DROPS / 184 / 11

Winter Love by DROPS Design

Gebreide trui met kabel op de voorkant. Maten S - XXXL. Het werk wordt gebreid in DROPS Air.

DROPS Design: Patroon nr. ai-080
Garengroep C of A + A
-----------------------------------------------------------
350-400-450-450-500-550 g kleur 17, jeans blauw

Het werk kan tevens gebreid worden met garen van:
"Alternatief garen (Garengroep C)" – zie de link hieronder.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (40 en 80 cm) MAAT 5.5 MM – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 16 steken en 20 naalden tricotsteek is 10 cm breed en 10 cm hoog.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (40 en 80 cm) MAAT 4.5 MM voor boordsteek - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 18 steken en 23 naalden tricotsteek is 10 cm breed en 10 cm hoog.

DROPS KABELNAALD – voor de kabels.
----------------------------------------------------------

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 34.93€ krijgen. Lees meer.

Zie telpatronen A.1 en A.2. De telpatronen laten alle naalden in het patroon aan de goede kant zien.

TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN:
Om uit te rekenen hoe u verdeeld mindert/meerdert, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 228 steken) en deel deze door het aantal te maken minderingen/meerderingen (dus 36) = 6.3. In dit voorbeeld, breit u ongeveer iedere 5e en 6e steek recht samen.
Als u verdeeld meerdert, maakt u 1 omslag na ongeveer iedere 6e steek. Brei op de volgende naald de omslag gedraaid recht om gaatjes te vermijden.

TIP VOOR HET MEERDEREN (voor midden onder de mouw):
Begin 1 steek voor de markeerdraad, maak 1 omslag, 2 recht (de markeerdraad zit in het midden van deze steken), maak 1 omslag. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht en brei in patroon.

TIP VOOR HET AFKANTEN:
Om een strakke afkantrand te voorkomen, kunt u afkanten met een naald in een ½ maat groter.
----------------------------------------------------------

TRUI:
Het werk wordt in de rondte gebreid met de rondbreinaald tot de armsgaten, dan worden de voor- en achterpanden apart heen en weer gebreid. De mouwen worden in de rondte gebreid met breinaalden zonder knop/ korte rondbreinaald.

LIJF:
Zet 228-258-258-282-282-312 steken op met rondbreinaald 4.5 mm en Air. Brei 1 naald recht. Brei dan 3 cm. boordsteek (= 1 recht / 1 averecht) Ga verder met rondbreinaald 5.5 mm en brei 1 naald recht terwijl u 36-42-42-42-42-48 steken verdeeld op de naald mindert - lees TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN hierboven = 192-216-216-240-240-264 steken. Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de naald en 1 markeerdraad na 96-108-108-120-120-132 steken (= de zijkanten) en neem de markeerdraden gaandeweg mee tijdens het breien in de hoogte.
Brei dan als volgt: Brei 31-37-37-43-43-49 steken tricotsteek, A.1 (= 34 steken), brei tricotsteek over de overgebleven 127-145-145-163-163-181 steken. Als A.1 klaar is in de hoogte zijn er 204-228-228-252-252-276 steken op de laatste naald. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Brei dan als volgt: Brei 31-37-37-43-43-49 steken tricotsteek, A.2 (= 46 steken), brei tricotsteek over de overgebleven 127-145-145-163-163-181 steken. Ga verder in patroon op deze manier, A.2 wordt in de hoogte herhaald tot de gewenste lengte. Als het werk 39-40-41-42-43-44 cm meet, kant dan af voor de armsgaten als volgt: Kant 5-5-5-9-9-9 steken af aan elke kant voor de armsgaten (= 2-2-2-4-4-4 steken voor/3-3-3-5-5-5 steken na beide markeerdraden). De voor- en achterpanden worden apart heen en weer gebreid verder gebreid.

ACHTERPAND:
= 91-103-103-111-111-123 steken (inclusief 1 kantsteek aan elke kant). Ga verder met tricotsteek zoals hiervoor, met 1 kantsteek in RIBBELSTEEK - zie uitleg hierboven, aan elke kant. Als het werk 53-55-57-59-61-63 cm meet, kant dan de middelste 25-25-27-27-27-29 steken af voor de hals en brei elk schouder apart verder. Kant 1 steek af op de volgende naald vanaf de hals = 32-38-37-41-41-46 steken over op schouder. Brei verder tot het werk 55-57-59-61-63-65 cm meet. Brei 1 ribbel en kant af - lees TIP VOOR HET AFKANTEN. Brei de andere schouder op dezelfde manier.

