DROPS Extra / 0-623

Sunny Morning by DROPS Design

Settet består av: Heklede DROPS tallerkenbrikker, eggevarmere og serviettring i ”Safran” og ”Glitter”.

DROPS design: Modell nr E-156
--------------------------------------------------------
TALLERKENBRIKKER:
Mål liten brikke: ca 20 cm i diameter
Mål stor brikke: ca 30 cm i diameter (kan hekles større)
Materialer: DROPS SAFRAN fra Garnstudio
50 gr f.nr 11, sterk gul
Og bruk: DROPS GLITTER fra Garnstudio
2 spoler f.nr 01, gull

Det blir 2 små eller 1 stor tallerkenbrikke av 1 nøste Safran.

DROPS HEKLENÅL NR 3 - eller den nålen du må bruke for å få 24 fm på 10 cm i bredden.
--------------------------------------------------------
EGGEVARMER:
Høyde: ca 14 cm
Materialer: DROPS SAFRAN fra Garnstudio
50 gr f.nr 11, sterk gul
en liten rest f.nr 13, korall til nebb og hanekam.
en liten rest f.nr 16, sort til øyne.
Og bruk: DROPS GLITTER fra Garnstudio
2 spoler f.nr 01, gull
en liten rest f.nr 08, rød til nebb og hanekam

Det blir 4 eggevarmere av 1 nøste Safran.

DROPS HEKLENÅL NR 3 - eller den nålen du må bruke for å få 24 fm på 10 cm i bredden.
--------------------------------------------------------
SERVIETTRING:
Mål: ca 4½ cm i diameter
Materialer: DROPS SAFRAN fra Garnstudio
50 gr f.nr 11, sterk gul
Og bruk: DROPS GLITTER fra Garnstudio
2 spoler f.nr 01, gull

Det blir 4 serviettringer av 1 nøste Safran.

DROPS HEKLENÅL NR 3 - eller den nålen du må bruke for å få 24 fm på 10 cm i bredden.
--------------------------------------------------------

60% Cupro, 40% Metall
fra 20.00 kr /10g
DROPS Glitter colours DROPS Glitter colours 30.00 kr /10g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Glitter gold & silver DROPS Glitter gold & silver 20.00 kr /10g
HEKLEINFO-1 (gjelder tallerkenbrikker):
På beg av de omg hvor det kun hekles fm erstattes første fm med 1 lm. Hver omg avsluttes med 1 kjm i lm på beg av omg.

HEKLEINFO-2 (gjelder eggevarmer og serviettring):
På beg av hver omg erstattes første fm av 1 lm. Hver omg avsluttes med 1 kjm i lm på beg av omg.

SAMMENHEKLING AV 2 FM (gjelder eggevarmer):
Stikk nåla ned i første fm, hent tråden, stikk nåla ned i neste fm, hent tråden, kast om nåla og trekk tråden gjennom alle 3 løkkene (det er nå felt 1 fm).
-------------------------------------------------------

LITEN TALLERKENBRIKKE:
Hekle 8 lm på nål 3 med 1 tråd sterk gul + 2 tråder gull Glitter og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm. LES HEKLEINFO-1.
1.OMG: Hekle 24 fm om ringen.
2.OMG: 5 lm (= 1 st + 2 lm), * hopp over 1 fm, 1 st i neste fm, 2 lm *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 12 st med 2 lm mellom hver.
3.OMG: 1 lm, videre hekles det slik om hver lm-bue omg rundt: 1 fm + 1 lm + 1 fm + 1 lm, avslutt omg med 1 kjm i første lm = 24 fm med 1 lm mellom hver.
4.OMG: 1 kjm i første fm, 1 kjm om første lm, 5 lm, 1 tredbl-st om samme lm, * 7 lm, nå hekles 4 tredbl-st sammen slik: hekle 2 tredbl-st i samme lm, men vent med siste kast og gjennomtrekk på begge tredbl-st, hopp over 1 fm + 1 lm + 1 fm, hekle 1 tredbl-st om neste lm, men vent med siste kast og gjennomtrekk, deretter hekles siste tredbl-st om samme lm og siste kast trekkes gjennom alle 5 m på nåla *, gjenta fra *-* totalt 11 ganger, 7 lm, hekle 2 tredbl-st sammen om samme lm (men vent med siste kast og gjennomtrekk på begge), hekle 1 kjm i 5.lm på beg av omg og trekk tråden gjennom alle 3 m på nåla.
5.OMG: 1 kjm om første lm-bue, 4 lm (= 1 dbl-st), 7 dbl-st om samme lm-bue, videre hekles det 8 dbl-st om hver lm-bue, avslutt med 1 kjm i 4.lm på beg av omg = 12 dblst-grupper med 8 dbl-st i hver.
6.OMG: 1 lm, 1 fm i kjm, videre hekles det 1 fm i hver dbl-st og 1 fm mellom hver dblst-gruppe omg rundt, avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg = 108 fm.
7.OMG: 4 lm (= 1 st + 1 lm), hopp over 1 fm, * 1 st i neste fm, 1 lm (pass på at lm hekles like lang som det 1 fm fyller, ellers vil omg stramme), hopp over 1 fm *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 54 st med 1 lm mellom hver.
8.OMG: 1 lm, videre hekles det vekselvis 2 og 3 fm om hver lm omg rundt, avslutt med 1 kjm i lm på beg av omg = 135 fm.
9.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 135 fm.
10.OMG (= blondekant): 1 lm, 1 fm i kjm, * 5 lm, 1 st i 2.lm som ble heklet, 1 dbl-st i første lm som ble heklet, hopp over 4 fm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i fm på beg av omg (istedenfor 1 fm i neste m) = 27 buer. Klipp og fest tråden.
--------------------------------------------------------

