DROPS / 162 / 2

Bohemian Blues by DROPS Design

Hæklet DROPS poncho i ”Paris”. One-size.

DROPS Design: Model nr w-539
Garngruppe C eller A+A
----------------------------------------------------------
450 g f.nr 16, hvid
50 g f.nr 02, lys turkis
150 g f.nr 29, lys isblå
150 g f.nr 30, gråblå

DROPS HÆKLENÅL NR 5 – eller den nål du skal bruge for at få 4 st-grupper i bredden og 7 rækker i højden på 10 x 10 cm. En rude måler 38 x 38 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 143.2kr. Læs mere.

Instruktioner

STRIBET RUDE:
1.OMG: Hvid
2.OMG: Lys turkis
3.-4.OMG: Lys isblå
5.-8.OMG: Hvid
9.-10.OMG: Gråblå
11.-12.OMG: Lys isblå
13.-14.OMG: Hvid
15.-16.OMG: Gråblå

STRIBET-KANT:
2 omg hvid, 1 omg lys isblå, 1 omg gråblå, 1 omg lys turkis, 1 omg lys isblå (= totalt 6 omg).

På de 2 ruder som hækles i striber er det en god ide at afslutte omg helt med farven i sidste stribe, klip tråden og starte ny omg med ny farve.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Hækl 4 store ruder som forklaret under. Derefter hækles ruderne sammen til en poncho. Til sidst hækles der halskant og en bort langs kanten nederst, før der sættes frynser nederst rundt om hele ponchoen.

Hækl 2 ruder i hvid (= rude A) og 2 ruder i STRIBET RUDE – se forkl over (= rude B).

