DROPS Baby / 19 / 20

Petit Lord by DROPS Design

Strikket vest med strukturmønster til baby og børn i DROPS BabyMerino.

Tags: veste,

DROPS design: Model nr BM-024-by
--------------------------------------------------------
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4) år
Str i cm: 50/56- 62/68- 74/80 (86/92-98/104)
Materialer: DROPS BABY MERINO
100-100-100 (100-150) gr f.nr 10, turkis

DROPS RUNDP (40 cm) nr 3 -
eller det p.nr du skal bruge for at få 24 m x 32 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP OG RUNDP (40 cm) nr 2,5 - til Rib.
DROPS TRÆKNAP LYS, nr 503:
2-2-2 (3-3) stk.

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 19.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 19.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 39.9kr. Læs mere.
MØNSTER: Se diag M.1 og M.2.
Diag viser mønsteret set fra retsiden.
DOBBELT PERLESTRIK:
1.p: * 2 r, 2 vr *, gentag fra *-*.
2.p: r over r og vr over vr.
3.p: vr over r og r over vr.
4.p: som 2.p.
Gentag 1. til 4.p.
RETSTRIK (frem og tilbage på p):
Strik ret på hver p.
--------------------------------------------------------

VEST:
Arb strikkes rundt på rundp.
Slå 136-148-164 (188-196) m op på rundp 2,5 med Baby Merino. Strik 1 omg ret. Derefter strikkes der Rib 2 r/2 vr. Når Ribben måler 4 cm tages der 24-24-24 (32-32) m ind jævnt fordelt = 112-124-140 (156-164) m. Sæt 1 mærketråd i beg af omg og 1 mærketråd efter 56-62-70 (78-82) m = midt i siderne. Skift til rundp 3 og strik glatstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Fortsæt til arb måler 13-14-15 (18-20) cm. Nu strikkes M.1 over alle m. Når M.1 er strikket 1 gang i højden fortsættes der med DOBBELT PERLESTRIK – se forkl over - over alle m.
Når arb måler 19-20-22 (26-30) cm lukkes der 6 m af i hver side (dvs 3 m på hver side af hver mærketråd) til ærmegab. Videre strikkes for- og rygstk færdig hver for sig.

RYGSTK:
= 50-56-64 (72-76) m. Fortsæt frem og tilbage med Dobbelt Perlestrik. SAMTIDIG lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 2 m 4 gange og 1 m 1 gang = 32-38-46 (54-58) m.
Derefter når alle indtagninger til ærmegab er færdig strikkes M.2 over alle m. Når M.2 er strikket 1 gang i højden fortsættes der med Dobbelt Perlestrik.
SAMTIDIG når der er strikket 4 p efter M.2, lukkes de midterste 6-6-6 (6-6) m af til slids og hver skulder strikkes færdig for sig.

HØJRE SKULDER:
= 13-16-20 (24-26) m. Fortsæt frem og tilbage med Dobbelt Perlestrik til arb måler 26-28-31 (36-41) cm. Nu lukkes der 6-8-9 (10-12) m af mod halsen. Videre lukkes der 1 m af på næste p mod halsen = 6-7-10 (13-13) m tilbage på skulderen. Fortsæt til arb måler 28-30-33 (38-43) cm. Luk af.

VENSTRE SKULDER:
Strik som højre skulder men modsat.

FORSTK:
= 50-56-64 (72-76) m.
Fortsæt frem og tilbage med Dobbelt Perlestrik. SAMTIDIG lukkes der af til ærmegab i hver side som på rygstk = 32-38-46 (54-58) m. Derefter når alle indtagninger til ærmegab er færdig strikkes M.2 over alle m. Når M.2 er strikket 1 gang i højden fortsættes der med Dobbelt Perlestrik. Når arb måler ca 24-25-28 (32-37) cm lukkes de midterste 10-14-16 (18-22) m af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig.

HØJRE SKULDER:
= 11-12-15 (18-18) m. Der fortsættes med Dobbelt Perlestrik. SAMTIDIG fortsættes der at lukke af til hals på hver 2.p: 2 m 2 gange og 1 m 1 gang = 6-7-10 (13-13) m tilbage på skulderen. Fortsæt til arb måler 28-30-33 (38-43) cm. Luk af.

