DROPS / 162 / 2

Bohemian Blues by DROPS Design

Gehaakte DROPS poncho van "Paris". Één-maat

Trefwoorden: kantpatroon, ponchos, vierkant,
DROPS design: Model nr. w-539
Garengroep C of A en A
----------------------------------------------------------
450 gr. kleur nr. 16, wit
50 gr. kleur nr. 02, lichtturkoois
150 gr. kleur nr. 29, licht ijsblauw
150 gr. kleur nr. 30, grijsblauw

DROPS HAAKNLD 5 mm – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 4 stk-groepen in de breedte x 7 toeren in de hoogte = 10 x 10 cm. Een vierkant meet ongeveer 38 keer 38 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 1.39 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 18.72€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

VIERKANT MET STREPEN:
TOER 1: wit
TOER 2: lichtturkoois
TOER 3-4: licht ijsblauw
TOER 5-8: wit
TOER 9-10: grijsblauw
TOER 11-12: licht ijsblauw
TOER 13-14: wit
TOER 15-16: grijsblauw

RAND IN STREPEN:
2 toeren wit, 1 toer licht ijsblauw, 1 toer grijsblauw, 1 toer lichtturkoois, 1 toer licht ijsblauw (= 6 toeren in totaal).

Op de 2 vierkanten in strepen is het mooi om de hele toer te eindigen met de kleur van de laatste streep, dan de draad af te knippen en de nieuwe toer te beginnen met de nieuwe kleur.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Haak 4 grote vierkanten zoals onder staat uitgelegd. Haak de vierkanten dan aan elkaar tot een poncho. Eindig met een halsrand en een rand langs de onderkant en maak tot slot franjes aan de onderkant langs de hele poncho.

Haak 2 vierkanten in wit (= vierkant A) en 2 vierkanten volgens VIERKANT MET STREPEN – zie uitleg boven (= vierkant B).

