DROPS / 212 / 26

Summer Peach by DROPS Design

Gebreide trui in DROPS Air en DROPS Brushed Alpaca Silk. Het werk wordt gebreid van boven naar beneden met Patentsteek op de pas en ¾ mouwen. Maat XS – XXL.

DROPS design: Patroon ai-266
Garengroep C + C of E
----------------------------------------------------------

150-200-200-200-250-250 g kleur 01, naturel
En gebruik:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK van garnstudio (behoort tot garengroep C)
75-100-100-125-125-125 g kleur 20, zandroos

STEKENVERHOUDING:
10 steken in de breedte en 14 naalden in de hoogte in tricotsteek en 1 draad van elke kwaliteit = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 9 mm
DROPS RONDBREINAALD 9 mm: Lengte 40 en 80 cm voor tricotsteek.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 8 mm
DROPS RONDBREINAALD 8 mm: Lengte 40 cm en 80 cm voor randen.
De naalddikte is slechts een richtlijn! Als u te veel steken heeft op 10 cm, brei dan verder met grotere naalden. Als u te weinig steken heeft op 10 cm, brei dan verder met kleinere naalden.

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 16.80€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

----------------------------------------------------------

RIBBEL/RIBBELSTEEK (wordt in de rondte gebreid):
1 ribbel = 2 naalden, dus brei 1 naald recht en 1 naald averecht.

PATROON:
Zie telpatronen A.1 tot A.4.

TIP VOOR HET MEERDEREN (geldt voor de zijkanten van het lijf):
Brei tot er 2 steken over zijn voor de markeerdraad, maak 1 omslag, 4 recht (de markeerdraad is in het midden van deze 4 steken), maak 1 omslag = 2 steken gemeerderd op de markeerdraad en 4 steken gemeerderd in totaal op de naald.
Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen. Brei dan de nieuwe steken in tricotsteek.

TIP VOOR HET MINDEREN (geldt voor midden onder de mouw, en in de 4 kleinste maten)
Begin 3 steken voor de markeerdraad en brei 2 recht samen, 2 recht (de markeerdraad zit tussen deze 2 steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek = 2 steken geminderd.

TIP VOOR HET AFKANTEN:
Om een strakke afkantrand te voorkomen u een naald in een maat groter gebruiken.

----------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

----------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
De halsrand en pas worden in de rondte gebreid op de rondbreinaald, van boven naar beneden. Verdeel nu de pas voor het lijf en de mouwen. Het lijf wordt in de rondte gebreid op de rondbreinaald, van boven naar beneden. Brei de mouwen in de rondte op breinaalden zonder knop/korte rondbreinaald, van boven naar beneden.

HALSRAND:
Zet 32-34-36-42-44-46 steken op een korte rondbreinaald 8 mm met 2 draden Air + 1 draad Brushed Alpaca Silk (= 3 draden).
Verwijder een van de draden in Air en brei de rest van het kledingstuk met 1 draad in elke kwaliteit (= 2 draden). Brei 1 naald recht. Brei dan A.1 in de rondte.
Als de halsrand 4 cm meet, brei dan de volgende naald als volgt: * Brei 1 steek in Patentsteek (dus 1 rechte steek onder de volgende steek), maak 1 omslag, 1 averecht *, brei van *-* de hele naald = 48-51-54-63-66-69 steken op de naald.
Brei 1 naald met recht over de steek in Patentsteek en averecht over averecht (brei de omslag gedraaid averecht om gaatjes te voorkomen).
Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de naald. Brei de pas zoals uitgelegd hieronder, meet de pas vanaf deze markeerdraad.