VENSTRE SKULDER:
Strik som højre skulder men modsat.

MONTERING:
Sy skuldersømmene.

KNAPPEKANT BAGPÅ:
Strik 12-16-16 (20-20) m op fra retsiden på p 2,5 langs højre side af slidsen på rygstk.
Strik 1 p ret fra vrangen. Næste p fra retsiden strikke således: 1 m RETSTRIK – se forkl over -, * 2 r, 2 vr *, gentag fra *-* 2-3-3 (4-4) gange og slut af med 2 r og 1 m RETSTRIK. Fortsæt således til kanten måler ca 1 cm. Nu lukkes der af til 1-1-1 (2-2) knaphul således (fra retsiden):
STR 1/3 mdr: 1 m Retstrik, 2 r, 2 vr, luk 2 m af, 2 vr, 2 r og 1 m Retstrik.
STR 6/9 + 12/18 mdr: 1 m Retstrik, 2 r, 2 vr, 2 r, luk 2 m af, 2 r, 2 vr, 2 r og 1 m Retstrik.
STR 2 + 3/4 år: 1 m Retstrik, 2 r, 2 vr, luk 2 m af, 2 vr, 2 r, 2 vr, luk 2 m af, 2 vr, 2 r og 1 m Retstrik.
På næste p slåes der 2 nye m op over de aflukkede m. Fortsæt som før til kanten måler ca 2 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang.
Strik m op og strik kant på samme måde på venstre side af slidsen, men her lukkes der ikke af til knaphul.

HALSKANT:
Strik 88 til 128 m op (delbart med 4) fra retsiden rundt i halsen (også over knappekanterne på rygstk) på rundp 2,5.
Strik 1 p ret fra vrangen. Fortsæt således (fra retsiden): 1 m Retstrik, * 2 r, 2 vr *, gentag fra *-* og slut af med 2 r og 1 m Retstrik.
Fortsæt således frem og tilbage til kanten måler ca 1 cm. Nu lukkes der af til et knaphul over de andre knaphuller på knappekanten. Fortsæt som før til kanten måler ca 2-2-2 (3-3) cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang.

KANT RUNDT OM ÆRMEGABET:
Start midt under ærmet. Strik 52 til 84 m op (delbart med 4) fra retsiden rundt om ærmegabet på Strømpep 2,5. Strik 1 omg vrang. Fortsæt med Rib 2 r/ 2 vr til kanten måler ca 2-2-2 (3-3) cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang.
Gentag rundt om det andet ærmegab.

MONTERING:
Sy knapperne i på venstre side i slidsen på rygstk. Sy knappekanten nederst i slidsen.

Denne opskrift er blevet rettet. .

VEST: En del rettelser i den mindste str.
Opdateret online: 19.05.2010

Betina 14.09.2018 - 21:15:

Jeg forstår ikke, at der skal strikkes 16 masker op til knappekanten i slidsen på det lille stykke slids - når min kant er færdig er den dobbelt så høj som slidsen, hvor jeg tog maskerne op. Er det en fejl?

DROPS Design 20.09.2018 kl. 10:39:

Hej Betina, hvis slidsen er ca 5 cm så stemmer det med ca 16 masker. Er din slids blevet lidt kortere så kan du ikke slå så mange masker op, du skal have ca 3 masker på pind 2,5 for hver cm slids. God fornøjelse!

Xavérine 26.04.2018 - 16:31:

Bonjour, Je ne comprends pas comment tricoter en aller retour le dos car j'ai un décalage de rang vu que l'anneau marqueur de début de rang est au milieu. Je me retrouve donc avec le rang 3 du double point de riz d'un côté de l'anneau et le rang 2 de l'autre. Comment peut-on faire ?

DROPS Design 26.04.2018 kl. 17:15:

Bonjour Xavérine, décalez vos marqueurs pour que celui du début du tour soit sur un des côtés, et l'autre après la moitié des mailles, ainsi, lorsque vous continuez en allers et retours, vous commencerez le rang au bon niveau du dos. Bon tricot!

