DROPS / 127 / 7

Up North by DROPS Design

Gehaakt DROPS vest van ”Safran”. Maat: S - XXXL

Trefwoorden: kantpatroon, v-hals, vesten, zak,

DROPS design: Model nr. E-171
---------------------------------------------------------
Maat: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal: DROPS SAFRAN
Kleur nr. 18, naturel:
550-600-650-700-800-850 gr.

DROPS HAAKNLD 3 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 4 herhalingen = 10 cm breed.

DROPS GOUD METAAL KNOPEN, NR. 530: 5 knopen.

Opmerkingen (88)

100% katoen
vanaf 1.40 € /50g
DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 1.40 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 15.40€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

INFORMATIE VOOR HET HAKEN:
Vervang het eerste stk elke toer door 3 l.

STK-GROEP:
Haak in hetzelfde st: 2 stk, 2 l, 2 stk.

PATROON:
Zie telpatroon M.1 tot en met M.4.

TIP VOOR HET MINDEREN:
Minder 1 of ½ patroonherhaling - zie M.2 en M.3.
Minder aan het begin van de toer als volgt:
Vervang 1 patroonherhaling door 6 hv en een ½ patroonherhaling door 3 hv.
Minder aan het einde van de toer als volgt:
Keer het werk als er nog 1 of ½ patroonherhaling over is op de toer.

TIP VOOR HET MEERDEREN (voor de mouw):
Meerder met ½ patroonherhaling. Meerder door te keren met 5 l in plaats van 3 l. Haak in de volgende toer ½ patroonherhaling over de extra 2 l – zie M.4.
---------------------------------------------------------

ACHTERPAND:
Haak 118-130-142-154-166-178 l (incl 6 l om mee te keren) met haaknld 3 mm en Safran. Haak 1 stk-groep – zie uitleg – in de 7e l van de haak, sla 2 l over, 1 stk in de volgende l, * sla 2 l over, 1 stk-groep in de volgende l, sla 2 l over, 1 stk in de volgende l *, herhaal van *-* (18-20-22-24-26-28 keer). Ga verder en haak M.1 (1e toer is nu gehaakt, begin met de 2e toer) = 19-21-23-25-27-29 patroonherhalingen. Minder bij een hoogte van 10 en 20 cm, ½ patroonherhaling aan iedere zijkant – lees TIP VOOR HET MINDEREN = 17-19-21-23-25-27 patroonherhalingen. Minder bij een hoogte van 51-52-53-54-55-56 cm voor de armsgaten aan iedere kant elke toer als volgt – lees Tip voor het minderen: 1 patroonherhaling in totaal 1-1-2-2-2-2 keer, dan ½ patroonherhaling 0-2-2-2-4-4 keer = 15-15-15-17-17-19 patroonherhalingen. Splits bij een hoogte van 68-70-72-74-76-78 cm het werk voor de hals en eindig iedere schouder apart.

RECHTER SCHOUDER:
Start aan de zijkant en haak richting het midden. Haak in patroon over de eerste 6-6-6-6-6-7 patroonherhalingen, minder in de volgende toer 1 patroonherhaling richting de hals, 5-5-5-5-5-6 patroonherhalingen over voor de schouder. Knip de draad af en zet vast, het werk meet ongeveer 70-72-74-76-78-80 cm.

LINKER SCHOUDER:
Haak als de rechter schouder maar in spiegelbeeld.

