DROPS / 212 / 26

Summer Peach by DROPS Design

Strikket genser i DROPS Air og DROPS Brushed Alpaca Silk. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med patentmasker på bærestykket og ¾ lange ermer. Størrelse XS - XXL.

DROPS Design: Modell ai-266
Garngruppe C + C eller E
-------------------------------------------------------

150-200-200-200-250-250 g farge 01, natur
Og bruk:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
75-100-100-125-125-125 g farge 20, rosa sand

STRIKKEFASTHET:
10 masker i bredden og 14 pinner i høyden med glattstrikk og 1 tråd i hver kvalitet = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 9.
DROPS RUNDPINNER NR 9: Lengde på 40 cm og 80 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 8.
DROPS RUNDPINNER NR 8: Lengde på 40 cm og 80 cm til kanter.

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 186kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RILLE (strikkes rundt):
1 rille = 2 omganger, dvs strikk 1 omgang rett og 1 omgang vrang.

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.4.

ØKETIPS (gjelder i sidene på bolen):
Strikk til det gjenstår 2 masker før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 4 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse 4 maskene), lag 1 kast om pinnen = 2 masker økt ved merketråden og totalt 4 masker økt på omgangen.
På neste omgang, strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

FELLETIPS (gjelder midt under ermet, og i de 4 minste størrelsene).
Start 3 masker før merketråden, strikk 2 masker rett sammen, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse 2 maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 maske rett, løft den løse masken over masken som ble strikket = 2 masker felt.

AVFELLINGSTIPS:
For å unngå at avfellingskanten strammer når det felles av, kan det felles av med en tykkere pinne.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Halskant og bærestykke strikkes rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Bærestykket deles til bol og ermer. Bolen strikkes rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på settpinner/ liten rundpinne, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Legg opp 32-34-36-42-44-46 masker på liten rundpinne 8 med 2 tråder Air + 1 tråd Brushed Alpaca Silk (= 3 tråder).
Ta bort den ene tråden med Air, og strikk resten av plagget med 1 tråd i hver kvalitet (= 2 tråder). Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes A.1 rundt.
Når halskanten måler 4 cm, strikkes neste omgang slik: * strikk 1 patentmaske (dvs strikk 1 rett i masken under neste maske), lag 1 kast om pinnen, strikk 1 vrang *, strikk fra *-* omgangen rundt = 48-51-54-63-66-69 masker på pinnen.
Strikk 1 omgang med rette masker over patentmaskene og vrang over vrang (kastene strikkes vridd vrang slik at det ikke blir hull).
Sett 1 merke på begynnelsen av omgangen. Strikk bærestykke som forklart under, bærestykket skal måles fra dette merket.

BÆRESTYKKE:
Bytt til liten rundpinne 9 og strikk A.2 rundt (= 16-17-18-21-22-23 rapporter à 3 masker). Fortsett mønsteret slik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arbeidet måler 3-3-3-3-4-4 cm fra merket ved halsen, strikkes neste omgang slik: * strikk 1 patentmaske, strikk 2 masker vrang, lag 1 kast om pinnen *, strikk fra *-* omgangen rundt = 64-68-72-84-88-92 masker. Strikk 1 omgang med rette masker over patentmaskene og vrang over vrang (kastene strikkes vridd vrang slik at det ikke blir hull). Videre strikkes A.3 rundt.
Når arbeidet måler 6-6-6-7-7-8 cm fra merket ved halsen, strikkes A.4 rundt (= 16-17-18-21-22-23 rapporter à 4 masker). Når A.4 er strikket ferdig i høyden, er det 128-136-144-168-176-184 masker på pinnen. Deretter strikkes A.3 rundt (= 32-34-36-42-44-46 rapporter à 4 masker).
Når arbeidet måler 14-15-17-19-20-22 cm fra merket ved halsen, strikkes A.1 rundt.

Når arbeidet måler ca 18-20-22-24-26-28 cm fra merket ved halsen, deles bærestykket til bol og ermer. Dvs neste omgang strikkes slik fra midt bak: Strikk 18-20-21-24-26-28 masker rett (= ½ bakstykke), sett de neste 28-28-30-36-36-36 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6-6-8-6-6-8 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk 36-40-42-48-52-56 masker rett (= forstykke), sett de neste 28-28-30-36-36-36 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6-6-8-6-6-8 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), og strikk de resterende 18-20-21-24-26-28 maskene rett (= ½ bakstykke). Bol og ermer strikkes videre hver for seg. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA!