VOORPAND:
= 103-115-115-123-123-135 steken (inclusief 1 kantsteek aan elke kant). Ga verder in patroon zoals hiervoor, met 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant. Als het werk 50-52-54-55-57-59 cm meet, minder dan 12 steken verdeeld over A.2 = 91-103-103-111-111-123 steken.
Plaats op de volgende naald de middelste 13-13-15-15-15-17 steken op 1 hulpdraad voor de hals en brei elk schouder apart verder in tricotsteek, de kantsteek wordt gebreid zoals hiervoor. Kant af voor de hals op het begin van iedere naald vanaf de hals als volgt: 2 keer 2 steken en 3 keer 1 steek = 32-38-37-41-41-46 steken over op de schouder. Brei verder tot het werk 55-57-59-61-63-65 cm meet. Brei 1 ribbel en kant af. Brei de andere schouder op dezelfde manier.

MOUW:
De mouw wordt in de rondte gebreid met breinaalden zonder knop/korte rondbreinaald.
Zet 36-38-40-42-44-46 steken op met breinaalden zonder knop maat 4.5 mm en Air. Brei 1 naald recht. Brei dan 3 cm boordsteek (= 1 recht / 1 averecht). Ga verder met breinaalden zonder knop maat 5.5 mm en brei 1 naald recht terwijl u 12-14-12-14-14-14 steken verdeeld op de naald meerdert = 48-52-52-56-58-60 steken. Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de naald (= midden onder de mouw) en neem de markeerdraad gaandeweg mee tijdens het breien in de hoogte. Ga verder met tricotsteek.
Als het werk 12 cm meet, meerder dan 2 steken midden onder de mouw - lees TIP VOOR HET MEERDEREN. Meerder op deze manier iedere 16-14-10-9-7-6 cm in totaal 3-3-4-4-5-5 keer = 54-58-60-64-68-70 steken. Als het werk 46-43-44-42-43-41 cm meet kant dan de middelste 8-8-8-10-10-10 steken (= 4-4-4-5-5-5 steken aan elke kant van de markeerdraad) af en brei een kleine mouwkop heen en weer gebreid op de rondbreinaald. Brei tricotsteek en kant af op het begin van elke naald aan elke kant als volgt: Kant 2 keer 5-5-6-5-6-6 steken af en kant de overgebleven steken af. De mouw meet ongeveer 48-45-46-44-45-43 cm. Brei nog een mouw op dezelfde manier.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen aan de binnenkant van de afkantranden, zodat u 2 ribbels op de bovenkant van de schouder krijgt. Naai de mouwnaden aan de binnenkant van de 1 kantsteek in ribbelsteek.

HALS:
Neem aan de goede kant ongeveer 78-90 steken op rondom de hals (inclusief de steken op de hulpdraad op de voorkant) met korte rondbreinaald 4.5 mm. Brei 1 naald averecht. Brei 1 naald recht terwijl u het aantal steken aanpast tot 78-78-84-84-90-90 steken. Ga verder met 12 cm boordsteek (= 1 recht / 1 averecht). Brei dan 1 naald averecht, kant af. Keer de boord naar beneden aan de binnenkant zodat hij 6 cm hoog is, hecht af met kleine nette steken aan de binnenkant van de trui.

= plaats 2 steken op een kabelnaald en houd deze voor het werk, 2 recht, 2 recht van de kabelnaald
= plaats 2 steken op een kabelnaald en houd deze achter het werk, 2 recht, 2 recht van de kabelnaald
= plaats 5 steken op een kabelnaald en houd deze voor het werk, 5 recht, 5 recht van de kabelnaald
= plaats 5 steken op een kabelnaald en houd deze achter het werk, 5 recht, 5 recht van de kabelnaald
= plaats 2 steken op een kabelnaald en houd deze achter het werk, 5 recht, 2 recht van de kabelnaald
= plaats 5 steken op een kabelnaald en houd deze voor het werk, 2 recht, 5 recht van de kabelnaald
= plaats 2 steken op een kabelnaald en houd deze achter het werk, 5 recht, 2 averecht van de kabelnaald
= plaats 5 steken op een kabelnaald en houd deze voor het werk, 2 averecht, 5 recht van de kabelnaald
= plaats 1 steek op een kabelnaald en houd deze achter het werk, 5 recht, 1 averecht van de kabelnaald
= plaats 5 steken op een kabelnaald en houd deze voor het werk, 1 averecht, 5 recht van de kabelnaald
= plaats 3 steken op een kabelnaald en houd deze achter het werk, 5 recht, 3 averecht van de kabelnaald
= plaats 5 steken op een kabelnaald en houd deze voor het werk, 3 averecht, 5 recht van de kabelnaald
= maak een omslag tussen 2 steken, brei op de volgende naald de omslag gedraaid averecht
= maak een omslag tussen 2 steken, brei op de volgende naald de omslag gedraaid recht

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 184-11) voor de afmetingen en de berekiningen.

