DROPS / 207 / 6

Mandal Jacket by DROPS Design

Gebreid vest met ronde pas en Scandinavisch patroon in DROPS Merino Extra Fine. Het werk wordt van boven naar beneden gebreid. Maten S - XXXL.

DROPS Design: Patroon nr. me-184
Garengroep B
-------------------------------------------------------

DROPS MERINO EXTRA FINE van garnstudio (behoort tot garengroep B)
550-600-650-750-800-900 g kleur 07, lichtbruin
100-100-100-100-100-100 g kleur 01, naturel

STEKENVERHOUDING:
21 steken in de breedte en 28 naalden in de hoogte met tricotsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 4 MM.
DROPS RONDBREINAALD 4 MM: Lengte 60 of 80 cm voor tricotsteek, 40 cm voor de mouwen.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 3.5 MM.
DROPS RONDBREINAALD 3.5 MM: Lengte 60 of 80 cm voor de boordsteek.
De naalddikte is slechts een richtlijn. Als u te veel steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een grotere naald. Als u te weinig steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een kleinere naald.

DROPS PARELMOERKNOPEN, Gebogen (wit) NR 521: 6-7-7-8-8-8 stuks.

De getoonde kleurcombinaties (in dezelfde volgorde als de materialenlijst hierboven):
A) DROPS MERINO EXTRA FINE 30, 01
B) DROPS MERINO EXTRA FINE 31, 01
C) DROPS MERINO EXTRA FINE 35, 07

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 3.70 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 3.70 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 48.10€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------
PATROON:
Zie telpatroon A.1. Het telpatroon wordt gebreid in tricotsteek.

Om uit te rekenen hoe u verdeeld meerdert, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 104 steken) minus de biessteken (dus 10 steken) en deel de overgebleven steken door het aantal te maken meerderingen (dus 18) = 5.2.
In dit voorbeeld, meerdert door 1 omslag te maken na ongeveer elke 5e steek. Brei op de volgende naald de omslag gedraaid averecht om gaatjes te voorkomen.

TIP VOOR HET MEERDEREN-2 (voor de zijkanten van het lijf):
Brei tot er 2 steken over zijn voor de markeerdraad, maak 1 omslag, 4 recht (de markeerdraad zit tussen deze 4 steken) maak 1 omslag (= 2 steken gemeerderd op elke markeerdraad; 4 steken gemeerderd op de naald).
Brei op de volgende naald de omslag gedraaid averecht om gaatjes te voorkomen. Brei dan de nieuwe steken in tricotsteek.

TIP VOOR HET MINDEREN (voor de mouwen):
Minder 1 steek aan elke kant van de markeerdraad als volgt: Brei tot er 3 steken over zijn voor de markeerdraad, 2 recht samen, 2 recht (de markeerdraad zit tussen deze 2 steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht en haal de afgehaalde steek over de gebreide steek = 2 steken geminderd.

KNOOPSGAT:
Brei knoopsgaten op de rechter voorbies (als het kledingstuk gedragen wordt). Brei aan de goede kant als er 3 steken over zijn op de naald als volgt: Maak 1 omslag, 2 recht samen en brei de laatste steek recht. Brei op de volgende naald (verkeerde kant) de omslag recht zodat er een gaatje ontstaat.
Het eerste knoopsgat wordt gebreid als de hals ongeveer 2 cm meet. Brei dan de andere 5-6-6-7-7-7 knoopsgaten met ongeveer 8-8-8-8-8-9 cm tussen elk.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

VEST – KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
De hals en de pas worden heen en weer gebreid met de rondbreinaald, van boven naar beneden vanaf midden voor. De pas wordt verdeeld voor het lijf en mouwen en het lijf wordt verder heen en weer gebreid met de rondbreinaald. De mouwen worden in de rondte gebreid met korte rondbreinaald/breinaalden zonder knop, van boven naar beneden.

