DROPS / 213 / 3

White Dove by DROPS Design

Gebreide trui met korte mouwen en ronde pas in DROPS Sky. Van boven naar beneden gebreid. Maat: S - XXXL

DROPS design: Patroon sk-087
Garengroep B
----------------------------------------------------------

200-200-200-250-250-250 g kleur 01, wit

STEKENVERHOUDING:
20 steken in de breedte en 26 naalden in de hoogte in tricotsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 4.5 mm
DROPS RONDBREINAALD 4.5 mm: Lengte 40 en 80 cm voor tricotsteek.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 3.5 mm
DROPS RONDBREINAALD 3.5 mm: Lengte 40 en 80 cm voor de boordsteek.
De naalddikte is slechts een richtlijn! Als u te veel steken heeft op 10 cm, brei dan verder met een naald in een maat groter. Als u te weinig steken heeft op 10 cm, brei dan verder met een naald in een maat kleiner.

vanaf 5.85 € /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 5.85 € /50g
Bizzy Lizzy
Bestel
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 5.85 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 23.40€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

----------------------------------------------------------

Om uit te rekenen hoe u verdeeld meerdert/mindert, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 108 steken), en deel deze steken door het aantal te maken meerderingen/minderingen (dus 2) = 54.
In dit voorbeeld meerdert u door 1 omslag te maken na iedere 54e steek. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid om gaatjes te voorkomen.
Om te minderen in dit voorbeeld breit u iedere 53e en 54e steek recht samen.

TIP VOOR HET MEERDEREN-2 (geldt voor de zijkanten van het lijf):
Brei tot er 2 steken over zijn voor de markeerdraad, 1 omslag, 4 recht (de markeerdraad is in het midden van deze steken), 1 omslag. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen. Brei dan de nieuwe steken in tricotsteek.

TIP VOOR HET MINDEREN (geldt voor de mouwen):
Minder 1 steek aan elke kant van de markeerdraad als volgt: Brei tot er 3 steken over zijn voor de markeerdraad en brei 2 recht samen, 2 recht (de markeerdraad zit tussen deze steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek.

TIP VOOR HET AFKANTEN:
Om een strakke afkantrand te voorkomen kunt u een naald in een maat groter gebruiken. Als het nog steeds te strak is, maak dan 1 omslag na ongeveer iedere 4e steek en kant deze af als normale steken.

----------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

----------------------------------------------------------

TRUI - KORTE OVERVIEW VAN HET WERK:
Brei de halsrand en de pas in de rondte op de rondbreinaald vanaf midden achter, van boven naar beneden. Verdeel nu de pas voor het lijf en de mouwen. Het lijf wordt in de rondte gebreid op de rondbreinaald, van boven naar beneden. Brei de mouwen in de rondte op breinaalden zonder knop/korte rondbreinaald, van boven naar beneden.

HALSRAND:
Zet 108-112-116-120-124-132 steken op d rondbreinaald 3.5 mm met Sky. Brei 1 naald recht. Brei dan 2 cm boordsteek (= 2 recht/2 averecht). Als de boordsteek klaar is, brei dan 1 naald recht en meerder 2-3-9-10-11-13 steken verdeeld - lees TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN = 110-115-125-130-135-145 steken. Ga verder met rondbreinaald 4.5 mm. Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de naald = midden achter. Meet nu het werk vanaf hier.

