DROPS / 141 / 41

Diamond Rose by DROPS Design

Gebreide DROPS trui met raglan en patroon van "Lima". Maat: S - XXXL.

DROPS design: Model nr. li-018
Garengroep B
-----------------------------------------------------------
Maat: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal:
DROPS LIMA van Garnstudio
450-500-550-600-650-700 gr. kleur nr. 8465, grijs
100-100-100-100-150-150 gr. kleur nr. 0100, naturel
50-50-50-50-100-100 gr. kleur nr. 9010, lichtgrijs
50-50-50-50-50-50 gr. kleur nr. 4088, heidekruid

DROPS BREINLD ZONDER KNOP EN RONDBREINLD (60 en 80 cm) 4 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 21 st x 28 nld in tricotst = 10 x 10 cm.
DROPS BREINLD ZONDER KNOP en RONDBREINLD (60 en 80 cm) 3 mm - voor de boordsteek.
----------------------------------------------------------

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 1.85 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 1.95 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 24.05€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

PATROON:
Zie telpatronen A.1 en A.2. De telpatronen geven de goede kant van het werk weer. Het telpatroon wordt in de rondte in tricotst gebreid.

PATROON TIP:
De 4 st in elke raglanlijn worden in de basiskleur van A.2 gebreid, dus eerste grijs, dan naturel en tot slot lichtgrijs (zie foto).

TIP VOOR HET MINDEREN (voor de raglan):
Aan de goede kant:
Minder als volgt na de markeerder: 1 st r, 1 st r afh, 1 st r, afgeh st overh.
Minder als volgt 3 st voor de markeerder: 2 st r samen en 1 st r.
Aan de verkeerde kant:
Minder als volgt na de markeerder: 1 st av en 2 st av samen.
Minder als volgt 3 st voor de markeerder: 2 st av gedraaid samen en 1 st av.

TIP VOOR HET BREIEN:
Als de stekenverhouding in de hoogte niet klopt en het breiwerk te strak is, zal de raglan te kort worden en de armsgaten te nauw. U kunt dit compenseren voor af en toe een extra nld zonder minderingen te breien. Als het werk te los is, minder dan vaker dan beschreven in het patroon.
----------------------------------------------------------

LIJF:
Zet 195-213-234-258-291-321 st op met rondbreinld 3 mm en grijs. Brei 1 nld recht, brei dan boordsteek (= 1 st r/2 st av). Ga als de boordsteek 7 cm meet verder met rondbreinld 4 mm. Ga verder in tricotst en minder TEGELIJKERTIJD 33-35-40-44-49-55 st gelijkmatig in de 1e nld = 162-178-194-214-242-266 st. Plaats 1 markeerder aan elke kant (= 81-89-97-107-121-133 st tussen markeerders op het voorpand en achterpand). Meerder bij een hoogte van 9-9-10-10-10-10 cm 1 st aan elke kant van beide markeerders (= 4 st gemeerderd). Herhaal dit meerderen elke 7-7-7-8-8-8 cm nog 3 keer = 178-194-210-230-258-282 st. Kant bij een hoogte van 35-36-37-38-39-40 cm 8-8-8-10-10-10 st af aan elke kant voor de armsgaten (dus 4-4-4-5-5-5 st aan elke kant van beide markeerders) = 81-89-97-105-119-131 st over op het voorpand en achterpand. Laat het werk rusten en brei de mouwen.

MOUW:
Zet 51-54-54-57-60-63 st op met breinld zonder knop 3 mm en grijs. Brei 1 nld recht, brei dan boordsteek (= 1 st r/2 st av). Ga als de boordsteek 5 cm meet verder met breinld zonder knop 4 mm. Brei 1 nld recht en minder TEGELIJKERTIJD 9-12-6-9-6-9 st gelijkmatig = 42-42-48-48-54-54 st. Plaats 1 markeerder aan het begin van de nld (= midden onder de mouw). Brei nu in PATROON volgens telpatroon A.1. Brei na A.1 met grijs. Meerder TEGELIJKERTIJD in de 1e nld na A.1, 1-3-1-3-1-1 st gelijkmatig = 43-45-49-51-55-55 st. Meerder bij een hoogte van 11-12-12-11-13-11 cm 1 st aan elke kant van de markeerder midden onder de mouw. Herhaal dit meerderen elke 3-2½-2½-2½-2-2 cm nog 11-12-12-13-14-16 keer = 67-71-75-79-85-89 st. Kant bij een hoogte van 46-46-46-45-45-45 cm 8-8-8-10-10-10 st af midden onder de mouw (dus 4-4-4-5-5-5 st aan elke kant van de markeerder) = 59-63-67-69-75-79 st. Plaats 1 markeerder in de middelste st op de nld (= midden bovenkant mouw). Laat het werk rusten en brei nog een mouw.

