DROPS / 132 / 2

Wild Flower by DROPS Design

Gehaakt DROPS vest in een cirkel gehaakt van ”Nepal”. Maat: S tot en met XXXL

DROPS design: Model nr. NE-061
Garengroep C
--------------------------------------------------------
Maat: S/M - L/XL - XXL/XXXL
Materiaal: DROPS NEPAL van Garnstudio
600-700-800 gr. kleur nr. 612m, bruin mix

DROPS HAAKNLD 5 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 14 dstk x 5½ toeren met dstk in de hoogte = 10 x 10 cm.

DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 2.57 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 28.68€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

TIP VOOR HET HAKEN:
Vervang het eerste dstk elke toer door 4 l.

TIP VOOR HET MINDEREN-1 (voor het lijf):
Minder als volgt: Haak dstk tot er 3 dstk over zijn, * haak in de eerste van deze 1 stk, in de volgende 1 hstk en in de laatste 1 v, keer met 1 l, sla de v over, haak 1 hv in het hstk en 1 hv in het stk, dan 1 v in het eerste dstk, 1 hstk in het volgende dstk en 1 stk in het volgende dstk, haak dstk tot er 3 dstk over zijn aan het einde van de toer *, herhaal van *-* tot er in totaal 6-8-12 toeren zijn gehaakt.

TIP VOOR HET MINDEREN-2 (voor de mouwkop):
Minder aan het begin van de toer door hv te haken over het aantal dstk dat geminderd moet worden. Minder aan het einde van de toer door te haken tot er zoveel st over zijn als er geminderd moeten worden, keer het werk.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------
LIJF:
Wordt in de rondte gehaakt in een cirkel vanaf middenachter.
Haak 8 l met haaknld 5 mm en Nepal en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.
TOER 1:
Haak 12 v in de l-ring, eindig met 1 hv in de eerste v.
TOER 2:
5 l (= 1 stk en 2 l), * 1 stk in de volgende v, 2 l *, herhaal van *-* de hele toer en eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer = 12 stk met 2 l tussen iedere.
TOER 3:
1 l, ga verder en haak als volgt in iedere l-lus de hele toer: 1 v en 1 l en 1 v en 1 l, eindig de toer met 1 hv in de eerste l = 24 v met 1 l tussen iedere.
TOER 4:
1 hv in de eerste v, 1 hv in de eerste l, 5 l, 1 driedubbel stk in dezelfde l, * 7 l, haak dan 4 driedubbel stk samen als volgt: Haak 2 driedubbel stk in dezelfde l als het laatste stk maar wacht met de laatste omsl en doorhaling op beide driedubbel stk, sla 1 v en 1 l en 1 v over, haak 1 driedubbel stk in de volgende l maar wacht met de laatste omsl en doorhaling, haak dan het laatste driedubbel stk in dezelfde l en haal de laatste omsl door alle 5 st op de haak *, herhaal van *-* in totaal 11 keer, 7 l, haak 2 driedubbel stk samen in dezelfde l (maar wacht met de laatste omsl en doorhaling op beide), haak 1 hv in de 5e l van het begin van de toer en haal de draad door alle 3 st op haak.

TOER 5:
1 hv in de eerste l-lus, 4 l (= 1 dstk), 7 dstk in dezelfde l-lus, haak dan 8 dstk in iedere l-lus, eindig met 1 hv in de 4e l van het begin van de toer = in totaal 96 dstk.
TOER 6:
5 l (= 1 stk en 2 l), * sla 1 dstk over, 1 stk in het volgende dstk, 2 l *, herhaal van *-* de hele toer en eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer = 48 l-lussen.
TOER 7 – LEES TIP VOOR HET HAKEN:
Haak 1 dstk in ieder stk en haak afwisselend 1 en 2 dstk in iedere l-lus de hele toer = 120 dstk.
TOER 8:
Haak 1 dstk in ieder dstk maar haak 2 dstk in ieder 10e dstk = 132 dstk.

TOER 9:
5 l (= 1 stk en 2 l), * sla 1 dstk over, 1 stk in het volgende dstk, 2 l *, herhaal van *-* de hele toer en eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer = 66 l-lussen.
TOER 10:
Haak 1 dstk in ieder stk en haak afwisselend 1 en 2 dstk in iedere l-lus de hele toer = 165 dstk.
TOER 11:
Haak 1 dstk in ieder dstk maar haak 2 dstk in ieder 15e dstk = 176 dstk.
TOER 12:
Haak 1 dstk in ieder dstk maar haak 2 dstk in ieder 16e dstk = 187 dstk.
Het werk meet ongeveer 20 cm vanaf het midden naar buiten gemeten.

