DROPS Extra / 0-812

Seaman by DROPS Design

Gebreide DROPS heren trui met patroon en sjaalkraag van ”Alaska” of "Big Merino". Maat: S - XXXL.

DROPS design: Model nr. X-382
Garengroep C
--------------------------------------------------------
Maat: XS/S - M - L/XL - XXL - XXXL
Materiaal:
DROPS ALASKA van Garnstudio
Kleur nr. 49, lichtbruin mix:
650-750-800-900-950 gr
Kleur nr. 02, naturel:
200-200-200-250-250 gr

Of gebruik:
DROPS BIG MERINO van Garnstudio
Kleur nr. 05, mokka
650-750-800-900-950 gr.
Kleur nr 01, naturel:
200-200-200-250-250 gr.

DROPS BREINLD ZONDER KNOP EN RONDBREINLD (40 en 80 cm) 5 mm - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 17 st x 22 nld in tricotst = 10 x 10 cm.
DROPS BREINLD ZONDER KNOP en RONDBREINLD (80 cm) 4 mm - voor de boordsteek.
--------------------------------------------------------

vanaf 1.60 € /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 1.60 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 1.60 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 27.20€ krijgen. Lees meer.

Zie telpatronen M.1 tot en met M.3 – De telpatronen geven de goede kant van het werk weer. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven. Het hele patroon wordt in tricotst gebreid.
--------------------------------------------------------

LIJF:
Wordt in de rondte gebreid op de rondbreinld.
Zet 171-201-231-258-288 st op met rondbreinld 4 mm en lichtbruin mix Alaska. Brei 5 cm boordsteek = 1 st r/2 st av. Ga verder met rondbreinld 5 mm en brei 1 nld recht en minder TEGELIJKERTIJD 27-33-39-42-48 st gelijkmatig = 144-168-192-216-240 st. Brei dan telpatroon M.1. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Brei bij een hoogte van ongeveer 25-27-30-33-35 cm - pas zo aan dat er tenminste 2 nld zijn gebreid na een nld met stippen - telpatroon M.2. Brei na telpatroon M.2, 3 nld met lichtbruin mix en brei dan 23 nld in telpatroon M.1. Brei na telpatroon M.1, telpatroon M.3, brei dan met lichtbruin mix tot het werk klaar is. Brei TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 48-49-50-52-53 cm de volgende nld als volgt: Kant 3-4-4-5-5 st af voor het armsgat, brei 22-27-32-37-42 st, kant 23-23-25-25-27 st af voor de hals, brei 22-27-32-37-42 st, kant 5-7-7-9-9 st af voor het armsgat, brei 67-77-89-99-111 st (= achterpand), kant de laatste 2-3-3-4-4 st af voor het armsgat. Brei ieder deel apart verder.

ACHTERPAND:
= 67-77-89-99-111 st.
Ga verder in patroon zoals hierboven beschreven. Kant TEGELIJKERTIJD af voor de armsgaten aan het begin van iedere nld aan iedere kant: 0-0-1-1-2 keer 3 st, 0-1-1-2-3 keer 2 st en 0-2-3-3-3 keer 1 st = 67-69-73-79-81 st over op de nld. Kant bij een hoogte van 66-68-71-74-76 cm de middelste 21-21-23-23-25 st af voor de hals. Eindig nu iedere schouder apart. Ga verder en kant 1 st af in de volgende nld langs de hals = 22-23-24-27-27 st over op de schouder. Kant af bij een hoogte van 68-70-73-76-78 cm.

RECHTER VOORPAND:
= 22-27-32-37-42 st.
Kant af voor het armsgat aan de zijkant als op het achterpand = 22-23-24-27-27 st. Kant af bij een hoogte van ongeveer 68-70-73-76-78 cm - LET OP: Kant af in dezelfde nld in patroon als op het achterpand.

LINKER VOORPAND:
Brei als het rechter voorpand maar in spiegelbeeld.

