DROPS / 141 / 41

Diamond Rose by DROPS Design

Strikket DROPS genser i ”Lima” med raglan og mønster. Str S - XXXL.

Stikkord: gensere, nordisk, raglan,

DROPS Design: Modell nr li-018
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
450-500-550-600-650-700 g f.nr 8465, mellomgrå
100-100-100-100-150-150 g f.nr 0100, natur
50-50-50-50-100-100 g f.nr 9010, lys grå
50-50-50-50-50-50 g f.nr 4088, lyng

DROPS SETTP OG RUNDP (60 og 80 cm) NR 4 – eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP OG RUNDP (60 og 80 cm) NR 3 – til vrbord.

Kommentarer (60)

65% Ull, 35% Alpakka
fra 22.00 kr /50g
DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 22.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 22.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 299kr. Les mer.
MØNSTER:
Se diag A.1 og A.2. Hele mønsteret strikkes i glstrikk.

MØNSTERTIPS:
De 4 m i hver raglanlinje strikkes i bunnfargen det strikkes med i A.2, dvs først mellomgrå, senere natur og tilslutt lys grå (se foto).

FELLETIPS (gjelder raglan):
Fra retten:
Fell slik etter merketråden: Strikk 1 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
Fell slik 3 m før merketråden: Strikk 2 rett sammen og strikk 1 rett.
Fra vrangen:
Fell slik etter merketråden: Strikk 1 vrang og 2 vrang sammen.
Fell slik 3 m før merketråden: Strikk 2 vridd vrang sammen og 1 vrang.

STRIKKETIPS:
Dersom strikkefastheten ikke stemmer i høyden og det strikkes for stramt vil raglanfellingen bli for kort og ermhullet for lite. Dette kan justeres ved å strikke 1 ekstra p uten felling med jevne mellomrom mellom fellingene. Dersom det strikkes for løst må det felles oftere enn angitt i oppskriften.
----------------------------------------------------------

BOLEN:
Legg opp 195-213-234-258-291-321 m på rundp 3 med mellomgrå. Strikk 1 omg rett, deretter strikkes det vrbord (= 1 r / 2 vr). Når vrborden måler 7 cm byttes det til rundp 4. Videre strikkes det glstrikk SAMTIDIG som det felles 33-35-40-44-49-55 m jevnt fordelt på 1.omg = 162-178-194-214-242-266 m. Sett 1 merketråd i hver side (= 81-89-97-107-121-133 m mellom merketrådene på for- og bakstk). Når arb måler 9-9-10-10-10-10 cm økes det 1 m på hver side av begge merketrådene (= 4 m økt). Gjenta økningene på hver 7.-7.-7.-8.-8.-8.cm, 3 ganger til = 178-194-210-230-258-282 m. Når arb måler 35-36-37-38-39-40 cm felles det 8-8-8-10-10-10 m i hver side til ermhull (dvs 4-4-4-5-5-5 m på hver side av begge merketrådene) = 81-89-97-105-119-131 m tilbake på for- og bakstk. Legg arb til side og strikk ermene.

ERME:
Legg opp 51-54-54-57-60-63 m på settp 3 med mellomgrå. Strikk 1 omg rett, deretter strikkes det vrbord (= 1 r / 2 vr). Når vrborden måler 5 cm byttes det til settp 4. Strikk 1 omg rett SAMTIDIG som det felles 9-12-6-9-6-9 m jevnt fordelt = 42-42-48-48-54-54 m. Sett 1 merketråd på omg beg (= midt under ermet). Nå strikkes det MØNSTER etter diag A.1. Etter A.1 strikkes det videre med mellomgrå. SAMTIDIG på 1.omg etter A.1 økes det 1-3-1-3-1-1 m jevnt fordelt = 43-45-49-51-55-55 m. Når arb måler 11-12-12-11-13-11 cm økes det 1 m på hver side av merketråden midt under ermet. Gjenta økningene på hver 3.-2½.-2½.-2½.-2.-2.cm, 11-12-12-13-14-16 ganger til = 67-71-75-79-85-89 m. Når arb måler 46-46-46-45-45-45 cm felles det 8-8-8-10-10-10 m midt under ermet (dvs 4-4-4-5-5-5 m på hver side av merketråden) = 59-63-67-69-75-79 m. Sett 1 merke i den midterste m på omg (= midt oppå ermet). Legg arb til side og strikk 1 erme til.