BOL:
= 84-92-100-108-116-128 masker. Sett 1 merketråd på begynnelsen av omgangen, og 1 merketråd etter 42-46-50-54-58-64 masker (= i sidene på bolen). La merketrådene følge med videre i arbeidet, de skal brukes litt senere når det skal økes i sidene.
Strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 8 cm fra delingen, økes det 1 maske på hver side av begge merketrådene – les ØKETIPS. Gjenta økningen når arbeidet måler 16 cm fra delingen = 92-100-108-116-124-136 masker.
Strikk videre til arbeidet måler 28 cm fra delingen i alle størrelser (det gjenstår ca 3 cm til ferdig mål, prøv eventuelt genseren på og strikk til ønsket lengde).
Bytt til rundpinne 8. Strikk 3 RILLER – les forklaring over. Fell av med rett – les AVFELLINGSTIPS! Genseren måler ca 52-54-56-58-60-62 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 28-28-30-36-36-36 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på settpinner eller liten rundpinne 9, og strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 6-6-8-6-6-8 maskene som ble lagt opp under ermet = 34-34-38-42-42-44 masker.
Sett 1 merketråd midt i de 6-6-8-6-6-8 maskene som ble lagt opp under ermet.
Start omgangen ved merketråden og strikk glattstrikk rundt.
Når ermet måler 2 cm fra delingen, felles det 2 masker midt under ermet (gjelder XS, S, M og L) = 32-32-36-40-42-44 masker.
Strikk videre til ermet måler ca 28-26-25-22-21-19 cm fra delingen (det gjenstår ca 3 cm til ferdig mål, prøv eventuelt genseren på og strikk til ønsket lengde). NB: Det er kortere mål i de større størrelsene pga videre hals og lengre bærestykke.
Bytt til settpinner eller liten rundpinne 8. Strikk 3 riller. Fell av med rett – husk avfellingstips! Ermet måler ca 31-29-28-25-24-22 cm fra delingen. Strikk det andre ermet på samme måte.

= strikk 1 rett i masken under neste maske - denne masken kalles nå patentmaske
= strikk 5 masker i patentmasken slik: Strikk 1 rett, men vent med å løfte masken av pinnen, * lag 1 kast om høyre pinne, strikk samme maske rett uten å løfte den av venstre pinne *, strikk fra *-* totalt 2 ganger, slipp deretter masken av venstre pinne = 5 masker (dvs 4 masker økt)

Kommentarer / Spørsmål (20)

Susanne Bøhvad 31.07.2020 - 20:42:

Man kan da umuligt få hovedet igennem den halskant med det maskeantal, uanset hvor løst der slås op.

Koi Barbara 05.06.2020 - 15:25:

Kötéspróbánál a magyar fordításban elírás történt: a harisnyakötés az nem 1 sima 1 fordított, hanem végig sima mivel körben kötünk!

Magdaléna 21.04.2020 - 22:12:

Hi 🙂 Is it possible to translate this patern to czech? Thank you

DROPS Design 22.04.2020 kl. 07:04:

Dobrý den, Magdaléno, díky za zprávu - návod přidám během následujících několika dnů :-) Hezký den! Hana

Kirsten Garde 12.04.2020 - 23:42:

Jeg er nu kommet til deling til krop og ærmer - der står at man skal sætte mærketråd, som skal bruges til senere udtagning, Min mærketråd sidder midt foran og midt bag. Nu står der at udtagningen skal være i siderne - men mine tråde er for og bag. Hvad gør jeg forkert? Kirsten

Koi Barbara 02.04.2020 - 13:54:

A DROPS 212-26 minta magyar fordításában elírás történt: Vállrész nyakkivágáshoz tett jelölőtől 6-7-8 cm-re A4. mintát kell kötni nem A2-t! Üdv: Barbara

Ellen Christine Sjølie 19.02.2020 - 07:48:

Hei. Jeg har et spørsmål vedrørende mønster A4. Hva betyr den sorte prikken i første linje?

DROPS Design 19.02.2020 kl. 08:18:

Hej Ellen, du finder diagramteksten lige over måleskitsen, teksten til ruden med sort prik står lige over pilen. God fornøjelse!

Pia Hyldig 17.02.2020 - 16:54:

Er det virkelig korrekt, at der kun skal slås 36 m op til halskant (str. M)? Jeg synes den bliver alt for snæver og umulig at få hovedet igennem.

DROPS Design 18.02.2020 kl. 11:44:

Hej Pia, ja det stemmer, men du skal slå LØST op med 3 tråde for at kanten ikke skal stramme. God fornøjelse!

Anne-Marie 02.02.2020 - 13:27:

Jag undrar om garnmängden för Drops Air verkligen stämmer. Har nu stickat oket och ca 20 cm på fram och bakstycket och har bara ett nystan kvar som ska räcka till resten av tröjan. Stickfastheten stämmer. Mvh /Anne-Marie

DROPS Design 03.02.2020 kl. 11:08:

Hei Anne-Marie. Det høres litt lite ut med et nøste igjen, men vi har nå veid genseren og garnmengden stemmer. Hvilken størrelse strikker du? mvh DROPS design

Jannie 29.01.2020 - 11:58:

Jeg vil høre om der er DROPS BRUSHED ALPACA SILK der passer til Air blå uni colour nr 16. Eller om I kan anbefale et alternativ til brushed alpaca silk, som vil passe til blå Air.

DROPS Design 31.01.2020 kl. 09:23:

Hej Jannie, du kan feks vælge DROPS Brushed Alpaca Silk fv 13 eller farve 17 alt efter om du vil have et lille farvespil (som også findes i den natur/rosa på billedet) God fornøjelse!

Kosa Timea 19.01.2020 - 10:51:

It is splendide. I would like a sugestion for another color. Thank you.

DROPS Design 20.01.2020 kl. 03:18:

Dear Timea, if you would like to knit this in another color, let's say in a colder tone the purple haze (no 15) and the light lavander brushed alpaca silk could work. Also the sea green Air and the light sea green Brushed Alpaca Silk would give a fresh, spring tone. Happy Knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 212-26