DROPS / 206 / 2

Lake Autumn by DROPS Design

Gebreide trui met raglan in DROPS Sky. Het werk wordt van boven naar beneden gebreid met Engelse patentsteek en strepen in 2 kleuren. Maat: S - XXXL

DROPS design: Patroon sk-053
Garengroep B
----------------------------------------------------------

50-50-50-50-100-100 g kleur 05, zwart
100-100-150-150-150-150 g kleur 12, jeansblauw
50-50-100-100-100-100 g kleur 11, hazelnoot
100-100-100-150-150-150 g kleur 01, wit
100-100-100-100-100-100 g kleur 19, steenrood

STEKENVERHOUDING:
17 steken in de breedte en 42 naalden in de hoogte met Engelse patentsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 4 mm
DROPS RONDBREINAALD 4 mm : Lengte 40 en 80 cm.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 3 mm
DROPS RONDBREINAALD 3 mm: Lengte 40 cm voor de boordsteek.
De naalddikte is slechts een richtlijn! Als u te veel steken heeft op 10 cm brei dan verder met grotere naalden. Als u te weinig steken heeft op 10 cm brei dan verder met kleinere naalden.

-------------------------------------------------------
De kleurcombinaties die te zien zijn (in dezelfde volgorde als de materialenlijst hierboven):
A) DROPS SKY 05, 17, 06, 01, 07.
B) DROPS SKY 05, 19, 12, 01, 13.
C) DROPS SKY 03, 07, 15, 10, 06.
D) DROPS SKY 08, 07, 14, 02, 18.

vanaf 5.85 € /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 5.85 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 5.85 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 46.80€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

----------------------------------------------------------

TIP VOOR HET MEERDEREN (verdeeld):
Zo berekent u hoe vaak er gemeerderd moet worden, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 124 steken) en deel deze door het aantal te maken meerderingen (dus 4) = 31.
In dit voorbeeld meerdert u door 1 omslag te maken na iedere 31e steek. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid om gaatjes te voorkomen.

ENGELSE PATENTSTEEK IN 2 KLEUREN:
LET OP: (1) is de kleur die zichtbaar is als Engelse patentsteek op de goede kant van het werk, en (2) is de kleur erachter, welke zichtbaar is als Engelse patentsteek op de verkeerde kant van het werk. Als u twijfelt met welke kleur op de volgende naald gebreid moet worden, kijk dan met welke kleur de vorige naald was gebreid met op de kleur van de omslagen.
NAALD 1:
Gebreid met kleur (1): * 1 recht, 1 omslag, 1 steek averecht afhalen *, brei van *-*.
NAALD 2:
Gebreid met kleur (2): Brei * 1 omslag, 1 steek averecht afhalen, brei de omslag en de afgehaalde steek averecht samen *, brei van *-*.
NAALD 3:
Gebreid met kleur (1): * Brei de omslag en de afgehaalde steek recht samen, 1 omslag, 1 steek averecht afhalen *, herhaal van *-*.
Herhaal naalden 2 tot 3.

STREPEN-1:
LET OP: (1) is de kleur welke zichtbaar is als Engelse patentsteek op de goede kant van het werk, en (2) is de kleur erachter en welke zichtbaar is als Engelse patentsteek op de verkeerde kant van het werk.
STREEP 1: 4-4-4-5-5-5 cm met (1) jeansblauw en (2) zwart.
STREEP 2: 4-4-4-5-5-5 cm met (1) jeansblauw en (2) hazelnoot.
STREEP 3: 2½ cm met (1) jeansblauw en (2) wit.
STREEP 4: 2½ cm met (1) steenrood en (2) wit.
STREEP 5: 1½ cm met (1) wit en (2) steenrood.
STREEP 6: 2½ cm met (1) zwart en (2) steenrood.
STREEP 7: 1½ cm met (1) hazelnoot en (2) steenrood.
STREEP 8: 4-4-4-5-5-5 cm met (1) hazelnoot en (2) jeansblauw.
STREEP 9: 2½ cm met (1) hazelnoot en (2) steenrood.
STREEP 10: 2½ cm met (1) wit en (2) steenrood.
STREEP 11: 1½ cm met (1) steenrood en (2) wit.
STREEP 12: 2½ cm met (1) steenrood en (2) zwart.
STREEP 13: 2½ cm met (1) steenrood en (2) hazelnoot.
STREEP 14: 1½ cm met (1) jeansblauw en (2) hazelnoot.
STREEP 15: 4-5-5-6-6-7 cm met (1) jeansblauw en (2) wit.
STREEP 16: Brei met (1) wit en (2) jeansblauw tot de gewenste afmetingen (= ongeveer 11-12-14-12-14-15 cm).

