DROPS Baby / 19 / 20

Petit Lord by DROPS Design

DROPS vest med strukturmønster i ”BabyMerino”.

  • Petit Lord / DROPS Baby 19-20 - DROPS vest med strukturmønster i ”BabyMerino”.
DROPS design: Modell nr BM-024-by
--------------------------------------------------------
100-100-100 (100-150) gr f.nr 10, turkis

DROPS RUNDP NR 3 (40 cm) -
eller det p.nr du må bruke for å få 24 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) NR 2,5 - til vrborder.
DROPS TREKNAPP LYS, NR 503:
2-2-2 (3-3) stk.

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 39.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 39.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 78kr. Les mer.

Instruksjoner

VEST:

MØNSTER: Se diag M.1 og M.2. Diag viser mønsteret sett fra retten.
DOBBEL PERLESTRIKK:
1.p: * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-*.
2.p: r over r og vr over vr.
3.p: vr over r og r over vr.
4.p: som 2.p.
Gjenta 1. til 4.p oppover.
RILLE (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 p rett.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

VEST:
Arb strikkes rundt på rundp.
Legg opp 136-148-164 (188-196) m på rundp 2,5 med Baby Merino. Strikk 1 omg rett. Deretter strikkes det vrbord 2 r/2 vr. Når vrborden måler 4 cm felles det 24-24-24 (32-32) m jevnt fordelt = 112-124-140 (156-164) m. Sett 1 merketråd på beg av omg og 1 merketråd etter 55-62-70 (78-82) m = midt i sidene. Bytt til rundp 3 og strikk glstrikk. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Fortsett videre til arb måler 13-14-15 (18-20) cm. Nå strikkes M.1 over alle m. Når M.1 er strikket 1 gang i høyden strikkes det videre med DOBBEL PERLESTRIKK – se forkl over - over alle m.
Når arb måler 19-20-22 (26-30) cm felles det 6 m i hver side (dvs 3 m på hver side av hver merketråd) til ermhull. Videre strikkes for- og bakstk ferdig hver for seg.

BAKSTK:
= 50-56-64 (72-76) m. Fortsett frem og tilbake med Dobbel Perlestrikk. SAMTIDIG felles det til ermhull i hver side på hver 2.p: 2 m 4 ganger og 1 m 1 gang = 32-38-46 (54-58) m.
Deretter når alle fellinger til ermhull er ferdig strikkes M.2 over alle m. Når M.2 er strikket 1 gang i høyden fortsettes det videre med Dobbel Perlestrikk.
SAMTIDIG når det er strikket 4 p etter M.2, felles de midterste 5-6-6 (6-6) m av til splitt og hver skulder strikkes ferdig for seg.

HØYRE SKULDER:
= 13-16-20 (24-26) m. Fortsett frem og tilbake med Dobbel Perlestrikk til arb måler 26-28-31 (36-41) cm. Nå felles det 6-8-9 (10-12) m mot halsen. Videre felles det 1 m på neste p mot halsen = 6-7-10 (13-13) m igjen på skulderen. Fortsett videre til arb måler 28-30-33 (38-43) cm. Fell av.

VENSTRE SKULDER:
Strikk som høyre skulder men motsatt.

FORSTK:
= 50-56-64 (72-76) m.
Fortsett frem og tilbake med Dobbel Perlestrikk. SAMTIDIG felles det til ermhull i hver side som på bakstk = 32-38-46 (54-58) m. Deretter når alle fellinger til ermhull er ferdig strikkes M.2 over alle m. Når M.2 er strikket 1 gang i høyden fortsettes det videre med Dobbel Perlestrikk. Når arb måler ca 24-25-28 (32-37) cm felles de midterste 10-14-16 (18-22) m av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg.

HØYRE SKULDER:
= 11-12-15 (18-18) m. Det fortsettes med Dobbel Perlestrikk. SAMTIDIG fortsettes det å felle til hals på hver 2.p: 2 m 2 ganger og 1 m 1 gang = 6-7-10 (13-13) m igjen på skulderen. Fortsett til arb måler 28-30-33 (38-43) cm. Fell av.

VENSTRE SKULDER:
Strikk som høyre skulder men motsatt.

MONTERING:
Sy skuldersømmene.