STOR TALLERKENBRIKKE:
Hekle som liten tallerkenbrikke til og med 9.omg.
10.-12.OMG: Hekle som 9.omg = 135 fm.
13.OMG: * Hekle 1 fm i hver av de 8 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 150 fm.
14.-15 OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 150 fm. 16.OMG: * Hekle 1 fm i hver av de 4 første fm, 2 fm i neste fm, hekle 1 fm i hver av de 5 neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 165 fm.
17.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 165 fm.
18. OMG: * Hekle 1 fm i hver av de 14 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 176 fm.
19. OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 176 fm.
NB: Dersom brikken ønskes litt større kan 18. og 19.omg gjentas, men for hver gang 18.omg hekles må det hekles 1 fm mer mellom hver økning. Pass også på at m-ant er delelig med 2 før 20.omg hekles (dersom brikken hekles større vil ikke ant st og fm oppgitt under stemme).
20.OMG: Hekle som 7.omg = 88 st med 1 lm mellom hver.
21.OMG: Hekle som 8.omg = 220 fm.
22.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 220 fm.
23.OMG: Hekle blondekant som 10.omg på liten brikke = 44 buer. Klipp og fest tråden.
--------------------------------------------------------

EGGEVARMER:
Hekle 44 lm på nål 3 med 1 tråd sterk gul + 2 tråder gull Glitter og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 1 lm, 1 fm i kjm, 1 fm i hver av de 2 neste lm, hopp over 1 lm, * 1 fm i hver av de 4 neste lm, hopp over 1 lm *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg = 35 fm.
LES HEKLEINFO-2! Fortsett rundt med 1 fm i hver fm til arb måler 2 cm. Sett 1 merketråd på omg beg = midt bak på eggevarmeren. Videre felles det nå 1 fm ved å hekle de 2 første fm etter merketråden sammen - se forkl over. På neste omg felles det 1 fm ved å hekle de 2 siste fm før merketråden sammen. Fortsett å fell 1 fm på hver omg og fell vekselvis før og etter merketråden videre oppover slik at ikke midtlinjen forskyves. Når det gjenstår 5 fm klippes tråden, tråkle den opp og ned gjennom de 5 m, snurp sammen og fest.

HEKLET BLONDEKANT NEDERST:
Hekle en kant nederst rundt eggevarmeren med 1 tråd sterk gul + 2 tråder gull Glitter slik: 1 fm i første m, * 5 lm, 1 st i 2.lm som ble heklet, 1 dbl-st i første lm som ble heklet, hopp over ca 1½ cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg (istedenfor 1 fm i neste m). Klipp og fest tråden.

NEBB:
Start midt foran ca 2½-3 cm fra toppen og hekle nedenfra og opp slik: 1 kjm i en m med 1 tråd korall + 1 tråd rød Glitter, hekle 2 lm, 1 fm i første lm, hopp over ½ cm, 1 kjm i neste m, klipp og fest tråden på innsiden av arb.

HANEKAM:
Start ca 1 cm rett ovenfor nebbet og hekle 1 fm i en m med 1 tråd korall + 1 tråd rød Glitter, 3 lm, 1 fm i første lm, hopp over ½ cm, * 4 lm, 1 st i første lm, hopp over ca ½ cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger slik at det blir en hanekam over hodet, klipp og fest tråden på innsiden av arb.