HALS:
Zet 104-108-112-116-124-128 steken op (inclusief 5 voorbiessteken aan elke kant richting midden voor) met rondbreinaald 3.5 mm en lichtbruin. Brei 1 naald averecht (= verkeerde kant). De volgende naald wordt als volgt gebreid aan de goede kant: 5 voorbiessteken in RIBBELSTEEK – lees beschrijving hierboven, * 2 recht, 2 averecht *, brei van *-* tot er 7 steken over zijn op de naald, 2 recht en eindig met 5 voorbiessteken in ribbelsteek. Ga verder met deze boordsteek voor 3 cm.
Als de boordsteek klaar is, brei dan 1 naald recht aan de goede kant terwijl u 18-21-24-34-33-43 steken verdeeld meerdert – lees TIP VOOR HET MEERDEREN-1 = 122-129-136-150-157-171 steken. Ga verder met rondbreinaald 4 mm en brei 1 naald averecht aan de verkeerde kant (de biezen worden recht gebreid). Brei dan de pas zoals beschreven hieronder.

PAS:
Brei dan als volgt aan de goede kant: 5 voorbiessteken in ribbelsteek, A.1 over de volgende 112-119-126-140-147-161 steken (= 16-17-18-20-21-23 herhalingen van 7 steken) en eindig met 5 voorbiessteken in ribbelsteek. Brei en meerder zoals te zien is in A.1; de biezen worden verder gebreid in ribbelsteek. Als A.1 klaar is, zijn er 330-350-370-410-430-470 steken op de naald. Ga verder met lichtbruin tot het werk 22-24-25-27-29-31 cm meet vanaf de opzetrand; meerder op de laatste naald 0-16-12-0-4-0 steken verdeeld = 330-366-382-410-434-470 steken.
De volgende naald wordt als volgt gebreid aan de verkeerde kant: Brei de eerste 50-55-58-63-68-75 steken in ribbelsteek en tricotsteek zoals hiervoor (= voorpand), plaats de volgende 70-78-80-84-86-90 steken op 1 hulpdraad voor de mouw, zet 6-6-8-8-10-10 nieuwe steken op de naald (= in zijkant onder de mouw), brei 90-100-106-116-126-140 steken in tricotsteek zoals hiervoor (= achterpand), plaats de volgende 70-78-80-84-86-90 steken op 1 hulpdraad voor de mouw, zet 6-6-8-8-10-10 nieuwe steken op de naald (= in zijkant onder de mouw) en brei de overgebleven 50-55-58-63-68-75 steken in tricotsteek en ribbelsteek zoals hiervoor (= voorpand). Het lijf en de mouwen worden apart verder gebreid. HET WERK WORDT NU VANAF HIER GEMETEN!

LIJF:
= 202-222-238-258-282-310 steken. Voeg 1 markeerdraad in, 53-58-62-67-73-80 steken vanaf elke kant (= 96-106-114-124-136-150 steken tussen de markeerdraden op het achterpand). Neem de draden mee tijdens het breien in de hoogte; ze worden gebruikt voor het meerderen in de zijkanten. Brei tricotsteek heen en weer gebreid met lichtbruin en 5 voorbiessteken in ribbelsteek aan elke kant. Als het werk 4 cm meet vanaf de scheiding, meerder dan 1 steek aan elke kant van beide markeerdraden – lees TIP VOOR HET MEERDEREN-2. Meerder zo iedere 4 cm in totaal 7 keer aan elke kant = 230-250-266-286-310-338 steken. Brei verder tot het werk 37-37-38-38-38-38 cm meet vanaf de scheiding in alle maten (of tot de gewenste lengte; er is 4 cm over tot de gewenste lengte). Brei 1 naald recht aan de goede kant terwijl u 46-50-54-58-62-70 steken verdeeld meerdert = 276-300-320-344-372-408 steken. Ga verder met rondbreinaald 3.5 mm en brei de volgende naald als volgt aan de verkeerde kant: 5 voorbiessteken in ribbelsteek, * 2 averecht, 2 recht *, brei van *-* tot er 7 steken over zijn op de naald, 2 averecht en eindig met 5 voorbiessteken in ribbelsteek. Ga verder met boordsteek voor 3 cm. Kant dan losjes af met ribbelsteek over ribbelsteek, recht boven recht en averecht boven averecht. Het vest meet ongeveer 66-68-70-72-74-76 cm vanaf de schouder naar beneden.