STREEP-2 (geldt voor de mouwen):
Ga verder met strepen in STREPEN-1 (zodat de strepen op de mouwen en het lijf hetzelfde zijn) tot de 14e streep klaar is in de hoogte. Brei dan strepen op de mouw als volgt:
STREEP 15: Brei met (1) jeansblauw en (2) wit tot de mouw 32-31-29-27-26-24 cm meet vanaf waar de pas gescheiden is in de mouwen en het lijf (er is nu 8 cm over op de mouw voordat de boordsteek van 4 cm wordt gebreid).
STREEP 16: 4 cm met (1) jeansblauw en (2) hazelnoot.
STREEP 17: 4 cm met (1) jeansblauw en (2) zwart.

RAGLAN:
Alle meerderingen worden op naald 3 gemaakt in Engelse patentsteek patroon!
LET OP: Als de stekenverhouding in de hoogte niet klopt worden de raglanmeerderingen te kort of lang in de hoogte. De raglanmeerderingen zijn aangegeven in zowel het aantal naalden als in cm. Als de stekenverhouding niet klopt in de hoogte, brei dan de raglanmeerderingen in cm.

Meerder als volgt:
Brei tot de steek (+ omslag) na de markeerdraad en meerder 4 steken (= 2 steken aan elke kant van de steek na de markeerdraad) als volgt: * Brei de omslag en de steek recht samen maar wacht met de steek en de omslag van de naald af te laten glijden, maak 1 omslag op de rechter naald *, brei van *-* 2 keer in totaal en brei de steek en de omslag nog 1 keer samen = 5 steken (= 4 steken gemeerderd).
Herhaal in de steken na elk van de overgebleven markeerdraden op de naald = 16 steken gemeerderd op de naald. Brei op de volgende naald de gemeerderde steken in Engelse patentsteek - er zijn geen Engelse patentsteek omslagen in de meerdering, dus op de volgende naald in Engelse patentsteek patroon breit u de steek waarmee de omslag samengebreid moet worden, zonder omslag.

TIP VOOR HET MINDEREN-1 (geldt voor de mouwen):
Het minderen wordt gedaan op naald 3 in Engelse patentsteek patroon.
Brei de middelste 3 steken (+ omslagen die bij de steken horen) samen = 2 steken geminderd.

TIP VOOR HET MINDEREN-2 (geldt voor de mouwen):
Alle minderingen worden op naald 3 in Engelse patentsteek patroon gedaan.
Minder als volgt: Brei als volgt tot er 2 steken over zijn voor de markeerdraad (de steek na de markeerdraad is de middelste steek onder de mouw = een rechte steek + omslag die bij de steek hoort), zet de volgende 3 steken (+ omslagen die bij de steken horen) losjes over op de rechter naald alsof u ze recht samen breit, brei de volgende 2 steken (+ omslag die bij de steek hoort) recht samen, haal dan de 3 afgehaalde steken over de samengebreide steken (= 4 steken geminderd).

----------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

----------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Wordt in de rondte gebreid op de rondbreinaald, van boven naar beneden. Brei de mouwen in de rondte op een korte rondbreinaald/breinaalden zonder knop.

HALSRAND:
Zet 104-108-112-120-124-128 steken op een korte rondbreinaald 3 mm met zwart. Brei 1 naald recht, brei dan 3 cm boordsteek = 1 recht/1 averecht. Brei 1 naald recht en meerder 0-0-0-0-4-12 steken verdeeld - lees TIP VOOR HET MEERDEREN (verdeeld) = 104-108-112-120-128-140 steken. Brei 1 naald recht. Voeg hier een markeerdraad. MEET NU HET WERK VANAF HIER!

PAS:
Ga verder met rondbreinaald 4 mm. Brei nu ENGELSE PATENTSTEEK MET 2 KLEUREN en STREPEN-1 - lees uitleg hierboven. Als er 2 naalden zijn gebreid met Engelse patentsteek met 2 kleuren, voeg dan 4 markeerdraden in het werk zonder te breien (voeg alle markeerdraden in voor een rechte steek + omslag die bij de steek hoort): Voeg een markeerdraad in op het begin van de naald (= midden achter), sla de volgende 18-18-20-22-24-26 steken over, voeg hier een markeerdraad in, sla de volgende 16 steken over, voeg hier een markeerdraad in, sla de volgende 36-38-40-44-48-54 steken over, voeg hier een markeerdraad in, er zijn 18-20-20-22-24-28 steken tussen de laatste markeerdraad en het begin van de naald. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Er is nu een markeerdraad in elke overgang tussen de mouwen en het lijf. De markeerdraden gaan mee in het midden van de gemeerderde steken in elke raglan. Ga verder in de rondte met Engelse patentsteek met 2 kleuren en strepen, Begin TEGELIJKERTIJD op de volgende naald (= 3e naald in Engelse patentsteek) met meerderen voor de RAGLAN - lees uitleg hierboven. Meerder zo iedere 8e naald (ongeveer iedere 2 cm – lees TIP VOOR HET BREIEN) 10-11-12-13-14-15 keer in totaal = 264-284-304-328-352-380 steken. Als alle meerderingen klaar zijn, meet het werk ongeveer 20-21-23-25-27-29 cm. Brei tot het werk 20-22-24-26-28-30 cm meet vanaf de markeerdraad, eindig na de 2e naald in Engelse patentsteek met 2 kleuren.
Brei de volgende naald als volgt: Brei de eerste 39-41-45-49-53-57 steken (= helft van het achterpand), zet de volgende 55-59-63-67-71-75 steken op een hulpdraad voor de mouw, zet 7-7-11-11-11-15 nieuwe steken op de naald (= in de zijkant onder de mouw), brei de volgende 77-83-89-97-105-115 steken (= voorpand), zet de volgende 55-59-63-67-71-75 steken op een hulpdraad voor de mouw, zet 7-7-11-11-11-15 nieuwe steken op de naald (in de zijkant onder de mouw), brei de overgebleven 38-42-44-48-52-58 steken (= helft van het achterpand). Brei het lijf en de mouwen apart verder. MEET NU HET WERK VANAF HIER!