PAS:
Brei in tricotsteek in de rondte tot het werk 2-2-2-2-3-3 cm meet. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Brei nu in patroon A.1 in de rondte (= 22-23-25-26-27-29 herhalingen van 5 steken). Als A.1 is gebreid, zijn er 44-46-50-52-54-58 steken= 154-161-175-182-189-203 steken. Ga verder in tricotsteek tot het werk 6-6-7-8-9-10 cm meet.
Brei nu in patroon in de verschillende maten als volgt:
Maat S: Brei A.3 in de rondte (= 22 herhalingen van 7 steken).
Maat M en L: Brei A.2 tot er 5-1 steken over zijn (= 26-29 herhalingen van 6 steken), 5 recht-1.
Maat XL, XXL en XXXL: Brei A.1 tot er 2-4-3 steken over zijn (= 36-37-40 herhalingen van 5 steken), 2-4-3 recht.
Als het hele telpatroon is gebreid, zijn er 198-213-233-254-263-283 steken op de naald. Ga verder in tricotsteek tot het werk 10-11-12-14-15-17 cm meet.
Brei nu in patroon in de verschillende maten als volgt:
Maat S: Brei A.3 tot er 2 steken over zijn (= 28 herhalingen van 7 steken), 2 recht.
Maat M, L en XL: Brei A.2 tot er 3-5-2 steken over zijn (= 35-38-42 herhalingen van 6 steken), 3-5-2 recht.
Maat XXL en XXXL: Brei A.1 tot er 3-3 steken over zijn (= 52-56 herhalingen van 5 steken), 3-3 recht.
Als het hele telpatroon is gebreid, zijn er 254-283-309-338-367-395 steken op de naald.
Brei 1 naald recht terwijl u het aantal steken aanpast naar 256-280-304-338-366-396 (dus in maat S en XXXL meerdert u 2-1 steken verdeeld, in maat M, L en XXL mindert u 3-5-1 steek verdeeld en in maat XL past u het aantal steken niet aan) – denk om TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN.
Ga verder in tricotsteek tot het werk 15-17-19-21-23-25 cm meet.
Verdeel nu het werk voor het lijf en de mouwen. Brei de volgende naald als volgt:
Brei de eerste 36-40-43-48-54-60 steken (= helft van het achterpand), zet de volgende 56-60-66-73-75-78 steken op een hulpdraad (= mouw), zet 8-8-10-10-12-12 steken in de zijkant onder de mouw, brei de volgende 72-80-86-96-108-120 steken (= voorpand), zet de volgende 56-60-66-73-75-78 steken op een hulpdraad (= mouw), zet 8-8-10-10-12-12 steken in de zijkant onder de mouw, brei de laatste 36-40-43-48-54-60 steken (= helft van het achterpand). Brei dan het lijf en de mouwen apart verder. MEET NU HET WERK VANAF HIER.

LIJF:
= 160-176-192-212-240-264 steken. Voeg een markeerdraad in aan elke kant, in het midden van de 8-8-10-10-12-12 opgezette steken in de zijkant onder de mouwen. Er zijn 80-88-96-106-120-132 steken tussen de markeerdraden op het voor- en achterpand. Neem de markeerdraden mee in de hoogte tijdens het breien; ze worden later gebruikt voor het meerderen in de zijkanten. Brei in tricotsteek in de rondte.
Meerder bij een hoogte van 4 cm vanaf de scheiding, 1 steek aan elke kant van markeerdraad - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN-2. Meerder zo ongeveer iedere 8 cm 4 keer in totaal = 176-192-208-228-256-280 steken.
Meerder bij een hoogte van 33 cm vanaf de scheiding 24-28-32-32-40-44 steken verdeeld = 200-220-240-260-296-324 steken. Ga verder met rondbreinaald 3.5 mm. Brei boordsteek 2 cm (2 recht/2 averecht) in de rondte. Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht - lees TIP VOOR HET AFKANTEN. De trui meet ongeveer 54-56-58-60-62-64 cm vanaf de schouder naar beneden.

