DROPS / 190 / 26

Belladonna Skirt by DROPS Design

Gehaakte rok met textuurpatroon. Maten S - XXXL. Het werk wordt gehaakt in DROPS Muskat.

Trefwoorden: kantpatroon, rokken,

DROPS Design: Model r-730
Garengroep B
--------------------------------------------------------
Maat: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal:
DROPS MUSKAT van garnstudio
350-350-400-450-500-550 g kleur 12, rood
Het werk kan tevens gehaakt worden met garen van:
"Alternatief garen (Garengroep B)" – zie link hieronder.

DROPS HAAKNAALD 4 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 17 stokjes op 10 cm in de breedte.

DROPS PARELMOERKNOOP, Gebogen (wit) NR 521: 5 knopen voor alle maten.
--------------------------------------------------------

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 14.21€ krijgen. Lees meer.

Zie telpatronen A.1 en A.2. A.2 laat zien hoe de toer begint/eindigt als u in de rondte haakt.

TIP VOOR HET HAKEN - als u heen en weer haakt:
Haak 3 lossen aan het begin van de toeren die beginnen met stokjes (vervangt niet het eerste stokje). Haak 1 losse aan het begin van de toeren die beginnen met vasten. Vervang het eerste stokje op de toer door 3 lossen. (Vervangt niet de eerste vaste.)

TIP VOOR HET MINDEREN:
STOKJES:
Minder 1 stokje door 2 stokjes als volgt samen te haken:
Haak 1 stokje in de eerste steek, maar wacht met de laatste omslag en doorhaling (= 2 lussen op de haaknaald), haak 1 stokje in de volgende steek/om de losse, haal de draad door alle 3 lussen op de haaknaald als u de laatste doorhaling maakt (= 1 stokje geminderd).
VASTEN:
Minder 1 vaste door 2 vasten als volgt samen te haken: Haak 1 vaste, maar wacht met de laatste omslag en doorhaling (= 2 lussen op haaknaald), haak dan de volgende vaste, haal door alle 3 lussen op de haaknaald als u de laatste doorhaling maakt (= 1 vaste geminderd).

TIP VOOR HET MINDEREN (verdeeld):
Om uit te rekenen hoe u verdeeld mindert, gebruik het totaal aantal steken (dus 156 steken) en deel deze door het aantal te maken minderingen (dus 6) = 26. In dit voorbeeld mindert u door iedere 25e en 26e steken samen te haken.
-------------------------------------------------------

ROK:
De rok heeft een split van 10 cm aan elke kant op de onderkant, het werk wordt eerst heen en weer gehaakt in 2 delen tot de splitten klaar zijn, haak dan in de rondte, maar keer het werk op iedere toer en haak heen en weer op de toer om ervoor te zorgen dat de textuur overal hetzelfde is. Als het werk wordt verdeeld om de knoop op de voorkant van de voorbies te maken, haak dan opnieuw heen en weer, maar over zowel het voor- en achterpand (om een split te maken in de zijkant).

VOORPAND:
Haak 90-97-104-111-125-139 lossen met Muskat op haaknaald 4 mm. Ga verder met 1 vaste in de 2e losse vanaf de haaknaald, haak dan 1 vaste in elk van de volgende 4 lossen, * sla 1 losse over, 1 vaste in elk van de volgende 6 lossen *, herhaal van *-* de hele toer = 78-84-90-96-108-120 vasten (de losse die gebruikt wordt om het werk mee te keren tellen ook mee als 1 vaste). Keer het werk en haak 1 vaste in iedere vaste. Haak nu volgens telpatroon A.1 (A.1 wordt in de hoogte herhaald tot de gewenste afmetingen) – lees HAAKTIP! DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Leg na 10 cm het werk terzijde en haak het achterpand.

ACHTERPAND:
Haak 90-97-104-111-125-139 lossen met Muskat op haaknaald 4 mm. Ga verder met 1 vaste in de 2e losse vanaf de haaknaald, haak dan 1 vaste in elk van de volgende 4 lossen, * sla 1 losse over, 1 vaste in elk van de volgende 6 lossen *, herhaal van *-* de hele toer = 78-84-90-96-108-120 vasten (de losse die gebruikt wordt om het werk mee te keren wordt ook meegeteld als 1 vaste). Keer het werk en haak 1 vaste in iedere vaste. Haak nu volgens telpatroon A.1. Ga verder tot het werk 10 cm meet – eindig op dezelfde toer zoals het voorpand.