1 RUDE:
Hækl 4 lm på nål 5 med hvid og sæt dem sammen til en ring med 1 km i første lm. Hækl efter diag A.1, dvs hækl således:
1.OMG: 5 lm (modsvarer 1 st + 2 lm), * 1 st om ringen, 2 lm *, gentag fra *-* totalt 7 gange og afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg (= 8 st med 2 lm mellem hver).
2.OMG: 6 lm (modsvarer 1 st + 3 lm), hækl 1 st i 3.lm som blev hæklet, * hækl 1 st i næste st, 3 lm, 1 st i den første af de 3 lm *, gentag fra *-* totalt 7 gange, afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg (= 8 st med en bue mellem hver).
3.OMG: 4 lm (modsvarer 1 dbl-st), hækl 1 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st i samme m (= hjørne), * 3 lm, 1 st i næste st, 3 lm, i næste st hækles der 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st (= hjørne) *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 3 lm, 1 st i næste st, 3 lm og 1 km i 4.lm i beg af omg.
4.OMG: Hækl km til 2.dbl-st i hjørnet, 1 lm, 1 fm mellem de 2 midterste dbl-st i hjørnet, 3 fm om buen, * 1 fm mellem de næste 2 dbl-st, 3 fm om buen, 1 fm i næste st, 3 fm om buen, 1 fm mellem de første 2 dbl-st i hjørnet, 3 fm om buen, 1 fm mellem de 2 næste dbl-st, 2 lm, 1 fm mellem de samme 2 dbl-st, 3 fm om buen *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 1 fm mellem de næste 2 dbl-st, 3 fm om næste bue, 1 fm i næste st, 3 fm om næste bue, 1 fm mellem de 2 første dbl-st, 3 fm om buen og afslut med 1 km i første lm i beg af omg.
5.OMG: 1 km om buen i hjørnet, 6 lm (modsvarer 1 st + 3 lm), 1 st om samme bue, * 3 lm, spring over 3 fm, 1 fm i næste m, 3 lm, spring over 2 fm, 1 halv-st i næste m, 3 lm, spring over 1 fm, 1 halv-st i næste m, 3 lm, spring over 2 fm, 1 fm i næste m, 3 lm, 1 st + 3 lm + 1 st om lm-buen i hjørnet *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 3 lm, spring over 3 fm, 1 fm i næste m, 3 lm, spring over 2 fm, 1 halv-st i næste m, 3 lm, spring over 1 fm, 1 halv-st i næste m, 3 lm, spring over 2 fm, 1 fm i næste m, 3 lm og afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg.
6.OMG: 1 km om lm-buen i hjørnet, 3 lm (modsvarer 1 st), 2 st + 3 lm + 3 st om samme lm-bue, * hækl 3 st om hver lm-bue frem til hjørnet, hækl 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen i hjørnet *, gentag fra *-* totalt 3 gange, hækl 3 st om hver lm-bue frem til hjørnet og afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg.
7.OMG: Hækl km frem til lm-buen i hjørnet, 4 lm (modsvarer 1 dbl-st), hækl 1 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st om samme lm-bue (= hjørne), ** (2 lm, spring over 1 st-gruppe, 1 st før næste st-gruppe = mellem 2 st-grupper), gentag fra (-) totalt 6 gange, 2 lm, 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st om lm-buen i hjørnet **, gentag fra **-** totalt 3 gange, gentag fra (-) totalt 6 gange og afslut med 2 lm og 1 km i 4.lm i beg af omg.
8.OMG: Hækl km til midt mellem de 2 midterste dbl-st i hjørnet, 3 lm (modsvarer 1 fm + 2 lm), 1 fm mellem de samme midterste dbl-st i hjørnet, * 3 fm om buen, 1 fm mellem de næste 2 dbl-st, videre hækles der 3 fm om hver lm-bue frem til dbl-st i hjørnet, 1 fm mellem de 2 første dbl-st, 3 fm om næste lm-bue, 1 fm + 2 lm + 1 fm mellem de 2 midterste dbl-st i hjørnet *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 3 fm om buen, 1 fm mellem de næste 2 dbl-st, videre hækles der 3 fm om hver lm-bue frem til dbl-st i hjørnet, 1 fm mellem de 2 første dbl-st, 3 fm om lm-buen og afslut med 1 km i første lm på beg af omg.
9.OMG: Hækl km om lm-buen i hjørnet, 6 lm (modsvarer 1 st + 3 lm), 1 st om samme lm-bue, * 3 lm, spring over 3 fm, 1 fm i næste m, (3 lm, spring over 2 fm, 1 halv-st i næste m), gentag fra (-) totalt 6 gange, 3 lm, spring over 3 fm, 1 fm i næste m, 3 lm, 1 st + 3 lm + 1 st om lm-buen i hjørnet *, gentag fra *-* omg rundt, men afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg (i stedet for 1 st + 3 lm + 1 st i hjørnet).
10.OMG: 1 km om lm-buen i hjørnet, 3 lm (modsvarer 1 st), 2 st + 3 lm + 3 st om samme lm-bue, * hækl 3 st om hver af de 3 første lm-buer, 1 lm, 3 st om hver af de 3 næste lm-buer, 1 lm, 3 st om hver af de 3 næste lm-buer, i hjørnet hækles der 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen *, gentag fra *-* omg rundt, men afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg (i stedet for 3 st + 3 lm + 3 st i hjørnet).
11.OMG: Hækl km frem til lm-buen i hjørnet, 4 lm (modsvarer 1 dbl-st), hækl 1 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st om samme lm-bue (= hjørne), * 2 lm, spring over 2 st-grupper, 1 dbl-st før næste st-gruppe, 2 lm, spring over 2 st-grupper, om lm før næste st-gruppe hækles der 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st, spring over 1 st-gruppe, 1 dbl-st i midterste st i næste st-gruppe, spring over 1 st-gruppe, om lm før næste st-gruppe hækles der 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st, 2 lm, spring over 2 st-grupper, 1 dbl-st før næste st-gruppe, 2 lm, om lm-buen i hjørnet hækles der 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st *, gentag fra *-* omg rundt, men afslut med 1 km i 4.lm i beg af omg (i stedet for dblst-grupperne i hjørnet).
12.OMG: Hækl km til midt mellem de 2 dbl-st i hjørnet, 3 lm (= 1 fm + 2 lm), 1 fm mellem de samme midterste dbl-st i hjørnet, nu hækles * 3 fm om næste lm-bue, 1 fm mellem de næste 2 dbl-st, 3 fm om næste 2 lm-buer, 1 fm mellem næste 2 dbl-st, 3 fm om lm-buen, 1 fm mellem næste 2 dbl-st, 3 fm om næste lm-bue, 1 fm i næste 2 dbl-st, hop over næste dbl-st, 1 fm i næste 2 dbl-st, 3 fm om næste lm-bue, 1 fm mellem næste 2 dbl-st, 3 fm om næste lm-bue, 1 fm mellem næste 2 dbl-st, 3 fm om næste 2 dbl-st til første dbl-st i hjørnet, 1 fm mellem de 2 første dbl-st, 3 fm om næste lm-bue, 1 fm + 2 kn + 1 fm mellem de midterste 2 dbl-st i hjørnet *, gentag fra *-* totalt 3 gange. Slut af med 1 fm mellem de 2 første dbl-st, 3 fm om lm-buen og afslut med 1 km i første lm i beg af omg.
13.OMG: Hækl km om lm-buen i hjørnet, 7 lm (modsvarer 1 dbl-st + 3 lm), 1 dbl-st om samme lm-bue, * 3 lm, spring over 3 fm, 1 st i næste m, 3 lm, spring over 2 fm, 1 halv-st i næste m, 3 lm, spring over 1 fm, 1 halv-st i næste m, 3 lm, spring over 3 fm, 1 fm i næste m, 3 lm, spring over 1 fm, 1 fm i næste m, 3 lm, spring over 1 fm, 1 fm i næste m, 2 lm, spring over 2 fm, 1 st i næste m, 2 lm, spring over 3 fm, 1 fm i næste m, 3 lm, spring over 1 fm, 1 fm i næste m, 3 lm, spring over 1 fm, 1 fm i næste m, 3 lm, spring over 3 fm, 1 halv-st i næste m, 3 lm, spring over 1 fm, 1 halv-st i næste m, 3 lm, spring over 2 fm, 1 st i næste m, 3 lm, spring over 3 fm og hækl 1 dbl-st + 3 lm + 1 dbl-st om lm-buen i hjørnet *, gentag fra *-* omg rundt, men afslut med 1 km i 4.lm i beg af omg (i stedet for 1 dbl-st + 3 lm + 1 dbl-st om lm-buen i hjørnet).
14.OMG: 1 km om lm-buen i hjørnet, 3 lm (modsvarer 1 st), 2 st + 3 lm + 3 st om samme lm-bue, * hækl 3 st om hver af de 6 første lm-buer, 1 st om 2-lm-buen, 1 st i st, 1 st om 2-lm-buen, hækl 3 st om hver af de 6 næste lm-buer, i hjørnet hækles der 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen *, gentag fra *-* omg rundt, men afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg (i stedet for 3 st + 3 lm + 3 st i hjørnet).
15.OMG: 1 km om lm-buen i hjørnet, 3 lm (modsvarer 1 st), 2 st + 3 lm + 3 st om samme lm-bue, * (2 lm, 1 st før næste st-gruppe), gentag fra (-) frem til hjørnet, 2 lm, om lm-buen i hjørnet hækles der 3 st + 3 lm + 3 st *, gentag fra *-* omg rundt, men afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg (i stedet for st-gruppen i hjørnet).
16.OMG: 1 km om lm-buen i hjørnet, 3 lm (modsvarer 1 st), 2 st + 3 lm + 3 st om samme lm-bue, * hækl 3 st om hver lm-bue frem til hjørnet, hækl 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen i hjørnet *, gentag fra *-* totalt 3 gange, hækl 3 st om hver lm-bue frem til hjørnet og afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg.
Nu er ruden færdig. Klip og hæft alle tråde.