BÆRESTK:
Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt m til ermhull = 280-304-328-348-388-420 m. Nå settes det 1 merketråd i hver overgang mellom bol og ermer (= 4 merketråder). I tillegg settes det 1 merke i den midterste m på for- og bakstk (på ermene sitter det allerede 1 merke i den midterste m).
LES HELE NESTE AVSNITT FØR DET STRIKKES!
Nå strikkes det MØNSTER etter diag A.2 – LES MØNSTERTIPS! NB: Masken med merke i på for- og bakstk, og på ermene skal stemme med m med pil i diag. Tell deg ut mot siden (dvs at mønsteret ikke vil gå opp i overgangene mellom bol og ermer).
SAMTIDIG felles det nå til raglan i hver overgang mellom bol og ermer slik - LES FELLETIPS og STRIKKETIPS:
PÅ ERMET: Strikk 1-1-0-1-0-1 omg før fellingene starter. Nå felles det på hver 4.omg totalt 4-3-3-3-2-0 ganger og deretter på hver 2.omg totalt 17-20-22-23-27-31 ganger (= 17 m tilbake på ermet i alle str).
PÅ BOLEN: Strikk 1-1-0-1-0-1 omg før fellingene starter. Nå felles det på hver 4.omg totalt 4-3-0-0-0-0 ganger, på hver 2.omg totalt 17-20-27-28-25-23 ganger og deretter på hver omg/p totalt 0-0-0-0-10-16 ganger.
SAMTIDIG når arb måler 50-52-54-56-58-60 cm settes de midterste 25-29-29-35-35-39 m på 1 tråd til hals og arb strikkes ferdig frem og tilbake på p. Videre felles det til hals på beg av p i hver side slik: fell 2 m 1 gang og deretter 1 m helt til raglanfellingen er avsluttet. Etter alle fellinger til raglan og hals er det ca 79-83-83-89-89-93 m tilbake på p og arb måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

FORHØYNING BAK I NAKKEN:
Start midt bak og strikk rundt halsen på rundp 4 med lys grå, SAMTIDIG som det strikkes opp nye m på hver side av m på tråden foran og de 25-29-29-35-35-39 m på tråden settes tilbake på p slik at det blir ca 112-120-120-132-132-140 m på p. Sett 1 merke midt foran.
Strikk glstrikk SAMTIDIG som det felles jevnt fordelt til 80-82-84-88-90-92 m på 1.omg. Videre strikkes det frem og tilbake SAMTIDIG som det strikkes forhøyning bak i nakken slik - NB. For hver gang det snues midt i arb tas 1.m løs av, stram tråden og strikk videre:
Start midt bak og strikk til det gjenstår 12-13-14-15-16-17 m før merket midt foran, snu, stram tråden og strikk til det gjenstår 12-13-14-15-16-17 m før merket i den andre siden. Snu, stram tråden og strikk til det gjenstår 19-20-21-22-23-24 m før merket, snu stram tråden og strikk til det gjenstår 19-20-21-22-23-24 m før merket i den andre siden. Snu og strikk til det gjenstår 26-27-28-29-30-31 m før merket, snu, stram tråden og strikk til det gjenstår 26-27-28-29-30-31 m i den andre siden. Snu, stram tråden og strikk til det gjenstår 33-34-35-36-37-38 m før merket, snu, stram tråden og strikk til det gjenstår 33-34-35-36-37-38 m før merket i den andre siden. Snu og strikk til midt bak.

HALSKANT:
Bytt til rundp 3 og strikk 1 omg rett (rundt over alle m) SAMTIDIG som det økes jevnt fordelt til 96-99-102-105-108-111 m. Strikk vrbord (= 1 r / 2 vr) til vrborden måler 4 cm. Deretter felles det løst av med r over r og vr over vr.

Legg opp 51-54-54-57-60-63 m på settp 3 med mellomgrå.
Oppdatert online: 02.08.2012

= mellomgrå
= lyng

Kommentarer (60)

Legg inn en kommentar!

