DROPS Extra / 0-890

Francis by DROPS Design

Hæklet DROPS Mariehøne i ”Cotton Light”

Tags: cirkel, dyr, legetøj,

DROPS Design: Model nr cl-001-bn
Garngruppe B
--------------------------------------------------------
Mål: ca 14 cm i diameter.
Materialer: DROPS COTTON LIGHT fra Garnstudio
50 g f.nr 32, rød
50 g f.nr 20, sort
En rest natur til øjne.

DROPS HÆKLENÅL nr 3,5 - eller den nål du skal bruge for at få 22 fm på 10 cm i bredden.
TILBEHØR: Vat til fyld
--------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 17.9kr. Læs mere.
MAGISK CIRKEL:
Arb startes med denne teknik for at undgå hul i midten (i stedet for en lm-ring): Hold i garn enden og vind garnet en gang rundt om venstre pegefinger for at danne en løkke. Hold i løkken med venstre tommelfinger og langefinger, tråden lægges over venstre pegefinger. Stik nålen gennem løkken, slå om og træk tråden gennem løkken, hækl 1 lm, derefter hækles der fm rundt om løkken. Når du har ønsket antal fm, trækkes i garn enden så du snører løkken sammen. Hæft garn enden på bagsiden. Fortsæt at hækle rundt i cirkel.

HÆKL RUNDT I CIRKEL:
Efter den sidste fm på omg, fortsæt til næste omg med 1 fm i næste fm som er 1.fm fra forrige omg. OBS: Markere beg af omg med en mærketråd mellem sidste fm på omg og 1.fm på næste omg, lad mærketråden følge med op.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ind ved at hækle næste 2 m sammen således: * Stik nålen ind i næste m, hent tråden *, gentag fra *-* en gang til, slå om og træk tråden gennem alle 3 m på nålen.

FARVESKIFT:
For at få pænest farveskift hækles sidste fm på omg således: Stik nålen ind i sidste fm, hent tråden, lav et omslag med den nye farve og træk den gennem alle m på nålen. Fortsæt til næste omg med den nye farve.

HÆKLETIPS-1: Hver omg starter med 1 lm ved fm og den erstatter den første fm.
--------------------------------------------------------

OVERSIDEN AF MARIEHØNEN:
Arb hækles rundt i cirkel fra midt ovenpå overkroppen med rød på nål 3,5. Start med at lave en MAGISK CIRKEL - læs forkl over.
1.OMG: Hækl 8 fm om den magiske cirkel - læs hækl RUNDT I CIRKEL - sæt 1 mærketråd i beg af omg og lad den følge med op.
2.OMG: Hækl 2 fm i hver m = 16 fm.
3.OMG: * 1 fm i næste fm, hækl 2 fm i næste m *, gentag fra *-* omg rundt = 24 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver af de næste 2 fm, hækl 2 fm i næste m *, gentag fra *-* omg rundt = 32 fm.
5.OMG: * 1 fm i hver af de næste 3 fm, hækl 2 fm i næste m *, gentag fra *-* omg rundt = 40 fm.
6.OMG: Hækl 1 fm i hver fm.
7.OMG: * 1 fm i hver af de næste 4 fm, hækl 2 fm i næste m *, gentag fra *-* omg rundt = 48 fm.
8.OMG: Hækl 1 fm i hver fm.
9.OMG: * 1 fm i hver af de næste 5 fm, hækl 2 fm i næste m *, gentag fra *-* omg rundt = 56 fm.
10.OMG: Hækl 1 fm i hver fm.
11.OMG: * 1 fm i hver af de næste 3 fm, hækl 2 fm i næste m *, gentag fra *-* en gang til, hækl 1 fm i hver af de næste 11 fm.
** Hækl 2 fm i næste m, 1 fm i hver af de næste 3 fm, hækl 2 fm i næste m **, 1 fm i hver af de næste 7 fm, gentag fra **-** en gang til, hækl 1 fm i hver af de næste 11 fm, gentag fra **-** en gang til, 1 fm i hver af de sidste 4 fm på omg = 64 m (= 8 m taget ud).
12.OMG: Hækl 1 fm i hver fm.
13.OMG: 1 fm i hver af de næste 4 fm, hækl 2 fm i næste m, 1 fm i hver af de næste 3 fm, hækl 2 fm i næste m, hækl 1 fm i hver af de næste 15 fm,
* hækl 2 fm i næste m, 1 fm i hver af de næste 3 fm, hækl 2 fm i næste m *, 1 fm i hver af de næste 7 fm, gentag fra *-* 1 gang til, hækl 1 fm i hver af de næste 15 fm, gentag fra *-* en gang til, 1 fm i hver af de sidste 3 fm på omg = 72 m (= 8 m taget ud).
14.-18.OMG: Hækl 1 fm i hver fm. Læg arb til side – klip ikke tråden.