PAS:
Brei verder met een korte rondbreinaald 9 mm en brei A.2 in de rondte (= 16-17-18-21-22-23 herhalingen van 3 steken). Ga zo verder in patroon. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Brei bij een hoogte van 3-3-3-3-4-4 cm vanaf de markeerdraad op de hals, de volgende naald als volgt: * Brei 1 steek in Patentsteek en 2 averecht, maak 1 omslag *, brei van *-* over de hele naald = 64-68-72-84-88-92 steken. Brei 1 naald met recht over de steek in Patentsteek en averecht over averecht (brei de omslag gedraaid averecht om gaatjes te voorkomen). Brei dan A.3 in de rondte.
Bij een hoogte van 6-6-6-7-7-8 cm vanaf de markeerdraad op de hals breit u A.4 in de rondte (= 16-17-18-21-22-23 herhalingen van 4 steken). Als A.4 in de hoogte is gebreid, zijn er 128-136-144-168-176-184 steken over op de naald. Brei dan A.3 in de rondte (= 32-34-36-42-44-46 herhalingen van 4 steken).
Bij een hoogte van 14-15-17-19-20-22 cm vanaf de markeerdraad op de hals, breit u A.1 in de rondte.

Als het werk ongeveer 18-20-22-24-26-28 cm meet vanaf de markeerdraad op de hals, deel de pas dan op voor het lijf en de mouwen. Dus brei de volgende naald als volgt vanaf midden achter: 18-20-21-24-26-28 recht (= ½ achterpand), zet de volgende 28-28-30-36-36-36 steken op 1 hulpdraad voor de mouw, zet 6-6-8-6-6-8 nieuwe steken op de naald (= in de zijkant onder de mouw), 36-40-42-48-52-56 recht (= voorpand), zet de volgende 28-28-30-36-36-36 steken op 1 hulpdraad voor de mouw, zet 6-6-8-6-6-8 nieuwe steken op de naald (= in de zijkant onder de mouw) en brei de overgebleven 18-20-21-24-26-28 steken recht (= ½ achterpand). Brei het lijf en de mouwen apart verder. MEET NU HET WERK VANAF HIER!

LIJF:
= 84-92-100-108-116-128 steken. Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de naald, en 1 markeerdraad na 42-46-50-54-58-64 steken (= in de zijkanten op het lijf). Neem de markeerdraden mee in de hoogte tijdens het breien; ze worden later gebruikt voor het meerderen in de zijkanten.
Brei in tricotsteek in de rondte. Meerder bij een hoogte van 8 cm vanaf de scheiding, 1 steek aan elke kant van beide markeerdraden – lees TIP VOOR HET MEERDEREN. Herhaal het meerderen bij een hoogte van 16 cm vanaf de scheiding = 92-100-108-116-124-136 steken.
Brei tot het werk 28 cm meet vanaf de scheiding in alle maten (er is ongeveer 3 cm over tot de gewenste afmetingen, pas de trui en brei tot de gewenste lengte).
Ga verder met rondbreinaald 8 mm. Brei 3 ribbels in RIBBELSTEEK - lees uitleg hierboven. Kant af met recht – lees TIP VOOR HET AFKANTEN. De trui meet ongeveer 52-54-56-58-60-62 cm vanaf de schouder naar beneden.

MOUW:
Zet de 28-28-30-36-36-36 steken van de hulpdraad aan een kant van het werk op breinaalden zonder knop of een korte rondbreinaald 9 mm en neem daarnaast 1 steek op in elk van de 6-6-8-6-6-8 nieuw opgezette steken onder de mouw = 34-34-38-42-42-44 steken.
Voeg 1 markeerdraad in, in het midden van de nieuwe 6-6-8-6-6-8 steken die opgezet zijn onder de mouw.
Begin de naald bij de markeerdraad en brei in tricotsteek in de rondte.
Als de mouw 2 cm meet vanaf de scheiding, minder dan 2 steken midden onder de mouw (geldt voor XS, S, M en L) = 32-32-36-40-42-44 steken.
Brei tot het werk ongeveer 28-26-25-22-21-19 cm meet vanaf de scheiding (er is ongeveer 3 cm over tot de gewenste afmetingen, pas de trui en brei tot de gewenste lengte). LET OP! Minder voor de grotere maten vanwege een bredere hals en een langere pas.
Brei verder met breinaalden zonder knop of korte rondbreinaald 8 mm. Brei 3 ribbels. Kant af met recht – denk om tip voor het afkanten. De mouw meet ongeveer 31-29-28-25-24-22 cm vanaf de scheiding. Brei de andere mouw op dezelfde wijze.