Karina Kardel 16.04.2018 - 18:46:

Der står i opskriften at ærmerne skal strikkes på strømpepinde ? Er det muligt at strikke ærmerne på rundpind i stedet, da jeg synes det giver et pænere resultat ??

DROPS Design 17.04.2018 kl. 10:15:

Hei Karina. Ja du kan fint bytte til rundpinne på ermene om du foretrekker det. God fornøyelse

Thinet 18.01.2018 - 17:37:

Merci pour votre première réponse j’y vois un peu plus claire. Je reprends le texte un peu plus haut  « glisser les maille centrales » sur un arrêt de mailles pour l’encolu : c’ est bien des deux côtés ? Devant et derrière ? Cela veut donc dire qu’on tricote d’abord une épaule puis l’autre? Au moment de la rehausse du dos on doit aussi effectuer une réduction de mailles (40) ça fait beau d’un coup non? Merci pour vos réponses je vais détricoter se soir

DROPS Design 19.01.2018 kl. 10:44:

Bonjour Mme Thinet, ce sont les mailles du milieu devant que l'on met en attente pour l'encolure, puis on continue en allers et retours en rabattant pour l'encolure comme indiqué, et en continuant en même temps les diminutions du raglan = il reste 56-66 m (cf taille). Pour la ré-hausse, reprenez les mailles en attente et relevez des mailles de chaque côté de l'encolure pour obtenir environ 112-140 m puis diminuez à 80-92 m (il reste juste la réhausse et le col à faire, on aurait trop de mailles sinon et l'encolure serait trop large) et tricotez ensuite les rangs raccourcis de la réhausse. Bon tricot!

Thinet 17.01.2018 - 18:28:

Bonjour Cela fait plusieurs semaines que je suis bloqué..., je fais je défais je refais... je ne comprends vraiment pas les explications à partir de Dos et devant. Mais surtout rehausse encolure dos... de plus aucune photo ne m’aide. Je vais finir par inventer la suite sauf si vous pouvez me donner un petit coup de pouce. En fait j’a Vraiment besoin d’aide c’ est dommage d’avoir tricoté tout ça pour un résultat pas beau Bien cordialement Diane

DROPS Design 18.01.2018 kl. 09:02:

Bonjour Mme Thinet, cette vidéo montre comment tricoter une ré-hausse pour l'encolure dos. Après avoir tricoté le 1er tour avec des diminutions, tricotez jusqu'au milieu dos et continuez en allers et retours en tricotant le nombre de mailles indiqué pour votre taille. Bon tricot!

Päivi Pulkka 21.11.2017 - 20:04:

Neulon mallista kokoa L. En ymmärrä milloin aloitan etu- ja takakappaleen raglankavennukset. Hihojen kohdalla ilmeisesti heti, mutta aloitanko muut sitten kun hihojen kavennukset alkaa joka 2. Krs?

DROPS Design 23.11.2017 kl. 14:27:

Hei, kaikki raglankavennukset aloitetaan samanaikaisesti, eli samalla kerroksella.

Petra 10.11.2017 - 00:01:

Mám dotaz k výstřihu. Vyšel mi doprostřed vzoru, tedy velmi nízko, ač má být až u krku. Pletla jsem se všemi oky kromě odložených uprostřed. Nebo se mělo plést i s nimi? Prosím poraďte. Petra

DROPS Design 10.11.2017 kl. 12:32:

Hezký den, Petro! S odloženými oky už dál nepleteme, použijeme je až později při naplétání lemu. Pokud se vám začátek výstřihu zdá položený příliš nízko bude dobré zkontrolovat aktuální míry: pleteninu měřte volně položenou, nejlépe na rovné podložce, nijak úplet nenatahujte, pouze lehce uhlaďte rukou, aby se srovnal. Měřte vždy kolmo, svisle k dolnímu lemu a ne na kraji, ale spíš uprostřed dílu. Naměřené hodnoty pak porovnejte s údaji v návodu a také s nákresem, který najdete na jeho konci. Hodně zadru! Hana

Petra 07.11.2017 - 19:48:

Děkuji za odpověď, ale bohužel mi vůbec nepomohla. Odložená oka se ujímají, nebo uzavírají? Píšete ujímat i uzavírat, ale to přeci není totéž. Nemáte odkaz na video nebo popis, kde by to bylo detailně vysvětleno? S pozdravem Petra

DROPS Design 08.11.2017 kl. 12:31:

Máte pravdu, že ujímání a uzavírání ok jsou dva rozdílné postupy. Obecně řečeno: průkrčník je možné tvarovat oběma způsoby, v tomto konkrétním případě bych vám ale doporučila oka po stranách odložených ok uzavřít - bude se vám pak snáze naplétat lem. Hodně zdaru! Hana

Petra 06.11.2017 - 21:44:

Nerozumím pletení průkrčníků. Průkrčník se má dále tvarovat. Kdy? Plete se současně se zbylými řadami, nebo potom? Jak uzavírat průkrčník na začátku každé řady, když oka průkrčníku jsou odložená? Je to každé řady zbylých ok? Průkrčník se uzavírá po stranách?

DROPS Design 07.11.2017 kl. 18:44:

Dobrý den, Petro, ano je to přesně tak - průkrčník potřebujeme vyujímat do mírného obloučku, aby svetr u krku hezky seděl, proto po odložení ok uprostřed dílu uzavřeme ještě na každé straně těchto odložených ok další oka. Hodně zdaru! Hana

Petra 03.11.2017 - 19:08:

Nerozumím pletení průkrčníků. Průkrčník se má dále tvarovat. Kdy? Plete se současně se zbylými řadami, nebo potom? Jak uzavírat průkrčník na začátku každé řady, když oka průkrčníku jsou odložená? Je to každé řady zbylých ok, nebo každé řady průkrčníku? Průkrčník je ve výsledku uzavřený od středu, proč se tedy v návodu uzavírá po stranách?

DROPS Design 08.11.2017 kl. 12:25:

Dobrý den, Petro, průkrčník (nebo také výstřih, zkrátka otvor pro krk a hlavu :-) ) je možné tvarovat různě - např. do V nebo zaoblený, jako v tomto případě (svetr pak lépe sedí). Zaoblení průkrčníku nemůžeme udělat v jednom kroku, musíme oka ubírat postupně. Nejprve tedy odložíme největší počet ok uprostřed předního dílu, poté na každé straně těchto odložených ok uzavřeme určitý počet z ok zbylých na jehlici (viz údaje v návodu) - nejvhodnější je uzavřít oka vždy, když začínáme plést řadu. Hodně zdaru! Hana

Jolien 29.08.2017 - 18:14:

Beste, Ik begrijp het patroon noet vanaf het moment dat je 29 steken op een hulpdraad moet zetten. Bij het heen en weer breien worden deze dan niet mee gebreid? Dit is dus op het einde van telpatroon A2 en dus einde raglan? Bij de ronding op het achterpand moet er ook heen en weer gebreid worden, waar sluit dit dan aan op elkaar? Is er dan geen opening? Dank je wel alvast voor de uitleg.

DROPS Design 04.09.2017 kl. 17:16:

Hallo Jolien, Deze 29 zitten midden voor bij de hals. Je zet deze steken op een hulpdraad en breit heen en weer verder om een ronding in de hals te creëren, zodat deze lager is aan de voorkant. Later neem je deze steken weer op en brei je een boord voor de hals (zie beschrijving in de patroontekst).

June 20.08.2017 - 20:50:

Hei! Jeg skal begynne på raglanfellingen (har strikket de to første omg) men er usikker på oppskriften siden det skilles mellom fellinger på ermer og bol. Skjer ikke fellingene i overgangen mellom erme og bol? Hva menes da med at det felles hver 4. gang på ermer og hver 2. gang for bolen? Skal jeg ikke felle ved alle de fire merketrådene på hver omgang der det skal felles?

DROPS Design 21.08.2017 kl. 10:45:

Hej June, jo du feller i overgangene, men på den ene side af overgangen er du på bolen og på den anden side af samme overgang er du på ermet. Så det kan være forskelligt på bolen og på ermet. God fornøjelse!

Kommentér oppskrift DROPS 141-41