VIERKANT 1:
Haak 4 l met haaknld 5 mm en wit en vorm een ring met 1 hv in de eerste l. Haak dan volgens telpatroon A.1, dus haak als volgt:
TOER 1: 5 l (= 1 stk en 2 l), * 1 stk in l-lus, 2 l *, herhaal van *-* in totaal 7 keer, eindig met 1 hv in 3e l van het begin van de toer (= 8 stk met 2 l tussen elk stk).
TOER 2: 6 l (= 1 stk en 3 l), haak 1 stk in 3e l, * haak 1 stk in volgend stk, 3 l, 1 stk in de eerste van de 3 l *, herhaal van *-* 7 keer in totaal, eindig met 1 hv in 3e l van het begin van de toer (= 8 stk met een lus tussen elk stk).
TOER 3: 4 l (= 1 dstk), haak 1 dstk en 3 l en 2 dstk en 3 l en 2 dstk in dezelfde st (= hoek), * 3 l, 1 stk in volgend stk, 3 l, haak in volgend stk 2 dstk en 3 l en 2 dstk en 3 l en 2 dstk (= hoek) *, herhaal van *-* 3 keer in totaal, 3 l, 1 stk in volgend stk, 3 l en 1 hv in 4e l van het begin van de toer.
TOER 4: haak hv tot 2e dstk in hoek, 1 l, 1 v tussen de middelste 2 dstk in hoek, 3 v in lus, * 1 v tussen de volgende 2 dstk, 3 v in lus, 1 v in volgend stk, 3 v in lus, 1 v tussen de eerste 2 dstk in hoek, 3 v in lus, 1 v tussen de volgende 2 dstk, 2 l, 1 v tussen dezelfde 2 dstk, 3 v in lus *, herhaal van *-* 3 keer in totaal, 1 v tussen de volgende 2 dstk, 3 v in volgende lus, 1 v in volgend stk, 3 v in volgende lus, 1 v tussen de eerste 2 dstk, 3 v in lus en eindig met 1 hv in eerste l van het begin van de toer.
TOER 5: 1 hv in lus in hoek, 6 l (= 1 stk en 3 l), 1 stk in dezelfde lus, * 3 l, sla 3 v over, 1 v in volgende st, 3 l, sla 2 v over, 1 hstk in volgende st, 3 l, sla 1 v over, 1 hstk in volgende st, 3 l, sla 2 v over, 1 v in volgende st, 3 l, 1 stk en 3 l en 1 stk in l-lus in hoek *, herhaal van *-* 3 keer in totaal, 3 l, sla 3 v over, 1 v in volgende st, 3 l, sla 2 v over, 1 hstk in volgende st, 3 l, sla 1 v over, 1 hstk in volgende st, 3 l, sla 2 v over, 1 v in volgende st, 3 l en eindig met 1 hv in 3e l van het begin van de toer.
TOER 6: 1 hv in l-lus in hoek, 3 l (= 1 stk), 2 stk en 3 l en 3 stk in dezelfde l-lus, * haak 3 stk in elke l-lus tot hoek, haak 3 stk en 3 l en 3 stk in l-lus in hoek *, herhaal van *-* 3 keer in totaal, haak 3 stk in elke l-lus tot hoek en eindig met 1 hv in 3e l van het begin van de toer.
TOER 7: haak hv tot l-lus in hoek, 4 l (= 1 dstk), haak 1 dstk en 3 l en 2 dstk en 3 l en 2 dstk in dezelfde l-lus (= hoek), ** (2 l, sla 1 stk-groep over, 1 stk voor volgende stk-groep = tussen 2 stk-groepen), herhaal van (-) 6 keer in totaal, 2 l, 2 dstk en 3 l en 2 dstk en 3 l en 2 dstk in l-lus in hoek **, herhaal van **-** 3 keer in totaal, herhaal van (-) 6 keer in totaal en eindig met 2 l en 1 hv in 4e l van het begin van de toer.
TOER 8: haak hv tot de middelste van de 2 dstk in hoek, 3 l (= 1 v en 2 l), 1 v tussen dezelfde middelste dstk in hoek, * 3 v in lus, 1 v tussen de volgende 2 dstk, haak dan 3 v in elke l-lus tot dstk in hoek, 1 v tussen de eerste 2 dstk, 3 v in volgende l-lus, 1 v en 2 l en 1 v tussen de middelste 2 dstk in hoek *, herhaal van *-* 3 keer in totaal, 3 v in lus, 1 v tussen de volgende 2 dstk, haak dan 3 v in elke l-lus tot dstk in hoek, 1 v tussen de eerste 2 dstk, 3 v in l-lus en eindig met 1 hv in eerste l van het begin van de toer.
TOER 9: haak hv in l-lus in hoek, 6 l (= 1 stk en 3 l), 1 stk in dezelfde l-lus, * 3 l, sla 3 v over, 1 v in volgende st, (3 l, sla 2 v over, 1 hstk in volgende st), herhaal van (-) 6 keer in totaal, 3 l, sla 3 v over, 1 v in volgende st, 3 l, 1 stk en 3 l en 1 stk in l-lus in hoek *, herhaal van *-* de hele toer, maar eindig met 1 hv in 3e l van het begin van de toer (in plaats van 1 stk en 3 l en 1 stk in hoek).
