DROPS / 141 / 41

Diamond Rose by DROPS Design

Kuviollinen DROPS raglanpusero ”Lima”-langasta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli nro li-018
Lankaryhmä B
-----------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS LIMA:
450-500-550-600-650-700 g nro 8465, keskiharmaa
100-100-100-100-150-150 g nro 0100, luonnonvalkoinen
50-50-50-50-100-100 g nro 9010, vaaleanharmaa
50-50-50-50-50-50 g nro 4088, kanerva

DROPS SUKKAPUIKOT ja PYÖRÖPUIKOT (60 ja 80 cm) nro 4 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT ja PYÖRÖPUIKOT (60 ja 80 cm) nro 3 (joustinneuleeseen).

Kommentit (66)

65% Villaa, 35% Alpakkaa
alkaen 2.70 € /50g
DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 2.70 € /50g
Liljan Lankakauppa
Tilaa
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 2.90 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 35.10€. Lue lisää.
MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1 ja A.2. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

MALLINEULEVINKKI:
Jokaisen raglanlinjan 4 s neulotaan piirroksen A.2 pohjavärillä, eli ensin keskiharmaalla, sitten luonnonvalkoisella ja lopuksi vaaleanharmaalla (katso kuva).

KAVENNUSVINKKI (raglankavennukset):
Oikealta puolelta:
Kavenna näin merkkilangan jälkeen: Neulo 1 o, nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.
Kavenna näin 3 s:n päässä merkkilangasta: Neulo 2 s oikein yhteen ja 1 o.
Nurjalta puolelta:
Kavenna näin merkkilangan jälkeen: Neulo 1 n ja 2 s nurin yhteen.
Kavenna näin 3 s:n päässä merkkilangasta: Neulo 2 s kiertäen nurin yhteen ja 1 n.

NEULOMISVINKKI:
Mikäli neuletiheys ei täsmää korkeudeltaan ja jos neulotaan liian kireästi, raglankavennuksesta tulee liian lyhyt ja kädentiestä liian pieni. Korjaa tämä neulomalla tasavälein 1 ylimääräinen krs kavennusten väliin kaventamatta ollenkaan. Mikäli neulot liian löyhää, tee kavennukset tiheämmin kuin ohjeessa mainitaan.
----------------------------------------------------------

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Luo 195-213-234-258-291-321 s pyöröpuikolle nro 3 keskiharmaalla langalla. Neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla 1 o/2 n -joustinneuletta. Kun joustinneuleen pituus on 7 cm, vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Jatka neulomalla sileää neuletta ja kavenna SAMALLA 1. krs:lla tasavälein 33-35-40-44-49-55 s = 162-178-194-214-242-266 s. Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun (= 81-89-97-107-121-133 s merkkilankojen välissä etu- ja takakappaleessa). Kun työn pituus on 9-9-10-10-10-10 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 s. Työhön lisättiin 4 s. Toista tällaiset lisäykset 7-7-7-8-8-8 cm välein vielä 3 kertaa = 178-194-210-230-258-282 s. Kun työn pituus on 35-36-37-38-39-40 cm, päätä kummankin sivun keskimmäiset 8-8-8-10-10-10 s kädenteitä varten (eli päätä 4-4-4-5-5-5 s kummankin merkkilangan molemmin puolin) = 81-89-97-105-119-131 s jäljellä etu- ja takakappaleessa. Jätä työ odottamaan ja neulo hihat.

HIHA:
Luo 51-54-54-57-60-63 s sukkapuikoille nro 3 keskiharmaalla langalla. Neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla 1 o/2 n -joustinneuletta. Kun joustinneuleen pituus on 5 cm, vaihda sukkapuikkoihin nro 4. Neulo 1 krs oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 9-12-6-9-6-9 s = 42-42-48-48-54-54 s. Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n alkuun (= keskellä hihan alla). Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, jatka neulomista keskiharmaalla langalla ja lisää SAMALLA 1. krs:lla tasavälein 1-3-1-3-1-1 s = 43-45-49-51-55-55 s. Kun työn pituus on 11-12-12-11-13-11 cm, lisää keskelle hihan alle merkkilangan molemmin puolin 1 s. Toista tällaiset lisäykset 3-2½-2½-2½-2-2 cm välein vielä 11-12-12-13-14-16 kertaa = 67-71-75-79-85-89 s. Kun työn pituus on 46-46-46-45-45-45 cm, päätä keskeltä hihan alta 8-8-8-10-10-10 s (eli päätä 4-4-4-5-5-5 s merkkilangan molemmin puolin) = 59-63-67-69-75-79 s. Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n keskimmäiseen s:aan (= keskellä hihan päällä). Jätä työ odottamaan ja neulo toinen hiha samoin.

