DROPS / 162 / 19

Elly May by DROPS Design

Gehaakte DROPS korte broek met stokjes en kantpatroon van ”Safran”. Maat: S - XXL.

DROPS design: Model nr. e-231
Garengroep A
----------------------------------------------------------
Maat: S/M – L – XL/XXL
Materiaal:
DROPS SAFRAN van Garnstudio
300-350-350 gr. kleur nr. 17, wit

DROPS HAAKNLD 2,5 mm – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 26 stk x 16 toeren stk = 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

vanaf 0.99 € /50g
DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 0.99 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 5.94€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

INFORMATIE VOOR HET HAKEN:
Vervang de eerste v aan het begin van elke v-toer door 1 l. Eindig de toer met 1 hv in de 1e l aan het begin van de toer.
Vervang het eerste stk aan het begin van elke stk toer door 3 l. Eindig de toer met 1 hv in de 3e l aan het begin van de toer.

PATROON:
Zie telpatronen A.1 tot en met A.3.

TIP VOOR HET MEERDEREN 1:
Meerder 2 stk middenachter als volgt:
Haak tot er 2 stk over zijn voor de markeerder middenachter, haak 2 stk in eerste stk, 1 stk in elk van de volgende 2 stk (markeerder staat tussen deze) en 2 stk in volgend stk (= 2 stk gemeerderd).

Meerder 4 stk middenachter als volgt:
Haak tot er 4 stk over zijn voor de markeerder middenachter, haak 2 stk in eerste stk, 1 stk in volgend stk, 2 stk in volgend stk, 1 stk elke van de volgende 2 stk (markeerder staat tussen deze) en 2 stk in volgend stk, 1 stk in volgend stk, 2 stk in volgend stk (= 4 stk gemeerderd).

TIP VOOR HET MEERDEREN 2:
Haak tot er 1 stk overblijft voor de markeerder aan de kant, haak 2 stk in eerste stk, 1 stk in volgend stk (markeerder is in dit stk) en 2 stk in volgend stk (= 2 stk gemeerderd). Herhaal dit meerderen aan de andere kant = 4 st gemeerderd op de toer.
----------------------------------------------------------

KORTE BROEK:
Wordt van boven naar beneden gehaakt.
Haak 224-274-326 l met haaknld 2,5 mm en Safran en vorm een ring met 1 hv in de eerste l. Plaats 1 markeerder aan het begin van de toer = middenachter.
Haak de eerste toer als volgt: 1 l, * sla 1 l over, 1 v in elke van de volgende 7 l *, herhaal van *-* tot er 0-2-6 l over zijn, haak 1 v in elke van deze l = 196-240-286 v.
LEES TIP VOOR HET HAKEN! Ga verder met 1 v in elke v tot het werk 2 cm meet. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Haak nu een gaatjesrand als volgt: 4 l, sla 1 v over, * 1 stk in volgende v, 1 l, sla 1 v over*, herhaal van *-* de hele toer, eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer. Haak op de volgende toer 1 v in elk stk en elke l.
Haak dan de korte broek hoger op het achterpand als volgt: haak 11-12-13 v voorbij de markeerder middenachter, keer en haak 1 hv in de eerste st, dan 1 v in elke van de volgende 21-23-25 v, keer en haak 1 hv in de eerste st, dan 1 v in elke van de volgende 32-35-38 st (hv wordt meegerekend). Ga zo verder met 11-12-13 st meer elke keer tot er in totaal 154-192-208 st zijn gehaakt na het laatste keerpunt. Keer opnieuw en haak tot de markeerder middenachter.
Ga verder en haak 1 toer met v en meerder TEGELIJKERTIJD 28-16-2 v gelijkmatig = 224-256-288 v. Haak dan in patroon (en plaats markeerders) als volgt vanaf middenachter: 3 stk, A.1 (= 3 stk), * 5 stk, A.1*, herhaal van *-* tot er 2 v over zijn, 2 stk en plaats TEGELIJKERTIJD een markeerder aan elke zijkant als volgt: plaats een markeerder in het 3e stk na de 7e-8e-9e herhaling van A.1, en plaats een markeerder in het 3e stk na de 21e-24e-27e herhaling van A.1 (dus 1 markeerder aan elke zijkant). Als A.1 1 keer in de hoogte is gebreid, ga dan verder met A.1X - meerder TEGELIJKERTIJD middenachter en aan de zijkanten als volgt:

ZIJKANTEN:
Meerder aan elke kant van het stk met de markeerder, aan elke zijkant als volgt - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN 2. Herhaal dit meerderen elke 4e toer 7-7-8 keer in totaal = 28-28-32 stk gemeerderd.

MIDDENACHTER:
Meerder TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 15-17-19 cm (gemeten middenvoor) middenachter als volgt – lees TIP VOOR HET MEERDEREN-1. Herhaal dit meerderen met 2 stk middenachter elke toer 10 keer in totaal, en herhaal dit meerderen met 4 stk elke toer 2-2-3 keer = 28-28-32 stk gemeerderd.