TOER 10: 1 hv in l-lus in hoek, 3 l (= 1 stk), 2 stk en 3 l en 3 stk in dezelfde l-lus, * haak 3 stk in elke van de eerste 3 l-lus, 1 l, 3 stk in elke van de volgende 3 l-lussen, 1 l, 3 stk in elke van de volgende 3 l-lussen, in hoek haak 3 stk en 3 l en 3 stk in l-lus *, herhaal van *-* de hele, maar eindig met 1 hv in 3e l van het begin van de toer (in plaats van 3 stk en 3 l en 3 stk in hoek).
TOER 11: haak hv tot l-lus in hoek, 4 l (= 1 dstk), haak 1 dstk en 3 l en 2 dstk en 3 l en 2 dstk in dezelfde l-lus (= hoek), * 2 l, sla 2 stk-groepen over, 1 dstk voor volgende stk-groep, 2 l, sla 2 stk-groepen over, haak in l voor volgende stk-groep 2 dstk en 3 l en 2 dstk en 3 l en 2 dstk, sla 1 stk-groep over, 1 dstk in de middelste stk in volgend stk-groep, sla 1 stk-groep over, haak in l voor volgende stk-groepen 2 dstk en 3 l en 2 dstk en 3 l en 2 dstk, 2 l, sla 2 stk-groepen over, 1 dstk voor volgende stk-groep, 2 l, haak in l-lus in hoek 2 dstk en 3 l en 2 dstk en 3 l en 2 dstk *, herhaal van *-* de hele toer, maar eindig met 1 hv in 4e l van het begin van de toer (in plaats van dstk-groepen in hoek).
TOER 12: haak hv tot de middelste van de 2 dstk in hoek, 3 l (= 1 v en 2 l), 1 v tussen dezelfde middelste dstk in hoek. Haak vervolgens: * 3 v om volgende twee l-lussen, 1 v tussen de volgende 2 dstk, haak dan 3 v om volgende l-lus, 1 v tussen volgende 2 dstk, 3 v om l-lus, 1 v in volgende 2 dstk, sla volgende dstk over, 1 v in volgende 2 dstk, 3 v om l-lus, 1 v tussen volgende 2 dstk, 3 v om l-lus, 1 v tussen volgende 2 dstk, 3 v om volgende 2 l-lussen tot eerste dstk in hoek, 1 v tussen de eerste 2 dstk, 3 v om volgende l-lus, 1 v en 2 l en 1 v tussen de middelste 2 dstk in hoek *, herhaal van *-* 3 keer in totaal. Eindig met 1 v tussen de eerste 2 dstk, 3 v om l-lus en eindig met 1 hv in eerste l van het begin van de toer.
TOER 13: Haak hv in l-lus in hoek, 7 l (= 1 dstk en 3 l), 1 dstk in dezelfde l-lus, * 3 l, sla 3 v over, 1 stk in volgende st, 3 l, sla 2 v over, 1 hstk in volgende st, 3 l, sla 1 v over, 1 hstk in volgende st, 3 l, sla 3 v over, 1 v in volgende st, 3 l, sla 1 v over, 1 v in volgende st, 3 l, sla 1 v over, 1 v in volgende st, 2 l, sla 2 v over, 1 stk in volgende st, 2 l, sla 3 v over, 1 v in volgende st, 3 l, sla 1 v over, 1 v in volgende st, 3 l, sla 1 v over, 1 v in volgende st, 3 l, sla 3 v over, 1 hstk in volgende st, 3 l, sla 1 v over, 1 hstk in volgende st, 3 l, sla 2 v over, 1 stk in volgende st, 3 l, sla 3 v en haak 1 dstk en 3 l en 1 dstk in l-lus in hoek *, herhaal van *-* de hele toer maar eindig met 1 hv in 4e l van het begin van de toer (in plaats van 1 dstk en 3 l en 1 dstk in l-lus in hoek).
TOER 14: 1 hv in l-lus in hoek, 3 l (= 1 stk), 2 stk en 3 l en 3 stk in dezelfde l-lus, * haak 3 stk in elke van de eerste 6 l-lussen, 1 stk in 2-l-lus, 1 stk in stk, 1 stk in 2-l-lus, haak 3 stk in elke van de volgende 6 l-lussen, haak in hoek 3 stk en 3 l en 3 stk in l-lus *, herhaal van *-* de hele toer maar eindig met 1 hv in 3e l van het begin van de toer (in plaats van 3 stk en 3 l en 3 stk in hoek).
TOER 15: 1 hv in l-lus in hoek, 3 l (= 1 stk), 2 stk en 3 l en 3 stk in dezelfde l-lus, * (2 l, 1 stk voor volgende stk-groep), herhaal van (-) tot hoek, 2 l, in l-lus in hoek haak 3 stk en 3 l en 3 stk *, herhaal van *-* de hele toer, maar eindig met 1 hv in 3e l van het begin van de toer (in plaats van stk-groep in hoek).
TOER 16: 1 hv in l-lus in hoek, 3 l (= 1 stk), 2 stk en 3 l en 3 stk in dezelfde l-lus, * haak 3 stk in elke l-lus tot hoek, haak 3 stk en 3 l en 3 stk in l-lus in hoek *, herhaal van *-* 3 keer in totaal, haak 3 stk in elke l-lus tot hoek en eindig met 1 hv in 3e l van het begin van de toer.
Het vierkant is klaar. Hecht af.