LIJF:
Er zijn nu 168-180-200-216-232-260 steken op de naald. Ga verder met Engelse patentsteek met 2 kleuren. Bij een hoogte van 30 cm is het lijf klaar. Kant af met recht in jeansblauw - kant de omslagen af als normale steken. De trui meet ongeveer 54-56-58-60-62-64 cm vanaf de schouder naar beneden.

MOUW:
Zet de 55-59-63-67-71-75 steken van de hulpdraad aan een kant van het werk terug op een korte rondbreinaald/breinaalden zonder knop maat 4 mm en neem daarnaast 1 steek op in elk van de nieuwe 7-7-11-11-11-15 nieuw opgezette steken in de zijkant onder de mouw = 62-66-74-78-82-90 steken. Ga verder met Engelse patentsteek met 2 kleuren en brei STREPEN-2. Voeg TEGELIJKERTIJD op de eerste naald een markeerdraad in voor de middelste steek onder de mouw, dus voor een rechte steek. De volgende keer dat de 3e naald in Engelse patentsteek wordt gebreid, minder dan 2 steken midden onder de mouw – lees TIP VOOR HET MINDEREN-1 = 60-64-72-76-80-88 steken. Na het minderen moet de markeerdraad voor de middelste steek onder de mouw geplaatst worden, dus voor een rechte steek. Als de mouw 4 cm meet vanaf de scheiding, minder dan 4 steken onder de mouw - lees TIP VOOR HET MINDEREN-2. Minder zo ongeveer iedere 9-8-5-4-4-3 cm 4-4-6-6-7-8 keer in totaal = 44-48-48-52-52-56 steken. Als de mouw 40-39-37-35-34-32 cm meet – pas zo aan dat volgende naald een 3e naald in Engelse patentsteek is, brei dan verder met breinaalden zonder knop maat 3 en zwart. Brei de volgende naald als volgt: * Brei de omslag en overgeslagen steek recht samen, 1 averecht *, brei van *-* de hele naald = 44-48-48-52-52-56 steken. Brei nu 4 cm boordsteek (= 1 recht/1 averecht). Kant de steken af met recht boven recht en averecht boven averecht. De mouw meet ongeveer 44-43-41-39-38-36 cm vanaf de scheiding. Brei de andere mouw op dezelfde wijze.

Telpatroon

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 206-2) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (31)

Thora Arnadottir 28.02.2020 - 17:23:

Hi, I have problems with the sleeves. In the pattern you write: "STRIPE 15: Work with (1) denim blue and (2) white until sleeve measures 32-31-29-27-26-24 cm from where yoke was divided into sleeves and body (8 cm now remains on sleeve until rib of 4 cm is worked)." Are the measurements reversed (i.e. should it be "24-26-27-29-31-32 cm" so the sleeve measure for size S is shortest?

Pernille 19.12.2019 - 08:52:

Hej. Har store problemer med ærmerne efter tredie indtagning. Pga de foregående indtag er midterste maske lige efter mærketråd nu også der hvor jeg skifter farve og omgang. Indtaget skal foretages på 3.omgang og starte 2 masker før midten men så skal jeg jo starte på 2.omgang?? Kan ikke helt gennemskue hvordan jeg skal gribe det an??

DROPS Design 15.01.2020 kl. 12:16:

Hej Pernille, mærketråden skal efter fellingen fortsatt være plassert før den midterste masken under ermet. Og fellingen skal fortsættes ifølge Felletips 2 uanset farge. God fornøjelse!

Tirsa 13.11.2019 - 17:17:

Ik vind dit een heel mooi patroon, maar ik zou deze trui liever in een kleur breien. Hoe veel gram garen heb ik dan nodig?