PAS:
Zet de mouwen op dezelfde rondbreinld als het lijf waar afgekant is voor de armsgaten = 280-304-328-348-388-420 st. Plaats nu 1 markeerder in elke overgang tussen mouwen en lijf (= 4 markeerders). Plaats nog 1 markeerder in de middelste st op het voorpand en het achterpand (op elke mouw is al 1 markeerder in de middelste st).
LEES ALLE ONDERSTAANDE AANWIJZINGEN DOOR VOOR U VERDER GAAT:
Brei nu in PATROON volgens telpatroon A.2 – LEES PATROON TIP. LET OP: De st met de markeerder op het voorpand en achterpand en op de mouwen moeten overeenkomen met de pijl in het telpatroon. Tel naar de zijkant vanaf die st (dus het patroon sluit niet aan in de overgangen tussen lijf en mouwen).
Minder TEGELIJKERTIJD voor de raglan in elke overgang tussen lijf en mouwen als volgt - LEES TIP VOOR HET MINDEREN en TIP VOOR HET BREIEN:
OP DE MOUW:
Brei 1-1-0-1-0-1 nld voor u met minderen begint. Minder nu elke 4e nld in totaal 4-3-3-3-2-0 keer en dan om de nld in totaal 17-20-22-23-27-31 keer (= 17 st over op de mouw in alle maten).
OP HET LIJF: Brei 1-1-0-1-0-1 nld voor u met minderen begint. Minder nu elke 4e nld in totaal 4-3-0-0-0-0 keer, dan om de nld in totaal 17-20-27-28-25-23 keer en dan elke nld in totaal 0-0-0-0-10-16 keer.
Zet TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 50-52-54-56-58-60 cm, de middelste 25-29-29-35-35-39 st op een hulpdraad voor de hals en brei het werk verder heen en weer op de nld. Kant dan af voor de hals aan het begin van de nld aan elke kant als volgt: 1 keer 2 st en dan 1 st tot het minderen voor de raglan klaar is. Na alle minderen voor de raglan en afkanten voor de hals zijn er ongeveer 79-83-83-89-89-93 st over op de nld en meet het werk ongeveer 56-58-60-62-64-66 cm van af de schouder naar beneden.

RONDING VANAF DE HALS OP HET ACHTERPAND:
Begin middenachter en brei langs de hals met rondbreinld 4 mm en lichtgrijs, neem TEGELIJKERTIJD nieuwe st op aan elke kant van de st op de hulpdraad op het voorpand en zet de 25-29-29-35-35-39 st van de hulpdraad terug op de nld zodat er ongeveer 112-120-120-132-132-140 st op de nld staan. Plaats 1 markeerder middenvoor.
Brei in tricotst en minder TEGELIJKERTIJD gelijkmatig tot 80-82-84-88-90-92 st in de 1e nld. Brei dan heen en weer en brei TEGELIJKERTIJD een ronding op het achterpand vanaf de hals als volgt - LET OP: haal als u keert de 1e st af, trek de draad aan en brei dan als volgt:
Begin middenachter en brei tot er 12-13-14-15-16-17 st over xijn voor de markeerder middenvoor, keer, trek de draad aan en brei tot er 12-13-14-15-16-17 st over zijn voor de markeerder aan de andere kant. Keer, trek de draad aan en brei tot er 19-20-21-22-23-24 st over zijn voor de markeerder, keer, trek de draad aan en brei tot er 19-20-21-22-23-24 st over zijn voor de markeerder aan de andere kant. Keer en brei tot er 26-27-28-29-30-31 st over zijn voor de markeerder, keer, trek de draad aan en brei tot er 26-27-28-29-30-31 st over zijn aan de andere kant. Keer, trek de draad aan en brei tot er 33-34-35-36-37-38 st over zijn voor de markeerder, keer, trek de draad aan en brei tot er 33-34-35-36-37-38 st over zijn voor de markeerder aan de andere kant. Keer, trek de draad aan en brei tot middenachter.

HALSRAND:
Ga verder met rondbreinld 3 mm en brei 1 nld recht (in de rondte over alle st) en meerder TEGELIJKERTIJD gelijkmatig tot 96-99-102-105-108-111 st. Brei boordsteek (= 1 st r/2 st av) tot de boordsteek 4 cm meet. Kant dan losjes af met recht boven recht en averecht boven averecht.

AFWERKING:
Naai de openingen onder de mouwen samen.

Telpatroon

= naturel
= lichtgrijs
= grijs
= heidekruid

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 141-41) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (69)

Gabriele 15.11.2019 - 16:12:

Hallo, ich würde gerne diesen Pullover stricken, diese Wolle habe ich schon besorgt. Allerdings verstehe ich nicht, warum ich erst so viele Maschen aufnehme, um sie dann gleich wieder abzunehmen.

DROPS Design 15.11.2019 kl. 16:14:

Liebe Gabriele, wenn man mit dünneren Nadeln Bündchen strickt, braucht man mehr Maschen als glatt rechts mit grösseren Nadeln für den gleichen Umfang (Breite), deshalb muss man mehr Maschenanschlagen und dann abnehmen (so ziehen auch Bündchen nicht zusammen). Viel Spaß beim stricken!

María Luisa 09.11.2019 - 22:35:

¿De qué longitud son las agujas de doble punta para hacer este modelo?

