DROPS Extra / 0-890

Francis by DROPS Design

Gehaakt DROPS lieveheersbeestje van "Cotton Light".

DROPS design: Model nr. cl-001-bn
Garengroep B
--------------------------------------------------------
Maten: ongeveer diameter 14 cm.
Materiaal: DROPS COTTON LIGHT van Garnstudio
50 gr. kleur nr. 32, rood
50 gr. kleur nr. 20, zwart
Een restje naturel garen voor de ogen.

DROPS HAAKNLD 3.5 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 22 v = 10 cm breed.
ACCESSOIRES: Kussenvulling voor de vulling
--------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden: carnaval, cirkel, dieren, speelgoed,

Als het werk in de rondte wordt gehaakt, begin dan met deze techniek om een gat in het midden te voorkomen (in plaats van een l-ring): hou het uiteinde van het garen vast en wind het garen een keer rond de wijsvinger en maak zo een lus. Hou de lus vast met de linker duim en middelvinger, sla de draad over de linker wijsvinger. Steek de haak door de lus, maak een omsl en haal de draad door lus, haak 1 l, haak dan v langs de lus. Als het gewenste aantal v gehaakt is, trekt u het draadeinde aan om de lus te sluiten. Zet het draadeinde vast aan de achterkant van het werk. Ga verder en haak in de rondte in een cirkel.

HAAK IN DE RONDTE IN EEN CIRKEL:
Ga na de laatste v op de toer verder met de volgende toer met 1 v in de volgende v (= eerste v van de vorige toer). Let op: plaats een markeerder aan het begin van de toer tussen de laatste v en de eerste v op de toer, neem de markeerder gaandeweg mee naar boven.

TIP VOOR HET MINDEREN:
* steek de haak in de volgende st, haal de draad door *, herhaal van *-* nog een keer, maak een omsl en haal de draad door alle 3 st op de haak.

WISSELEN VAN KLEUR - V:
Haak voor een mooie kleurovergang de laatste v op de toer als volgt: steek de haak in de laatste st, haal de draad door, maak een omsl met de nieuwe kleur en haal deze door alle st op de haak. Ga verder tot de volgende toer met de nieuwe kleur.

TIP VOOR HET HAKEN: Begin elke toer met 1 l in plaats van 1 v.
--------------------------------------------------------

BOVENKANT VAN LIEVEHEERSBEESTJE:
Wordt in de rondte gehaakt in een cirkel vanaf in het midden boven van bovenste deel van lijf met rood en haaknld 3.5 mm. Maak eerst een MAGISCHE CIRKEL - lees uitleg boven.
TOER 1: haak 8 v in de magische cirkel - LEES HAAK IN DE RONDTE IN EEN CIRKEL - plaats 1 markeerder aan het begin van toer en neem deze gaandeweg mee naar boven.
TOER 2: haak 2 v in elke st = 16 v.
TOER 3: * 1 v in volgende v, haak 2 v in volgende st *, herhaal van *-* de hele toer = 24 v.
TOER 4: * 1 v in elke van volgende 2 v, haak 2 v in volgende st *, herhaal van *-* de hele toer = 32 v.
TOER 5: * 1 v in elke van volgende 3 v, haak 2 v in volgende st *, herhaal van *-* de hele toer = 40 v.
TOER 6: haak 1 v in elke v.
TOER 7: * 1 v in elke van volgende 4 v, haak 2 v in volgende st *, herhaal van *-* de hele toer = 48 v.
TOER 8: haak 1 v in elke v.
TOER 9: * 1 v in elke van volgende 5 v, haak 2 v in volgende st *, herhaal van *-* de hele toer = 56 v.
TOER 10: haak 1 v in elke v.
TOER 11: * 1 v in elke van volgende 3 v, haak 2 v in volgende st *, herhaal van *-* nog een keer, haak 1 v in elke van volgende 11 v.
** Haak 2 v in volgende st, 1 v in elke van volgende 3 v, haak 2 v in volgende st **, 1 v in elke van volgende 7 v, herhaal van **-** nog een keer, haak 1 v in elke van volgende 11 v, herhaal van **-** nog een keer, 1 v in elke van de laatste 4 v op toer = 64 st (= 8 st gemeerderd).
TOER 12: haak 1 v in elke v.
TOER 13: 1 v in elke van de eerste 4 v, haak 2 v in volgende st, 1 v in elke van volgende 3 v, haak 2 v in volgende st, haak 1 v in elke van volgende 15 v,
* haak 2 v in volgende st, 1 v in elke van volgende 3 v, haak 2 v in volgende st *, 1 v in elke van volgende 7 v, herhaal van *-* nog 1 keer, haak 1 v in elke van volgende 15 v, herhaal van *-* nog een keer, 1 v in elke van de laatste 3 v op toer = 72 st (= 8 st gemeerderd).
TOER 14-18: haak 1 v in elke v. Laat het werk rusten - knip garen niet af.

