DROPS / 110 / 23

Tasia by DROPS Design

DROPS Vest met gerstekorrelst en ronde pas van ”Merino Extra Fine”. Maat S - XXL

Maat: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal: DROPS Merino Extra Fine van Garnstudio,
Kleur nr. 07, lichtbruin mix:
500-550-600-650-700-750 gr

DROPS Sokkenbreinld en rondbreinld 4,5 mm (80 cm) - of de breinld, die u nodig heeft voor een steekverhouding van: 20 st x 26 nld tricotst = 10 x 10 cm.

DROPS Knoop buffelhoorn nr. 536: 3 stk.

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 33.30€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

Ribbelst (heen en weer breien): Alle naalden recht breien.

Ribbelst (rondbreien): * 1 nld recht, 1 nld averecht *, herhaal steeds *-*.

Motief: Zie de teltekeningen M.1, M.2 en M.3. De teltekeningen geven het motief weer op de goede kant.

Tip Minderen-1 (geldt voor de pas):
Minder 1 st om en om aan de rechter- en linkerkant van elk av-gedeelte als volgt: brei 2 st av samen.

Tip Minderen-2 (geldt voor de hals):
Minder op de goede kant naast de 10 voorbiesst.
Minder na de 10 st als volgt: Haal 1 st recht van de breinld af, 1 r, en haal de afgeh st daarover.
Minder voor de 10 st als volgt: 2 st recht samen.

Tip Meerderen (geldt voor de kraag):
Maak 1 omsl om de nld naast de eerste 2 st. Brei de omsl verdraait recht in de volgende nld, om een gaatje te voorkomen.

Knoopsgat: Kant af voor de knoopsgaten in de rechter voorbies. 1 knoopsgat = kant de vijfde en zesde voorbiesst af, en zet in de volgende nld 2 nieuwe st op boven de afgekante st.
Kant af voor de knoopsgaten bij een hoogte van:
Maat S: 18, 28 en 38 cm
Maat M: 19, 29 en 39 cm
Maat L: 20, 30 en 40 cm
Maat XL: 21, 31 en 41 cm
Maat XXL: 22, 32 en 42 cm
Maat XXXL: 23, 33 en 43 cm

Panden: Vanwege het grote aantal st wordt het werk heen en weer van middenvoor naar middenvoor gebreid op de rondbreinld. U zou ook rechte naalden kunnen gebruiken. Zet 203-223-239-259-279-299 st op (incl. 10 voorbiesst aan weerskanten langs het middenvoor) met rondbreinld 4,5 mm en Merino. Brei 1 nld recht (1e nld = verkeerde kant), en brei dan door in ribbelst – Lees de beschrijving hierboven. Brei bij een hoogte van 4 cm de volgende nld - op de goede kant - als volgt: 10 voorbiesst in ribbelst, M.1 over de volgende 183-203-219-239-259-279 st, en eindig met 10 voorbiesst in ribbelst. Let op de steekverhouding! Plaats 2 merkdraden in het werk: 54-59-63-68-73-78 st vanaf het middenvoor aan beide kanten (= 95-105-113-123-133-143 st tussen de merkdraden voor het achterpand).

Lees a.u.b. het volgende stukje zorgvuldig door voordat u verder gaat:
Minderingen: Brei door volgens M.1 - en minder tegelijkertijd vanaf een hoogte van 8 cm 1 st aan weerskanten van beide merkdraden. Herhaal deze mindering nog 5 keer op elke 5e cm = 179-199-215-235-255-275 st.

Motief: Brei bij een hoogte van ca 15 cm (eindig na een 1 hele herhaling van M.1) door volgens M.2 over alle st - behalve de voorbiezen. Brei, als M.2 twee keer in de hoogte is gebreid, door volgens M.3 (= gerstekorrelst).

