DROPS / 89 / 6

Little Sophie by DROPS Design

Gehaakte DROPS Meisjes Poncho van Paris met bloem van Safran. Maat 5/7 tot 12/14 jaar.

PONCHO:
Maat: 5/7 jaar - 8/10 jaar - 12/14 jaar,

Lengte middenvoor: ongeveer 44 - 52 - 62 cm

Materiaal: DROPS Paris van Garnstudio
100-150-150 gr nr. 27, perzik
100-100-150 gr nr. 26, beige
100-100-100 gr nr. 01, abrikoos
50-100-100 gr nr. 06, cerise
50 - 50-100 gr nr. 33, roze
50 - 50 - 50 gr nr. 20, lichtroze

DROPS haaknld 5 mm, of de maat die u nodig heeft voor de juiste stekenverhouding.
--------------------------------------------------------------
BLOEM:

Materiaal: DROPS Safran van Garnstudio
Een kleine hoeveelheid kleur nr. 02, roze

DROPS haaknld 3 mm, of de maat die u nodig heeft voor de juiste stekenverhouding.

Stekenverhouding haken: 4 stk-groepen in de breedte en 7 toeren in de hoogte = ongeveer 10 x 10 cm.

Streeppatroon: Zie telpatroon. 1 rij van het telpatroon = 1 gehaakte toer.

INFORMATIE VOOR HET HAKEN (voor de punten middenvoor en middenachter: een centrale stk-groep = 3 stk, 1 l, 3 stk in dezelfde l-lus.

TIP VOOR HET HAKEN: Haak als u van kleur wisselt om de twee losse draadeindes heen zodat u ze gelijk netjes wegwerkt.

Poncho: De poncho wordt gehaakt vanaf de hals naar beneden. Haak 88-98-108 l met cerise (de ketting moet ongeveer 54-57-61 cm lang zijn) en vorm de ketting tot een ring met 1 hv.

1e TOER: 1 v in iedere l en eindig de toer met 1 hv in de 1e v aan het begin van de toer = 88-98-108 v. Volg de instructies voor het haken boven en haak volgens het telpatroon.

2e TOER: Het begin van de toer is een zijkant (schouder). Haak 3 l (= 1 stk), 1 stk in iedere van de volgende 2 v, 1 l, sla 2 v over, * 1 stk in iedere van de volgende 3 v, 1 l, sla 2 v over *, herhaal van * - * in totaal 3-3-4 keer (= 4-4-5 stk-groepen), 3 stk in de volgende v, 1 l (= punt middenvoor), 3 stk in de volgende v, 1 l, sla 2 v over, * 1 stk in iedere van de volgende 3 v, 1 l, sla 2 v over *, herhaal van * - * in totaal 8-9-10 keer, 3 stk in de volgende v, 1 l (= punt middenachter), 3 stk in de volgende v, 1 l, sla 2 v over, * 1 stk in iedere van de volgende 3 v, 1 l, sla 2 v over *, herhaal van * - * in totaal 4-5-5 keer en eindig met 1 hv in de 3e l aan het begin van de toer = 8-9-10 stk-groepen tussen iedere punt.
Haak dan 1 hv in iedere van de eerste 2 stk en de eerste l-lus.

3e TOER: 3 l, 2 stk in dezelfde l-lus, 1 l, * 3 stk in de volgende l-lus, 1 l *, herhaal van * - * in totaal 3-3-4 keer, haak nu een centrale stk-groep (zie INFORMATIE VOOR HET HAKEN boven) in de l-lus van de punt middenvoor, 1 l, * 3 stk in de volgende l-lus, 1 l *, herhaal van * - * in totaal 9-10-11 keer, haak een centrale stk-groep in de l-lus van de punt middenachter, 1 l, * 3 stk in de volgende l-lus, 1 l *, herhaal van * - * in totaal 5-6-6 keer en eindig met 1 hv in de 3e l aan het begin van de toer = 9-10-11 stk-groepen tussen iedere punt.
Haak dan 1 hv in iedere van de eerste 2 stk en de eerste l-lus.

Haak als volgt vanaf de 4e toer tot de poncho klaar is:
Haak verder op dezelfde manier als de 3e toer – er is steeds 1 stk-groep meer tussen iedere punt na iedere toer.
Knip de draad af bij een hoogte van ongeveer 32-37-44 cm vanaf de hals langs de schouder (= ongeveer 22-26-31 toeren) – of tot de gewenste lengte –zet de losse draden vast. De poncho is ongeveer 44-52-62 cm hoog vanaf de hals naar beneden middenvoor.

BLOEM:

Gehaakte bloem: haak 4 l met Safran en vorm een ring met 1 hv.

1e toer: 6 v in de ring, eindig met 1 hv in de 1e v.

2e toer: 1 v in de eerste v, * 3 l, 1 v in de volgende v *, herhaal van * - * in totaal 5 keer en eindig met 3 l en 1 hv in de eerste v aan het begin van de toer = 6 l-lussen. Haak 1 l, keer het werk en haak dan aan de achterkant.

3e toer: Haak als volgt in iedere l-lus: 1 v, 1 l, 3 stk, 1 l, 1 v, eindig met 1 hv in 1e v aan het begin van de toer.

4e toer: * 1 v in de v van de 2e toer (haak aan de achterkant van een blaadje langs de st van de vorige toer, trek de draad goed aan), 4 l *, herhaal van * - * in totaal 6 keer en eindig met 1 hv in de 1e v aan het begin van de toer.

5e toer: 1 l, haak als volgt in iedere l-lus:
1 v, 1 l, 5 stk, 1 l, 1 v, eindig met 1 hv in de 1e v aan het begin van de toer.

6e toer: * 1 v in de v van 4e toer (haak aan de achterkant van de 2 blaadjes langs de st van de vorige toer, trek de draad goed aan), 5 l *, herhaal van * - * in totaal 6 keer en eindig met 1 hv in de 1e v aan het begin van de toer.

7e toer: 1 l, haak als volgt in iedere l-lus:
1 v, 1 l, 1 stk, 5 dubbel stk, 1 stk, 1 l, 1 v, eindig met 1 hv in de 1e v aan het begin van de toer.

Knip de draad af en zet vast – naai een kleine veiligheidsspeld aan de achterkant van de bloem.

Telpatroon

= nr. 06, cerise
= nr. 01, abrikoos
= nr. 27, perzik
= nr. 26, beige
= nr. 20, lichtroze
= nr. 33, roze

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 89-6.