DROPS / 195 / 39

Ceramic Tiles by DROPS Design

Gehaakte deken met vierkanten in DROPS Nepal.

Trefwoorden: dekens, strepen, vierkant,
DROPS design: Patroon ne-271
Garengroep C of A + A
----------------------------------------------------------

Afmetingen: ongeveer 95 x 123 cm
Materiaal:
DROPS NEPAL van garnstudio (behoort tot garengroep C)
400 g kleur 0100, naturel
350 g kleur 0501, grijs
300 g kleur 0500, lichtgrijs

----------------------------------------------------------
BENODIGDHEDEN VOOR HET WERK:

STEKENVERHOUDING:
14 stokjes in de breedte en 8.5 toeren in de hoogte = 10 x 10 cm. Een vierkant meet ongeveer 28 x 28 cm.

HAAKNAALD:
DROPS Haaknaald 5 mm
De naalddikte is slechts een richtlijn! Als u te veel steken heeft op 10 cm haak dan verder met een grotere haaknaald. Als u te weinig steken heeft op 10 cm haak dan verder met een kleinere haaknaald.

DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 2.57 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 50.19€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

----------------------------------------------------------

PATROON:
Zie telpatronen A.1, A.2, A.3, A.4 en A.5.

KLEUREN VIERKANT:
Haak 3 vierkanten in iedere kleurcombinatie, bij het wisselen van kleur haakt u de laatste halve vaste op de toer met de kleur van de volgende toer. Plaats het oude garen langs de zijkant van de steken en haak een beetje om dit garen heen op de volgende toer voordat u het garen afknipt.

VIERKANT 1:
Toer 1: grijs
Toer 2: lichtgrijs
Toer 3: naturel
Toer 4: naturel
Toer 5: lichtgrijs
Toer 6: grijs
Toer 7: naturel
Toer 8: lichtgrijs
Toer 9: lichtgrijs
Toer 10: naturel
Toer 11: naturel

VIERKANT 2:
Toer 1: naturel
Toer 2: lichtgrijs
Toer 3: lichtgrijs
Toer 4: grijs
Toer 5: lichtgrijs
Toer 6: grijs
Toer 7: lichtgrijs
Toer 8: naturel
Toer 9: naturel
Toer 10: lichtgrijs
Toer 11: naturel

VIERKANT 3:
Toer 1: lichtgrijs
Toer 2: naturel
Toer 3: naturel
Toer 4: naturel
Toer 5: lichtgrijs
Toer 6: lichtgrijs
Toer 7: grijs
Toer 8: naturel
Toer 9: naturel
Toer 10: lichtgrijs
Toer 11: naturel

VIERKANT 4:
Toer 1: naturel
Toer 2: naturel
Toer 3: grijs
Toer 4: grijs
Toer 5: lichtgrijs
Toer 6: grijs
Toer 7: lichtgrijs
Toer 8: naturel
Toer 9: lichtgrijs
Toer 10: grijs
Toer 11: naturel

KLEUR VAN DE RAND:
Wissel van kleur voor iedere toer. Bij het wisselen van kleur haakt u de laatste halve vaste op de toer met de kleur van de volgende toer. Plaats het oude garen over de zijkant van de steken en haak een beetje om dit garen heen op de volgende toer voordat u het garen afknipt. Haak de toeren in deze kleuren:
Toer 1: lichtgrijs
Toer 2: naturel
Toer 3: lichtgrijs
Toer 4: grijs
Toer 5: naturel

INFORMATIE VOOR HET HAKEN (geldt voor telpatroon A.5):
Op de 1e, 3e en 4e toer vervangt u het eerste symbool (3 lossen) door 6 lossen. Deze vervangt 3 lossen en het laatste stokje op de toer. Daarom eindigt de toer met 1 stokje minder dan te zien is in telpatroon A.5 en eindigt met 1 halve vaste in 3e losse op het begin van de toer.
Op de 2e en 5e toer vervangt u het eerste symbool (3 lossen) door 4 lossen. Deze vervangt 3 lossen en de laatste vaste op de toer. Daarom eindigt de toer met 1 vaste minder dan te zien is in telpatroon A.5 en eindigt met 1 halve vaste in de 1e losse op het begin van de toer.

----------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

----------------------------------------------------------

DEKEN - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
De deken is van vierkanten gemaakt. Haak de vierkanten in 4 verschillende kleur combinaties, als de vierkanten klaar zijn, naai de vierkanten dan samen voordat u een rand om de hele deken haakt.

VIERKANT:
Begin met Nepal op haaknaald 5 mm en haak KLEUREN VIERKANT – lees uitleg hierboven en PATROON volgens telpatroon A.1. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Als alle vierkanten klaar zijn, zijn er 12 vierkanten in totaal.

