DROPS Extra / 0-890

Francis by DROPS Design

Heklet DROPS Marihøne i ”Cotton Light”

Stikkord: dyr, leker, sirkel,
DROPS Design: Modell nr cl-001-bn
Garngruppe B
--------------------------------------------------------
Mål: ca 14 cm i diameter.
Materialer: DROPS COTTON LIGHT fra Garnstudio
50 g f.nr 32, rød
50 g f.nr 20, sort
En rest natur til øjne.

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 - eller den nål du må bruke for å få 22 fm på 10 cm i bredden.
TILBEHØR: Vatt til fyll
--------------------------------------------------------

DROPS Cotton Light uni colour DROPS Cotton Light uni colour 11.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 22kr. Les mer.

Instruksjoner

MAGISK SIRKEL:
Arb startes med denne teknikk for å unngå hull i midten (i stedet for en lm-ring): Hold i garn enden og surr garnet en gang rundt venstre pekefinger for å danne en løkke. Hold i løkken med venstre tommel og langfinger, tråden legges over venstre pekefinger. Stikk nålen gjennom løkken, lag ett kast med tråden og trekk tråden gjennom løkken, hekle 1 lm, deretter hekles det fm rundt løkken. Når du har ønsket antall fm, dra i garn enden slik at du snører sammen løkken. Fest garn enden på baksiden. Fortsett hekle rundt i sirkel.

HEKLE RUNDT I SIRKEL:
Etter den siste fm på omg, fortsett til neste omg med 1 fm i neste fm som er 1.fm fra forrige omg. NB: Markere beg av omg med en merketråd mellom siste fm på omg og 1.fm på neste omg, la merketråden følge med oppover.

FELLETIPS:
Det felles 1 m ved å hekle neste 2 m sammen slik: * Stikk nålen inn i neste m, hent tråden *, gjenta fra *-* en gang til, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nålen.

FARGESKIFTE:
For å få penest fargeskifte hekles siste fm på omg slik: Stikk nålen inn i siste fm, hent tråden, lag et kast med den nye fargen og trekk den gjennom alle m på nålen. Fortsett til neste omg med den nye fargen.

HEKLETIPS: Hver omg starter med 1 lm ved fm og den erstatter den første fastm.
--------------------------------------------------------

OVERSIDEN AV MARIHØNEN:
Arb hekles rundt i sirkel fra midt oppå overkroppen med rød på nål 3,5. Start ved å lage en MAGISK SIRKEL - les forkl over.
1.OMG: Hekle 8 fm om den magiske sirkelen - LES HEKLE RUNDT I SIRKEL - Sett 1 merketråd på beg av omg og la den følge med oppover.
2.OMG: Hekl 2 fm i hver m = 16 fm.
3.OMG: * 1 fm i neste fm, hekl 2 fm i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver av de neste 2 fm, hekl 2 fm i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 32 fm.
5.OMG: * 1 fm i hver av de neste 3 fm, hekl 2 fm i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 40 fm.
6.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
7.OMG: * 1 fm i hver av de neste 4 fm, hekl 2 fm i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 48 fm.
8.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
9.OMG: * 1 fm i hver av de neste 5 fm, hekl 2 fm i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 56 fm.
10.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
11.OMG: * 1 fm i hver av de neste 3 fm, hekl 2 fm i neste m *, gjenta fra *-* en gang til, hekle 1 fm i hver av de neste 11 fm.
** Hekl 2 fm i neste m, 1 fm i hver av de neste 3 fm, hekl 2 fm i neste m **, 1 fm i hver av de neste 7 fm, gjenta fra **-** en gang til, hekle 1 fm i hver av de neste 11 fm, gjenta fra **-** en gang til, 1 fm i hver av de siste 4 fm på omg = 64 m (= 8 økte m).
12.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
13.OMG: 1 fm i hver av de neste 4 fm, hekl 2 fm i neste m, 1 fm i hver av de neste 3 fm, hekl 2 fm i neste m, hekle 1 fm i hver av de neste 15 fm,
* hekl 2 fm i neste m, 1 fm i hver av de neste 3 fm, hekl 2 fm i neste m *, 1 fm i hver av de neste 7 fm, gjenta fra *-* 1 gang til, hekle 1 fm i hver av de neste 15 fm, gjenta fra *-* en gang til, 1 fm i hver av de siste 3 fm på omg = 72 m (= 8 økte m).
14.-18.OMG: Hekle 1 fm i hver fm. Legg arb tilside – ikke klipp tråden.

