DROPS Baby / 19 / 20

Petit Lord by DROPS Design

Gebreide spencer met structuurpatroon voor baby en kinderen in DROPS BabyMerino.

DROPS design: Model nr. BM-024-by
--------------------------------------------------------
Maat: 1/3 - 6/9 - 12/18 maanden (2 - 3/4) jaar
Maat in cm: 50/56- 62/68- 74/80 (86/92-98/104)
Materiaal: DROPS BABY MERINO
100-100-100 (100-150) gr. kleur nr. 10, turkoois.

DROPS RONDBREINLD (40 cm) 3 mm - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 24 st x 32 nld in tricotst = 10 x 10 cm.
DROPS breinld zonder knop EN RONDBREINLD (40 cm) 2.5 mm – voor de boordsteek.
DROPS HOUTEN KNOOP LICHT, nr. 503:
2-2-2 (3-3) stuks.
--------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden: spencer, structuur,

SPENCER:

PATROON:
Zie telpatronen M.1 en M.2. De goede kant van het patroon is weergegeven. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.

DUBBELE GERSTEKORREL:
Nld 1: * 2 st recht, 2 st av *, herhaal van *-*.
Nld 2: recht boven recht en averecht boven averecht.
Nld 3: averecht boven recht en recht boven averecht.
Nld 4: Als nld 2.
Herhaal nld 1-4.

RIBBELST (heen en weer gebreid op de nld): brei alle nld recht.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

SPENCER:
Wordt in de rondte gebreid op de rondbreinld.
Zet 136-148-164 (188-196) st op met rondbreinld 2.5 mm en Baby Merino. Brei 1 nld recht en ga verder in boordsteek 2 st recht/2 st av. Minder als de boordsteek 4 cm meet 26-24-24 (32-32) st gelijkmatig = 112-124-140 (156-164) st. Plaats een markeerdraad aan het begin van de naald en na 56-62-70 (78-82) st. Ga verder met rondbreinld 3 mm in tricotst. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Brei bij een hoogte van 13-14-15 (18-20) cm M.1 over alle st. Ga na 1 vertikale herhaling van M.1 verder in DUBBELE GERSTEKORREL – zie boven - over alle st.
Kant bij een hoogte van 19-20-22 (26-30) cm 6 st af aan iedere kant (dus 3 st aan iedere kant van de markeerdraad) voor de armsgaten en brei de voorpand en achterpand delen apart verder.

ACHTERPAND:
= 50-56-64 (72-76) st. Ga verder heen en weer gebreid op de nld in dubbele gerstekorrel. Kant TEGELIJKERTIJD af voor de armsgaten aan iedere kant om de nld: 4 x 2 st en 1 x 1 st = 32-38-46 (54-58) st.
Ga na het minderen voor de armsgaten verder in M.2 over alle st. Ga na 1 vertikale herhaling van M.2 verder in dubbele gerstekorrel. Kant TEGELIJKERTIJD 4 nld na M.2 de middelste 6-6-6 (6-6) st af voor de split en brei iedere schouder apart verder.

RECHTER SCHOUDER:
= 13-16-20 (24-26) st. Ga verder heen en weer gebreid op de nld in dubbele gerstekorrel tot het werk 26-28-31 (36-41) cm meet. Kant nu 6-8-9 (10-12) st af langs de hals en kant 1 st af aan iedere kant in de volgende nld = 6-7-10 (13-13) st over voor iedere schouder. Kant af bij een hoogte van 28-30-33 (38-43) cm.

LINKER SCHOUDER:
Als de rechter schouder maar in spiegelbeeld.

VOORPAND:
= 50-56-64 (72-76) st. Ga verder heen en weer gebreid op de nld in dubbele gerstekorrel. Kant TEGELIJKERTIJD af voor de armsgaten aan iedere kant als beschreven voor het achterpand = 32-38-46 (54-58) st.
Ga na het minderen voor de armsgaten verder in M.2 over alle st. Ga na 1 vertikale herhaling van M.2 verder in dubbele gerstekorrel. Kant bij een hoogte van ongeveer 24-25-28 (32-37) cm de middelste 10-14-16 (18-22) st af voor de hals en brei iedere schouder apart verder.

RECHTER SCHOUDER:
= 11-12-15 (18-18) st. Ga verder heen en weer gebreid op de nld in dubbele gerstekorrel, kant TEGELIJKERTIJD af voor de hals aan het begin van iedere nld vanaf middenvoor: 2 x 2 st en 1 x 1 st = 6-7-10 (13-13) st over voor iedere schouder. Kant af bij een hoogte van 28-30-33 (38-43) cm.

LINKER SCHOUDER:
Als de rechter schouder maar in spiegelbeeld.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden dicht.

KNOOPBIES OP HET ACHTERPAND:
Neem 12-16-16 (20-20) st op aan de goede kant met nld 2.5 mm langs de rechterkant van de split op het achterpand. Brei 1 nld recht aan de verkeerde kant en brei de volgende nld als volgt aan de goede kant: 1 RIBBELST – zie boven - * 2 st recht/2 st av *, herhaal van *-* 2-3-3 (4-4) keer en eindig met 2 st recht en 1 RIBBELST. Ga zo verder tot de bies ongeveer 1 cm meet. Maak nu 1-1-1 (2-2) knoopsgaten als volgt (aan de goede kant):

MAAT 1/3 maanden: 1 ribbelst, 2 st recht, 2 st av, kant 2 st af, 2 st av, 2 st recht en 1 ribbelst.
MAAT 6/9 en 12/18 maanden: 1 ribbelst, 2 st recht, 2 st av, 2 st recht, kant 2 st af, 2 st recht, 2 st av, 2 st recht en 1 ribbelst.
MAAT 2 en 3/4 jaar: 1 ribbelst, 2 st recht, 2 st av, kant 2 st af, 2 st av, 2 st recht, 2 st av, kant 2 st af, 2 st av, 2 st recht en 1 ribbelst.

Zet 2 nieuwe st op boven de afgekante st in de teruggaande naald. Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht als de bies ongeveer 2 cm meet.
Herhaal langs de linkerkant van de split, maar maak geen knoopsgaten.

HALS:
Neem 88 tot 128 st op (deelbaar door 4) aan de goede kant rond de hals (neem ook st op boven de knoopbiezen op het achterpand) met rondbreinld 2.5 mm.
Brei 1 nld recht aan de verkeerde kant en ga verder als volgt aan de goede kant: 1 ribbelst, * 2 st recht/2 st av *, herhaal van *-* en eindig met 2 st recht en 1 ribbelst.
Maak als de boordsteek ongeveer 1 cm meet 1 knoopsgat in lijn met de anderen op de knoopbies op het achterpand. Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht als de boordsteek ongeveer 2-2-2 (3-3) cm meet.

RAND ROND DE ARMSGATEN:
Begin midden onder de arm. Neem 52 tot 84 st op (deelbaar door 4) aan de goede kant rond de armsgaten met breinld zonder knop 2.5 mm. Brei 1 nld av en ga verder in boordsteek 2 st recht/2 st av tot de rand ongeveer 2-2-2 (3-3) cm meet. Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht.
Herhaal rond het andere armsgat.

AFWERKING:
Naai de knopen aan op de linkerkant van de split op het achterpand.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS Baby 19-20.