DROPS Design 10.11.2019 kl. 16:59:

Hola Maria Luisa. Las agujas de doble punta Drops son de 20 cm de largo.

Adrienn 16.03.2019 - 21:23:

Elkészítettem a testrészt és az ujjakat, egy kötőtűre szedtem és a folytatásnál megakadtam, teljesen zavaros, hogy az ujjak oda-vissza kötésekor hogyan kell fogyasztani a raglán vonalat, ezalatt a hátrésszel mi történik? Hogyan kell kialakitani az elején a nyakkivágást?

DROPS Design 17.03.2019 kl. 11:36:

Kedves Adrien, miután egy tűre szedte a szemeket a vállrész kötéséhez, utána a munkát még nem oda-vissza, hanem körben haladva kell folytatni, addig, amíg a nyakkivágás kialakításához az eleje közepén szemtartóra szedi a megadott számú szemeket. A munkát innen folytatjuk oda-vissza haladva, a leírás szerint. Az elején a nyakkivágás kialakításához szemeket kell szemtartóra félretenni, majd ezek mellett, mind a két oldalon fogyasztani. Sikeres további kézimunkázást!

EVa Schoeters 11.12.2018 - 22:21:

Begrijp ik de minderingen correct als ik zeg dat de eerste minderingen maar x aantal keer om de 4 naalden voorkomen en daarna x aantal keer om de andere naald?

DROPS Design 12.12.2018 kl. 16:06:

Dag Eva,

Ja, dat klopt helemaal. Let erop dat het aantal keren dat je mindert verschillend kan zijn op lijf en mouwen (hangt een beetje van je maat af)

Aza 17.11.2018 - 09:23:

Il est vraiment beau le pull mais le gros raglan blanc me dérange. c'est dommage!

Satu 15.10.2018 - 11:06:

Hei! teen s-kokoa enkä nyt jostain syystä saa aloitusta oikeaan kohtaan niin että jokaiseen raglankohtaan tulee nuo 4 silmukkaa pohjavärillä. Miten/mistä aloitus pitäisi tehdä?

DROPS Design 15.10.2018 kl. 17:54:

Hei, nämä 4 raglansilmukkaa neulotaan aina kirjoneuleen kuvioraidan pohjavärillä. Eli raglanlinjoihin ei tule kuvioita. Tästä syystä kuvion alku lasketaan jokaisessa kappaleessa piirrokseen nuolella merkitystä silmukasta, joka vastaa aina etu-/takakappaleen ja hihojen merkittyä silmukkaa.

Karina Kardel 25.06.2018 - 18:50:

Jeg er usikker på hvad der menes med dette : Luk derefter af til hals i beg af p i hver side således: Luk 2 m af 1 gang og derefter 1 m helt til raglanindtagningen er afsluttet. Hvordan skal det forstås at det er til raglanindtagningen er afsluttet ??

DROPS Design 29.06.2018 kl. 07:55:

Hei Karina. Du holder på å felle av til raglan når du begynner å felle til hals, og de to fellingene er ferdig på likt. Så du feller 1 maske i begynnelsen av hver pinne mot halsen på alle omganger, til raglanen er avsluttet. Da er også halsfellingen ferdig. God fornøyelse.

Karina Kardel 24.05.2018 - 07:53:

I opskriften under BÆRESTK står flg. Masken med mærke i på for- og rygstk, og på ærmerne skal stemme med m med pil i diag. Tæl dig ud mod siden (dvs at mønsteret ikke vil gå op i overgangene mellem ryg & forstk og ærmer). Hvilken pil i diagrammet henvises der til og hvad menes der ? Hvor skal der tælles fra og til ? Forstår slet ikke denne del af opskriften.

DROPS Design 29.05.2018 kl. 13:26:

Hei Karina. Den pilen det refereres til er den pilen helt nederst, som peker oppover på en spesifikk maske (den 4 fra høyre). Den masken på forstykke, bakstykke og ermer med merke i skal derfor være den 4 masken fra høyre i diagrammet. A.2 gjentas rundt omgangen, men mønsteret går ikke opp i overgangene mellom bol og ermer. Du blir nødt til å telle deg frem til hvilken maske i diagrammet du da starter hver del med med for at den masken med merketråd i skal bli den 4 masken fra høyre i sin rapport. Vedlagt er en link med tips til hvordan å gjøre dette. God fornøyelse Hvordan plassere et diagram midt på

Karina Kardel 23.05.2018 - 17:35:

Det står således i opskriften: Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket m af til ærmegab. Skal ærmerne strikkes ind på rundpind, hvor for og bagstykke er - ligesom der vises i jeres video eller skal man blot sætte alle ærme-maskerne ind på rundpind uden at strikke dem ?

Karina Kardel 16.04.2018 - 18:46:

Der står i opskriften at ærmerne skal strikkes på strømpepinde ? Er det muligt at strikke ærmerne på rundpind i stedet, da jeg synes det giver et pænere resultat ??

DROPS Design 17.04.2018 kl. 10:15:

Hei Karina. Ja du kan fint bytte til rundpinne på ermene om du foretrekker det. God fornøyelse

Laat een opmerking achter voor DROPS 141-41