DROPS Design 15.11.2019 kl. 12:23:

Dag Tirsa,

Ik heb even gekeken naar vergelijkbare truien in Engelse patentsteek in 1 kleur en het verschil is niet echt groot, ongeveer 1 bol minder nodig schat ik in. Je kunt je verkooppunt overigens vragen binnen welke termijn je overgebleven bollen in kunt leveren.

Isabelle 21.10.2019 - 20:55:

Bonjour, Je voudrais faire ce pull en cotes anglaises "non bicolores"... C'est la même chose ? Merci pour vos réponses qui sont toujours rapides et efficaces ;) Isabelle

DROPS Design 22.10.2019 kl. 10:46:

Bonjour Isabelle et merci. Vous pouvez tout à fait tricoter ce pull en côtes anglaises avec une seule couleur, il vous suffira juste de ne pas suivre les rayures, pensez toujours à bien vérifier votre échantillon en tous les cas. Bon tricot!

Isabelle 20.10.2019 - 20:45:

Bonjour, Je termine par un jeté et une maille glissée à l'envers au tour 1 et je recommence par un jeté au tour2 ? Je suis un peu perdue... Merci pour votre aide Isabelle

DROPS Design 21.10.2019 kl. 11:18:

Bonjour Isabelle, cette vidéo montre comment tricoter des côtes anglaises bicolores en rond (sans changement de couleur comme dans les rayures de ce modèle). N'hésitez pas à vous entraîner auparavant. Bon tricot!

Helle M 01.10.2019 - 15:52:

Jeg har virkeligt sværtede at “integrere” de 4 masker, der er taget ud efter mærketråd....altså, hvordan får jeg dem strikket ind i mønstret. Jeg har brug for en slavisk gennemgang. Nogen, der kan hjælpe?

DROPS Design 02.10.2019 kl. 11:02:

Hej Helle, har du set vores videoer, her er en af dem

How to increase 4 stitches in 1 stitch and yarn over with 2-colour in English Rib from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Heleen De Ruiter 27.09.2019 - 13:36:

Als ik een trui wil breien in hslve patentsteek, zet ik dan evenveel steken op als bij een tricotsteekpatroon?

DROPS Design 27.09.2019 kl. 14:39:

Dag Heleen,

Ja, dat klopt, je zet een gelijk aantal steken op. De patentsteek ontstaat door steken samen te breien en omslagen te maken, welke elkaar compenseren w.b.t. het aantal steken in de breedte. Het geldt ook bij halve patentsteek, dan brei je in de steek onder de volgende steek. (In dit patroon wordt trouwens Engelse patentsteek gebruikt en niet halve patentsteek.)

Tina 25.09.2019 - 14:32:

Tolle Anleitung, nur eines verstehe ich nicht. Sie schreiben unter "ÄRMEL": Wenn beim nächsten Mal die 3. Runde des Vollpatents gestrickt wird, 2 Maschen an der unteren Ärmelmitte abnehmen. Aber wie geht das Patentmuster dann noch auf?

DROPS Design 25.09.2019 kl. 16:49:

Liebe Tina, Patentmuster wird dann wie zuvor gestrickt werden, nach der Abnahme muss der Markierungsfaden wieder vor der mittleren Masche an der unteren Ärmelmitte platziert werden, d.h. vor einer Rechts-Masche = wie zuvor. Die Abnahmen erfolgen immer in der 3. Runde des Patentmuster. Viel Spaß beim stricken!

Monique Larochelle 25.08.2019 - 17:17:

Bonjour, Modèle sk-053 - Lake Autumn - Concernant les augmentations Raglan, pour chaque 5 mailles sur l'aiguille, nous avons 4 augmentations, je comprends bien ça. Quand il mentionne de faire suivre les fils marqueurs dans la maille du milieu des augmentations de chaque raglan, je suis un peu embêtée puisque j'ai 5 mailles sur l'aiguille, où est le milieu ? Merci à l'avance..

DROPS Design 26.08.2019 kl. 09:10:

Bonjour Mme Larochelle, pour augmenter 4 m, on tricote 5 fois la même maille = la maille du milieu est la 3ème de ces 5 mailles. Bon tricot!

Amandine 02.08.2019 - 14:45:

Bonjour, pouvez-vous poster une photo du pull avec la couleur D ? C’est difficile de se rendre compte avec seulement un échantillon. Merci !

DROPS Design 07.08.2019 kl. 09:47:

Bonjour Amandine, nous n'avons que cet échantillon dans les couleurs alternatives, vous pouvez retrouver l'ordre des couleurs d'après les indications des couleurs du modèle originale, votre magasin pourra vous aider si besoin, n'hésitez pas à le contacter, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Laat een opmerking achter voor DROPS 206-2