MAAT S/M:
TOER 13:
1 l, haak dan 1 v in iedere van de eerste 45 dstk (= omhoog langs de hals), haak 30 losse l, sla de volgende 27 dstk over (= armsgat), haak dan 1 v in iedere van de volgende 88 dstk (= naar beneden richting het achterpand), haak 30 losse l, sla de volgende 27 dstk over (= armsgat) en zet vast met 1 hv in de eerste v op de toer.
TOER 14:
Haak 1 dstk in iedere v - maar meerder 2 dstk gelijkmatig verdeeld over de eerste 45 v (= 47 dstk), haak dan 30 dstk in de l-toer over het armsgat, haak 1 dstk in iedere v – maar meerder 3 dstk gelijkmatig over de onderste 88 v (= 91 dstk), en haak 30 dstk in de l-toer over het armsgat = 198 dstk.
TOER 15 tot 19:
Ga verder met dstk – en meerder TEGELIJKERTIJD 6 dstk gelijkmatig elke toer. Na de 19e toer zijn er 228 dstk op de toer en het werk meet ongeveer 33 cm vanuit het midden naar de buitenkant.
Haak verder alleen over de 79 dstk aan iedere kant – dus haak niet over de 35 dstk aan de bovenkant bij de hals en niet over de 35 dstk aan onderkant van het achterpand.
Ga verder met de uitleg onder VOORPAND.

MAAT L/XL:
TOER 13:
Haak 1 dstk in ieder dstk maar haak 2 dstk in ieder 17e dstk = 198 dstk.
TOER 14:
1 l, haak dan 1 v in iedere van de eerste 50 dstk (= omhoog langs de hals), haak 32 losse l, sla de volgende 29 dstk over (= armsgat), haak dan 1 v in iedere van de volgende 90 dstk (= omlaag richting het achterpand), haak 32 losse l, sla de volgende 29 dstk over (= armsgat) en zet vast met 1 hv in de eerste v op de toer.
TOER 15:
Haak 1 dstk in iedere v - maar meerder 3 dstk gelijkmatig over de eerste 50 v (= 53 dstk), haak dan 32 dstk in de l-toer over het armsgat, haak 1 dstk in iedere v – maar meerder 3 dstk gelijkmatig over de onderste 90 v (= 93 dstk), en haak 32 dstk in de l-toer over het armsgat = 210 dstk.
TOER 16 tot 20:
Ga verder met dstk – en meerder TEGELIJKERTIJD 6 dstk gelijkmatig elke toer. Na de 20e toer zijn er 240 dstk op de toer en meet het werk ongeveer 35 cm vanuit het midden naar de buitenkant.
Haak verder alleen over de 81 dstk aan iedere kant – dus haak niet over de 39 dstk aan de bovenkant bij de hals en ook niet over de 39 dstk aan de onderkant van het achterpand.
Ga verder met de uitleg onder het VOORPAND.

MAAT XXL en XXXL:
TOER 13:
Haak 1 dstk in ieder dstk maar haak 2 dstk in ieder 17e dstk = 198 dstk.
TOER 14:
Haak 1 dstk in ieder dstk maar haak 2 dstk in ieder 18e dstk = 209 dstk.
TOER 15:
1 l, haak dan 1 v in iedere van de eerste 54 dstk (= omhoog langs de hals), haak 36 losse l, sla de volgende 32 dstk over (= armsgat), haak dan 1 v in iedere van de volgende 91 dstk (= omlaag richting het achterpand), haak 36 losse l, sla de volgende 32 dstk (= armsgat) en zet vast met 1 hv in de eerste v op de toer.
TOER 16:
Haak 1 dstk in iedere v - maar meerder 2 dstk gelijkmatig over de eerste 54 v (= 56 dstk), haak dan 36 dstk in de l-toer over het armsgat, haak 1 dstk in iedere v – maar meerder 3 dstk gelijkmatig over de onderste 91 v (= 94 dstk), en haak 36 dstk in de l-toer over het armsgat = 222 dstk.
TOER 17 tot 22:
Ga verder met dstk – en meerder TEGELIJKERTIJD 6 dstk gelijkmatig elke toer. Na de 22e toer zijn er 258 dstk op de toer en meet het werk ongeveer 37 cm vanuit het midden naar de buitenkant.
Haak verder alleen over de 89 dstk aan iedere kant – dus haak niet over de 40 dstk aan de bovenkant bij de hals en ook niet over de 40 dstk aan de onderkant van het achterpand.
Ga verder met de uitleg onder het VOORPAND.