ØYNE:
Sy et øye på hver side av hodet ca 2 cm fra toppen og ned med et lite sting sort Safran.
--------------------------------------------------------

SERVIETTRING:
Hekle 38 lm på nål 3 med 1 tråd sterk gul + 2 tråder gull Glitter og sett dem i en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 1 lm, 1 fm i kjm, 1 fm i neste lm, hopp over 1 lm, * 1 fm i hver av de 4 neste lm, hopp over 1 lm *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg = 30 fm.
2.OMG: 1 fm i hver fm.
3.OMG: 4 lm (= 1 st + 1 lm), * hopp over 1 fm, 1 st i neste fm, 1 lm *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 15 st med 1 lm mellom hver.
4.OMG: 1 lm, 1 fm i kjm, videre hekles det 1 fm om hver lm og 1 fm i hver st omg rundt, avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg = 30 fm.
Videre hekles det fm rundt med 1 fm i hver m til arb måler 5 cm.
NESTE OMG HEKLES SLIK: 2 lm, * hopp over 1 fm, 1 fm i neste fm, 1 lm *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i første lm på beg av omg (= brettekant).
NESTE OMG HEKLES SLIK: 1 lm, 1 fm i kjm, videre hekles det 1 fm om hver lm og 1 fm i hver fm omg rundt, avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg = 30 fm.

Hekle 2 omg til med 1 fm i hver fm. Brett øverste del av serviettringen ut mot retten i brettekanten og hekle neste omg slik fra rettsiden (= blondekant): * 5 lm, 1 st i 2.lm som ble heklet, 1 dbl-st i første lm som ble heklet, hopp over ca 1½ cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg (istedenfor 1 fm i neste m). Klipp og fest tråden. Hekle 1 tilsvarende blondekant i motsatt ende av serviettringen. Klipp og fest tråden.

Outi 13.04.2019 - 11:59:

4krs lauta-alusta on ihan outoja numeroita. Esim. 1 3 pylvästä ketjusilmukkaan. Mitäs se tarkoittaa?

DROPS Design 30.04.2019 kl. 17:40:

Hei, 3p tarkoittaa kolmoispylvästä.

Holly 02.07.2018 - 19:57:

With the small place mat; I don't understand round 8. I crochet one sc in first space, then crochet two sc's in the next space, then crochet 3 sc's in the next space; then start over again...?? I end up with a much smaller amount than listed.

DROPS Design 03.07.2018 kl. 08:28:

Dear Holly, you will work round 8 as follows: ch1, *2 sc in next chain, 3 sc in next chain*, repeat from *-* all the round and join with 1 sl st in the ch from beg of round. There are 54 chains on round 7: (27x2 sc) + (27x3sc) = 135 sc over 54 chains. Happy crocheting!

Lucie 02.02.2018 - 18:45:

0-623 návod na prostirku: v češtině není přiloženo video to jsem našla jen v komentářích. A poprosím zda je správně návod malá prostírka řada 6: protože dle videa zas nesouhlasí. Děkuji

Vita 27.10.2015 - 10:18:

Hvis man ønsker at gøre den store dækkeserviet større ved at gentage omgang 18 og 19, skal masketallet kunne deles med 4 (ikke 2) før omgang 20 hækles

Maria-Emma 19.08.2013 - 18:27:

Maria-Emma Forster 19.08.2013 kl. 14:55: Hallo Anja, leider komme ich auch nicht mit der 4. Reihe klar. Bis zum ersten * ist in Ordnung, aber dann, ab den 7 Lfm klappt es nicht mehr. Könntest du es mir in deutsch erklären? Ich wäre Dir unendlich dankbar. LG Maria-Emma

DROPS Design 20.08.2013 kl. 09:30:

Liebe Maria-Emma, Anja schrieb, dass das este Blütenblatt zunächst nur zur Hälfte gehäkelt wird und erst am Ende der Rd beendet wird. Hilft das schon weiter?

Bodil Engen Lund 10.08.2013 - 18:48:

Heller den lille brikken. Har kommet til omgang 4, får det ikke helt til å stemme med oppskriften. Trenger hjelp.

DROPS Design 12.11.2013 kl. 10:44:

Følg opskriften men se videoen her:

Crochet: Flower circle from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Anja 21.03.2013 - 19:01:

Let me give you one more advice: the first petal is just half finished when you start the second. But you ment to use the same cain stitch for the first half of the first petal AND the first half of the second petal as well. At the end of round 4 you complete the last petal.

Anja 21.03.2013 - 12:19:

Hi kristen, hope i can help. round 4 is confusing. it just meens: on top of the 12 curved parts you got from round 3 you are ment to put 12 petals, consist out of a group of 4 tripple crochets.

Cristiane Wu 17.03.2013 - 13:54:

Round 4 is too confusing.

DROPS Design 12.04.2013 kl. 16:20:

What you making?

Kristen 27.06.2012 - 05:21:

Hi there, I'm having trouble getting past round three on this pattern. I have the correct number of stitches when Rnd. 3 is complete, but in Rnd 4 I keep ending up with 8 dtr 'petals' rather than 12! If I'm skipping an entire (sc + chain + sc) set each time I complete a 4 dtr together, there just doesn't seem to be enough stitches. I've already pulled my work out 5 times, so any suggestions would be wonderful!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-623