= 1 recht in de steek onder de volgende steek - deze steek wordt nu een Patentsteek genoemd
= brei 5 steken in Patentsteek als volgt: 1 recht, maar wacht met de steek van de naald af laten glijden, * maak 1 omslag op de rechter naald, brei dezelfde steek zonder deze van de linker naald af te laten glijden *, brei van *-* 2 keer in totaal, laat dan deze steek van de linker naald afglijden = 5 steken (dus 4 steken gemeerderd)
= begin hier

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 212-26) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (20)

Susanne Bøhvad 31.07.2020 - 20:42:

Man kan da umuligt få hovedet igennem den halskant med det maskeantal, uanset hvor løst der slås op.

Koi Barbara 05.06.2020 - 15:25:

Kötéspróbánál a magyar fordításban elírás történt: a harisnyakötés az nem 1 sima 1 fordított, hanem végig sima mivel körben kötünk!

Magdaléna 21.04.2020 - 22:12:

Hi 🙂 Is it possible to translate this patern to czech? Thank you

DROPS Design 22.04.2020 kl. 07:04:

Dobrý den, Magdaléno, díky za zprávu - návod přidám během následujících několika dnů :-) Hezký den! Hana

Kirsten Garde 12.04.2020 - 23:42:

Jeg er nu kommet til deling til krop og ærmer - der står at man skal sætte mærketråd, som skal bruges til senere udtagning, Min mærketråd sidder midt foran og midt bag. Nu står der at udtagningen skal være i siderne - men mine tråde er for og bag. Hvad gør jeg forkert? Kirsten

Koi Barbara 02.04.2020 - 13:54:

A DROPS 212-26 minta magyar fordításában elírás történt: Vállrész nyakkivágáshoz tett jelölőtől 6-7-8 cm-re A4. mintát kell kötni nem A2-t! Üdv: Barbara

Ellen Christine Sjølie 19.02.2020 - 07:48:

Hei. Jeg har et spørsmål vedrørende mønster A4. Hva betyr den sorte prikken i første linje?

DROPS Design 19.02.2020 kl. 08:18:

Hej Ellen, du finder diagramteksten lige over måleskitsen, teksten til ruden med sort prik står lige over pilen. God fornøjelse!

Pia Hyldig 17.02.2020 - 16:54:

Er det virkelig korrekt, at der kun skal slås 36 m op til halskant (str. M)? Jeg synes den bliver alt for snæver og umulig at få hovedet igennem.

DROPS Design 18.02.2020 kl. 11:44:

Hej Pia, ja det stemmer, men du skal slå LØST op med 3 tråde for at kanten ikke skal stramme. God fornøjelse!

Anne-Marie 02.02.2020 - 13:27:

Jag undrar om garnmängden för Drops Air verkligen stämmer. Har nu stickat oket och ca 20 cm på fram och bakstycket och har bara ett nystan kvar som ska räcka till resten av tröjan. Stickfastheten stämmer. Mvh /Anne-Marie

DROPS Design 03.02.2020 kl. 11:08:

Hei Anne-Marie. Det høres litt lite ut med et nøste igjen, men vi har nå veid genseren og garnmengden stemmer. Hvilken størrelse strikker du? mvh DROPS design

Jannie 29.01.2020 - 11:58:

Jeg vil høre om der er DROPS BRUSHED ALPACA SILK der passer til Air blå uni colour nr 16. Eller om I kan anbefale et alternativ til brushed alpaca silk, som vil passe til blå Air.

DROPS Design 31.01.2020 kl. 09:23:

Hej Jannie, du kan feks vælge DROPS Brushed Alpaca Silk fv 13 eller farve 17 alt efter om du vil have et lille farvespil (som også findes i den natur/rosa på billedet) God fornøjelse!

Kosa Timea 19.01.2020 - 10:51:

It is splendide. I would like a sugestion for another color. Thank you.

DROPS Design 20.01.2020 kl. 03:18:

Dear Timea, if you would like to knit this in another color, let's say in a colder tone the purple haze (no 15) and the light lavander brushed alpaca silk could work. Also the sea green Air and the light sea green Brushed Alpaca Silk would give a fresh, spring tone. Happy Knitting!

Laat een opmerking achter voor DROPS 212-26