KAARROKE:
Ota kaikki osat samalle pyöröpuikolle, hihat kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 280-304-328-348-388-420 s. Kiinnitä nyt 1 merkkilanka jokaiseen kappaleiden rajakohtaan (= 4 merkkilankaa). Kiinnitä lisäksi 1 merkkilanka etu- ja takakappaleen keskimmäiseen s:aan (kummankin hihan keskimmäisessä silmukassa on jo merkkilanka).
LUE KOKO SEURAAVA KATKELMA ENNEN KUIN NEULOT!
Neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (LUE MALLINEULEVINKKI). HUOM: Piirrokseen on nuolella merkitty etu- ja takakappaleen sekä hihojen keskikohta, laske aina siitä kuvion alku.
Tee SAMALLA jokaisessa kappaleiden rajakohdassa raglankavennukset (LUE KAVENNUSVINKKI ja NEULOMISVINKKI) seuraavasti:
HIHOISSA: Neulo 1-1-0-1-0-1 krs ennen kuin aloitat kavennukset. Tee sitten kavennukset joka 4. krs yht. 4-3-3-3-2-0 kertaa ja sitten joka 2. krs yht. 17-20-22-23-27-31 kertaa (= 17 s jäljellä hihassa kaikissa koissa).
ETU- JA TAKAKAPPALEESSA: Neulo 1-1-0-1-0-1 krs ennen kuin aloitat kavennukset. Tee sitten kavennukset joka 4. krs yht. 4-3-0-0-0-0 kertaa, joka 2. krs yht. 17-20-27-28-25-23 kertaa ja sitten jokaisella krs:lla yht. 0-0-0-0-10-16 kertaa.
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 50-52-54-56-58-60 cm, siirrä keskimmäiset 25-29-29-35-35-39 s apulangalle pääntietä varten ja jatka neulomista tasona. Päätä vielä pääntien kummastakin reunasta joka 2. krs seuraavasti: 1 x 2 s ja sitten 1 s, kunnes kaikki raglankavennukset on tehty. Kun kaikki tarvittavat s:t on päätetty pääntietä varten ja kaikki raglankavennukset on tehty, työssä on jäljellä n. 79-83-83-89-89-93 s ja työn pituus on yht. n. 56-58-60-62-64-66 cm.

KOROTUS TAKANA NISKASSA:
Aoita keskeltä takaa ja neulo pääntien s:t pyöröpuikolla nro 4 vaaleanharmaalla langalla, poimi SAMALLA apulangalla odottavien silmukoiden molemmin puolin olevasta reunasta uusia silmukoita ja ota apulangalla odottavat 25-29-29-35-35-39 s takaisin työhön = n. 112-120-120-132-132-140 s työssä. Kiinnitä 1 merkkilanka keskelle eteen.
Neulo sileää neuletta ja kavenna SAMALLA 1. krs:lla tasavälein s-luku 80-82-84-88-90-92 s:aan. Jatka neulomista tasona ja tee SAMALLA korotus takana niskassa. HUOM: Aina kun olet kääntynyt työn keskellä, nosta 1. s neulomatta, kiristä lanka ja jatka neulomista.
Aoita keskeltä takaa ja neulo kunnes jäljellä on 12-13-14-15-16-17 s ennen keskiedun merkkilankaa, käännä työ, kiristä lanka ja neulo kunnes toisessa reunassa on jäljellä 12-13-14-15-16-17 s ennen merkkilankaa. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo kunnes jäljellä on 19-20-21-22-23-24 s ennen merkkilankaa, käännä työ kiristä lanka ja neulo kunnes toisessa reunassa on jäljellä 19-20-21-22-23-24 s ennen merkkilankaa. Käännä työ ja neulo kunnes jäljellä on 26-27-28-29-30-31 s ennen merkkilankaa, käännä työ, kiristä lanka ja neulo kunnes toisessa reunassa on jäljellä 26-27-28-29-30-31 s. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo kunnes jäljellä on 33-34-35-36-37-38 s ennen merkkilankaa, käännä työ, kiristä lanka ja neulo kunnes toisessa reunassa on jäljellä 33-34-35-36-37-38 s ennen merkkilankaa. Käännä työ ja neulo keskelle taakse asti.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Neulo kaikilla silmukoilla 1 krs oikein suljettuna neuleena ja lisää SAMALLA tasavälein s-luku 96-99-102-105-108-111 s:aan. Neulo 1 o/2 n -joustinneuletta, kunnes joustinneuleen korkeus on 4 cm. Päätä sitten s:t löyhästi joustinneuletta neuloen.

Päivitetty nettiin: 28.06.2012
PÄÄNTIEN REUNUS:..... Neulo kaikilla silmukoilla 1 krs oikein suljettuna neuleena ja lisää SAMALLA tasavälein s-luku 96-99-102-105-108-111 s:aan.

= keskiharmaa
= kanerva

Kommentit (66)

Näppäile kommenttisi tähän!

EVa Schoeters 11.12.2018 - 22:21:

Begrijp ik de minderingen correct als ik zeg dat de eerste minderingen maar x aantal keer om de 4 naalden voorkomen en daarna x aantal keer om de andere naald?

DROPS Design 12.12.2018 kl. 16:06:

Dag Eva,

Ja, dat klopt helemaal. Let erop dat het aantal keren dat je mindert verschillend kan zijn op lijf en mouwen (hangt een beetje van je maat af)

Aza 17.11.2018 - 09:23:

Il est vraiment beau le pull mais le gros raglan blanc me dérange. c'est dommage!

