DROPS / 190 / 26

Belladonna Skirt by DROPS Design

Virka kjol med strukturmönster. Storlek S - XXXL. Arbetet är virkat i DROPS Muskat

DROPS Design: Modell r-730
Garngrupp B
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS MUSKAT från Garnstudio
350-350-400-450-500-550 g färg 12, röd
Arbetet kan också virkas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS VIRKNÅL NR 4 – eller det nålnr du måste använda för att få 17 stolpar på 10 cm på bredden.

DROPS PÄRLEMORKNAPP, Välvd (vit) NR 521: 5 st i alla storlekar.
--------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 175kr. Läs mer.
INFORMATION TILL MÖNSTER:

MÖNSTER:
Se diagram A.1 och A.2. A.2 visar hur varvet börjar/avslutas när det virkas runt.

VIRKTIPS:
Gäller när det virkas fram och tillbaka:
I början på varje varv med stolpar startas det med 3 luftmaskor, dessa luftmaskor ersätter inte första stolpen). På varje varv med fastmaskor startas det med 1 luftmaska (denna luftmaskan ersätter inte första fastmaskan)

MINSKNINGSTIPS:
STOLPE:
Minska 1 stolpe genom att virka 2 stolpar tillsammans så här:
Virka 1 stolpe i första maskan, men vänta med sista omslaget och genomdragningen (= 2 öglor på nålen), virka 1 stolpe i nästa maska/om luftmaskan, vid sista genomdragningen dras tråden genom alla 3 öglorna på nålen (= 1 stolpe minskad).
FASTMASKA:
Minska 1 fastmaska genom att virka 2 fastmaskor tillsammans så här: Virka 1 fastmaska, men vänta med sista omslaget och genomdragningen (= 2 maskor på nålen), virka sedan nästa fastmaska, vid sista genomdragningen dras tråden genom alla 3 öglorna på nålen (= 1 fastmaska minskad).

MINSKNINGSTIPS (jämnt fördelning):
För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet (t.ex 156 maskor) och delar med det antal minskningar som ska göras (t.ex 6) = 26. I detta exempel stickas var 25:e och var 26:e maska tillsammans.
-------------------------------------------------------

KJOL:
Det är 10 cm sprund i varje sida längst ner på kjolen, arbetet virkas först fram och tillbaka i 2 delar till sprunden är färdiga, sedan virkas arbetet runt, men vänds för varje varv och virkas fram och tillbaka på varvet för att strukturen skal bli likadan hela vägen. När arbetet delas vid sprundet till knappkant virkas det fram och tillbaka igen, men över både framstycket och bakstycket (så att det bara blir ett sprund i den ena sidan).

FRAMSTYCKET:
Virka 90-97-104-111-125-139 luftmaskor med Muskat med nål 4. Fortsätt med 1 fastmaska i 2:a luftmaskan från nålen, sedan 1 fastmaska i var och en av de nästa 4 luftmaskorna, * hoppa över 1 luftmaska, 1 fastmaska i var och en av de nästa 6 luftmaskorna *, upprepa *-* varvet ut = 78-84-90-96-108-120 fastmaskor (luftmaskan man vände med räknas också som 1 fastmaska). Vänd och virka 1 fastmaska i varje fastmaska tillbaka. Nu virkas det efter diagram A.1 (A.1 repeteras på höjden till färdigt mått) – läs VIRKTIPS! KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! Efter 10 cm läggs arbetet åt sidan och bakstycket virkas.

BAKSTYCKET:
Virka 90-97-104-111-125-139 luftmaskor med Muskat med nål 4. Fortsätt med 1 fastmaska i 2:a luftmaskan från nålen, sedan 1 fastmaska i var och en av de nästa 4 luftmaskorna, * hoppa över 1 luftmaska, 1 fastmaska i var och en av de nästa 6 luftmaskorna *, upprepa *-* varvet ut = 78-84-90-96-108-120 fastmaskor (luftmaskan man vände med räknas också som 1 fastmaska). Vänd och virka 1 fastmaska i varje fastmaska tillbaka. Nu virkas det efter diagram A.1. Fortsätt till arbetet mäter 10 cm – avsluta på samma varv som på framstycket.