RECHTER VOORPAND:
Haak 64-70-76-82-88-94 l (incl 6 l om mee te keren) met haaknld 3 mm en Safran. 1e toer = goede kant: Begin vanaf middenvoor en haak richting de zijkant. Haak 1 stk-groep in de 7e l van haak, sla 2 l over, 1 stk in de volgende l, * sla 2 l over, 1 stk-groep in de volgende l, sla 2 l over, 1 stk in de volgende l *, herhaal van *-* (9-10-11-12-13-14 keer). Ga verder en haak M.1 (de 1e toer is nu gehaakt, begin met de 2e toer) = 10-11-12-13-14-15 patroonherhalingen. Minder bij een hoogte van 15 en 25 cm aan de zijkant (einde van de toer aan de goede kant) als op het achterpand = 9-10-11-12-13-14 patroonherhalingen. Minder bij een hoogte van 51-52-53-54-55-56 cm voor het armsgat aan de zijkant als op het achterpand en minder TEGELIJKERTIJD voor de hals om de toer middenvoor als volgt: Minder ½ patroonherhaling in totaal 6-6-6-8-8-8 keer. Als alle minderingen gedaan zijn, zijn er 5-5-5-5-5-6 patroonherhalingen over voor de schouder. Ga verder en haak tot het werk 70-72-74-76-78-80 cm meet, knip de draad af en zet vast.

LINKER VOORPAND:
Haak als het rechter voorpand. 1e toer = aan de verkeerde kant.

MOUW:
Haak de mouw heen en weer. Haak 65-65-72-72-79-79 l (incl 3 l om mee te keren) met haaknld 3 mm en Safran. Haak 1 stk in de 4e l van de haak, * 1 stk in iedere van de volgende 6 l, sla 1 l over *, herhaal van *-*, en eindig met 1 stk in iedere van de laatste 5 l = 55-55-61-61-67-67 stk. Haak verder met 1 stk in ieder stk tot het werk 6 cm meet – zie INFORMATIE VOOR HET HAKEN, haak nu in M.1. (Haak de eerste toer in M.1 als volgt: 3 l in het 1e stk, * sla 2 stk over, 1 stk-groep in het volgende stk, sla 2 stk over, 1 stk in het volgende stk*, herhaal van *-*) = 9-9-10-10-11-11 patroonherhalingen. Meerder bij een hoogte van 15-18-18-18-18-18 cm, ½ patroonherhaling aan iedere kant, herhaal dit meerderen elke 8e-4e-4e-4e-4e-4e toer in totaal 4-6-6-6-6-6 keer - Lees TIP VOOR HET MEERDEREN = 13-15-16-16-17-17 patroonherhalingen. Minder bij een hoogte van 48-47-47-46-46-45 cm (minder cm voor de grootste maten voor een grotere mouwkop en bredere schouders), 1 patroonherhaling aan iedere kant voor de mouwkop. Minder dan ½ patroonherhaling aan iedere kant om de toer in totaal 0-0-0-0-2-2 keer en dan elke toer in totaal 6-7-8-8-6-6 keer = 5-6-6-6-7-7 patroonherhalingen – lees TIP VOOR HET MINDEREN. Haak tot het werk 57-57-58-58-59-59 cm meet, knip de draad af en zet vast.

ZAKKEN:
Haak 44 l (incl 3 l om mee te keren) met haaknld 3 mm en Safran. Haak 1 stk in de 4e l van de haak, * 1 stk in iedere van de volgende 6 l, sla 1 l over *, herhaal van *-*, en eindig met 1 stk in iedere van de laatste 5 l = 37 stk. Haak 1 stk in ieder stk heen en weer tot het werk 12 cm meet. Haak dan een rand als volgt: Haak 1 v, * sla 2 cm over, 4 dstk in het volgende stk, 2 l, 4 dstk in hetzelfde stk, sla 2 cm over, 1 v in het volgende stk *, herhaal van *-* in totaal 4 keer. Ga verder en haak een rand langs de rest van de zak als volgt: 1 v, * 2 l, sla ½ cm over, 1 v *, herhaal van *-* naar beneden langs de zijkant, langs de onderkant en omhoog langs de andere zijkant. Knip de draad af en zet vast, haak nog een zak.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen. Naai de mouwen in het vest. Naai de mouw- en zijnaden dicht met nette, kleine st.
Naai de zakken op het vest, ongeveer 10 cm van de onderrand en 4 cm vanaf middenvoor met nette, kleine st.

