Lille Lisa by DROPS Design

De set bestaat uit: gebreide muts en halswarmer met kleine kabels voor kinderen. Maten 3 - 12 jaar. De set wordt gebreid in DROPS Merino Extra Fine.

Trefwoorden: halswarmer, kabel, mutsen, set,

DROPS Design: Patroon nr. me-034-bn
Garengroep B
-----------------------------------------------------------
Voor de hele set is er genoeg met ongeveer 150-150-150 g DROPS Merino Extra Fine.
-----------------------------------------------------------

MUTS:
Maten: 3/5 - 6/9 - 10/12 jaar
Voor hoofdafmetingen: 50/52 - 52/54 - 54/56 cm
Materiaal:
DROPS MERINO EXTRA FINE van garnstudio (behoort tot garengroep B)
100-100-100 g kleur 33, roos

Het werk kan tevens gebreid worden met garen van:
"Alternatief garen (Garengroep B)" – zie de link hieronder.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (40 cm) MAAT 4 MM – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 21 steken en 28 naalden tricotsteek is 10 cm breed en 10 cm hoog.

DROPS RONDBREINAALD (40 cm) MAAT 3.5 MM voor boordsteek - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 22 steken en 30 naalden tricotsteek is 10 cm breed en 10 cm hoog.
-----------------------------------------------------------

HALSWARMER:
Maten: 3/5 - 6/9 - 10/12 jaar
Materiaal:
DROPS MERINO EXTRA FINE van garnstudio (behoort tot garengroep B)
100-100-100 g kleur 33, roos

Het werk kan tevens gebreid worden met garen van:
"Alternatief garen (Garengroep B)" – zie de link hieronder.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (40 cm) MAAT 4 MM – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 21 steken en 28 naalden tricotsteek is 10 cm breed en 10 cm hoog.

DROPS RONDBREINAALD (40 cm) MAAT 3.5 MM voor boordsteek - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 22 steken en 30 naalden tricotsteek is 10 cm breed en 10 cm hoog.

DROPS HAAKNAALD 3.5 MM – voor de rand.
----------------------------------------------------------

vanaf 3.00 € /50g
DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 3.00 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 3.00 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 7.40€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

INFORMATIE VOOR HET PATROON:

RIBBEL/RIBBELSTEEK (gebreid in de rondte):

----------------------------------------------------------

MUTS:
Het werk wordt in de rondte gebreid met rondbreinaald, van onder naar boven. Ga verder met breinaalden zonder knop indien nodig. Zet 112-112-120 steken op met rondbreinaald 3.5 mm en Merino Extra Fine. Brei 4 cm boordsteek (= 2 recht / 2 averecht). Ga verder met rondbreinaald 4 mm en brei dan als volgt: * A.1 (= 2 steken), averecht 6 *, brei van *-* in totaal 14-14-15 keer. Ga verder in patroon op deze manier. Als A.1 een keer in de hoogte is gebreid, brei dan verder op dezelfde manier met A.2 over elke A.1 = 126-126-135 steken. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Als het werk 16-17-18 cm meet, minder dan 1 steek aan het begin van elk averecht deel, door 2 steken averecht samen te breien = 112-112-120 steken. Ga verder met de minderingen iedere cm, maar minder afwisselend aan het einde en begin van het averechte deel in totaal 5 keer in de hoogte = 56-56-60 steken. Brei op de volgende naald, alle steken 2 aan 2 recht samen = 28-28-30 steken. Brei 1 naald recht, brei dan alle steken opnieuw 2 aan 2 recht samen = 14-14-15 steken.
Knip de draad af, haal het door de overgebleven steken, trek aan en hecht goed af. De muts meet ongeveer 21-22-23 cm in de hoogte.