LINKER VOORPAND - ALLE MATEN:
= 79-81-89 dstk. Plaats een markeerder na de 23-24-27 st vanaf iedere kant middenvoor om de zijkanten aan te geven (= 33-33-35 st tussen de markeerders). Haak dan dstk heen en weer over deze st en meerder TEGELIJKERTIJD 1 st bij iedere markeerder elke toer (dus meerder 2 st op de toer, meerder afwisselend voor en na de markeerder) en minder 3 st aan het begin en het einde van iedere toer aan iedere kant – ZIE TIP VOOR HET MINDEREN-1 tot er in totaal 6-8-12 toeren heen en weer zijn gehaakt

RECHTER VOORPAND:
Haak op dezelfde manier als het linker voorpand over de 79-81-89 dstk aan de rechterkant.

MOUW (wordt mouw heen en weer gehaakt):
Haak 46-48-53 losse l (incl 4 l om mee te keren) met haaknld 5 mm en Nepal.
TOER 1: 1 dstk in de 5e l van de haak, 1 dstk in iedere van de volgende 2-4-2 l, * sla 1 l over, 1 dstk in iedere van de volgende 6 l *, herhaal van *-* tot er 4 l over zijn, sla 1 l over en haak 1 dstk in iedere van de laatste 3 l = 37-39-43 dstk.
TOER 2: 1 dstk in ieder dstk – LEES TIP VOOR HET HAKEN!
TOER 3: 6 l (= 1 dstk en 2 l), sla 1 dstk over, 1 dstk in het volgende dstk, * 2 l, sla 1 dstk over, 1 dstk in het volgende dstk *, herhaal van *-* de hele toer = 18-19-21 l-lussen.
TOER 4: Haak 1 dstk in ieder dstk en 1 dstk in iedere l-lus = 37-39-43 dstk.
Herhaal toer 2-4 in totaal 3 keer. Het werk meet ongeveer 18 cm. Haak dan dstk alle toeren tot het werk klaar is en meerder TEGELIJKERTIJD als volgt:
MAAT S/M:
* Meerder 1 dstk aan een kant door 2 dstk te haken in het een na laatste dstk. Meerder in de volgende toer 1 dstk aan de andere kant op dezelfde manier. Meerder nog 1 keer op dezelfde manier aan iedere kant, haak dan 1 toer zonder te meerderen *, herhaal van *-* in totaal 3 keer = 12 st gemeerderd = 49 dstk.
MAAT L/XL en XXL/XXXL:
* Meerder 1 dstk aan een kant door 2 dstk te haken in het een na laatste dstk. Meerder in de volgende toer 1 dstk aan de andere kant op dezelfde manier *, herhaal van *-* in totaal 8 keer = 16 st gemeerderd = 55-59 dstk.
ALLE MATEN:
Ga verder en haak tot het werk 49 cm meet voor alle maten.
Minder nu elke toer aan iedere kant voor de mouwkop – ZIE TIP VOOR HET MINDEREN-2: 1 keer 3 dstk, 3 keer 2 dstk en 1 keer 3 dstk = 25-31-35 dstk over aan de bovenkant. Knip de draad af.

AFWERKING:
Naai de mouwnaden samen met de zijkanten tegen elkaar om een dikke naad te voorkomen.
Haak 1 toer langs het hele lijf en rond de onderkant van de mouwen als volgt: * 5 l, 1 stk in de eerste l, sla 1 st over, zet vast met 1 v in de volgende st *, herhaal van *-* de hele toer en eindig met 1 hv in de eerste l.
Naai de mouwen in het vest.

Indien gewenst kunt u het vest sluiten met een speld of u kunt een knoop op het linker voorpand naaien (pas het vest aan voor de beste plaats) en het vest dichtknopen in de gehaakte rand langs het lijf.

Telpatroon

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 132-2) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (422)

Myssed 17.06.2020 - 20:22:

Bonjour, je le remet en question car je ne sais pas si vous répondez aux commentaires. Pour le premier rang des devants je commence les diminutions à la fin du premier rang ou j'en fait dès le départ, si oui comment je procède ?

DROPS Design 18.06.2020 kl. 09:40:

Bonjour Mme Myssed, vous commencez à diminuer dès la fin du 1er rang - cf DIMINUTIONS-1. puis au début et à la fin de chaque rang. Bon crochet!

