DROPS Extra / 0-623

Sunny Morning by DROPS Design

De set bevat: Gehaakte DROPS placemat, eierwarmer en servetring van ”Safran” en ”Glitter”.

DROPS design: Model nr. E-156
--------------------------------------------------------
PLACEMAT:
Maten kleine mat: diameter ongeveer 20 cm
Maten grote mat: diameter ongeveer 30 cm (of de gewenste maat)
Materiaal: DROPS SAFRAN
50 gr. kleur nr. 11, zonnebloem
En gebruik: DROPS GLITTER
2 klosjes kleur nr. 01, goud

Van 1 bol Safran kunt u 2 kleine placemats of 1 grote placemat maken.

DROPS HAAKNLD 3 mm - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 24 v = 10 cm breed.
--------------------------------------------------------
EIERWARMER:
Hoogte: ongeveer 14 cm
Materiaal: DROPS SAFRAN
50 gr. kleur nr. 11, zonnebloem
Een klein restje van kleur nr. 13, koraal voor de snavel en de kam
Een klein restje van kleur nr. 16, zwart voor de ogen
En gebruik: DROPS GLITTER
2 klosjes kleur nr. 01, goud
Een klein restje van kleur nr. 08, rood voor de snavel en de kam

Van 1 bol van Safran kunt u 4 eierwarmers maken.

DROPS HAAKNLD 3 mm - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 24 v = 10 cm breed.
--------------------------------------------------------
SERVETRING:
Maten: ongeveer 4.5 cm in diameter
Materiaal: DROPS SAFRAN
50 gr. kleur nr. 11, zonnebloem
En gebruik: DROPS GLITTER
2 klosjes kleur nr. 01, goud

Van 1 bol van Safran kunt u 4 servetringen maken.

DROPS HAAKNLD 3 mm - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 24 v = 10 cm breed.

--------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

thema: dieren, keuken, pasen, vorm: cirkel,
Garen type
Deals vanaf
DROPS SAFRAN UNI COLOUR (50g)
DROPS Super Sale / 30% OFF!
1.65 EUR
1.15 EUR

INFORMATIE VOOR HET HAKEN-1 (voor de placemats):
Vervang de eerste v op de toer met alleen v door 1 l. Eindig iedere toer met 1 hv in de l van het begin van de toer.

INFORMATIE VOOR HET HAKEN-2 (voor de eierwarmer en de servetring):
Vervang de eerste v door 1 l aan het begin van iedere toer. Eindig iedere toer met 1 hv in de l van het begin van de toer.

HAAK 2 V SAMEN (voor de eierwarmer):
Plaats de haak in de eerste v, haal de draad door, plaats de haak in de volgende v en haal de draad door, maak een omsl om de haak en haal nu de draad door alle 3 lussen op de haak = 1 v geminderd.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

KLEINE PLACEMAT:
Haak 8 l met haaknld 3 mm en 1 draad zonnebloem en 2 draden goud Glitter en vorm een ring met 1 hv in de eerste l. Zie INFORMATIE VOOR HET HAKEN-1.

TOER 1: 24 v in de ring.
TOER 2: 5 l (= 1 stk en 2 l), * sla 1 v over, 1 stk in de volgende v, 2 l *, herhaal van *-* over de hele toer en eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer = 12 stk met 2 l tussen ieder stk.
TOER 3: 1 l, haak als volgt in iedere l-lus over de hele toer: 1 v en 1 l en 1 v en 1 l, eindig de toer met 1 hv in de eerste l = 24 v met 1 l tussen iedere v.
TOER 4: 1 hv in de eerste v, 1 hv in de eerste l, 5 l, 1 driedubbel stk in dezelfde l, * 7 l, haak nu 4 driedubbel stk samen als volgt: haak 2 driedubbel stk in dezelfde l, maar wacht met laatste omsl en doorhaling van beide driedubbel stk, sla 1 v en 1 l en 1 v over, haak 1 driedubbel stk in de volgende l, maar wacht met laatste omsl en doorhaling, haak dan het laatste driedubbel stk in dezelfde l en haal de laatste omsl door alle 5 st op de haak *, herhaal van *-* in totaal 11 keer, 7 l, haak 2 driedubbel stk samen in dezelfde l (maar wacht met laatste omsl en doorhaling van beide), haak 1 hv in de 5e l van het begin van de toer en haal de draad door alle 3 st op de haak.