KNAPPEKANT BAK:
Strikk opp 12-16-16 (20-20) m fra retten på p 2,5 langs høyre side av splitten på bakstk.
Strikk 1 p rett fra vrangen. Neste p fra retten strikke slik: 1 m RILLE – se forkl over -, * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-* 2-3-3 (4-4) ganger og avslutt med 2 r og 1 m RILLE. Fortsett slik til kanten måler ca 1 cm. Nå felles det til 1-1-1 (2-2) knapphull slik (fra retten):
STR 1/3 mnd: 1 m Rille, 2 r, 2 vr, fell av 2 m, 2 vr, 2 r og 1 m Rille.
STR 6/9 + 12/18 mnd: 1 m Rille, 2 r, 2 vr, 2 r, fell av 2 m, 2 r, 2 vr, 2 r og 1 m Rille.
STR 2 + 3/4 år: 1 m Rille, 2 r, 2 vr, fell av 2 m, 2 vr, 2 r, 2 vr, fell av 2 m, 2 vr, 2 r og 1 m Rille.
På neste p legges det opp 2 nye m over de felte m. Fortsett videre som før til kanten måler ca 2 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang.
Strikk opp m og strikk kant på samme måte på venstre side av splitten, men her felles det ikke til knapphull.

HALSKANT:
Strikk opp 88 til 128 m (delelig med 4) fra retten rundt halsen (inkl over knappekantene på bakstk) på rundp 2,5.
Strikk 1 p rett fra vrangen. Videre strikkes det slik (fra retten): 1 m Rille, * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-* og avslutt med 2 r og 1 m Rille.
Fortsett slik frem og tilbake til kanten måler ca 1 cm. Nå felles det til ett knapphull over de andre knapphullene på knappekanten. Videre strikkes det som før til kanten måler ca 2-2-2 (3-3) cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang.

KANT RUNDT ERMHULLET:
Start midt under ermet. Strikk opp 52 til 84 (delelig med 4) fra retten rundt ermhullet på settp 2,5. Strikk 1 omg vrang. Videre strikkes det vrbord 2 r/ 2 vr til kanten måler ca 2-2-2 (3-3) cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang.
Gjenta rundt det andre ermhullet.

MONTERING:
Sy i knappene på venstre side i splitten på bakstk. Sy fast knappkanten nederst i splitten.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 19.05.2010
VEST: En del rettelser på den minste str.

Diagram

symbols = rett fra retten, vrang fra vrangen
symbols = vrang fra retten, rett fra vrangen

Kommentarer / Spørsmål (44)

country flag Heidi 12.01.2021 - 17:42:

Jeg strikker str. 12/18 mdr. Ved halskant står der “strik 88 op til 128 masker (delbart med 4)” - hvad betyder det ? Jeg har prøvet med 116 masker og det kan jeg se er for stort... Jeg forstår simpelthen ikke hvad det betyder, håber i kan hjælpe mig. Hilsen Heidi

user icon DROPS Design 18.01.2021 kl. 14:09:

Hei Heidi. Du skal strikke opp et maskeantall mellom 88 og 128 masker. Har du strikket den minste størrelsen har nok 88 masker vært passe, men i den største størrelsen passer 128 masker bedre. Men maskeantallet må være delelig med 4 for av vrangborden skal gå opp. Ettersom du syns 116 masker ble for stort, kan du prøve 104 eller 108? mvh DROPS design

country flag Monica Gyllborg 10.08.2020 - 19:20:

Hur stickar man ett sprund vid halskanten mitt bak ska det bara vara på själva halskanten?

user icon DROPS Design 14.08.2020 kl. 09:34:

Hej Monica. Om du ser under BAKST så ser du där hur du ska maska av de mittersta 6 m till sprund när du har stickat 4 v efter M.2. Efter det stickas höger och vänster axel färdig för sig och det är här du senare stickar kant/knappkant. Mvh DROPS Design

country flag Jana 28.02.2019 - 05:51:

Hi there, I just finish this adorable vest, but I'm not sure about those buttons. Where exactly they suppose to be? Or how it should look like? It doesn't make any sense to me... or did I got it wrong? Thank you

user icon DROPS Design 28.02.2019 kl. 09:44:

Dear Jana, the top in buttonned on back piece, the buttons will be sewn on the button band you worked along left side on back piece and will be buttoned into the buttonholes you worked with the button band picked up along right side of back piece. Happy knitting!

country flag Nadine 21.01.2019 - 14:14:

Kann es sein, dass sich im Perlmuster ein Fehler eingeschlichen hat? Müsste es nicht so sein, dass 4. R so wie 3. R gestrickt wird, wenn man in Runden strickt?

user icon DROPS Design 21.01.2019 kl. 16:27:

Liebe Nadine, hier wird man doppeltes Perlmuster stricken, dh 2 Reihe werden gleich - siehe auch dieses Video. Viel Spaß beim stricken!

