DROPS / 139 / 28

Summer Fancy by DROPS Design

Gehaakte DROPS korte broek van ”Safran”. Maat: S - XXL.

DROPS design: Model nr. E-187
Garengroep A
--------------------------------------------------------
Maat: S - M - L - XL - XXL
Materiaal: DROPS SAFRAN van Garnstudio
200-250-250-300-300 gr. kleur nr. 06, jeansblauw.

DROPS HAAKNLD 3 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 26 v x 28 toeren = 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden: broeken, korte broek,

Vervang de eerste v aan het begin van iedere toer door 1 l en eindig iedere toer met 1 hv in de l van het begin van de toer.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Haak tot er 2 v over zijn voor de markeerder middenachter, haak 2 v in de eerste v, 1 v in iedere van de volgende 2 v (markeerder staat tussen deze st) en 2 v in de volgende v (= 2 st gemeerderd).
--------------------------------------------------------

KORTE BROEK:
Wordt van boven naar beneden gehaakt.
Haak 224-246-274-297-326 l met haaknld 3 mm en Safran en vorm een ring met 1 hv in de eerste l. Plaats een markeerder aan het begin van de toer = middenachter.
Haak de eerste toer als volgt: 1 l, * sla 1 l over, 1 v in iedere van de volgende 7 l *, herhaal van *-* tot er 0-6-2-1-6 l over zijn, haak 1 v in iedere van deze l = 196-216-240-260-286 v. LEES TIP VOOR HET HAKEN! Ga verder en haak steeds 1 v in iedere v tot het werk 2 cm meet. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Haak nu 1 toer met gaatjes als volgt: 4 l, sla 1 v over, * 1 stk in de volgende v, 1 l, sla 1 v *, herhaal van *-* de hele toer, eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer. Haak in de volgende toer 1 v in ieder stk en iedere l.

Haak dan de korte broek hoger aan de achterkant als volgt: Haak 10-11-12-13-14 v voorbij de markeerder middenachter, keer het werk en haak 1 hv in de eerste st, dan 1 v in iedere van de volgende 19-21-23-25-27 v, keer en haak 1 hv in de eerste st, dan 1 v in iedere van de volgende 29-32-35-38-41 st (haak ook een v in de hv). Ga zo verder en haak steeds 10-11-12-13-14 st meer elke keer tot er in totaal 140-154-192-208-224 st zijn gehaakt. Keer weer en haak tot de markeerder middenachter.

Ga verder en haak 1 toer met v en meerder TEGELIJKERTIJD 14-16-18-20-22 v gelijkmatig = 210-232-258-280-308 v. Ga verder met v in de rondte tot het werk 14-15-16-17-19 cm meet middenvoor.
Ga verder met v - meerder TEGELIJKERTIJD 2 st middenachter - ZIE TIP VOOR HET MEERDEREN. Herhaal dit meerderen om de toer in totaal 7-7-7-8-8 keer en dan iedere toer 7-7-7-8-8 keer = 238-260-286-312-340 v. Het werk meet nu ongeveer 21-22-23-25-27 cm middenvoor en 26-27-29-31-33 cm middenachter. Splits nu voor de pijpen als volgt: Haak 1 v in iedere van de eerste 5-5-6-6-7 v op de toer, keer en haak terug over de eerste 10-10-12-12-14 v (dus 5-5-6-6-7 st aan iedere kant van de markeerder middenachter). Deze 10-10-12-12-14 v = spie. Haak v heen en weer over deze st tot de spie10-11-12-13-14 cm hoog is, knip de draad af. Zet het uiteinde van de spie vast met de zijkanten tegen elkaar aan de middelste 10-10-12-12-14 st middenvoor. Haak dan de pijpen.

PIJP:
Haak 1 v in iedere van de 109-120-131-144-156 v langs de pijp, haak dan 26-28-31-34-36 v langs de spie = 135-148-162-178-192 v. Haak 1 toer met v en meerder TEGELIJKERTIJD 1-4-6-6-8 v gelijkmatig = 136-152-168-184-200 v. Ga 3-3-4-4-5 cm verder met 1 v in iedere v. Ga nu verder en haak als volgt:
TOER 1: 4 l (= 1 stk en 1 l), * sla 1 v over, 1 stk in de volgende v, 1 l *, herhaal van *-* de hele toer, eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer (= 68-76-84-92-100 l-lussen).
TOER 2: Haak 1 v in iedere l en 1 v in ieder stk = 136-152-168-184-200 v.
TOER 3: Haak als de 1e toer.
TOER 4: 1 l, * sla 1 l-lus over, haak in de volgende l-lus 7 dstk, sla 1 l-lus over en haak 1 v in de volgende l-lus *, herhaal van *-* langs de hele pijp maar haak in plaats van 1 v, 1 hv in de eerste l van het begin van de toer (= 17-19-21-23-25 stk-groepen = waaiers).
TOER 5: 1 v in het eerste stk op de eerste waaier, [* 3 l, 1 v in de eerste l (= 1 picot), sla 1 stk over, 1 v in het volgende stk *, herhaal van *-* in totaal 3 keer (dus 3 picots langs 1 waaier), 1 v in het eerste stk op de volgende waaier], herhaal van [-] de hele toer, eindig met 1 hv in de eerste v. Knip de draad af.

Haak op dezelfde manier langs de andere pijp.

KOORD:
Haak losjes een l-koord van 120-130-140-150-160 cm, keer en haak 1 hv in iedere l. Rijg het koord door de toer met gaatjes aan de bovenkant van de korte broek – begin en eindig middenvoor.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 139-28.