LET OP: als u een groter poncho wilt maken, herhaal dan TOER 15-16 tot de gewenste maat.

AFWERKING:
Plaats vierkanten zoals op de tekening te zien is met de gekleurde vierkanten middenvoor en middenachter en een wit vierkant aan elke zijkant.
Plaats steeds 2 vierkanten met de verkeerde kanten op elkaar en haak ze samen met wit als volgt:
** Haak 1 v in l-lus in hoek op 1e vierkant, 1 l, 1 v in l-lus in hoek op 2e vierkant, * 3 l, 1 v in volgende l-lus op 1e vierkant, 1 l, 1 v in volgende l-lus op 2e vierkant *, herhaal van *-* tot volgende hoek, eindig met 3 l voor overgang naar volgend vierkant **, herhaal van **-**.

HALSRAND:
Haak een rand langs de halsopening met haaknld 5 mm als volgt: Begin met lichtturkoois en haak de eerste toer van A.2 maar pas de hoeken middenvoor en middenachter aan zodat de halsrand netjes uitkomt middenvoor. Ga verder met licht ijsblauw en haak de 2e toer van A.2 op dezelfde manier. Hecht af.

RAND LANGS DE ONDERKANT VAN DE PONCHO:
Haak een afwerkrand langs de onderkant van de poncho met haaknld 5 mm als volgt: Begin met wit en haak in patroon volgens A.2 en haak TEGELIJKERTIJD de RAND IN STREPEN - zie uitleg boven. LET OP: om te zorgen dat de punten op de vierkanten mooi doorlopen, dient u te meerderen op dezelfde manier middenvoor en middenachter, dus haak in de middelste l-lus middenvoor en middenachter steeds 3 stk en 3 l en 3 stk elke toer.
Hecht af als de rand klaar is.

FRANJES:
1 franje = 6 draden van ongeveer 40 cm. Vouw de draden dubbel, rijg de lus door de opening tussen 2 stk-groepen en haal de draadeindes door de lus (er hangen nu 12 draden aan elke franje). Begin met 1 franje in de l-lus in de punt middenvoor en middenachter en bevestig dan franjes langs de schuine rand van de poncho, om en om in de helft van de openingen tussen de stk-groepen.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 18.03.2015
Nieuwe hoeveelheid materiaal: DROPS PARIS van Garnstudio
450 gr. kleur nr. 16, wit
50 gr. kleur nr. 02, lichtturkoois
Gewijzigd online: 05.09.2016
Correcties gemaakt op toer 4 en 12
Gewijzigd online: 30.09.2016
Correctie: TOER 5 gewijzigd

Telpatroon

= 1 l
= 1 hv
= 1 v in st
= 1 v om lus
= 1 v tussen 2 dstk
= 1 hstk in st
= 1 stk in st
= 1 stk om lus
= 1 stk tussen 2 stk-groepen
= 1 dstk in st
= 1 dstk om lus
= 1 dstk tussen 2 stk-groepen

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 162-2) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (44)

Adéla 18.06.2020 - 19:14:

I´d like to see pattern for this hat. :-)

Dorina Stähle 05.05.2020 - 19:17:

Wie drücke ich die Anleitungen aus?wenn ich auf das "Drucker"Zeichen geh wird nicht gedruckt.....