KJOLEN efter sprundet:
Fortsätt med mönstret så här - virka först maskorna över framstycket, sedan virkas maskorna över bakstycket, till slut virkas varvet tillsammans med en smygmaska i 1:a/3:e maskan på varvet, virka maskan i A.2, vänd arbetet. Fortsätt så fram och tillbaka med mönster efter diagram A.1 och A.2. På varv med stolpar eller fastmaskor är det nu 156-168-180-192-216-240 maskor på varvet (A.2 räknas inte med i maskantalet). När arbetet mäter ca 13-14-15-16-17-18 cm - anpassa så att nästa varv är ett varv med stolpar eller fastmaskor (markerat på diagrammet med stjärna), minskas det 6 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS och MINSKNINGSTIPS (jämn fördelning). Upprepa minskningen totalt 6 ggr på de markerade 6 varven med stolpar eller fastmaskor = 120-132-144-156-180-204 maskor på ett varv med stolpar eller fastmaskor. Fortsätt med A.1 och A.2. När arbetet mäter 28-30-32-34-36-38 cm virkas det fram och tillbaka, det ska efteråt virkas en knappkant över de översta 12 cm. Arbetet vänds nu inte med A.2, utan virkas fram och tillbaka med varv så att det blir ett sprund i den ena sidan överst – kom ihåg VIRKTIPS! Fortsätt fram och tillbaka efter A.1 till arbetet mäter 40-42-44-46-48-50 cm, avsluta efter ett varv markerat med stjärna i diagrammet. Klipp av tråden och fäst den.

KNAPPHÅLSÖGLOR:
Längs den sidan av öppningen som sitter på framstycket virkas det knapphålsöglor så här (börja längst ner): 2 fastmaskor om ett varv med stolpar/fastmaskor, 3 luftmaskor, hoppa över 1 cm, * virka 2 fastmaskor om nästa stolp/fastmasks-varv, 3 luftmaskor, hoppa över 1 cm *, upprepa *-* 3 ggr till och avsluta med 2 fastmaskor om sista stolp/fastmasks-varvet överst, vänd och virka tillbaka så här: 1 fastmaska i varje fastmaska och 3 fastmaskor om varje luftmaskbåge. Klipp av tråden och fäst den.

KNAPPSÖMSMÅN:
Längs den andra sidan av öppningen virkas det 5 varv med fastmaskor fram och tillbaka (på 1:a varvet virkas det 2 fastmaskor om varje stolpvarv och 1 fastmaska om varje fastmasksvarv), klipp av tråden. Sy i knapparna på knappsömsmånen.

DEKORATIONSKANT:
Dekorationskanten virkas runt nederkanten på kjolen – också upp och ner i varje sprund.
Dekorationskanten virkas så här: 1 fastmaska, * 3 luftmaskor, 1 stolpe i 3:e luftmaskan från nålen, hoppa fram ca 1 cm och gör 1 fastmaska *. Upprepa *-* varvet ut och avsluta med 1 smygmaska i första fastmaskan från början av varvet.

Detta mönster har uppdaterats. .

VIRKTIPS:
Gäller när det virkas fram och tillbaka:
I början på varje varv med stolpar startas det med 3 luftmaskor, dessa luftmaskor ersätter inte första stolpen). På varje varv med fastmaskor startas det med 1 luftmaska (denna luftmaskan ersätter inte första fastmaskan).
Uppdaterad online: 06.09.2018

= fastmaska i bakre maskbågen av maskan från rätsidan och i främre maskbågen av maskan från avigsidan
= fastmaska om luftmaskan
= stolpe i maskan
= stolpe mellan 2 stolpar
= stolpe om luftmaskan
= hoppa över 1 maska, 1 stolpe i/om nästa fastmaska/luftmaska, 1 stolpe i /om maskan som hoppades över
= stolpgrupp: Virka 1 stolpe i nästa stolpe, men vänta med sista genomdragningen (= 2 maskor på nålen), virka 2 stolpar i samma stolpe på samma sätt, dra tråden genom alla 4 maskorna på nålen
= på dessa varv ökas det jämnt fördelat - se mönster
= detta varv virkas inte, den är redan virkat och visar endast hur nästa varv ska virkas i maskorna
= smygmaska

Kommentarer (0)

Det finns inga kommentarer till detta mönster. Skriv din kommentar!

Kommentér oppskrift DROPS 190-26