David by DROPS Design

Gebreide DROPS trui van boven naar beneden gebreid van ”Karisma” of ”Merino Extra Fine” met ronde pas en Noors patroon. Maat 3 tot en met 12 jaar.

DROPS design: Model nr. U-047-bna
Garengroep B
--------------------------------------------------------
Maat: 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 jaar
Maat in cm: 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152
Materiaal: DROPS KARISMA van Garnstudio
250-300-350-400-450 gr. kleur nr. 16, donkergrijs
50-100-100-100-100 gr. kleur nr. 01, naturel
50-50-50-50-50 gr. kleur nr. 44, lichtgrijs

Of gebruik: DROPS MERINO EXTRA FINE van Garnstudio
250-300-350-400-450 gr. kleur nr. 18, appelgroen
50-100-100-100-100 gr. kleur nr. 01, naturel
50-50-50-50-50 gr. kleur nr. 26, pistache

DROPS BREINLD ZONDER KNOP en RONDBREINLD (40 en 60 cm) 4 mm - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 21 st x 28 nld in tricotst = 10 x 10 cm. LET OP: Het is belangrijk dat de stekenverhouding in de hoogte klopt zodat de ronde pas de juiste vorm en hoogte krijgt.
DROPS BREINLD ZONDER KNOP en RONDBREINLD (40 en 60 cm) x 3 mm - voor de boordsteek.
--------------------------------------------------------

Telpatronen M.1 en M.2. De telpatronen geven de goede kant van het werk weer. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven. Het hele patroon wordt in tricotst gebreid.
--------------------------------------------------------

TRUI:
Wordt in de rondte gebreid, van boven naar beneden.

PAS:
Zet 84-88-92-96-100 st op met een korte rondbreinld 3 mm en donkergrijs of appelgroen. Plaats een markeerder aan het begin van de nld (= middenachter). Brei 3-3-4-4-5 cm in boordsteek = 2 st r/2 st av (= halskant). Ga verder met een korte rondbreinld 4 mm. Brei 1 nld recht en pas TEGELIJKERTIJD het aantal st aan naar 78-84-90-98-105. Brei dan een ronding op het achterpand in tricotst als volgt: brei 8 st voorbij de markeerder, keer het werk, trek de draad aan en brei 16 st av terug, keer, trek de draad aan en brei 24 st r, keer, ga verder en brei steeds 8 st meer elke keer dat u keert tot er in totaal 48-48-64-64-80 st zijn gebreid na het laatste keerpunt. Brei dan weer 1 nld recht tot de markeerder middenachter. Brei nu telpatroon M.1 – zie het telpatroon voor de juiste maat!

Ga verder met een langere rondbreinld als er genoeg st zijn. Als telpatroon M.1 gebreid is, staan er 208-224-240-252-270 st op de nld. Brei dan nog 0-0-1-0-1 cm met donkergrijs of appelgroen. Het werk meet nu ongeveer 14-15-16-17-18 cm middenvoor (gemeten zonder de boordsteek langs de hals). Brei het werk af in donkergrijs of appelgroen en in tricotst. Brei eerst 1 nld recht en meerder TEGELIJKERTIJD 4-4-4-12-10 st gelijkmatig = 212-228-244-264-280 st. Brei de volgende nld als volgt: Brei 31-33-35-37-39 st, zet de volgende 44-48-52-58-62 st op een hulpdraad voor de mouw (zonder de st eerst te breien), zet 6 nieuwe st op, brei 62-66-70-74-78 st (= voorpand), zet de volgende 44-48-52-58-62 st op een hulpdraad voor de mouw (zonder ze eerst te breien), zet 6 nieuwe st op en brei 31-33-35-37-39 st.

LIJF:
= 136-144-152-160-168 st.
MEET NU HET WERK VANAF HIER! Ga 23-26-29-32-35 cm verder in tricotst. Ga verder met rondbreinld 3 mm. Brei 1 nld recht en meerder TEGELIJKERTIJD 12 st gelijkmatig = 148-156-164-172-180 st. Brei dan 3 cm boordsteek = 2 st r/2 st av. Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht.

MOUW:
Zet de st van een hulpdraad terug op breinld zonder knop 4 mm en zet dan 6 st extra op midden onder de mouw (plaats een markeerder in het midden van deze st) = 50-54-58-64-68 st. MEET NU HET WERK VANAF HIER! Brei in tricotst in de rondte met donkergrijs of appelgroen. Minder als de mouw 2 cm meet 1 st aan iedere kant van de markeerder. Herhaal dit minderen iedere 4½-3½-4-3-3½ cm in totaal 5-7-7-10-10 keer = 40-40-44-44-48 st. Brei als de mouw 20-24-28-31-35 cm meet telpatroon M.2, ga dan verder met breinld zonder knop 3 mm. Brei 3 cm boordsteek = 2 st r/2 st av en kant dan af met recht boven recht en averecht boven averecht.
Brei op dezelfde manier de andere mouw met de st op de andere hulpdraad.

AFWERKING:
Naai de openingen onder de mouwen samen.

Telpatroon

= naturel
= donkergrijs of appelgroen
= lichtgrijs of pistache
= 1 omsl, brei in de volgende nld de omsl gedraaid recht om gaatjes te voorkomen (dus brei achter in de st in plaats van voor in de st)

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS Children 22-15.