Er zijn nu 280-312-352 stk op de toer. Het werk meet nu ongeveer 22-24-27 cm middenvoor en 27-29-32 cm middenachter. Splits het werk nu voor de pijpen als volgt: haak 1 hv in elke van de eerste 5-6-6 stk op de toer, keer en haak 1 stk in elke van de eerste 10-12-12 stk (dus 5-6-6 st aan elke kant van de markeerder middenachter). Deze 10-12-12 stk = spie voor het kruis. Haak stk heen en weer over deze stk. Minder bij een hoogte van 4-5-6 cm 1 stk aan elke kant, Herhaal dit minderen bij een hoogte van 8-9-10 cm = 6-8-8 stk. Ga verder met 1 stk in elk stk tot de spie 11-12-13 cm meet, knip de draad af. Naai de spie vast, met de zijkanten tegen elkaar, aan de middelste 6-8-8 st middenvoor. Haak dan de pijpen.

PIJP:
Haak 1 stk in elke van de 132-146-166 stk langs een pijp (dus haak 1 stk in elk stk in A.1X en 1 stk in de l-lus = 3 stk), haak ook nog 28-31-34 stk langs de zijkant van de spie = 160-177-200 stk. Haak 2 toeren met stk en meerder TEGELIJKERTIJD op de laatste toer 0-3-0 stk gelijkmatig door 2 stk in 1 stk te haken = 160-180-200 stk.

Ga verder en haak als volgt:
TOER 1: 3 l (= 1 stk), * 1 l, sla 1 stk over, 1 stk in volgend stk * , herhaal van *-* tot er 1 stk overblijft, 1 l, sla 1 stk over, 1 hv in 3e l aan het begin van de toer.
TOER 2: 3 l (= 1 stk), * 1 stk in l-lus, 1 stk in volgend stk *, herhaal van *-* de hele toer tot er 1 l-lus overblijft, 1 stk in l-lus, eindig met 1 hv in 3e l op toer.
TOER 3: haak nu in patroon als volgt: Haak in patroon volgens telpatroon A.2 over de eerste 10 stk, ga verder met A.3 over de hele toer. Eindig elke toer met 1 hv in het begin van de toer. DENK OM DE INFORMATIE VOOR HET HAKEN! Ga zo verder tot patroon A.2-A.3 in de hoogte zijn gehaakt. Hecht af. Haak de andere pijp op dezelfde manier.

STRIKBAND:
Haak een ketting van LOSSE l van 130-140-150 cm lang en haak dan 1 hv in elke l. Rijg de strikband door de toer met gaatjes aan de bovenkant van de korte broek – begin middenvoor.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 16.02.2015
Correctie plaatsing van markeerders aan de zijkanten: plaats TEGELIJKERTIJD een markeerder aan elke zijkant als volgt: plaats een markeerder in het 3e stk na de 7e-8e-9e herhaling van A.1, en plaats een markeerder in het 3e stk na de 21e-24e-27e herhaling van A.1
Gewijzigd online: 01.06.2015
onder SHORTS: (tot er 2 v over zijn, NIET 2 stk)...Maak dan in patroon (en plaats markeerders) als volgt vanaf middenachter: 3 stk, A.1 (= 3 stk), * 5 stk, A.1*, herhaal van *-* tot er 2 v over zijn, 2 stk en plaats TEGELIJKERTIJD een markeerder aan elke zijkant als volgt:...
Gewijzigd online: 03.06.2015
Correctie: KORTE BROEK:
Wordt van boven naar beneden gehaakt.
Haak 224-274-326 l met haaknld 2,5 mm en Safran en vorm een ring met 1 hv in de eerste l. Plaats 1 markeerder aan het begin van de toer = middenachter.
Gewijzigd online: 07.05.2019
Telpatroon A.1 is aangepast naar A.1 en A.1X. KORTE BROEK: Als A.1 1 keer in de hoogte is gebreid, ga dan verder met A.1X - meerder TEGELIJKERTIJD middenachter en aan de zijkanten als volgt:

Telpatroon

= stk om l-lus (1e toer= stk in stk)
= v in stk
= l
= 7 l
= v om l-lus
= hv in l
= 1e toer begint hier
= haak 1 stk maar wacht met de laatste doorhaling, haak nog 1 stk in hetzelfde stk. Haal bij de laatste doorhaling de draad door alle lussen op de haak
= dubbel stk

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 162-19) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (109)

Angelica 23.07.2020 - 03:54:

I’d like to use this pattern to create shorts with light yarn (3), using a 3.125mm needle, 4 x 4 = 6 (4mm) 30 rows and 25 stitches. Is there a way to convert the pattern so I can use the yarn?

DROPS Design 29.07.2020 kl. 09:07:

Dear Angelica, we are unfortunately not able to adjust every pattern to every single request/tension - please contact the store where you bought the yarn for any individual assistance. Happy crocheting!