MOUW:
Wordt in de rondte gebreid op breinld zonder knop, ga verder met de korte rondbreinld indien nodig.
LEES ALLE ONDERSTAANDE AANWIJZINGEN DOOR VOOR U VERDER GAAT.
Zet 51-54-57-57-57 st op met rondbreinld 4 mm en lichtbruin mix. Brei 5 cm in boordsteek = 1 st r/2 st av. Ga verder met breinld zonder knop 5 mm en brei 1 nld recht en minder TEGELIJKERTIJD 10-11-12-12-12 st gelijkmatig = 41-43-45-45-45 st. Plaats een markeerder aan het begin van de nld (= midden onder de mouw) en een markeerder in de middelste st op de nld (= midden boven op de mouw). Brei dan telpatroon M.1 – de st gemarkeerd met een pijl in het telpatroon is de st met de markeerder midden boven op de mouw – tel vanaf hier naar de zijkanten voor de juiste plaatsing van het patroon. Meerder TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 7-7-9-9-10 cm 1 st aan iedere kant van de markeerder midden onder de mouw. Herhaal dit meerderen iedere 5-4½-3-2½-2 cm in totaal 10-11-14-16-18 keer = 61-65-73-77-81 st – brei de gemeerderde st in patroon. Brei TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van ongeveer 47 cm voor alle maten – pas zo aan dat er tenminste 2 nld zijn gebreid na een nld met stippen - telpatroon M.2 tot het werk klaar is (de st gemarkeerd met een pijl in het telpatroon is de st met de markeerder midden boven op de mouw – tel vanaf hier naar de zijkanten voor de juiste plaatsing van het patroon). Kant bij een hoogte van 56-54-52-50-48 cm (minder cm voor de grootste maten voor een grotere mouwkop en bredere schouders) 5-7-7-9-9 st af midden onder de mouw (dus de st met de markeerder en 2-3-3-4-4 st aan iedere kant van deze st). Ga dan verder heen en weer gebreid op de nld tot het werk klaar is – kant TEGELIJKERTIJD af voor de mouwkop aan het begin van iedere nld aan iedere kant: 2-3-3-3-4 keer 2 st en 1-2-3-4-5 keer 1 st. Kant dan 2 st af aan iedere kant tot het werk 61 cm meet, kant dan 1 keer 3 st af aan iedere kant. Kant de overgebleven st af, het werk heeft een hoogte van ongeveer 62 cm voor alle maten.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen.

SJAALKRAAG:
Begin middenvoor aan de linkerkant van de st die afgekant zijn voor de hals (links als het werk plat voor u ligt.) Neem st op met rondbreinld 4 mm en naturel: 34 tot 42 st omhoog tot de schouder, neem dan 24 tot 28 st op langs de hals op het achterpand en tot slot 34 tot 42 st naar beneden langs de linkerkant van de hals (= links gezien als u de trui draagt) = 92 tot 112 st. (Neem geen st op middenvoor waar de st afgekant zijn.) Brei 1 nld recht aan de verkeerde kant en meerder TEGELIJKERTIJD gelijkmatig tot 123-129-138-144-150 st. Brei dan boordsteek als volgt (aan de goede kant): 1 kant st die elke nld r wordt gebreid, * 1 st r, 2 st av *, herhaal van *-* tot er 2 st over zijn en eindig met 1 st r en 1 kant st die alle nld r wordt gebreid. Ga zo verder tot de kraag ongeveer 6 cm meet. Meerder nu 1 st aan iedere van de middelste 12 recht-delen, gezien aan de goede kant (= hals op het achterpand) = 135-141-150-156-162 st. Ga verder tot de kraag ongeveer 11-11-13-13-15 cm meet en kant losjes af met recht boven recht en averecht boven averecht.
Leg de kraagdelen op elkaar (rechts over links) aan de onderkant van de halsopening en naai beide lagen vast onderaan in de halsopening.
Naai de mouwen in de trui.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 04.03.2014
Nieuwe teltekening M.2 (een st miste in naturel op nld 31)

Telpatroon

= lichtbruin mix
= naturel

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS Extra 0-812) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (29)

Anne Maurer 01.08.2019 - 12:18:

Wird beim Modell seaman M1 39cm gestrickt oder beinhalten diese 30cm das Bündchen?

DROPS Design 02.08.2019 kl. 09:22:

Liebe Anne, die 30 cm beinhalten das Bündchen, es werden also 30 cm ab dem Anschlag gemessen. Die Maßangaben beziehen sich in der Regel auf die Gesamtlänge. Viel Spaß beim Weiterstricken! :-)

Gisele 11.01.2019 - 04:47:

Is there a tutorial on how to start knitting this shawl collar?