MARIHØNENS PRIKKER:
Hekl 6 små prikker (slutt etter 2.omg) og 4 store prikker (slutt etter 3.omg) med sort slik:
Hekle 5 luftm, sett dem til en ring ved å hekle 1 kjedem i første lm. LES HEKLETIPS.
1.omg: 8 fastm om ringen, avslutt med 1 kjm i 1.fm på beg av omg.
2.omg: 2 fastm i hver fastm = 16 m, avslutt med 1 kjm i 1.fm på beg av omg.
3.omg (til store prikker) * 1 fm i neste fm, hekl 2 fm i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
Klipp og fest tråden. Fest prikkene til oversiden. Hekl en rad luftm på 24-28 cm med sort. Sy raden fast ned langs midten på oversiden.

UNDERSIDEN AV MARIHØNEN:
Hekle som oversiden men med sort til og med 13 omg, klipp og fest tråden. Nå legges undersiden og oversiden oppå hver andre og de hekles sammen med en omg fastm i rød der det hekles gjennom begge lag samtidig som marihønen fylles med vatt. Klipp og fest trådene.

BEN:
Hekl 16 lm med sort. Vend arb og hekl tilbake slik: Start i den 2.m fra nålen og hekl 1 fm i hver av de neste 6 lm, deretter hekles 2 lm, hekl 1 fm i hver av de neste 9 lm. Klipp tråden – denne brukes til å feste benet til underkroppen. Hekl ialt 6 ben og fest dem jevnt fordelt på hver side.

FØLEHORN:
Arb hekles rundt i sirkel. Hekle 4 lm med sort, sett dem til en ring ved å hekle 1 kjedem i første lm, deretter 1 fm i hver lm som ble heklet = 4 fm. Videre hekles 1 fm i hver fm til arb måler ca 4 cm, bytt til rød - LES FARGESKIFTE. Deretter hekles 2 fm i hver av de neste 4 fm = 8 fm. Hekle 1 fm i hver av de neste 8 fm, deretter hekles alle fm på omg sammen 2 og 2 = 4 fm, klipp og fest tråden. Trekk trådenden gjennom følehornet og stram litt slik at det bøyer seg.

ØYE:
Arb hekles rundt i sirkel. Det startes ved å lage en magisk sirkel med natur. Hekle 6 fm om den magiske sirkelen, klipp, stram og fest tråden.

HODE:
Start ved å lage en MAGISK SIRKEL - les forkl over med sort.
1.OMG: Hekle 6 fm om den magiske sirkelen - LES HEKLE RUNDT I SIRKEL - Sett 1 merketråd på beg av omg og la den følge med oppover.
2.OMG: Hekl 2 fm i hver m = 12 fm.
3.OMG: * 1 fm i neste fm, hekl 2 fm i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver av de neste 2 fm, hekl 2 fm i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
5.-9.OMG: Hekle 1 fm i hver fm. Klipp og fest tråden.
Sy 1 følehorn i hver side av hodet, sy fast øynene, fyll deretter hodet med vatt og sy det til kroppen.

Kommentarer / Spørsmål (12)

Marcia Eliane 09.11.2018 - 16:48:

Boa tarde.Sou Brasileira. Gostaria de ver a parte de baixo da Joaninha e se possível a receita completa. Agradeço antecipadamente.