Satu 15.10.2018 - 11:06:

Hei! teen s-kokoa enkä nyt jostain syystä saa aloitusta oikeaan kohtaan niin että jokaiseen raglankohtaan tulee nuo 4 silmukkaa pohjavärillä. Miten/mistä aloitus pitäisi tehdä?

DROPS Design 15.10.2018 kl. 17:54:

Hei, nämä 4 raglansilmukkaa neulotaan aina kirjoneuleen kuvioraidan pohjavärillä. Eli raglanlinjoihin ei tule kuvioita. Tästä syystä kuvion alku lasketaan jokaisessa kappaleessa piirrokseen nuolella merkitystä silmukasta, joka vastaa aina etu-/takakappaleen ja hihojen merkittyä silmukkaa.

Karina Kardel 25.06.2018 - 18:50:

Jeg er usikker på hvad der menes med dette : Luk derefter af til hals i beg af p i hver side således: Luk 2 m af 1 gang og derefter 1 m helt til raglanindtagningen er afsluttet. Hvordan skal det forstås at det er til raglanindtagningen er afsluttet ??

DROPS Design 29.06.2018 kl. 07:55:

Hei Karina. Du holder på å felle av til raglan når du begynner å felle til hals, og de to fellingene er ferdig på likt. Så du feller 1 maske i begynnelsen av hver pinne mot halsen på alle omganger, til raglanen er avsluttet. Da er også halsfellingen ferdig. God fornøyelse.

Karina Kardel 24.05.2018 - 07:53:

I opskriften under BÆRESTK står flg. Masken med mærke i på for- og rygstk, og på ærmerne skal stemme med m med pil i diag. Tæl dig ud mod siden (dvs at mønsteret ikke vil gå op i overgangene mellem ryg & forstk og ærmer). Hvilken pil i diagrammet henvises der til og hvad menes der ? Hvor skal der tælles fra og til ? Forstår slet ikke denne del af opskriften.

DROPS Design 29.05.2018 kl. 13:26:

Hei Karina. Den pilen det refereres til er den pilen helt nederst, som peker oppover på en spesifikk maske (den 4 fra høyre). Den masken på forstykke, bakstykke og ermer med merke i skal derfor være den 4 masken fra høyre i diagrammet. A.2 gjentas rundt omgangen, men mønsteret går ikke opp i overgangene mellom bol og ermer. Du blir nødt til å telle deg frem til hvilken maske i diagrammet du da starter hver del med med for at den masken med merketråd i skal bli den 4 masken fra høyre i sin rapport. Vedlagt er en link med tips til hvordan å gjøre dette. God fornøyelse Hvordan plassere et diagram midt på

Karina Kardel 23.05.2018 - 17:35:

Det står således i opskriften: Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket m af til ærmegab. Skal ærmerne strikkes ind på rundpind, hvor for og bagstykke er - ligesom der vises i jeres video eller skal man blot sætte alle ærme-maskerne ind på rundpind uden at strikke dem ?

Karina Kardel 16.04.2018 - 18:46:

Der står i opskriften at ærmerne skal strikkes på strømpepinde ? Er det muligt at strikke ærmerne på rundpind i stedet, da jeg synes det giver et pænere resultat ??

DROPS Design 17.04.2018 kl. 10:15:

Hei Karina. Ja du kan fint bytte til rundpinne på ermene om du foretrekker det. God fornøyelse

Thinet 18.01.2018 - 17:37:

Merci pour votre première réponse j’y vois un peu plus claire. Je reprends le texte un peu plus haut  « glisser les maille centrales » sur un arrêt de mailles pour l’encolu : c’ est bien des deux côtés ? Devant et derrière ? Cela veut donc dire qu’on tricote d’abord une épaule puis l’autre? Au moment de la rehausse du dos on doit aussi effectuer une réduction de mailles (40) ça fait beau d’un coup non? Merci pour vos réponses je vais détricoter se soir

DROPS Design 19.01.2018 kl. 10:44:

Bonjour Mme Thinet, ce sont les mailles du milieu devant que l'on met en attente pour l'encolure, puis on continue en allers et retours en rabattant pour l'encolure comme indiqué, et en continuant en même temps les diminutions du raglan = il reste 56-66 m (cf taille). Pour la ré-hausse, reprenez les mailles en attente et relevez des mailles de chaque côté de l'encolure pour obtenir environ 112-140 m puis diminuez à 80-92 m (il reste juste la réhausse et le col à faire, on aurait trop de mailles sinon et l'encolure serait trop large) et tricotez ensuite les rangs raccourcis de la réhausse. Bon tricot!

Päivi Pulkka 21.11.2017 - 20:04:

Neulon mallista kokoa L. En ymmärrä milloin aloitan etu- ja takakappaleen raglankavennukset. Hihojen kohdalla ilmeisesti heti, mutta aloitanko muut sitten kun hihojen kavennukset alkaa joka 2. Krs?

DROPS Design 23.11.2017 kl. 14:27:

Hei, kaikki raglankavennukset aloitetaan samanaikaisesti, eli samalla kerroksella.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 141-41