MARIEHØNENS PRIKKER:
Hækl 6 små prikker (slut efter 2.omg) og 4 store prikker (slut efter 3.omg) med sort således:
Hækle 5 lm, sæt dem sammen til en ring ved at hækle 1 km i første lm. læs HÆKLETIPS-1.
1.omg: 8 fm om ringen, afslut med 1 km i 1.fm i beg af omg.
2.omg: 2 fm i hver fm = 16 m, afslut med 1 km i 1.fm i beg af omg.
3.omg (til store prikker) * 1 fm i næste fm, hækl 2 fm i næste m *, gentag fra *-* omg rundt = 24 fm.
Klip og hæft tråden. Sy prikkerne fast på oversiden. Hækl en række lm på 24-28 cm med sort. Sy rækken fast ned langs midten på oversiden.

UNDERSIDEN AF MARIHØNEN:
Hækl som oversiden men med sort til og med 13 omg, klip og hæft tråden. Nu lægges undersiden og oversiden ovenpå hinanden og de hækles sammen med en omg fm i rød hvor der hækles gennem begge lag samtidig med at marihønen fyldes med vat. Klip og hæft trådene.

BEN:
Hækl 16 lm med sort. Vend arb og hækl tilbage således: Start i den 2.m fra nålen og hækl 1 fm i hver af de næste 6 lm, derefter hækles 2 lm, hækl 1 fm i hver af de næste 9 lm. Klip tråden – denne bruges til at hæft benet til underkroppen. Hækl ialt 6 ben og sy fast dem jævnt fordelt på hver side.

FØLEHORN:
Arb hækles rundt i cirkel. Hækl 4 lm med sort, sæt dem til en ring ved at hækle 1 km i første lm, derefter 1 fm i hver lm som blev hæklet = 4 fm. Videre hækles 1 fm i hver fm til arb måler ca 4 cm, skift til rød - læs FARVESKIFT. Derefter hækles 2 fm i hver af de næste 4 fm = 8 fm. Hækl 1 fm i hver af de næste 8 fm, derefter hækles alle fm på omg sammen 2 og 2 = 4 fm, klip og hæft tråden. Træk tråd enden gennem følehornet og stram lidt så det bøjer sig.

ØJE:
Arb hækles rundt i cirkel. Der startes ved at lave en magisk cirkel med natur. Hækl 6 fm om den magiske cirkel, klip, stram og hæft tråden.

HOVED:
Start ved at lave en MAGISK CIRKEL - læs forkl over med sort.
1.OMG: Hækl 6 fm om den magiske cirkel - læs HÆKL RUNDT I CIRKEL - sæt 1 mærketråd i beg af omg og lad den følge med op.
2.OMG: Hækl 2 fm i hver m = 12 fm.
3.OMG: * 1 fm i næste fm, hækl 2 fm i næste m *, gentag fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver af de næste 2 fm, hækl 2 fm i næste m *, gentag fra *-* omg rundt = 24 fm.
5.-9.OMG: Hækl 1 fm i hver fm. Klip og hæft tråden.
Sy 1 følehorn i hver side af hovedet, sy øjnene på, fyld derefter hovedet med vat og sy det til kroppen.

Kommentarer (12)

Skriv din kommentar her!

Marcia Eliane 09.11.2018 - 16:48:

Boa tarde.Sou Brasileira. Gostaria de ver a parte de baixo da Joaninha e se possível a receita completa. Agradeço antecipadamente.