Knoopsgat: Kant vanaf een hoogte van 18-19-20-21-22-23 cm af voor de knoopsgaten in de rechter voorbies – Lees de beschrijving hierboven!
Kant bij een hoogte van 38-39-40-41-42-43 cm 6 st af aan beide kanten voor de armsgaten (= 3 st aan weerskanten van beide merkdraden) = 167-187-203-223-243-263 st. Leg het werk terzijde, en brei de mouwen.

Mouw: Het werk wordt in het rond gebreid op de sokkenbreinld. Zet 68-72-76-80-84-88 st op met sokkenbreinld 4,5 mm en Merino. Brei 6 cm ribbelst, en brei dan door volgens M.3. Kant bij een hoogte van 22 cm 6 st af in het midden van het ondermouw (1e st op de nld = midden van het ondermouw) = 62-66-70-74-78-82 st. Leg het werk terzijde en brei nog een mouw.

Pas: Zet de mouwen op dezelfde rondbreinld als de panden boven de afgekante st = 291-319-343-371-399-427 st. Brei 4 nld recht over alle st (1e nld = op de goede kant) – en pas tegelijkertijd, in de laatste nld, het aantal st aan naar totaal 293-317-341-373-397-429 st (minder/meerder niet tussen de voorbiesst).

Lees a.u.b. het volgende stukje zorgvuldig door voordat u verder gaat:
Motief: Brei de volgende nld - op de goede kant - als volgt: 10 voorbiesst in ribbelst, * 1 r, 7 av *, herhaal *-* totdat er nog 11 st staan op de nld. Eindig met 1 recht en 10 voorbiesst in ribbelst. Brei door in boordst = 1 r/7 av.

Hals en kraag: Minder vanaf een hoogte van 41-42-43-44-45-46 cm voor de V-hals aan weerskanten – lees Tip Minderen-2 – als volgt: 12 x 1 st in elke 2e nld en vervolgens 5 x 1 st in elke 4e nld. Meerder tegelijkertijd voor de kraag – lees Tip Meerderen: 10 x 1 st in elke 2e nld en vervolgens 7 x 1 st in elke 4e nld = totaal 27 ribbelst incl. de voorbiesst.

Ronde pas: Minder vanaf een hoogte van 42-43-44-45-46-47 cm 1 st in elk av-gedeelte – lees Tip Minderen-1. Herhaal de minderingen in elke 8e-8e-10e-10e-12e-12e nld totaal 5 keer (= 1 r/2 av).
Als alle minderingen en meerderingen voltooid zijn, heeft het werk een hoogte van ca 54-55-60-61-64-65 cm en er staan ca 135-144-153-165-174-186 st op de nld. Brei bij een hoogte van 57-59-61-63-65-67 cm 1 nld recht op de goede kant en minder tegelijkertijd gelijkmatig naar 96-100-104-108-112-116 st – NB: Minder niet tussen de 27 ribbelst aan weerskanten.
Plaats in de volgende nld de middelste 42-46-50-54-58-62 st in het middenachter voor de hals. Zet de 27 ribbelst van het linker voorpand op een hulpnld en brei door over de 27 ribbelst van het rechter voorpand voor de kraag als volgt: * brei 2 nld recht over alle st, brei 2 nld recht over de eerste 14 st aan het middenvoor *, herhaal *-* tot de kraag een hoogte van 8-8-9-9-10-10 cm heeft (op het kortste deel) vanaf de schouder. Kant de st af. Zet de 27 st van het linker voorpand terug op de breinld en brei zoals voor het rechter voorpand.

Afwerken: Sluit de kraag in het middenachter en zet de kraag vast langs de hals. Sluit de naden onder de armen. Naai de knopen aan.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 25.08.2010
PANDEN:...Minderingen: Brei door volgens M.1 - en minder tegelijkertijd vanaf een hoogte van 8 cm 1 st aan weerskanten van beide merkdraden. Herhaal deze mindering nog 5 keer op elke 5e cm = 179-199-215-235-255-275 st.