OBS: Hvis ponchoen ønskes større gentages omg 15.-16 til ønsket mål.

MONTERING:
Læg ruderne som vist på måleskitsen så der kommer en farvet rude midt foran og midt bagpå og en hvid rude i hver side.
Læg 2 ruder ovenpå hinanden vrang mod vrang, og hækl dem sammen med hvid således: ** hækl 1 fm om lm-buen i hjørnet på 1.rude, 1 lm, 1 fm om lm-buen i hjørnet på 2.rude, * 3 lm, 1 fm om næste lm-bue på 1.rude, 1 lm, 1 fm om næste lm-bue på 2.rude *, gentag fra *-* til næste hjørne, afslut med 3 lm for overgang til næste rude **, gentag fra **-**.

HALSKANT:
Hækl en kant rundt i halsen på nål 5 således: Start med lys turkis og hækl første omg i A.2, men i hjørnet midt foran og midt bagpå skal der sørges for at halskanten lægger sig pænt midt foran. Skift til lys isblå og hækl 2.omg i A.2. på samme måde. Klip og hæft trådene.

KANT NEDERST RUNDT OM PONCHOEN:
Hækl til sidst en kant nederst rundt om ponchoen på nål 5 således: Start med hvid og hækl mønster efter diag A.2 Samtidig med at der hækles STRIBET-KANT – se forkl over. OBS: For at kanten skal fortsættes ud i en fin spids som på ruderne er det vigtig at udtagningen fortsættes midt foran og midt bagpå, dvs at om den midterste lm-bue midt foran og midt bagpå hækles der 3 st + 3 lm + 3 st på hver omg.
Når kanten er færdig klippes og hæftes trådene.