Hanka 17.10.2016 - 09:33:

Chci se zeptat proč jsou v potřebách 2 kancelářské sponky na vyztužení křídel, ale v návodu jsem nenašla kdy a kam je zakomponovat? děkuji Hanka

DROPS Design 17.10.2016 kl. 18:19:

Dobrý den, Hanko, díky za upozornění - berušce se krovky nevyztužují, sponky se nám do návodu zatoulaly z křídel netopýra. Omlouvám se a návod opravuji. Hodně štěstí s beruškou! Hana

Kirsten Johanson 14.10.2016 - 13:56:

Pletterne er forkerte i opsk.de kan ikke være så store på billedet er de også mindre dvs. 1 rk. og 2 rk. kirsten

Dinade Man 06.07.2016 - 13:06:

Ik ben deze lieveheersbeestje aan het haken ik heb een vraag over toer11 ik bergrijp het niet zo kunt u mij helpen

DROPS Design 06.07.2016 kl. 14:21:

Hoi Dina. Wat begrijp je niet precies in toer 11?

Emma 14.08.2015 - 13:42:

Ik vind het lieveheersbeestje heel leuk. en de andere figuurtjes ook natuurlijk. maar komen er nog figuurtjes bij? ik heb er al veel gemaakt, en ik weet niet wat ik nu zou maken. komen er dus nog figuurtjes bij? ik zou het graag hebben

DROPS Design 18.08.2015 kl. 17:08:

Hoi Emma. Dat weet ik niet, het kan zijn dat er later wel meer bij komen.

Janneke 21.04.2014 - 19:02:

Ben bezig maar zit vast bij toer 11,die begrijp ik niet goed, er staat 11 vasten en wat moet ik dan

DROPS Design 22.04.2014 kl. 16:43:

Hoi Janneke. Je hebt na toer 10 56 v op de toer, dan moet je haken: 1 v in elke van volgende 3 v, haak 2 v in volgende st *, herhaal van *-* nog een keer, haak 1 v in elke van volgende 11 v. ** Haak 2 v in volgende st, 1 v in elke van volgende 3 v, haak 2 v in volgende st **, 1 v in elke van volgende 7 v, herhaal van **-** nog een keer, haak 1 v in elke van volgende 11 v, herhaal van **-** nog een keer, 1 v in elke van de laatste 4 v op toer = 64 st (= 8 st gemeerderd).

Heidi 17.01.2014 - 18:41:

Ein richtig süsser Marienkäfer. Einfach zu häkeln, allerdings habe ich fürs zusammen nähen fast genauso lange gebraucht.

Lisa 12.10.2013 - 09:02:

Jeg det står der, men der står også at man ikke skal tage jævnt ud, og når man følger de anvisninger, hænger det ikke sammen mere.... SÅ er det bare at jeg gerne vil vide om jeg skal tage de maske jævnt ud eller om det skal tages bestemt ud for at få en form på mariehønen?? :)

DROPS Design 14.10.2013 kl. 12:06:

Nej du behøver ikke tænke på formen, du tager dem bare ud så "jævnt" du kan. God fornøjelse!

Lisa 09.10.2013 - 20:55:

Hej Jeg er igang med mariehønen og jeg kan bare ikke få det til at passe med masker ved omgang 11.. Jeg har lavet det om flere gange og hvis jeg følger anvisningen kommer jeg op på 118 fm og så kan jeg ikke blive indenfor omgangen... ??

DROPS Design 10.10.2013 kl. 07:57:

Efter 11.omgang skal du have 64 m hvilket betyder at du skal tage 8 m ud i løbet af omgangen. God fornøjelse!

An Meylemans 05.03.2013 - 19:16:

Ik zou een poef willen maken voor in de kleuterklas. Zou ik dit beestje met het zpagetti garen van Hoooked kunnen doen? Krijg ik dan een soort poef? Hoeveel garen zou ik dan nodig hebben?

DROPS Design 07.03.2013 kl. 16:32:

Het beestje is ca 14 cm in diameter. Wil je hem groter maken, kan je een dikker garen/naald kiezen zoals de Eskimo. Test de stekenverhouding om te zien hoe groot die dan wordt. Kies je een alternatief product zoals Hooked Zpagetti, dan kan je beter contact opnemen met hun of met een winkel die dit product verkopen.

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-890