Telpatroon

= recht op de goede kant, averecht op de verkeerde kant (tricotst)
= averecht op de goede kant, recht op de verkeerde kant

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 110-23) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (57)

Giorgia 20.12.2019 - 23:47:

Buonasera. Sono arrivata alla scollatura. Diminuire/aumentare a ferri alterni si intende contando solo i ferri a diritto del lavoro? Grazie mille

DROPS Design 21.12.2019 kl. 18:52:

Buonasera Giorgia, si, deve lavorare aumenti e diminuzioni sul diritto del lavoro! Buon lavoro!

Doris 05.06.2018 - 17:30:

Liebes Drops-Team, jetzt bin ich mit den Zu- und Abnahmen durch und die Jacke sieht schon toll aus :-) Allerdings hakt es bei mir mal wieder am Verständnis. Was ist gemeint mit: "Nach 57-59-61-63-65-67 cm 1 R. re. auf rechts stricken und gleichzeitig die Maschenanzahl auf 96-100-104-108-112-116 M. anpassen.", wie geht "1 Runde rechts auf rechts stricken, wenn ich doch bisher noch ein Rippenmuster habe? Nochmal Danke für Ihre Hilfe!

DROPS Design 06.06.2018 kl. 09:39:

Liebe Doris, nach 57-59-61-63-65-67 cm stricken Sie eine Hinreihe rechts und gleichzeitig regelmäßig abnehmen um die Maschenanzhal auf 96-100-104-108-112-116 M anpassen (über die ersten und letzten 27 M der Reihe soll es nicht abgenommen). Viel Spaß beim stricken!

Doris 15.05.2018 - 23:08:

Liebes Drops-Team, habe jetzt die Ärmel mit auf die Nadeln genommen und die 4 Reihen kraus rechts gestrickt. Jetzt kommt das Muster mit *1 re,7 li*. In den Rückreihen muss ich dann *1 li, 7 re* stricken. Oder? Und dann direkt die nächste Frage zur Passe: Wo/an welcher Stelle des Musters müssen die Maschen ok zusammen gestrickt werden? Danke für Ihre Hilfe

DROPS Design 16.05.2018 kl. 09:18:

Liebe Doris, ja so wird das Rippenmuster gestrickt - für die Rundpasse werden Sie nach 42-47 cm (siehe Grösse) in jeder li.-Partie 1 M. abnehmen - bei der 1. Abnahmenreihe stricken Sie die 2 ersten li-Ma zusammenstricken und bei der 2. Abnahmenreihe stricken Sie die 2 letzten li-Ma zusammen, diese 2 Reihe wiederholen dh abwechslungsweise auf der rechen und linken Seite jeder li-Partie abnehmen. Viel Spaß beim stricken!

Astrid Paulus 22.06.2016 - 10:38:

Hallo Drops-Team! Zu Beginn der Passe schreibt ihr: 4 Reihen rechts stricken. Auf dem Photo sieht´s jedoch aus, als wären es Kraus rechts Rippen. Sollen hier 4 Reihen oder 4 Rippen Kraus rechts gestrickt werden?

DROPS Design 23.06.2016 kl. 08:40:

Hallo Astrid, 4 Reihen rechts gestrickt ergeben 2 Krausrippen.

Lidia 14.06.2016 - 18:46:

Porque la mayoria de los tejidos estan en agujas circular y no asi en agujas comunes?? podrian poner la opcion de agujas comunes igual?? Gracias

DROPS Design 15.06.2016 kl. 19:46:

Hola Lidia, la aguja circular es tan común como las rectas. Se usa en nuestros modelos para minimizar el número de costuras necesarias y está muy extendida en los paises nórdicos. Muchos de los modelos sólo se pueden trabajar con ag circular, otros se podrían trabajar con ag rectas también pero tendrías que hacer los cálculos necesarios de cada parte a trabajar y luego hacer las costuras necesarias.

