? Hvordan sikrer jeg mig at mønstret bliver på midten af forstykket, når der i opskriften står jeg skal strikke 14 masker derefter A2 osv? Vh. Louise.

Eva 30.06.2019 - 13:05:

Dobrý den, prosím jak na to raglánové skosení při Velikosti XL. NEMOHU SE V TOM VYZNAT. Děkuji

DROPS Design 01.07.2019 kl. 08:43:

Dobrý den, Evo, text návodu je upravený a přeformulovaný, podívejte se, prosím, na odstavec RAGLÁNOVÉ ZKOSENÍ a pak rozpis pro SEDLO - věřím, že teď bude postup srozumitelnější a jasnější. Příjemné letní pletení! Hana

Deb From Nova Scotia 20.02.2019 - 02:58:

I mad this sweater in Belle navy blue, hand washed with Eucalan delicate soap, blocked and let it dry. Love the yarn; drapes nicely & has a nice weight and shine to it. I like the fit of the sweater, but, like a few others, I find the neck too wide. I’m a fairly new knitter and don’t know what to do to make the neck opening smaller. What do you suggest? I’d like to make another sweater from this pattern. I’m guessing that I should cast on fewer stitches, and knit extra rows. Correct?

DROPS Design 20.02.2019 kl. 09:36:

Dear Deb From Nova Scotia, this pattern has a quite large neck as shown in the picture. We are unfortunately not able to adapt every pattern to every single request but please contact your DROPS store - even per mail or telephone - for any individual assistance. Happy knitting!

Dk 04.11.2018 - 17:19:

Hello, I finished the a2 and done all the 17 raglan repetitions for size small. However, instead of finding 294 stitches I only have 286. Which actually makes sense since 17 repetitions times 8 stitches is actually 136, plus the previous 150 totals 286. Is this a mistake on the pattern? Thank you !

DROPS Design 05.11.2018 kl. 09:44:

Dear Dk, you increase for the raglan a total of 18 times (= 17 more times = 18 times), so that you will have 150 sts + (8 sts inc x 18 times = 144)= 294 sts. Happy knitting!

Cindy 03.10.2018 - 04:40:

When working the sleeve I’m confused with how to pick up stitches & CO 6 then working in the round. If I do that it leaves a round hole under the arm between where I worked the body under the arm & beginning the new sleeve work. It doesn’t create a seam that can be sewn closed but a round hole. What am I doing wrong please? I’ve already made r-707 & that sleeve was easy to create...this one confuses me...help! Thanks!!

DROPS Design 03.10.2018 kl. 08:05:

Dear Cindy, this video shows how to work a jumper top down, with increases for raglan and then how to slip the sts for sleeves on a thread and how to cast on new sts under sleeves. And then how to knit all sts from sleeve bach and how to pick up sts to work sleeve top down. Happy knitting!

Kathy Fae 21.06.2018 - 18:19:

Thank you for the help. Another question regarding A2 section. I’m making a large. I have 50 sts on that section. (Instructions were knit 49, knit 1, then place a marker) So I have 50. I’ll work raglan increase, 4 sts, knit 16, work chart, (17 sts), that’s a total of 37 sts that only leaves 13 sts until marker. The A2 design will not be centered on the chest. What am I doing wrong?

DROPS Design 22.06.2018 kl. 07:54:

Dear Mrs Fae, A.2 should be centered over the 49 sts on front piece = K16, work A.2, K14, inc for raglan = YO, K1, YO, K1fb, K1 (= st with marker), K1fb, YO, K1, YO and continue working inc at each raglan, at the end of round you will work the increase on each side of first marker (= at the end of round + at the beg of next round). Happy knitting!

Kathy Fae 21.06.2018 - 09:18:

I’m unsure about A2 section. I’ve placed all my raglan markers. I’m making a Large. Is this correct: Row 1, work raglan increases (4 sts), knit 16, work row 1 of chart, then continue on with knit and regular increases to end. Row 2, knit all, twisted knit ay certain YOs. Row 3, work raglan increases, then knit 16 again, then row 3 of chart. I’m uncertain because the charted area moves over two stitches due to the two raglan increases. Am I doing this right?

DROPS Design 21.06.2018 kl. 15:24:

Dear Mrs Fae, when you will work row 3 in A.2 you should line it up over the row 1 in A.2, ie over the same 17 sts as on row 1 (you can insert a marker before and after these 17 sts to mark where A.2 should be worked). The number of sts on each side of A.2 will increase due to the raglan increases. Happy knitting!

Julie 28.05.2018 - 02:53:

Right now i have 294 stitches when i separate the stitches for the sleeves and the front and back on my needles i will only have 162 stitches when it written that i should have 174 the extra 12 stitches is that what i'm adding to the sleeves and counts for the 174? where does a person put the stitch markers?

DROPS Design 28.05.2018 kl. 09:48:

Dear Julie, the new markers will be inserted in the middle of the new 6 sts cast on under sleeve: 81 sts (= front piece), 6 sts (= 3 sts, 1 marker, 3 sts), 81 sts (= back piece), 6 sts (= 3 sts, 1 marker, 3 sts) = 174 sts (there are now 66 sts on each side on thread/st holders). Happy knitting!

Julie 18.05.2018 - 05:39:

Hi I have another question the A 2 design how many stitches are between the holes? I really don’t understand the directions so any kind of help you could give would be much appreciated

DROPS Design 18.05.2018 kl. 09:05:

Dear Julie, diagram A.2 is showing the 17 sts you have to work on mid front. Start reading diagram from the bottom corner on the right side towards the left on every round. Inserting a marker at the beg and another marker at the end of A.2 to mark these 17 sts can help. Happy knitting!

Julie 17.05.2018 - 03:30:

Could you please explain to me on the yoke part of the pattern when i switch the needles to size 4 i increased the 16 stitches on the next round it says it wants to set 4 markers than i knitted the 45 stitches and knitted one more stitch and put the 2nd marker on this stitch is this stitch is to be the dividing stitch between front and the sleeve?jploog

DROPS Design 17.05.2018 kl. 09:02:

Dear Julie, that's right the stitch with the 2nd marker is the st on raglan line between front and sleeve, the st with 3rd marker is between sleeve and back piece, the st with 4th marker is between back piece and sleeve (first st on round is the one between sleeve and front piece). Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1104