MOUWEN:
Zet de 56-60-66-73-75-78 steken van de hulpdraad aan een kant terug op breinaalden zonder knop maat 4.5 mm en neem 1 steek op in elke van de 8-8-10-10-12-12 nieuw opgezette steken in de zijkant onder de mouw = 64-68-76-83-87-90 steken. Voeg een markeerdraad in midden onder de mouw (= 4-4-5-5-6-6 nieuwe steken aan elke kant van de markeerdraad). Brei in tricotsteek in de rondte voor 4 cm. Minder nu 1 steek aan elke kant van markeerdraad – lees TIP VOOR HET MINDEREN. Minder zo iedere 3-3-2-1½-1-½ cm 4-4-4-5-5-5 keer in totaal = 56-60-68-73-77-80 steken. Ga verder in tricotsteek tot de mouw 15-14-12-11-9-7 cm meet. Brei 1 naald recht en meerder 4-4-4-3-3-4 steken verdeeld = 60-64-72-76-80-84 steken. Brei verder met breinaalden zonder knop maat 3.5 mm. Brei 2 cm boordsteek (2 recht/2 averecht) in de rondte. Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht - lees TIP VOOR HET AFKANTEN. Brei een andere mouw op dezelfde manier.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 31.03.2020
Geen correctie, maar nieuwe tekst voor het 2e symbool bij het telpatroon

Telpatroon

= recht
= 1 recht, maar wacht met de steek van de naald af laten glijden, 1 omslag, 1 recht in dezelfde steek, brei op de volgende naald de omslag gedraaid recht om gaatjes te voorkomen (= 2 steken gemeerderd).

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 213-3) voor de afmetingen en de berekiningen.

Marianne 17.07.2020 - 16:18:

Bonjour, est-il possible de connaître le niveau de difficulté de vos modèles ? Ils sont très beaux, mais je préférerais être sûre de ne pas me lancer dans un projet trop compliqué pour mon niveau et m'améliorer progressivement. Merci !

DROPS Design 20.07.2020 kl. 08:38:

Bonjour Marianne, le niveau de difficulté est parfois difficile à déterminer en fonction des connaissances de chacune, lisez attentivement les explications, regardez les vidéos et les leçons listées en bas de page et, vous pouvez poser votre question ici ou bien contacter votre magasin pour toute assistance individuelle complémentaire. Bon tricot!

Isabelle 03.06.2020 - 23:51:

Très beau dans sa simplicité. Je tente de le tricoter dès maintenant.

Isabelle Desbiens 03.06.2020 - 23:50:

Je ne comprends réellement pas comment faire l\'augmentation \" maille endroit, jeté et une maille endroit dans le brin arrière de la même maille\". Est-ce normal si cela me crée une petite barre horizontale sur le devant, couvrant le jeté et la maille tricotée dans le brin arrière ?\r\nEt au rang suivant on tricote le groupe de 3 mailles comme suit: maille 1 à l\'endroit, le jeté endroit torse et maille 3 à l\'endroit??? Je tricote en circulaire. MERCI!

DROPS Design 04.06.2020 kl. 09:08:

Bonjour Mme Desbiens, c'est tout à fait normal, cette vidéo montre comment on tricote cette augmentation et le tour suivant. Bon tricot!

Anett 19.04.2020 - 20:13:

Bald bin ich fertig. Leider musste ich öfter die Nadel ziehen und ein neues Stück stricken. Vor dem Bündchen (Rumpf) werden lt. Anleitung zu viele Maschen zugenommen. Ich wollte keinen Rock anstricken, doch stand der Bund ab wie ein Volant. Der Ärmel wurde ebenfalls zu weit, weil sich ein Rechenfehler eingeschlichen hat. Schade auch, dass das Modell auf Ihrem Foto Löcher in der Passe vom Zunehmen zeigt, obwohl diese lt. Anleitung vermieden werden sollten. Meiner wird nicht so gut. Anett

Willeke Groos 18.04.2020 - 23:03:

Wat bedoelen jullie met zet 10 steken in de zijkant onder de mouw. En hoe zet je steken op een hulpdraad?

DROPS Design 29.04.2020 kl. 09:50:

Dag Willeke,

Onder de mouw (dus eigenlijk onder de oksel) zet je 10 nieuwe steken op. In deze video kun je zien hoe je steken op een hulpdraad zet.