Andrea Blümel 25.08.2015 - 12:18:

Liebes DROPS Team! Ich fange bald mit der Abnahmen bei der Rundpasse an, da bräuchte ich Hilfe. Ist es so gemeint, dass ich abwechselnd an den Vorder- und Rückteilen auf der linken Seite an den Ärmelansätzen jeweils 1 M abnehmen? Vielen Dank im Voraus

DROPS Design 01.09.2015 kl. 15:39:

Sie nehmen nur in Hin-Reihen ab. Rechts und links bezieht sich auf die Stelle des Linksbereichs. Sie machen die Abnahmen ja immer in den Bereichen, die glatt links gestrickt werden. In der ersten Abnahme-Reihe (= Hin-R) nehmen Sie an der rechten Seite aller Glattlinksbereiche ab, in der nächsten Abnahme-Reihe (wieder eine Hin-R) nehmen Sie an der linken Seite aller Linksbereiche ab. Das machen Sie nicht nur an den Ärmelansätzen, sondern in jedem Linksbereich. Gleichzeitig müssen Sie an den Halsausschnitt und den Kragen denken.

Andrea Blümel 27.07.2015 - 20:06:

Liebes Drops-Team! Ich habe die ersten Abnahmen nach 8 cm gemacht, nur das Muster am Rückteil und an den beiden Vorderteilen ist nicht mehr so wie in den ersten Reihen. Es ist irgendwie total verrutscht. Ich bitte mal wieder um Eure Hilfe! Danke im Vorraus

DROPS Design 28.07.2015 kl. 13:10:

Liebe Andrea, achten Sie darauf, dass die Mustersätze immer übereinander liegen - an den Seiten passen die Mustersätze dann nicht mehr, weil ja abgenommen wird. D.h. an den Seiten "rückt" das Muster näher aneinander, über die restliche Jacke sollte es aber weiter passend übereinander gestrickt werden.

LE HANAFF YVELINE 13.07.2015 - 12:18:

BONJOUR POUR CE MODELE FAUT-IL METTRE LA LAINE EN DOUBLE. MERCI.

DROPS Design 27.07.2015 kl. 11:10:

Bonjour Mme Le Hannaff, cette veste se tricote avec 1 seul fil Merino Extra Fine, sur la base d'un échantillon de 20 m x 26 rangs jersey = 10 x 10 cm. Bon tricot!

Marianne Van Der Wijk 07.05.2015 - 22:03:

Ik ben met de pas bezig. Eerste naald aan goede kant 1recht, 7 averecht . Maar hoe op de verkeerde kant? Ook 1recht, 7 averecht? Dan klopt het patroon volgens mij niet. Moet het dan niet 1averrecht en 7 recht zijn? En tip minderen pas ? Wat wordt er bedoeld met minder 1 steek om en om aan de rechter en linkerkant van elk averecht gedeelte ?

DROPS Design 08.05.2015 kl. 18:23:

Hoi Marianne. 1 r, 7 av wordt 1 av, 7 r op de verkeerde kant. Je mindert eerst aan de rechterkant (dus aan het begin) van de av-gedeelte en volgende keer minderen aan de linkerkant (= aan het eind) van het av-gedeelte en dan weer rechts (= begin) enzovoort.

Dolina Von Raedern 17.11.2013 - 17:47:

Für die Rundpasse soll in jeder li Partie 1 M abgenommen werden, das soll in jeder 8.R. wiederholt werden. Also in jeder R. oder in jeder 10.R.?

DROPS Design 19.11.2013 kl. 09:31:

Liebe Dolina, ich verstehe leider Ihre Frage nicht ganz, Sie schreiben ja selbst: in jeder 8. Reihe (also weder in jeder R noch in jeder 10. R). Habe ich etwas missverstanden?

Laat een opmerking achter voor DROPS 110-23