AFWERKING:
Plaats de vierkanten zoals te zien is op de tekening. Zorg ervoor dat ze allemaal met de goede kant naar boven liggen. Gebruik naturel en naai de vierkanten samen rand tot rand met een steek in elke steek, zorg ervoor dat de naad plat wordt. Hecht af.

RAND:
Haak 1 rand om de hele deken. Haak iedere toer in verschillende kleuren – lees KLEUREN RAND hierboven.
Haak volgens telpatroon A.2, A.3, A.4 en A.5 als volgt:
Begin met lichtgrijs en haaknaald 5 mm, begin in de eerste hoek op een korte kant op de deken.
** Haak telpatroon A.2 over de eerste hoek en de volgende 10 vasten – lees INFORMATIE VOOR HET HAKEN. Haak A.3 over de volgende 30 vasten (= 5 keer), haak A.4 in de overgang tussen de vierkanten en over de volgende 5 vasten, * haak A.3 over de volgende 36 vasten (= 6 keer), haak A.4 in de overgang tussen de vierkanten en over de volgende 5 vasten *, haak A.3 over de volgende 24 vasten (= 4 keer), haak A.5 over de volgende 11 vasten en over de hoek, haak A.2 over de hoek en de volgende 10 vasten, haak A.3 over de volgende 30 vasten (= 5 keer), haak A.4 in de overgang tussen de vierkanten en over de volgende 5 vasten, herhaal van *-* 2 keer in totaal, haak A.3 over de volgende 24 vasten (= 4 keer), A.5 over de volgende 11 vasten en hoek **. 1 korte kant en 1 lange kant zijn nu klaar. Herhaal van **-** over de andere 2 kanten. Als de telpatronen een keer in de hoogte zijn gehaakt, is de rand klaar. Hecht af.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 20.09.2018
Correctie op toer 4 en 5 en telpatroon A.1

Telpatroon

= 4 lossen, vorm een ring met 1 halve vaste in de eerste losse - zie punt op de cirkel, de toer begint en eindigt hier
= losse
= halve vaste in/om steek
= vaste om losse/lossenlus
= vaste in de steek
= half stokje in de steek
= stokje om losse/lossenlus
= stokje in de steek
= dubbel stokje in de steek
= haak in de steek waar de pijl naar wijst
= 1 half stokje op de bovenkant van dubbel stokjesgroep van de 3e toer.
= 4 DUBBELE STOKJES SAMEN OP HET BEGIN VAN DE TOER: 4 lossen (= 1 dubbel stokje), haak 2 dubbele stokjes in de volgende steek maar wacht met de laatste omslag en doorhaling op beide van deze dubbele stokjes, haak 1 dubbel stokje in de volgende steek en haal de laatste omslag door alle 4 lussen op de haaknaald
= 4 DUBBELE STOKJES SAMEN: haak 1 dubbel stokje in de volgende steek, maar wacht met de laatste omslag en doorhaling, haak 2 dubbele stokjes in de volgende steek maar wacht met de laatste omslag en doorhaling op beide van deze dubbele stokjes, haak 1 dubbel stokje in de volgende steek en haal de laatste omslag door alle 5 lussen op de haaknaald
= 3 lossen als u volgens telpatroon A.1 haakt. Als de rand om de deken wordt gehaakt, begin en eindig de toer dan met 6 of 4 lossen die de 3 lossen + 1 stokje/vaste vervangen - lees INFORMATIE VOOR HET HAKEN.
= 5 lossen
= vasten van de vorige toer
= deze toer is reeds gehaakt, het laat zien hoe de volgende toer in de steken wordt gehaakt

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 195-39) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (25)

Christel Golay 02.08.2020 - 01:57:

BTW - I just love your site. I just retired and I have decided to take up crocheting again after 30 years! I have found your site very helpful and easy to find what I need. I look forward to hearing an answer to my question that I just posted before this comment. Thanks and all the best, Christel

Christel Golay 02.08.2020 - 01:53:

Instead of a 3 x 4 = 12 tile blanket as per this pattern, I want to make a bigger 4 x 6 = 24 tile blanket. Can I just order twice the yarn specified in the pattern, or will I need more/less of the colors to account for more border? I'd appreciate all the help I can get to make sure I order enough yarn! Thanks, Christel

DROPS Design 03.08.2020 kl. 08:03:

Dear Mrs Golay, we are unfortunately not able to adjust every pattern to every single request, please contact your DROPS store - even per mail or telephone - for any individual assistance. Happy crocheting!