FRYNSER:
1 frynse = 6 tråde på ca 40 cm. Læg trådene dobbelt, træk løkken gennem åbningen mellem 2 st-grupper, og træk enderne gennem løkken (så der hænger 12 tråde ned i hver frynse). Start med 1 frynse i lm-buen i spidsen midt foran og midt bagpå, derefter sættes der frynser langs de skrå kanter på ponchoen mellem hver 2. st-gruppe.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 18.03.2015
Nyt garnforbrug i hvid og lys turkis:

DROPS PARIS fra Garnstudio
450 g f.nr 16, hvid
50 g f.nr 02, lys turkis
150 g f.nr 29, lys isblå
150 g f.nr 30, gråblå
Opdateret online: 05.09.2016
Rettelse på 4. og 12.omg
Opdateret online: 30.09.2016
Rettelse på 5.omg

Diagram

= 1 lm
= 1 km
= 1 fm i m
= 1 fm om buen
= 1 fm mellem 2 dbl-st
= 1 halv-st i m
= 1 st i m
= 1 st om buen
= 1 st mellem 2 st-grupper
= 1 dbl-st i m
= 1 dbl-st om buen
= 1 dbl-st mellem 2 st-grupper

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 162-2) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (42)

Lynn 11.01.2019 - 18:01:

Dear Drops, I love your yarns, however I am having trouble with this pattern. Would it be possible to get a tutorial video on the center portion of this pattern 162- 2? I have twin nieces and one fell in love with this poncho and other my other niece fell in love with "A Wistful Dream". I would love to make these for my nieces. Thank You for your assistance.

DROPS Design 12.01.2019 kl. 15:37:

Dear Lynn, you can find the tutorial videos related to this pattern right below the picture of the pice, and there od one on how to start the piece. Happy crafting!

Kathy 11.11.2018 - 16:35:

I have been reading crochet pattern directions for 50 years and this is the WORST SET OF WRITTEN DIRECTIONS I have ever seen!. You need to give e VALID CORRECT DIRECTIONS not diagrams no one can understand. I finally got rows 1-6 looking OK. Rows 7-16 -- I made up myself based on stitches used in first 6 rows.

DROPS Design 12.11.2018 kl. 10:58:

Dear Kathy, we are sorry to hear you have troubles to understand diagrams - each symbol is matching a stitch as explained under diagram key. Work the first 3 rounds in diagram starting with the 3 ch in the middle of 1st round and readh towards the left in the round. Then repeat the diagram as shown to make a square (A.1) - for any further individual assistance reading diagrams, please contact the store where you bought the yarn - even per mail or telephone. Happy crocheting!

Karen 23.07.2018 - 02:14:

You have very beautiful items. That being said, after trying a few I now dont even look if it is a drops pattern.

Heather 29.08.2017 - 11:54:

After frogging the first three rounds with a lot of difficulty, I cannot fathom out round 4! I have read the comments above and the general feeling is that it is a VERY DIFFICULT pattern! WHY is there no video instruction for this pattern? I think it is very much needed.

DROPS Design 29.08.2017 kl. 12:40:

Dear Heather, we will add your wish on our todolist, but remember you can always contact your DROPS store for any individual assistance when working on our patterns. Happy crocheting!

Rita Rockhold 22.04.2017 - 19:41:

Round 13 is my nemesis!!!! But after making this once and nearly growling at someone who requested another, I think I may have successfully fugded it!!!

Judy 27.03.2017 - 10:04:

Could you please tell me what the dimensions are for each square. I am a size XL so need it larger probably

DROPS Design 27.03.2017 kl. 10:06:

Dear Judy, a square measures approx. 38x38 cm (see under tab "Materials"). Happy crocheting!

Cori Lopez 03.10.2016 - 18:55:

I did this, but u need to make up ur own rows for 90 percent. This is only really an idea, definitely not a pattern to follow. Please don't try and don't erase my comment so others r warned. Thx

Cori Lopez 29.09.2016 - 00:05:

Row 5...skip 3 in between all, not 2. Don't use diagram until 12 only written, after 11 use diagram only. That will do it if you are advanced enough to look over the other minor mistakes. Thought I'd help until it's all corrected☺️

Cori Lopez 26.09.2016 - 03:53:

Row 12 is wrong. I see it was brought to your attention, but it's still not fixed. Please fix and be professional. Thx

DROPS Design 28.09.2016 kl. 09:33:

Dear Mrs Lopez, your feedback has been forwarded to our Team and pattern will be checked again, thank you in advance for your patience.

Patrícia Santos 02.09.2016 - 23:49:

Estou a ter alguns problemas na passagem da carreira 3 para a 4. Dizem para começarmos a carr 4 com 1pc, 1 pb entre os 2 pad do meio do canto, mas no início da carreira 4, não estamos no meio dos 2 pad do canto, mas nos 2 pad do início do canto. O esquema também sugere que estamos no canto, mas não é assim. Reparem no esquema: as correntes que "sobem" para iniciar uma nova carreira, não se encontram no canto do quadrado... Estou errada? Muito obrigada pela vossa disponibilidade! Patrícia

DROPS Design 07.09.2016 kl. 08:54:

Foram detectados erros nas carreiras 4 e 12. As devidas correcções já foram feitas. Obrigada pelo seu alerta!

Kommentere opskrift DROPS 162-2

Bohemian Blues

strikkemaniac, Denmark

Bohemian Blues

Emilie, France