TOER 5: 1 hv in de eerste l-lus, 4 l (= 1 dubbel stk), 7 dubbel stk in dezelfde l-lus, dan 8 dubbel stk in iedere l-lus, eindig met 1 hv in de 4e l van het begin van de toer = 12 dubbel stk-groepen met 8 dubbel stk in iedere groep.
TOER 6: 1 l, 1 v in de hv, dan 1 v in ieder dubbel stk en 1 v tussen iedere dubbel stk-groep over de hele toer, eindig met 1 hv in de eerste v van het begin van de toer = 108 v.
TOER 7: 4 l (= 1 stk en 1 l), sla 1 v over, * 1 stk in de volgende v, 1 l (zorg dat de 1 l dezelfde maat heeft als de 1 v van de vorige toer, anders wordt de toer te strak), sla 1 v over *, herhaal van *-* over de hele toer en eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer = 54 stk met 1 l tussen ieder stk.
TOER 8: 1 l, dan afwisselend 2 v en 3 v in iedere l over de hele toer, eindig met 1 hv in de l van het begin van de toer = 135 v.

TOER 9: 1 v in iedere v = 135 v.
TOER 10 (= kantpatroon): 1 l, 1 v in de hv, * 5 l, haak 1 stk in de 2e l, 1 dubbel stk in de eerste l, sla 4 v over, 1 v in de volgende st *, herhaal van *-* over de hele toer en eindig met 1 hv in de v van het begin van de toer (in plaats van 1 v in de volgende st) = 27 lussen. Knip de draad af en zet vast.
--------------------------------------------------------

GROTE PLACEMAT:
Haak als de kleine placemat tot en met toer 9.
TOER 10-12: Als toer 9 = 135 v.
TOER 13: * 1 v in iedere van de eerste 8 v, 2 v in de volgende v *, herhaal van *-* over de hele toer = 150 v.
TOER 14-15: 1 v in iedere v = 150 v.
TOER 16: * 1 v in iedere van de eerste 4 v, 2 v in de volgende v, 1 v in iedere van de volgende 5 v *, herhaal van *-* over de hele toer = 165 v.

TOER 17: 1 v in iedere v = 165 v.
TOER 18: * 1 v in iedere van de eerste 14 v, 2 v in de volgende v *, herhaal van *-* over de hele toer = 176 v.
TOER 19: 1 v in iedere v = 176 v.
LET OP: Als u een grotere placemat wilt, herhaal dan toer 18 en 19, maar haak voor iedere keer dat u toer 18 herhaalt, 1 v meer tussen iedere meerdering. Zorg ook dat het aantal st deelbaar is door 2 voor toer 20 (als u de placemat groter maakt, dient u het aantal stk en v ook aan te passen voor de toeren hieronder).
TOER 20: Als toer 7 = 88 stk met 1 l tussen ieder stk.
TOER 21: Als toer 8 = 220 v.
TOER 22: 1 v in iedere v = 220 v.
TOER 23: Haak het kantpatroon als beschreven voor toer 10 op de kleine mat = 44 lussen. Knip de draad af en zet vast.
--------------------------------------------------------

EIERWARMER:
Haak 44 l met haaknld 3 mm en 1 draad zonnebloem en 2 draden goud Glitter en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.
TOER 1: 1 l, 1 v in de hv, 1 v in iedere van de volgende 2 l, sla 1 l over, * 1 v in iedere van de volgende 4 l, sla 1 l over *, herhaal van *-* over de hele toer en eindig met 1 hv in de eerste v van het begin van de toer = 35 v.

