DROPS Baby / 19 / 20

Petit Lord by DROPS Design

DROPS vest med strukturmønster i ”Baby Merino”.

DROPS design: Modell nr BM-024-by
--------------------------------------------------------
100-100-100 (100-150) gr f.nr 10, turkis

DROPS RUNDP NR 3 (40 cm) -
eller det p.nr du må bruke for å få 24 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) NR 2,5 - til vrborder.
DROPS TREKNAPP LYS, NR 503:
2-2-2 (3-3) stk.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

alder/str: 1-3m (56/62cm), 12-18m (80/86cm), 2år (92 cm), 3-4år (98/104cm), 6-9m (68/74cm), mønster/teknik: struktur, type oppskrift: vest,
Garntype
Deals fra
DROPS BABY MERINO UNI COLOUR (50g)
19.50 NOK
DROPS BABY MERINO MIX (50g)
19.50 NOK

MØNSTER: Se diag M.1 og M.2. Diag viser mønsteret sett fra retten.
DOBBEL PERLESTRIKK:
1.p: * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-*.
2.p: r over r og vr over vr.
3.p: vr over r og r over vr.
4.p: som 2.p.
Gjenta 1. til 4.p oppover.
RILLE (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 p rett.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

VEST:
Arb strikkes rundt på rundp.
Legg opp 136-148-164 (188-196) m på rundp 2,5 med Baby Merino. Strikk 1 omg rett. Deretter strikkes det vrbord 2 r/2 vr. Når vrborden måler 4 cm felles det 24-24-24 (32-32) m jevnt fordelt = 112-124-140 (156-164) m. Sett 1 merketråd på beg av omg og 1 merketråd etter 55-62-70 (78-82) m = midt i sidene. Bytt til rundp 3 og strikk glstrikk. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Fortsett videre til arb måler 13-14-15 (18-20) cm. Nå strikkes M.1 over alle m. Når M.1 er strikket 1 gang i høyden strikkes det videre med DOBBEL PERLESTRIKK – se forkl over - over alle m.
Når arb måler 19-20-22 (26-30) cm felles det 6 m i hver side (dvs 3 m på hver side av hver merketråd) til ermhull. Videre strikkes for- og bakstk ferdig hver for seg.

BAKSTK:
= 50-56-64 (72-76) m. Fortsett frem og tilbake med Dobbel Perlestrikk. SAMTIDIG felles det til ermhull i hver side på hver 2.p: 2 m 4 ganger og 1 m 1 gang = 32-38-46 (54-58) m.
Deretter når alle fellinger til ermhull er ferdig strikkes M.2 over alle m. Når M.2 er strikket 1 gang i høyden fortsettes det videre med Dobbel Perlestrikk.
SAMTIDIG når det er strikket 4 p etter M.2, felles de midterste 5-6-6 (6-6) m av til splitt og hver skulder strikkes ferdig for seg.

HØYRE SKULDER:
= 13-16-20 (24-26) m. Fortsett frem og tilbake med Dobbel Perlestrikk til arb måler 26-28-31 (36-41) cm. Nå felles det 6-8-9 (10-12) m mot halsen. Videre felles det 1 m på neste p mot halsen = 6-7-10 (13-13) m igjen på skulderen. Fortsett videre til arb måler 28-30-33 (38-43) cm. Fell av.

VENSTRE SKULDER:
Strikk som høyre skulder men motsatt.

FORSTK:
= 50-56-64 (72-76) m.
Fortsett frem og tilbake med Dobbel Perlestrikk. SAMTIDIG felles det til ermhull i hver side som på bakstk = 32-38-46 (54-58) m. Deretter når alle fellinger til ermhull er ferdig strikkes M.2 over alle m. Når M.2 er strikket 1 gang i høyden fortsettes det videre med Dobbel Perlestrikk. Når arb måler ca 24-25-28 (32-37) cm felles de midterste 10-14-16 (18-22) m av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg.

HØYRE SKULDER:
= 11-12-15 (18-18) m. Det fortsettes med Dobbel Perlestrikk. SAMTIDIG fortsettes det å felle til hals på hver 2.p: 2 m 2 ganger og 1 m 1 gang = 6-7-10 (13-13) m igjen på skulderen. Fortsett til arb måler 28-30-33 (38-43) cm. Fell av.

VENSTRE SKULDER:
Strikk som høyre skulder men motsatt.

MONTERING:
Sy skuldersømmene.

KNAPPEKANT BAK:
Strikk opp 12-16-16 (20-20) m fra retten på p 2,5 langs høyre side av splitten på bakstk.
Strikk 1 p rett fra vrangen. Neste p fra retten strikke slik: 1 m RILLE – se forkl over -, * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-* 2-3-3 (4-4) ganger og avslutt med 2 r og 1 m RILLE. Fortsett slik til kanten måler ca 1 cm. Nå felles det til 1-1-1 (2-2) knapphull slik (fra retten):
STR 1/3 mnd: 1 m Rille, 2 r, 2 vr, fell av 2 m, 2 vr, 2 r og 1 m Rille.
STR 6/9 + 12/18 mnd: 1 m Rille, 2 r, 2 vr, 2 r, fell av 2 m, 2 r, 2 vr, 2 r og 1 m Rille.
STR 2 + 3/4 år: 1 m Rille, 2 r, 2 vr, fell av 2 m, 2 vr, 2 r, 2 vr, fell av 2 m, 2 vr, 2 r og 1 m Rille.
På neste p legges det opp 2 nye m over de felte m. Fortsett videre som før til kanten måler ca 2 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang.
Strikk opp m og strikk kant på samme måte på venstre side av splitten, men her felles det ikke til knapphull.

HALSKANT:
Strikk opp 88 til 128 m (delelig med 4) fra retten rundt halsen (inkl over knappekantene på bakstk) på rundp 2,5.
Strikk 1 p rett fra vrangen. Videre strikkes det slik (fra retten): 1 m Rille, * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-* og avslutt med 2 r og 1 m Rille.
Fortsett slik frem og tilbake til kanten måler ca 1 cm. Nå felles det til ett knapphull over de andre knapphullene på knappekanten. Videre strikkes det som før til kanten måler ca 2-2-2 (3-3) cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang.

KANT RUNDT ERMHULLET:
Start midt under ermet. Strikk opp 52 til 84 (delelig med 4) fra retten rundt ermhullet på settp 2,5. Strikk 1 omg vrang. Videre strikkes det vrbord 2 r/ 2 vr til kanten måler ca 2-2-2 (3-3) cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang.
Gjenta rundt det andre ermhullet.

MONTERING:
Sy i knappene på venstre side i splitten på bakstk. Sy fast knappkanten nederst i splitten.