Myssed 17.06.2020 - 20:20:

Bonjour, pour les devants, au premier rang au début je dois faire des diminutions ou je commence les diminutions qu'à partir de la fin du premier rang ? merci =)

Laure 28.05.2020 - 08:50:

Bonjour, je suis au niveau des manches ou emmanchures. J ai finit ma manche et je dois la raccorder à la veste mais je suis coincé. En effet... J ai 2 fois 30 mailles sur la veste (trou pour le bras) et seulement 25 mailles de la manches pour raccorder. Comment se fait le raccord ? Je vous remercie pour l aide et ce très beau patron. Laure

DROPS Design 28.05.2020 kl. 09:13:

Bonjour Laure, placez votre manche avec le bas de la manche au niveau de l'emmanchure, épinglez ou faufilez si besoin, la manche va s'intégrer parfaitement à l'emmanchure (en S/M vous devez avoir sauté 27 mailles et non 25) . Bon crochet!

Laura 17.04.2020 - 04:53:

Hi, I need help with the increases in the front panels. Do I alternate increasing before and after the markers from row to row (eg., increase before both markers on row 1 and after both markers on row 2)? Or do I alternate within the same row (eg., before the first marker but after the second marker?) Also, am I increasing in the stitch before /after the marker or using the first / second stitch of the increase in the row below?

DROPS Design 17.04.2020 kl. 09:19:

Dear Laura, you will increase alternately on each row, ie first increase before both markers, then on next row increase after both markers and so on. Happy crocheting!

Terry 16.04.2020 - 04:42:

I’m loving the way this jacket is turning out. It is beautiful! The pattern’s hard to understand, especially the front panels. I finally understood how you do it. You mark out your stitches for the front panel, mine is 81 for the size large, with 39 unworked at the neck and the bottom. Within your 81 stitches you place the markers for the increases: count 24 from each end of your 81 towards the middle and place a marker. On each row you increase at those markers. Dec at beg and end of row

Francine Boeckx 06.04.2020 - 21:10:

Hallo! Ik heb erg gezocht maar heb geen antwoord gevonden op mijn vraag nl van waar begin ik het voorpand te haken? Vanaf de hals of vanaf de onderkant? Dank voor je opheldering! Groetjes! Francine

DROPS Design 16.04.2020 kl. 12:24:

Dag Francine,

In wezen maakt dit niet uit omdat je nu heen en weer haakt, maar ik zou er dan wel voor zorgen dat je de verkeerde en goede kant bij beide voorpanden hetzelfde hebt. Dat betekent dus als je bij het rechter voorpand aan de halskant begint, dat je bij het linker voorpand aan de onderkant zou moeten beginnen.

Myssed 03.04.2020 - 23:03:

Bonjour, Tour 15 il faut piquer dans les brins de la chaînette des emmanchures ou juste faire comme si c'était un arceau et du coup faire les mailles autour de la chaînette ?

Kharma-Sel Barrowclough 29.03.2020 - 12:11:

I'm still confused about where the markers go. My round ends at the top of the right hand arm hole. If I count 23 from there it means that the top 35 for neck over laps the left arm hole and makes it all wonkey. In order to get 35 top and bottom and 79 sides evenly my markers are 10 stitches left of starting tr and that I need to cut the yarn and re cast on to start on the left. Is this the case? any chance of pics or vid to show eactly how to place markers and transition to front pieces?

DROPS Design 30.03.2020 kl. 10:28:

Dear Mrs Barrowclough, fold your circle in double so that armholes are the one over the other one, and mark mid top and mid bottom, now you can count the middle 35 sts on top and the middle 35 sts on bottom and get the 79 sts on each side you will work on (cut the yarn and join it again where you should). Happy crocheting!

Ainsley 18.07.2019 - 05:54:

The first instruction is to not work over the top and bottom 35st But moving onto the “front piece” instructions “79tr insert marker after 23st from each side(33st between markers)” I understand how to dec but I’m not clear on where to place my markers if I am still working in the round or starting at a marker point Folding the circle in half using the top of the arm hole I get 35 on top/bottom w/ 79st between markers

DROPS Design 18.07.2019 kl. 10:42:

Dear Ainsley, the front piece will be now worked back and forth separately over the 79 sts on each side (leaving the bottom 35 sts and the top 35 sts unworked) see front pieces on measurement chart. Insert 2 markers 23 sts from each side = count 23 sts, add a marker here, count 23 sts, add a marker here. Increase now 1 st at each marker (= 2 sts increased) alternately before and after markers and at the same time decrease at the beg and end of row as explained under DECREASE TIP 1. Happy crocheting!

AinsleySara 18.07.2019 - 05:53:

The first instruction is to not work over the top and bottom 35st But moving onto the “front piece” instructions “79tr insert marker after 23st from each side(33st between markers)” I understand how to dec but I’m not clear on where to place my markers if I am still working in the round or starting at a marker point Folding the circle in half using the top of the arm hole I get 35 on top/bottom w/ 79st between markers

Laat een opmerking achter voor DROPS 132-2