Isabel 12.07.2020 - 00:25:

Nas instruções dos calções é para fazer aumentos de 11 pontos até ter 154. Depois diz para virar o trabalho e crochetar até ao marcador do meio das costas. Ora se estou a meio das costas e é para fazer uma carreira aumentando 28 pontos como faço isso se estou a meio das costas? Gostaria de uma explicação melhor pois está muito confuso. Obrigada

DROPS Design 13.07.2020 kl. 11:14:

Faz os aumentos antes de virar até meio das costas. Só depois de fazer os aumentos e ter 154 pontos é que vira. Bom Croché

Sharon 22.06.2020 - 14:46:

Hello again, I just wanna make sure about the increase on sides, what does it mean with “increase every 4th round 7 =28 (I’m working the S/M size)? Do the increases have to be in very around (for 7 rounds)? Thanks again for the help!

DROPS Design 22.06.2020 kl. 16:08:

Dear Sharon, you have to increase on the sides (= 2 sts on each side = 4 sts increased on every increase round) a total of 7 times on every 4th round = *work 1 round with inc, 3 rounds without increase*, repeat from *-* a total of 6 times, and work 1 more increase round. Happy crocheting!

Sandrene Johnson 14.06.2020 - 00:24:

Do I have to buy the yarn in order to get the pattern

DROPS Design 14.06.2020 kl. 22:54:

Dear Sandrene, the patterns are available for free in the website. You can print it by clicking in the button print, located under the materials. Happy crocheting!

Linda 30.05.2020 - 16:41:

How do I work the mid back increase and join the end of the row? I keep using stitches from the beginning of the next row. Help!

DROPS Design 31.05.2020 kl. 01:55:

Dear Linda, when joining, put a stitch marker between the two middle stitch. For increasing, crochet two stitch in the stitch that is one stitch before and after the stitch ight next to the marker on both sides. Happy Crafting!

Sharon 26.05.2020 - 10:01:

Now I get it! Thank you very much for your answers and patience! Appreciate it!

Sharon 26.05.2020 - 04:53:

Hi, it’s me again, sorry for many questions. I wanna ask also for work 11-12-13 from mid back, this means I have to work only for 11 sts long back and forth from top to down and it is only lets say the left side from mid back marker until total 154 sts? Then how can I continue with the rest of the pattern? Do I need to work this 11-12-13 one by one and join them together instead working in round? I’m really confused, thanks again for your kind help,

DROPS Design 26.05.2020 kl. 08:59:

Dear Sharon, you are here working an elevation on back piece to make the back piece somewhat higher, so that you will have to work short rows over the sts on midback: work 11-12-13 sts past marker mid back, turn (leave all remaining sts on round unworked), work now from WS 1 sl st, 1 st in each of the next 21-23-25 sts, (leaving the remaining sts on round unworked), continue like this alternately from RS and from WS until short rows are done, then work back to the mid back to work 1 round increasing evenly. Happy crocheting!

Sharon 26.05.2020 - 03:17:

Hi, thank you for your kindness to share all the free patterns, if I may ask, what does it mean with “continue to work 1 round and the same time increase 28-16-2 evenly?” (Under shorts) I’m a bit lost here, thank you for your help in advance!

DROPS Design 26.05.2020 kl. 08:56:

Dear Sharon, work next round over all stitches as before but at the same time you will increase 28 sts in first size, 16 sts in 2nd size and 2 sts in 3rd size evenly distributed - as explained here

Lani M 10.05.2020 - 12:44:

I'm using the UK English pattern for these shorts but notice the terminology in the diagram hasn't changed (e.g. double, treble, single crochet), yet the terminology changes in the written instructions. What stitches am I supposed to use when following the diagram, US or UK terminology?

DROPS Design 11.05.2020 kl. 09:50:

Dear Lani M, check the English language, if you work the UK-English pattern, you should read treble crochet (US-double crochet), double crochet (US-single crochet) etc.. Happy crocheting!

Bernadett 11.04.2020 - 12:00:

Hallo, ich verstehe nicht, warum bei den Zunahmen in der hinteren Mitte der Markierungsfaden zwischen den Mädchen liegen soll (d.h. Muster, 2 M, Markierung, 3 M, Muster). Wenn da auf beiden Seiten des Markierers zugenommen wird, wird das ganze etwas asymmetrisch, nicht? Oder ist es kein Problem?

DROPS Design 14.04.2020 kl. 11:02:

Liebe Bernadett, die Markierer sind in das 3. von den 5 Stäbchen (= in das mittlere Stäbchen) eingesetzt, so haben Sie auf beiden Seiten: ... 5 Stb, A.1, 2 Stb, 1 Stb mit Markierer, 2 Stb, A.1, 5 Stb, A.1 ... Viel Spaß beim Häkeln!

Laat een opmerking achter voor DROPS 162-19

Elly May

A1001stitches, United Kingdom