Mari 25.02.2018 - 14:42:

Bei der Anleitung für des Rückenteil oben steht, dass man in einer Reihe gleich 6 Maschen abnehmen muss. Kann das wirklich sein? Die Knopfblende ist unverständlich erklärt. Ich bitte Sie das ausführlicher zu beschreiben! Welches Muster verwendet man für die Knopfblende?

DROPS Design 26.02.2018 kl. 09:29:

Liebe Mari, beim rechten Schulter (Rückenteil) sollen Sie nach 26 cm 6 M am Anfang der Reihe von Hals bis Schulter abketten (= Halsausschnitt), die Reihe bis zur Ende stricken, die Rückreihe stricken und dann am Anfang nächster Reihe noch 1 M abketten = 6 M bleiben jetzt für die Schulter. Diese 6 M weiterstricken bis die Arbeit 28 cm misst, dannn abketten. Viel Spaß beim stricken!

Robin Casey 25.05.2017 - 05:19:

Please can you clarify the shaping for the armhole on the back piece.the pattern says to cast off six stitches towards the neckline. This is so confusing. Do you mean to cast ff the stitches on the armhole edge or the neck edge. I have shown this pattern to several knitters and they all are having difficulty understanding the instructions. Help please

DROPS Design 26.05.2017 kl. 10:12:

Dear Mrs Casey, you will cast off for the armhole: 2 sts 4 times and 1 st 1 time. For neck, you will cast off the middle 6 sts then cast off 6 sts 1 time and 1 st 1 time = 6 sts remain for shoulder. Happy knitting!

Anne Sofie 15.02.2017 - 16:42:

Jeg er ved at strikke knappekanten bagpå. Kan det passe at man skal strikke vrang over ret og ret over vrang? Med undtagelse af første og sidste maske som skal være ret hver gang.

DROPS Design 23.02.2017 kl. 13:56:

Hej Anne Sofie. Ja, du skal lave en rib (2 r/2 vr) paa retten med 1 ret i hver side.

Monika 17.01.2017 - 15:58:

Bar glem spørsmålet nå. jeg innser at jeg har telt feil! Beklager :).

Monika 17.01.2017 - 15:53:

Hei. Strikker i strl 6/9 mnd. Har fulgt oppskriften og har kommet til å strikke frem og tilbake på bakstykket. Hadde 56 masker på pinnen før jeg begynte å strikke frem og tilbake. har felt til armhull, 2 m på begynnelsen og 2 m på slutt av hver 2 p. x 4 som tilsvarer felt 8 m, også 1 m på starten og slutten av p x 1, som betyr totalt 10 m som skal felles. Sitter nå med 46 m igjen. Oppskriften sier at det skal være 38 m igjen i strl 6/9 mnd. Kan dette være feil?

DROPS Design 18.01.2017 kl. 15:58:

Hej Monika. Du skal lukke af i hver side - ikke i alt: 4 gange 2 m og 1 gang 1 m = 16 + 2 m = 18 m i alt og saa har du 38 m tilbage paa p.

Elise 06.01.2017 - 07:52:

Kan det stemme at Vesten skal være 43 cm i str 3/4 år? Det virker alt for stort? Og 30 cm før felling til arm? Har målt på en genser sønnen min på tre år har, og den er 23/24 cm før armhulen. Ser i andre vestoppskrifter dere har at 30 cm er str 6 år..

DROPS Design 11.01.2017 kl. 12:16:

Hej Elise. Jeg forstaar hvad du mener, men jeg mener dette er korrekt. Den er nemlig ogsaa laengere i modellen end en lignende vest til baby som f.eks denne her. Men du kan altid tilpasse i laengden om du synes det passer bedre til din sön :)

Birgit Meltinis 08.11.2016 - 17:12:

Hvorfor får I ikke strikket den vest, så alle de stakkels mennesker kan se, den lodrette slids på et billede?? Vh Birgit Meltinis

Chiara 22.10.2016 - 23:55:

When I have to bind off 6 stcs for armhole, 3 by each marker, should I do that before or after each marker? thank you for your help.

DROPS Design 24.10.2016 kl. 10:14:

Dear Chiara, you will bind off the 3 sts before each marker + the 3 sts after each marker (= 6 sts in total at each marker). Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS Baby 19-20