Hanka 17.10.2016 - 09:33:

Chci se zeptat proč jsou v potřebách 2 kancelářské sponky na vyztužení křídel, ale v návodu jsem nenašla kdy a kam je zakomponovat? děkuji Hanka

DROPS Design 17.10.2016 kl. 18:19:

Dobrý den, Hanko, díky za upozornění - berušce se krovky nevyztužují, sponky se nám do návodu zatoulaly z křídel netopýra. Omlouvám se a návod opravuji. Hodně štěstí s beruškou! Hana

Kirsten Johanson 14.10.2016 - 13:56:

Pletterne er forkerte i opsk.de kan ikke være så store på billedet er de også mindre dvs. 1 rk. og 2 rk. kirsten

Dinade Man 06.07.2016 - 13:06:

Ik ben deze lieveheersbeestje aan het haken ik heb een vraag over toer11 ik bergrijp het niet zo kunt u mij helpen

DROPS Design 06.07.2016 kl. 14:21:

Hoi Dina. Wat begrijp je niet precies in toer 11?

Emma 14.08.2015 - 13:42:

Ik vind het lieveheersbeestje heel leuk. en de andere figuurtjes ook natuurlijk. maar komen er nog figuurtjes bij? ik heb er al veel gemaakt, en ik weet niet wat ik nu zou maken. komen er dus nog figuurtjes bij? ik zou het graag hebben

DROPS Design 18.08.2015 kl. 17:08:

Hoi Emma. Dat weet ik niet, het kan zijn dat er later wel meer bij komen.

Janneke 21.04.2014 - 19:02:

Ben bezig maar zit vast bij toer 11,die begrijp ik niet goed, er staat 11 vasten en wat moet ik dan

DROPS Design 22.04.2014 kl. 16:43:

Hoi Janneke. Je hebt na toer 10 56 v op de toer, dan moet je haken: 1 v in elke van volgende 3 v, haak 2 v in volgende st *, herhaal van *-* nog een keer, haak 1 v in elke van volgende 11 v. ** Haak 2 v in volgende st, 1 v in elke van volgende 3 v, haak 2 v in volgende st **, 1 v in elke van volgende 7 v, herhaal van **-** nog een keer, haak 1 v in elke van volgende 11 v, herhaal van **-** nog een keer, 1 v in elke van de laatste 4 v op toer = 64 st (= 8 st gemeerderd).

Heidi 17.01.2014 - 18:41:

Ein richtig süsser Marienkäfer. Einfach zu häkeln, allerdings habe ich fürs zusammen nähen fast genauso lange gebraucht.

Lisa 12.10.2013 - 09:02:

Jeg det står der, men der står også at man ikke skal tage jævnt ud, og når man følger de anvisninger, hænger det ikke sammen mere.... SÅ er det bare at jeg gerne vil vide om jeg skal tage de maske jævnt ud eller om det skal tages bestemt ud for at få en form på mariehønen?? :)

DROPS Design 14.10.2013 kl. 12:06:

Nej du behøver ikke tænke på formen, du tager dem bare ud så "jævnt" du kan. God fornøjelse!

Lisa 09.10.2013 - 20:55:

Hej Jeg er igang med mariehønen og jeg kan bare ikke få det til at passe med masker ved omgang 11.. Jeg har lavet det om flere gange og hvis jeg følger anvisningen kommer jeg op på 118 fm og så kan jeg ikke blive indenfor omgangen... ??

DROPS Design 10.10.2013 kl. 07:57:

Efter 11.omgang skal du have 64 m hvilket betyder at du skal tage 8 m ud i løbet af omgangen. God fornøjelse!

An Meylemans 05.03.2013 - 19:16:

Ik zou een poef willen maken voor in de kleuterklas. Zou ik dit beestje met het zpagetti garen van Hoooked kunnen doen? Krijg ik dan een soort poef? Hoeveel garen zou ik dan nodig hebben?

DROPS Design 07.03.2013 kl. 16:32:

Het beestje is ca 14 cm in diameter. Wil je hem groter maken, kan je een dikker garen/naald kiezen zoals de Eskimo. Test de stekenverhouding om te zien hoe groot die dan wordt. Kies je een alternatief product zoals Hooked Zpagetti, dan kan je beter contact opnemen met hun of met een winkel die dit product verkopen.

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-890