MOUW:
Plaats de 70-78-80-84-86-90 steken van de hulpdraad aan de ene kant van het werk op korte rondbreinaald/breinaalden zonder knop maat 4 mm en neem 1 steek op in elk van de 6-6-8-8-10-10 opgezette steken onder de mouw = 76-84-88-92-96-100 steken. Voeg 1 markeerdraad in, in het midden van de 6-6-8-8-10-10 steken onder de mouw. Neem de markeerdraad mee tijdens het breien in de hoogte; het wordt gebruikt bij het minderen midden onder de mouw.
Begin de naald bij de markeerdraad en brei in tricotsteek in de rondte met lichtbruin.
Als het werk 3 cm meet vanaf de scheiding, minder dan 2 steken midden onder de mouw – lees TIP VOOR HET MINDEREN. Minder zo iedere 2½-2-1½-1½-1½-1 cm in totaal 12-15-16-17-18-19 keer = 52-54-56-58-60-62 steken. Brei verder tot de mouw 38-37-36-35-34-33 cm meet vanaf de scheiding (kortere afmetingen in de grotere maten vanwege een bredere hals en een langere pas). Brei 1 naald recht terwijl u 8-10-8-10-8-10 steken verdeeld meerdert = 60-64-64-68-68-72 steken. Ga verder met breinaalden zonder knop maat 3.5 mm en brei boordsteek (= 2 recht / 2 averecht) voor 3 cm. Kant dan losjes af met recht boven recht en averecht boven averecht. De mouw meet ongeveer 41-40-39-38-37-36 cm vanaf de scheiding. Brei de andere mouw op dezelfde manier.

= lichtbruin
= naturel
= maak 1 omslag tussen 2 steken, brei op de volgende naald de omslag gedraaid averecht om een gaatje te voorkomen

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 207-6) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (8)

Tanyuk 18.11.2019 - 16:31:

Hallo, wenn ich A1 fertig gestrickt habe bin ich schon bei einer Gesamthöhe von 24,5cm bei Gr.S. Also nicht 22cm wie beschrieben. Ich benutze das Originalgarn. Was mache ich nun?

DROPS Design 18.11.2019 kl. 16:41:

Liebe Frau Tanyuk, stimmt Ihre Maschenprobe? Sie sollen 28 Reihen = 10 cm haben, Sie können mal mit einer dünneren Nadel versuchen, beachten Sie aber, daß Ihre Maschenprobe in der Breite immer stimmt. Viel Spaß beim stricken!

Elizabeth Petrie 14.08.2019 - 23:20:

Your patterns and yarn suggestions are my go-to these days, but I have a question/comment. Drops Design seems to be the only company that uses letters to describe their yarn groups. I would very much like to see them correlated with the number system (000–6) that is predominant in North America. I spend a frustrating amount of time trying to consult various charts, gauge measurements, and so on. Please consider providing a chart or table with comparisons/equivalents. Thanks!

DROPS Design 15.08.2019 kl. 10:15:

Dear Mrs Petrie, you can find all these informations about each yarn in its shadecard as well as here - for any further assistance do not hesitate to contact the DROPS Stores in/shipping to Canada. Happy Knitting!

Rosa Mance 12.08.2019 - 21:18:

Thanks for sharing pattern and tutorials for a beautiful Nordic pattern. I can't wait to get started on it.

Jane Ellegaard 08.08.2019 - 13:34:

Der var en sommer cardigan med hulmønster som blomst den var gul.bliver den lagt ud med opskrift. Der var flere vi kunne stemme om modellerne fandt jeg på Pinterest.

DROPS Design 09.08.2019 kl. 08:47:

Hej Jane, var det en af de her: gul cardigan

Jane Ellegaard 29.07.2019 - 17:22:

Skønne opskrifter.der mangler mål på denne opskrift me 184.Mandal Jacket.😀

Emalie 23.06.2019 - 12:02:

Muy bonito, los dibujos geométricos parecen fáciles pero muy vistosos.

Ellis 09.06.2019 - 20:20:

This is nice1 and also nice from designers to put 2 models in 1 pattern (sweater+cardigan=twinset or adaptable pattern)

Godard 05.06.2019 - 20:18:

Evoque les runes nordiques. couleurs qui vont avec tout

Laat een opmerking achter voor DROPS 207-6