DROPS Design 06.05.2020 kl. 10:16:

Liebe Frau Stähle, wenn Sie auf das "Drucker" Zeichen klicken, wählen Sie dann "Anleitung" - prüfen Sie mal die Drucker-Einstellungen, wir könnten diese Anleitung gerade erfolgreich drucken - Sie können auch mal versuchen den Cache zu leeren, oder mit einem anderen Browser zu versuchen, die Update von Browser mal schauen, etc... Die Anleitung sollte auf jeden Fall drucken. Sollten Sie nicht drucken können, sagen Sie uns bitte welches Material Sie benutzen (Betriebssytem, Browser, Version etc..). Viel Spaß beim häkeln!

Lynn 11.01.2019 - 18:01:

Dear Drops, I love your yarns, however I am having trouble with this pattern. Would it be possible to get a tutorial video on the center portion of this pattern 162- 2? I have twin nieces and one fell in love with this poncho and other my other niece fell in love with "A Wistful Dream". I would love to make these for my nieces. Thank You for your assistance.

DROPS Design 12.01.2019 kl. 15:37:

Dear Lynn, you can find the tutorial videos related to this pattern right below the picture of the pice, and there od one on how to start the piece. Happy crafting!

Kathy 11.11.2018 - 16:35:

I have been reading crochet pattern directions for 50 years and this is the WORST SET OF WRITTEN DIRECTIONS I have ever seen!. You need to give e VALID CORRECT DIRECTIONS not diagrams no one can understand. I finally got rows 1-6 looking OK. Rows 7-16 -- I made up myself based on stitches used in first 6 rows.

DROPS Design 12.11.2018 kl. 10:58:

Dear Kathy, we are sorry to hear you have troubles to understand diagrams - each symbol is matching a stitch as explained under diagram key. Work the first 3 rounds in diagram starting with the 3 ch in the middle of 1st round and readh towards the left in the round. Then repeat the diagram as shown to make a square (A.1) - for any further individual assistance reading diagrams, please contact the store where you bought the yarn - even per mail or telephone. Happy crocheting!

Karen 23.07.2018 - 02:14:

You have very beautiful items. That being said, after trying a few I now dont even look if it is a drops pattern.

Heather 29.08.2017 - 11:54:

After frogging the first three rounds with a lot of difficulty, I cannot fathom out round 4! I have read the comments above and the general feeling is that it is a VERY DIFFICULT pattern! WHY is there no video instruction for this pattern? I think it is very much needed.

DROPS Design 29.08.2017 kl. 12:40:

Dear Heather, we will add your wish on our todolist, but remember you can always contact your DROPS store for any individual assistance when working on our patterns. Happy crocheting!

Rita Rockhold 22.04.2017 - 19:41:

Round 13 is my nemesis!!!! But after making this once and nearly growling at someone who requested another, I think I may have successfully fugded it!!!

Judy 27.03.2017 - 10:04:

Could you please tell me what the dimensions are for each square. I am a size XL so need it larger probably

DROPS Design 27.03.2017 kl. 10:06:

Dear Judy, a square measures approx. 38x38 cm (see under tab "Materials"). Happy crocheting!

Cori Lopez 03.10.2016 - 18:55:

I did this, but u need to make up ur own rows for 90 percent. This is only really an idea, definitely not a pattern to follow. Please don't try and don't erase my comment so others r warned. Thx

Cori Lopez 29.09.2016 - 00:05:

Row 5...skip 3 in between all, not 2. Don't use diagram until 12 only written, after 11 use diagram only. That will do it if you are advanced enough to look over the other minor mistakes. Thought I'd help until it's all corrected☺️

Laat een opmerking achter voor DROPS 162-2

Bohemian Blues

strikkemaniac, Denmark

Bohemian Blues

Emilie, France