POMPOM:
Maak een pompom van ongeveer 4-6 cm in diameter en hecht deze aan de bovenkant van de muts.
----------------------------------------------------------

HALSWARMER:
Het werk wordt in de rondte gebreid met rondbreinaald, van boven naar beneden. Zet 88-96-104 steken op met rondbreinaald 3.5 mm en Merino Extra Fine. Brei 11-12-13 cm boordsteek (= 2 recht / 2 averecht). Ga verder met rondbreinaald 4 mm en brei dan als volgt: * A.1 (= 2 steken), averecht 6 *, brei van *-* in totaal 11-12-13 keer. Als A.1 een keer in de hoogte is gebreid, ga dan verder op dezelfde manier met A.2 over elke A.1 = 99-108-117 steken. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Als het werk 14-15-16 cm meet, meerder dan 1 steek aan het begin van elk averecht deel, meerder 1 steek door een omslag te maken, de omslag wordt gedraaid averecht gebreid op de volgende naald zodat u geen gaatje krijgt. Ga verder met de meerderingen iedere 3e naald, maar meerder afwisselend aan het einde en begin van het averechte deel in totaal 5 keer = 154-168-182 steken. Als het werk 20-22-24 cm meet, brei dan 2 RIBBELS over alle steken, kant dan af met recht.

GEHAAKTE RAND:
Haak een rand rondom de onderkant van de halswarmer met haaknaald 3.5 mm en Merino Extra Fine als volgt: Haak 1 vaste in de eerste steek, * 3 lossen, haak 1 stokje in de eerste gehaakte losse, sla ongeveer 1½ cm over, haak 1 vaste in de volgende steek *, haak van *-* tot het einde van de toer, eindig met 1 halve vaste in de eerste vaste.

Telpatroon

= recht
= 1 steek recht afhalen, 2 steken recht in de volgende steek, haal de afgehaalde steek over de 2 steken
= maak 1 omslag tussen 2 steken
= 1 steek recht afhalen, 2 recht, haal de afgehaalde steek over de 2 gebreide steken
= geen steek, sla dit vierkant over

Opmerkingen (15)

Plaats uw opmerking!

Marita 21.09.2018 - 15:44:

Skal det strikkes A1 og A2 annenhver gang, eller er det A1 en gang, så videre med bare A2?

DROPS Design 24.09.2018 kl. 08:01:

Hei Marita, A.1 skal strikkes bare en gang, deretter A.2 over A.1 videre. God fornøyelse!

Fre 04.09.2018 - 18:13:

Wa tis de bonenmaat van maat 1/12 jaar?

DROPS Design 05.09.2018 kl. 09:01:

Dag Fre, Bedoel je de bovenwijdte voor maat 12? Op basis van het aantal steken en de stekenverhouding kom ik op een wijdte aan de onderkant van de halswarmer van ongeveer 86 cm rondom voor de grootste maat. Aan de bovenkant is dat ongeveer 49 cm.

Fre 01.09.2018 - 22:42:

Is deze er in volwassen matenook? ik zoek dit patroon maar danb vor vrouw maat 36 en man L

DROPS Design 06.09.2018 kl. 11:14:

Dag Fre, Van specifiek dit patroon is geen versie voor volwassenen, maar als je zoekt op de zoektermen 'kabels', 'muts' en 'halswarmer' vind je misschien een vergelijkbaar patroon.

Joyce Sierhuis 02.03.2018 - 20:51:

Hoe brei ik de eenvoudige kabel op rondbreinaald op de video zie ik dat het patroon heen en terug gebreid wordt dank voor uw antwoord groetJS

DROPS Design 04.03.2018 kl. 17:07:

Hallo Joyce, Voor het kabeltje kun je steeds het telpatroon volgen; in op de eerste naald van A.1 1 steek recht afhalen, 2 recht in de volgende steek en de afgehaalde steek overhalen. De 2e toer: 1 recht, 1 omslag, 1 recht. De derde en vierde toer brei je recht. Daarna ga je verder met A.2 in de hoogte boven A.1

Nicole Lallemand 25.01.2018 - 15:13:

Bonjour Merci de votre réponse et je suis contente de terminer ce magnifique chapeau de laine Merci et Bonne Journée

Nicole Lallemand 23.01.2018 - 21:17:

Re-Bonjour Mon problème est toujours présent . Quand j'ai fait A.1 ET A.2 en hauteur c'est a la suite de ça . Je recommence le A,1 glisse 1 m tricote 2x la même m et je passe la m glisser par dessus et la M . tricoter .La M suivante qui reste je fais quoi : je la tricote comment ? c'est vie a vie la fausse torsade . Merci

DROPS Design 25.01.2018 kl. 08:55:

Bonjour Mme Lallemand, une fois que vous avez tricoté 1 x A.1 en hauteur, vous continuez en suivant A.2, c'est-à-dire que vous répétez A.2 en hauteur (A.1 ne se tricote qu'une seule fois, au tout début). Bon tricot!

Nicole Lallemand 21.01.2018 - 04:33:

Bonjour , j'aimerais avoir votre opinion svp Merci Pour A.1= j'ai fais 1m.end, je glisse la maille suivante,je tricote 2 fois la maille suivante et je passe la glisser par dessus la maille tricoter et je termine par 6 Mailles envers 2ieme Rang: 1 m.end , 1 jeté,1m.end , et 6 m. envers 3 ieme Rang : 2 mailles end, et 6 m.envers 4ieme Rang : 2 mailles end et 6 m.envers Est-ce bien ça qu'il faut faire ? Merci infiniment

DROPS Design 22.01.2018 kl. 10:53:

Bonjour Mme Lallemand, A.1 se tricote sur 2 mailles ainsi: on glisse la 1ère m à l'end, on tricote 2 fois la m suivante (alternativement dans le brin avant et le brin arrière = 1 augmentation) puis on passe la m glissée par-dessus les 2 m tricotées = il reste 2 m. Au 2ème tour, tricotez 1 m end, 1 jeté, 1 m end = 3 m. Au 3ème et 4ème tour, tricotez les 3 m à l'end. (toujours avec 6 m env entre chaque A.1). Bon tricot!

Joyce Sierhuis 14.01.2018 - 14:53:

Klopt het dat A1 en A2 hetzelfde gebreid worden? ik ben een beginnend breister en heb wel de video A2 gezien maar niet die van A1 ik kom er niet helemaal uit

DROPS Design 15.01.2018 kl. 19:54:

Hoi Joyce, In A.1 zie je in de eerste naald een ander symbooltje staan, namelijk een licht zwart ingekleurd driehoekje dat zwart is ingekleurd. Dit betekent: 1 steek recht afhalen, 2 steken recht in de volgende steek, haal de afgehaalde steek over de 2 steken Bij A.2 staat een ander symbool in de eerste naald en deze is ook uitgelged bij het telpatroon. In A.2 wordt dus op een andere manier geminderd in de eerste naald, waardoor je een ander stekenbeeld hebt.

Joyce Sierhuis 11.01.2018 - 14:50:

Hoe brei ik dit patroon met rondbreinaald kom er niet uit zo ook de dropswinkel niet.

DROPS Design 17.01.2018 kl. 11:41:

Hallo Joyce, Je zet het aantal benodigde steken op en breit dan verder in de rondte. Als het aantal steken minder wordt kun je evt. verder gaan met een kleinere rondbreinaald. Bij het patroon staan ook een aantal video's (tabblad video, bovenaan het patroon). In deze video is bijvoorbeeld uitgelegd hoe je opzet en tricotsteek breit op de rondbreinaald.

Pauline 09.01.2018 - 04:34:

Why is it stressed about the knitting tension? What do you mean by that?

DROPS Design 09.01.2018 kl. 07:36:

Dear Pauline, every person knits slightly differently. Keeping knitting/crochet tension is important, so the finishing item would be the right size, so it would fit properly. There are items, like blankets and /or shwals where it is somewhat less important, but with pieces like sweaters, hats ands such it is very important that the tension is kept, otherwise the number of stitches should be recalculated. When making gauge swatches you can also see how the yarn behaves (it is best to wash and block the swatches), and try outhow wtitch patterns worked. Happy crafting!

Laat een opmerking achter voor DROPS Children 30-15