DROPS Design 11.01.2019 kl. 09:40:

Dear Gisele, there is no tutorial to this shawl, start picking the sts on the right side of front piece (beg on the bottom of neckline, just after the last st cast off for neck mid on front piece), then pick up the sts along neck on back piece and down along the left side of front piece to the first st cast off for neck on mid front. Work then back and forth in rib, increasing in the P- sections (see previous answers). Happy knitting!

Gisele 10.01.2019 - 18:31:

Am I increasing 12 sts in each of the back 12 sts at the back of the neck?

DROPS Design 11.01.2019 kl. 09:11:

Dear Gisele, you are increasing a total of 12 sts = 1 stitch in each of the middle 12 purl-sections on mid back of the neck. Happy knitting!

Gisele 10.01.2019 - 18:28:

My only her question is to clarify the “increase 1 sts in each of the middle 12 k sections”. Can you please explain more how to do that. Thank you!

DROPS Design 11.01.2019 kl. 09:09:

Dear Gisele, to make the collar wider on the back on neck, you will increase 1 stitch in each of the 12 P2-sections on mid back on collar and will then work as before K1, P2 over the first and last sts and P3 in the middle 12 purl sections of the rib. This video shows how to increase a stitch in a Purl-section. Happy knnitting!

Gisele 09.01.2019 - 22:50:

I am confused about where to start picking up the stitches for the shawl collar. Is there a tutorial to show that or easier explanation that what is listed in the instructions.

DROPS Design 10.01.2019 kl. 09:44:

Dear Gisele, start picking up the stitches for collar from the right side of piece, beginning on the left side of cast off sts for neck, pjck up the sts along the right side of neck (when garment is worn), then along neckline on back piece and down along the left side of neck to the first st cast off for neck. Happy knitting!

Pamela Burdick 14.09.2018 - 23:17:

After working diagram M1 instructions are confusing, please help clarify.

DROPS Design 17.09.2018 kl. 08:05:

Dear Mrs Burdick, after you have worked M.1 you will continue pattern working first M.2 then 3 rounds with light brown, then 23 rounds in M.1 then work M.3 and finish with light brown. At the same time, work the armholes and finish each piece separately as explained for your size. Happy knitting!

Miriam 16.07.2018 - 11:35:

Seríais tan amables de incluir un video-tutorial (con método inglés- americano) que mostrara cómo hacer y colocar un cuello tipo chal en un sweater? thanks in advance :)

DROPS Design 18.07.2018 kl. 21:36:

Hola Miriam. Pasaré tu sugerencia al departamento de vídeos.

Katia 18.11.2017 - 07:38:

Au secours ! Je fais ce modèle pour un anniversaire. Et je suis bloquée par un "décalage" du motif M2 de part le travail du tricot en spirale. J'aurais donc certainement ensuite le même soucis pour le motif M3. Au secours ! Please, please, please.... que dois je faire ??? j'espère avoir une réponse rapide... il ne me reste pas beaucoup de temps.

DROPS Design 20.11.2017 kl. 08:35:

Bonjour Katia, vous pouvez utiliser la techniques des rayures tricotées en rond pour éviter un décalage - le début des tours étant sur le côté, il ne sera pas très visible. Bon tricot!

Yu Bagger 03.04.2017 - 17:19:

Jeg kan ikke forstå hvordan man kan strikke kraven når man skal tage 1m ud således tages der 1 m ud i hver af de midterste 12 ret-partier, set fra retsiden (= bag i nakken) = 135-141-150-156-162 m. Hvordan kan man fortsætte med at strikke 1r, 2vr.?

DROPS Design 04.04.2017 kl. 11:44:

Hej Yu, når du har taget ud i ret-partierne, så strikker du de nye masker i ret, så det bliver 2r,2vr. God fornøjelse!

Sytske Jongsma 02.02.2017 - 13:06:

Neem ik de inbrei kleur gedurende het hele werk aan de achterkant mee of hecht ik af wanneer er een stukje effen gebreid wordt?

DROPS Design 02.02.2017 kl. 13:51:

Hoi Sytske. Ik neem de draad mee naar boven in de effen stukken (dus even meedraaien aan het begin van de nld), ik brei alleen de draad mee aan de achterkant (fair-isle) in de naalden met patroon). Werkt voor mij goed - en hoef ik geen draden af te hechten :)

Laat een opmerking achter voor DROPS Extra 0-812