Adela Konjarova 29.07.2020 - 22:31:

Ahojky hackuji tuto deku a mám pocit že spotřeba bude větší nez je psána ada

Kasia 27.02.2020 - 07:44:

Dzień dobry, próbowałam zrobić ze schematu i opisu ale bardzo dzowne rzeczy mi wychodziły. Sięgnęłam do filmu (na szczęście jest)! I okazyje się że to co podajecie w opisie Schematu nie zgadza się z tym co pokazane na filmie. Oczka ścisłe w oczko to półsłupki na filmie, półsłupek w oczko przerabiany jest jak słupek w którym przerabia się od razu 3 oczka po narzuceniu i przeciądnięciu. Czy możecie zweryfikować opis oznaczeń użytych w schemacie? Pozdrawiam, Kasia

DROPS Design 28.02.2020 kl. 08:36:

Witaj Kasiu! W polskim nazewnictwie szydełkowym są 2 różne sposoby nazywania podstawowych ściegów, wiemy, że to mylące, ale dla przejrzystości musieliśmy wybrać i trzymamy się konsekwentnie jednego z nich: a mianowicie nasze oczko ścisłe jest również przez niektórych nazywane oczkiem zamykającym, nie mamy też rozróżnienia między półsłupkiem, a półsłupkiem nawijanym (jak piszesz słupek, w którym przerabia się od razu 3 oczka po narzuceniu i przeciągnięciu). W każdym naszym wzorze na dole znajdziesz filmiki video jak są przerabiane poszczególne ściegi (w kursach drops szczegółowo są opisane te techniki). Poza tym są nagrywane filmy do poszczególnych wzorów, tak aby maksymalnie ułatwić użytkowniczkom pracę. Cieszymy się, że korzystasz z naszych wzorów i serdecznie pozdrawiamy.

Henriette 22.12.2019 - 21:10:

Bonjour, merci beaucoup pour votre aide, mon plaid est très beau! En revanche, 4 pelotes entières de Népal gris foncé en trop et plus d'une de naturel....

DROPS Design 30.12.2019 kl. 11:52:

Bonjour Henriette! Merci de nous avoir informe. Cordialement

Henriette 18.12.2019 - 14:54:

Bonjour, faut-il commencer le 1 er tour de bordure par 3ml en l'air (symbole triangle noir) de A2 puis terminer par A5 du côté gauche de ce diagramme....? Mais info crochet ? Merci de m'éclairer....

DROPS Design 18.12.2019 kl. 15:49:

Bonjour Henriette,comme indiqué sous INFO CROCHET, vous commencez le 1er tour de la bordure par 6 ml (= 3 ml pour la dernière bride du tour = celle de A.5 + 3 ml pour le 1er arceau.), vous terminez le 1er tour par A.5 = 1 seule bride autour de l'arceau (la dernière bride = les 3 ml du début du tour). Bon crochet!

Henriette 17.12.2019 - 11:48:

Bonjour, la réalisation de la bordure pas très claire pour moi : A4 s'intercalera dans A3? On a 40 ml sur un côté de carré. Si on fait A2 puis A3, on dépasse le coin ? D'avance Merci.

DROPS Design 17.12.2019 kl. 14:56:

Bonjour Henriette, A.3 montre comment crocheter la bordure au-dessus des carrés, A.4 montre comment la crocheter à la transition entre les carrés, donc oui, A.4 sera intercalé entre A.3 - et les coins se font en crochetant d'abord A.5 (1ère moitié du coin) puis A.2 (2ème moitié du coin) (mais les tours de la bordure commencent par A.2 et se terminent par A.5). Bon crochet!

Martine 29.11.2019 - 13:12:

Bonjour, au tour 4, d'après le diagramme, il faut réaliser une demi-bride dans la maille du haut des 4 Double-B (du rang précédent)....si je vois bien sur la vidéo : en fait cette demi-bride est crochetée dans la première des 5 ml en l'air du rang précédent..... C'est bien cela ? D'avance merci.

DROPS Design 29.11.2019 kl. 15:42:

Bonjour Martine, tout à fait, on commence ce tour par 1 ml, puis des mailles serrées dans le 1er arceau (= time code 9:11 dans la vidéo), et on le termine par 1 demi-bride dans le haut du groupe de double-brides (time code 10:49). Bon crochet!

Martine 25.11.2019 - 17:32:

Je voulais préciser que mon échantillon est correct. Du coup, je crains que mon plaid soit trop petit....

Martine 25.11.2019 - 15:23:

Je voulais préciser que mon échantillon est correct. Du coup, je crains que mon plaid soit trop petit....

DROPS Design 25.11.2019 kl. 15:35:

Bonjour Martine, votre échantillon est-il bien correct en hauteur également? N'hésitez pas à utiliser un crochet plus gros pour que le carré ait la bonne dimensions, sinon votre couverture sera effectivement plus petite. Bon crochet!

Laat een opmerking achter voor DROPS 195-39