Zie INFORMATIE VOOR HET HAKEN-2! Ga verder in de rondte met 1 v in iedere v tot het werk 2 cm meet. Plaats een markeerdraad aan het begin van de toer = middenachter. Minder nu 1 v door de eerste 2 v na de markeerdraad samen te haken - zie boven. Minder in de volgende toer 1 v door de laatste 2 v voor de markeerdraad samen te haken. Ga verder en minder 1 v elke toer, afwisselend na en voor de markeerdraad. Knip als er 5 v over zijn de draad af, haal deze door de overgebleven st, trek de draad aan en zet vast.
KANTPATROON AAN DE ONDERKANT:

Haak een rand rond de onderkant van de eierwarmer met 1 draad zonnebloem en 2 draden goud Glitter als volgt: 1 v in de eerste st, * 5 l, haak 1 stk in de 2e l, 1 dubbel stk in de eerste l, sla ongeveer 1.5 cm over, 1 v in de volgende st *, herhaal van *-* over de hele toer en eindig met 1 hv in de eerste v van het begin van de toer (in plaats van 1 v in de volgende st). Knip de draad af en zet vast.

SNAVEL:
Begin middenvoor ongeveer 2.5-3 cm vanaf de bovenkant en haak van onderen naar boven als volgt: 1 hv in de eierwarmer met 1 draad koraal en 1 draad rood Glitter, 2 l, 1 v in de eerste l, sla 0.5 cm over, 1 hv in de volgende st, knip de draad af en zet vast aan de binnenkant van het werk.

KAM:
Begin ongeveer 1 cm boven de snavel en haak 1 v in de eierwarmer met 1 draad koraal en 1 draad rood Glitter, 3 l, 1 v in de eerste l, sla 0.5 cm over, * 4 l, 1 stk in de eerste l, sla ongeveer 0.5 cm over, 1 v in de volgende st *, herhaal van *-* in totaal 4 keer zodat de kam aan de bovenkant van de kop komt, knip de draad af en zet vast aan de binnenkant van het werk.

OGEN:
Borduur een oog aan iedere kant van de kop ongeveer 2 cm vanaf de bovenkant met zwarte Safran.
--------------------------------------------------------

SERVETRING:
Haak 38 l met haaknld 3 mm en 1 draad zonnebloem en 2 draden goud Glitter en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.
TOER 1: 1 l, 1 v in de hv, 1 v in de volgende l, sla 1 l over, * 1 v in iedere van de volgende 4 l, sla 1 l over *, herhaal van *-* over de hele toer en eindig met 1 hv in de eerste v van het begin van de toer = 30 v.
TOER 2: 1 v in iedere v.
TOER 3: 4 l (= 1 stk en 1 l), * sla 1 v over, 1 stk in de volgende v, 1 l *, herhaal van *-* over de hele toer en eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer = 15 stk met 1 l tussen ieder stk.
TOER 4: 1 l, 1 v in de hv, dan 1 v in iedere l en 1 v in ieder stk over de hele toer, eindig met 1 hv in de eerste v van het begin van de toer = 30 v.
Ga verder met 1 v in iedere st over de hele toer tot het werk 5 cm meet.

HAAK DE VOLGENDE TOER ALS VOLGT: 2 l, * sla 1 v over, 1 v in de volgende v, 1 l *, herhaal van *-* over de hele toer en eindig met 1 hv in de eerste l van het begin van de toer (= vouwrand).
HAAK DE VOLGENDE TOER ALS VOLGT: 1 l, 1 v in de hv, dan 1 v in iedere l en 1 v in iedere v over de hele toer, eindig met 1 hv in de eerste v van het begin van de toer = 30 v.

Haak 2 toeren met 1 v in iedere v. Vouw het bovenste deel van de servetring om naar de goede kant langs de vouwrand en haak de volgende toer als volgt aan de goede kant (= kantpatroon): * 5 l, haak 1 stk in de 2e l, 1 dubbel stk in de eerste l, sla ongeveer 1.5 cm over, 1 v in de volgende st *, herhaal van *-* over de hele toer en eindig met 1 hv in de eerste v van het begin van de toer (in plaats van 1 v in de volgende st). Knip de draad af en zet vast. Haak een gelijk kantpatroon aan het andere einde van de servetring. Knip de draad af en zet vast.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS Extra 0-623.