ROK na de split:
Ga verder in patroon als volgt - haak de steken van het voorpand eerst, haak dan de steken van het achterpand, dan wordt de toer samengehaakt met een halve vaste in de 1e /3e steek op de toer, haak de steken in A.2, keer het werk. Ga zo verder met het patroon volgens telpatronen A.1 en A.2. Op de toeren met stokjes of vasten zijn er nu 156-168-180-192-216-240 steken op de toer (A.2 wordt niet meegerekend in het aantal steken). Als het werk ongeveer 13-14-15-16-17-18 cm meet – zorg ervoor dat de volgende toer een toer met stokjes of vasten is (gemarkeerd in telpatroon met een ster), minder dan 6 steken verdeeld – lees TIP VOOR HET MINDEREN en TIP VOOR HET MINDEREN (verdeeld). Herhaal het minderingen in totaal 6 keer op de gemarkeerde 6 toeren met stokjes of vasten = 120-132-144-156-180-204 steken op een toer met stokjes of vasten. Ga verder met A.1 en A.2. Als het werk 28-30-32-34-36-38 cm meet, haak dan verder heen en weer gehaakt, achteraf wordt een knoop op de voorkant van de voorbies gehaakt over de 12 cm op de bovenkant. Het werk wordt nu niet gekeerd met A.2, maar haak heen en weer in toeren om een opening te maken aan een kant op de bovenkant – gebruik HAAKTIP! Ga verder heen en weer gehaakt volgens A.1 tot het werk 40-42-44-46-48-50 cm meet, eindig met een toer gemarkeerd met een ster in het telpatroon. Knip en hecht de draad af.

KNOOPSGAT LUSSEN:
Haak knoopsgatlussen langs de zijkant van de opening welke een deel van het voorpand is, als volgt: (begin vanaf de onderkant): 2 vasten op een toer met stokjes/vasten, 3 lossen, sla 1 cm over, * haak 2 vasten om de volgende toer met stokje/vaste, 3 lossen, sla 1 cm over *, herhaal van *-* nog 3 keer en eindig met 2 vasten om de laatste toer van stokjes/vasten op de bovenkant, keer het werk en haak dan als volgt: 1 vaste in elke vaste en 3 vasten om iedere lossenlus. Knip en hecht de draad af.

KNOOP VOUWRAND:
Haak 5 toeren met vasten heen en weer gehaakt op de andere kant van de opening (Haak 2 vasten om ieder stokje en 1 vaste om iedere toer met vasten op de 1e toer), knip de draad af. Naai de knopen op de vouwrand.

DECORATIEVE RAND:
De decoratieve rand wordt gehaakt rondom de onderkant van de zoom van de rok – haak tevens bij de splitten op en neer
Haak e decoratieve rand als volgt: 1 vaste, * 3 lossen, 1 stokje in de 3e losse vanaf de haaknaald, sla ongeveer 1 cm over en maak 1 vaste *. Herhaal van *-* over hele toer en eindig met 1 halve vaste in de eerste vaste vanaf het begin van de toer.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 06.09.2018
TIP VOOR HET HAKEN - als u heen en weer haakt:
Haak 3 lossen aan het begin van de toeren die beginnen met stokjes (vervangt niet het eerste stokje). Haak 1 losse aan het begin van de toeren die beginnen met vasten. Vervang het eerste stokje op de toer door 3 lossen. (Vervangt niet de eerste vaste.)

= vaste in de achterste lus van de steek aan de goede kant en in de voorste lus aan de verkeerde kant
= vaste om losse
= stokje in de steek
= stokje tussen 2 stokjes
= stokje om losse
= sla 1 steek over, 1 stokje in/om volgende vaste/losse, 1 stokje in/om de overgeslagen steek
= stokjesgroep: Haak 1 stokje in het volgende stokje, maar wacht met de laatste doorhaling (= 2 lussen op de haaknaald), haak 2 stokjes in hetzelfde stokje op dezelfde manier, haal de draad door alle 4 steken op haaknaald
= op deze toeren worden verdeeld meerderingen gemaakt - zie patroon
= deze toer wordt niet gehaakt, het is reeds gehaakt en laat zien hoe de volgende toer gehaakt wordt in de steken
= halve vaste

Opmerkingen (0)

Er zijn geen opmerkingen op dit patroon. Voeg uw opmerking toe!

Laat een opmerking achter voor DROPS 190-26