country flag Nadine 23.12.2018 - 20:31:

Hallo, ich habe eine Frage zu den Abnahmen für die Arme. In der Anleitung steht: GLEICHZEITIG bei jeder 2. R. gegen das Armloch abk.: 2 M. 4 Mal und 1 M. 1 Mal = 32-38-46 (54-58) M. Bezieht sich das auf jede zweite R. generell oder auf die 2. R des Perlmusters? Bei ersterem würde man dann ja quasi in R2 und R4 des Perlmusters abketten, bei dem anderen nur immer in Muster R2... Da bin ich mir unsicher, wie genau ich das verstehen soll. Immerhin hängt davon ab, wie oft man Perlmuster strickt

user icon DROPS Design 02.01.2019 kl. 08:54:

Liebe Nadine, Sie sollen für das Armlöcher die Maschen am Anfang jeder Reihe (also Hin sowie Rückreihe) abketten, damit 2 M x 4 + 1 M x 1 = 9 M auf beiden Seiten abgekettet wird und 18 M weniger sind. Viel Spaß beim stricken!

country flag Betina 14.09.2018 - 21:15:

Jeg forstår ikke, at der skal strikkes 16 masker op til knappekanten i slidsen på det lille stykke slids - når min kant er færdig er den dobbelt så høj som slidsen, hvor jeg tog maskerne op. Er det en fejl?

user icon DROPS Design 20.09.2018 kl. 10:39:

Hej Betina, hvis slidsen er ca 5 cm så stemmer det med ca 16 masker. Er din slids blevet lidt kortere så kan du ikke slå så mange masker op, du skal have ca 3 masker på pind 2,5 for hver cm slids. God fornøjelse!

country flag Xavérine 26.04.2018 - 16:31:

Bonjour, Je ne comprends pas comment tricoter en aller retour le dos car j'ai un décalage de rang vu que l'anneau marqueur de début de rang est au milieu. Je me retrouve donc avec le rang 3 du double point de riz d'un côté de l'anneau et le rang 2 de l'autre. Comment peut-on faire ?

user icon DROPS Design 26.04.2018 kl. 17:15:

Bonjour Xavérine, décalez vos marqueurs pour que celui du début du tour soit sur un des côtés, et l'autre après la moitié des mailles, ainsi, lorsque vous continuez en allers et retours, vous commencerez le rang au bon niveau du dos. Bon tricot!

country flag Mari 25.02.2018 - 14:42:

Bei der Anleitung für des Rückenteil oben steht, dass man in einer Reihe gleich 6 Maschen abnehmen muss. Kann das wirklich sein? Die Knopfblende ist unverständlich erklärt. Ich bitte Sie das ausführlicher zu beschreiben! Welches Muster verwendet man für die Knopfblende?

user icon DROPS Design 26.02.2018 kl. 09:29:

Liebe Mari, beim rechten Schulter (Rückenteil) sollen Sie nach 26 cm 6 M am Anfang der Reihe von Hals bis Schulter abketten (= Halsausschnitt), die Reihe bis zur Ende stricken, die Rückreihe stricken und dann am Anfang nächster Reihe noch 1 M abketten = 6 M bleiben jetzt für die Schulter. Diese 6 M weiterstricken bis die Arbeit 28 cm misst, dannn abketten. Viel Spaß beim stricken!

Robin Casey 25.05.2017 - 05:19:

Please can you clarify the shaping for the armhole on the back piece.the pattern says to cast off six stitches towards the neckline. This is so confusing. Do you mean to cast ff the stitches on the armhole edge or the neck edge. I have shown this pattern to several knitters and they all are having difficulty understanding the instructions. Help please

user icon DROPS Design 26.05.2017 kl. 10:12:

Dear Mrs Casey, you will cast off for the armhole: 2 sts 4 times and 1 st 1 time. For neck, you will cast off the middle 6 sts then cast off 6 sts 1 time and 1 st 1 time = 6 sts remain for shoulder. Happy knitting!

country flag Anne Sofie 15.02.2017 - 16:42:

Jeg er ved at strikke knappekanten bagpå. Kan det passe at man skal strikke vrang over ret og ret over vrang? Med undtagelse af første og sidste maske som skal være ret hver gang.

user icon DROPS Design 23.02.2017 kl. 13:56:

Hej Anne Sofie. Ja, du skal lave en rib (2 r/2 vr) paa retten med 1 ret i hver side.

Kommentér oppskrift DROPS Baby 19-20