STIPPEN OP LIEVEHEERSBEESTJE:
Haak 6 kleine stippen (stop na 2e toer) en 4 grote stippen (stop na 3e toer) met zwart als volgt:
Haak 5 l en vorm een ring met 1 hv in eerste l. LEES TIP VOOR HET HAKEN 1!
TOER 1: 8 v in l-ring, eindig met 1 hv in 1e v van begin van toer.
TOER 2: 2 v in elke v = 16 v, eindig met 1 hv in 1e v van begin van toer.
TOER 3 (voor grote stippen): * 1 v in volgende v, haak 2 v in volgende st *, herhaal van *-* de hele toer = 24 v.
Hecht af. Naai stippen op bovenkant. Haak een ketting van l van 24-28 cm met zwart. Bevestig de ketting op bovenkant in de lengte in het midden.

ONDERKANT VAN LIEVEHEERSBEESTJE:
Haak als bovenkant maar met zwart tot en met 13e toer, hecht af. Leg nu onderkant en bovenkant op elkaar en haak ze samen met een v toer in rood door beide lagen en vul TEGELIJKERTIJD lieveheersbeestje met kussenvulling. Hecht af.

POTEN:
Haak 16 l met zwart. Keer het werk en haak de teruggaande toer als volgt: Begin in 2e st vanaf haak en haak 1 v in elke van volgende 6 l, haak dan 2 l, haak 1 v in elke van volgende 9 l. Knip de draad af – deze wordt gebruikt om poot mee aan onderkant van lijf te naaien. Haak 6 poten in totaal en zet ze gelijkmatig verdeeld vast aan elke kant.

VOELSPRIETEN:
Wordt in de rondte gehaakt in een cirkel. Haak 4 l met zwart, vorm een ring met 1 hv in eerste l, dan 1 v in elke l = 4 v. Haak dan 1 v in elke v tot het werk ongeveer 4 cm meet, ga verder met rood - LEES WISSELEN VAN KLEUR. Haak dan 2 v in elke van volgende 4 v = 8 v. Haak 1 v in elke van volgende 8 v, haak dan alle v op toer 2 aan 2 samen = 4 v, Hecht af. Haal draadeinde in lengte door voelspriet totdat deze buigt.

OOG:
Wordt in de rondte gehaakt in een cirkel. Maak eerst een magische cirkel met naturel. Haak 6 v in de magische cirkel, trek de draad aan en zet vast.

KOP:
Begin met een MAGISCHE CIRKEL - lees uitleg boven - met zwart.
TOER 1: haak 6 v in de magische cirkel - LEES HAAK IN DE RONDTE IN EEN CIRKEL - plaats 1 markeerder aan het begin van toer en neem deze gaandeweg mee naar boven.
TOER 2: haak 2 v in elke st = 12 v.
TOER 3: * 1 v in volgende v, haak 2 v in volgende st *, herhaal van *-* de hele toer = 18 v.
TOER 4: * 1 v in elke van volgende 2 v, haak 2 v in volgende st *, herhaal van *-* de hele toer = 24 v.
TOER 5-9: haak 1 v in elke v. Hecht af.
Naai 1 antenna vast aan elke kant van kop, naai ogen op en vul kop dan met wat vulling. Zet kop vast aan lijf.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS Extra 0-890.