Catherine 12.07.2020 - 02:08:

Bonjour, pourquoi les manches du modèle Small sont-elles plus longues que les manches du modèle XXXL? Merci

DROPS Design 13.07.2020 kl. 09:02:

Bonjour Catherine, dans les grandes tailles, l'encolure et les épaules sont plus larges, les manches seront donc plus courtes - retrouvez toutes les mesures dans le schéma - comparez-les à un vêtement similaire que vous avez et dont vous aimez la forme et ajustez si besoin. Bon tricot!

Eileen 29.02.2020 - 23:02:

Thank you for clarification. My tension is correct..It would be helpful if instead of just labelling sizes S M L etc you could state the body measurement, or just say something like 'designed to be worn with, for example, 10cm ease'. This would make it easier to judge what the style of the pattern is and whether it is the shape we want. Many other knitwear designers do this.

Eileen 27.02.2020 - 21:49:

After checking my knitting tension and getting the correct stitch and rows, I began knitting this pattern in Size M and it was coming up HUGE - far more oversized than it looks on the female model in the photograph. I have unpicked it, planning to work out reduced dimensions for myself. But I have now looked at the Winter Love pattern for Men, and I think you may have mixed up the instructions and diagrams, as the ones accompanying the Mens' version is smaller than the Womens'.

DROPS Design 28.02.2020 kl. 08:08:

Dear Eileen, if your tension is right you should have same measurement as in chart - the man pattern requires less stitches but the shape is also different. The woman version is more "oversized". Happy knitting!

Caillard Micheline 19.08.2019 - 10:44:

Merci pour votre réponse. Mon problème c’est que Big Merino et Air n’ont pas la même longueur de fil pour 50g l’un 75 m l’autre 150m. Je commande 8 pelotes Big au lieu de 3. Mais cela veut dire que le fil n’est pas épais. Donc il faut plus de mailles ou pas ? Merci

DROPS Design 19.08.2019 kl. 11:48:

Bonjour Mme Gaillard, ces fils sont du même groupe car on aura la même tension, le métrage est différent car la texture des deux fils est différente, il vous faudra juste bien vérifier votre échantillon/tension - Votre magasin DROPS pourra vous apporter toute assistance complémentaire individuelle, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Caillard Micheline 18.08.2019 - 14:50:

Je fais connaître autour de moi votre site et vante toutes ses qualités. Merci d’existe

Caillard Micheline 18.08.2019 - 14:48:

Puis je réaliser le modèle Winter love en Big mérinos pour ma petite fille qui vient d’entrer à l’opera D’Oslo. Merci

DROPS Design 19.08.2019 kl. 10:29:

Bonjour Mme Caillard, félicitations à votre petite fille! Comme Air et Big Merino sont toutes deux du même groupe de fils (= C) vous pouvez tout à fait utiliser Big Merino, pensez à bien vérifier votre échantillon au préalable, utilisez notre convertisseur si besoin, vous trouverez ici plus d'infos sur les alternatives. Bon tricot!

Aurore G 25.03.2019 - 09:29:

Merci infiniment pour votre réponse. Je n'avais effectivement pas vu les augmentations entre les mailles envers. :) C'est un très beau modèle.

Aurore G 23.03.2019 - 09:50:

Bonjour, Votre diagramme pour A1 n'est-il pas incomplet ? A la fin de A1, nous devons avoir douze mailles de plus et vous n'en ajoutez que six... Merci d'avance pour votre réponse.

DROPS Design 25.03.2019 kl. 08:53:

Bonjour Aurore, on augmente bien 12 m dans A.1, à l'aide des 2 derniers symboles de la légende, l'avant-dernier est peut-être un peu moins visible mais vous le retrouvez entre les mailles envers (on va tricoter ces 2 m env ainsi: 1 m env, 1 jeté, 1 m env) à 6 reprises + les 6 autres jetés = on augmente bien 12 m. Bon tricot!

Linn Silje 29.03.2018 - 10:17:

Hei! Jeg forstår ikke hvordan oppskriften på ermene skal gå opp. Jeg strikker str. S, og hvis jeg skal øke 2 masker hver 16. cm. 3 ganger er ermet 48 cm når jeg øker siste gang. Siden jeg skal begynne å felle av når ermet måler 46 cm. synes jeg det virker litt rart. Jeg vil gjerne ha hjelp til å skjønne den hvis jeg har lest noe feil!

DROPS Design 18.04.2018 kl. 07:53:

Hei Linn. Du skal øke totalt 3 ganger, inkludert den første gangen du øker – når arbeidet måler 12 cm. Økingen blir derfor slik: strikk 12 cm, øk 2 masker, strikk 16 cm, øk 2 masker, strikk 16 cm, øk 2 masker. Arbeidet måler nå 44 cm og du har 54 masker på pinnen. God fornøyelse

Reinhard Ingrid 26.01.2018 - 09:33:

Wie hoch soll A 1 gestrickt werden?

DROPS Design 26.01.2018 kl. 13:24:

Liebe Frau Sandström, A.1 wird nur einmal in der Höhe gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Laat een opmerking achter voor DROPS 184-11