Benedikte 25.03.2020 - 14:58:

Hej, Jeg forstår ikke anvisningen i diagrammet: "strik 1 maske ret, slå om, 1 maske ret i samme maske" I hvilken 'samme maske'? I omslaget, eller i den retmaske man strikkede før omslaget, eller i retmasken, man strikkede retmasken i? En video ville hjælpe rigtig meget her ;-)

DROPS Design 30.03.2020 kl. 12:04:

Hei Benedikte. Du skal strikke 1 maske rett, men ikke løft av masken av pinnen, gjør et kast, strikk 1 maske i samme maske. Vi skal få lage en video ganske snart, takk for ditt innspill. God Fornøyelse!

Valérie 19.03.2020 - 19:07:

Bonjour, puis-je faire les augmentations dans les diagrammes A1, A2 et A3 d'une autre manière ? Si oui, laquelle ? Merci.

DROPS Design 20.03.2020 kl. 09:34:

Bonjour Valérie, vous pouvez probablement tricoter 3 fois la même maille (celle correspondant au 2ème symbole de la légende), mais vous n'aurez peut-être pas le même résultat. N'hésitez pas à faire différents essais pour vérifier le rendu. Bon tricot!

Anett 15.03.2020 - 10:47:

Hallo Frau Alt, ich stricke gerade White Dove in XXL und habe 254 Maschen mit Rapporten zugenommen. Bis hier war alles rechnerisch nachvollziehbar und korrekt. Nun komme ich auf 355 Maschen. In der Anleitung sollten es nur 338 M sein. Hier stimmt die Berechnung bei allen Größen nicht. Danke für Ihre Antwort. Anett

DROPS Design 16.03.2020 kl. 09:59:

Liebe Anett, Sie sollten 367 M haben: Sie beginnen mit 135 M (= 27 x 5 M in jedem A.1) und es sind dann 27 x 7M in jedem A.1 = 189 M. Dann stricken Sie (37 x 5 M in jedem A.1) + 4 M = nach A.1 = (37x7)+4= 263 Maschen. Dann stricken Sie 52 Mal A.1 (= 52x5 M) + 3 Maschen (= 263 M) und es sind dann 52x 7 M in jedem A.1 + die letzen 3 Maschen der Runde = 367 Maschen. Viel Spaß beim stricken!

Irmgard Alt 11.03.2020 - 08:19:

Ich habe das Model gestrickt in Gr. L . es war sehr klein hat sich beim anziehen zwar gedehnt aber ich mag keine hautengen Pullover. Er sah auf der Abbildung auch nicht so eng aus. Habe den Pullover dann verschenkt an jemanden mit der Größe S. da hat er toll ausgesehen. Was habe ich falsch gemacht? Möchte den Pullover für mich noch einmal stricken.

DROPS Design 11.03.2020 kl. 08:47:

Liebe Frau Alt, hatten Sie die richtige Maschenprobe bzw 20 Maschen und 26 Reihen glatt rechts gestrickt = 10 x 10 cm? Diese Angaben (in der Breite sowie in der Höhe) sind wichtig um die korrekte Maßnahmen von der Maßskizze zu bekommen. Hier lesen Sie mehr über Maschenprobe und hier lesen Sie, wie man die Maßsjiuzze liest, ob es auch hilfen kann. Viel Spaß beim stricken!

Roberta 10.02.2020 - 13:38:

Buon pomeriggio,vorrei fare le maniche un po' più lunghe, come potrei procedere?Grazie .🤗

DROPS Design 12.02.2020 kl. 09:37:

Buongionro Roberta. Può proseguire lavorando le maniche fino alla lunghezza desiderata, eventualmente aumentando maglie se la manica risulta troppo stretta. Per un aiuto più personalizzato, anche per calcolare il quantitativo di filato necessario, può rivolgersi al suo rivenditore Drops di fiducia. Buon lavoro!

Laat een opmerking achter voor DROPS 213-3