GEHAAKTE RAND:
Haak een rand aan de verkeerde kant van het vest. Haak een rand met haaknld 3 mm en Safran omhoog langs het linker voorpand, langs de hals, naar beneden langs het rechter voorpand, langs de onderkant en ook langs de mouwranden als volgt: Haak 1 v, * sla 2 cm over, 4 dstk in de volgende l, 2 l, 4 dstk in dezelfde st, sla 2 cm over, 1 v in de volgende st *, herhaal van *-*. Haak TEGELIJKERTIJD 5 knoopsgatlussen langs de rand van het rechter voorpand als volgt: Haak de eerste lus 2-4 cm na het minderen voor de hals (gemeten vanaf de bovenkant), pas zo aan dat de lus tussen twee dstk-lussen komt (1 dstk-lus = * sla 2 cm over, 4 dstk in de volgende l, 2 l, 4 dstk in dezelfde st, sla 2 cm over, 1 v in de volgende st *). Haak na 1 v in de volgende st, 12 l, 1 v in dezelfde st. Ga verder met een gehaakte rand als hiervoor met twee dstk-lussen tussen iedere knoopsgatlus tot er 5 lussen zijn gehaakt.

KNOPEN:
Haak hoesjes voor 5 knopen met haaknld 3 mm en Safran als volgt:
Haak 2 l, haak dan 16 stk in de eerste van de 2 l, eindig met 1 hv aan de bovenkant van het eerste stk (= 1e toer).
2e toer: Haak 1 v in ieder stk en eindig met 1 hv in de eerste v van de toer.
3e toer: Haak 1 stk om de v en eindig met 1 hv in het eerste stk op de toer = 8 stk.
Plaats de knoop in het hoesje, rijg de draad door de st langs de rand, trek de draad aan en zet vast. Naai de knopen op het linker voorpand.

= stk-groep: haak in dezelfde st: 2 stk, 2 l, 2 stk
= hv

Opmerkingen (88)

Plaats uw opmerking!

Lovisa 07.11.2018 - 08:10:

Hej! Virkar storlek medium. När jag ska dela bakstycket för halsen har jag 15 rapporter. Men hur ska jag fortsätta? Varje axel verkar enligt mönstret bli 6 rapporter, totalt 12 st. Vart tar de sista tre vägen...?

DROPS Design 09.11.2018 kl. 10:46:

Hej Lovisa, de sista 3 är de rapporter mitt bak som blir till hals, som du inte skall virka över, för du till sist virkar kanten. Lycka till :)

Vanina 22.10.2018 - 18:39:

Bonjour, je suis bloquée au niveau de l'augmentation d'un demi motif pour les manches. Je fais bien 5ml et pique dans les deux ml créées pour former mon demi motif, mais à la fin de mon rang ? C'est bien 1/2 motif de chaque côté ? Je ne comprends pas l'astuce pour la fin de mon rang.. d'avance merci beaucoup !

DROPS Design 23.10.2018 kl. 09:13:

Bonjour Vanina, pour augmenter pour les manches, suivez les indications: crochetez 5 ml en fin de rang, tournez et crochetez le demi-motif comme dans M.4: (1 ml, 2 B dans la 4ème ml à partir du crochet, sautez 2 ml, 1 B dans la B suivante), continuez le rang et augmentez de la même façon en fin de rang. Bon crochet!

Isabelle 08.09.2018 - 10:32:

Bonjour Je souhaite réaliser le modèle en M ou L, mais beaucoup plus long, comme un manteau d'une hauteur totale de 120-130 cm (au lieu de 72-74), en continuant à "évaser". Pouvez-vous, s'il vous plait, me dire quelle quantité supplémentaire de coton je dois commander ? Merci isabelle

DROPS Design 10.09.2018 kl. 08:58:

Bonjour Isabelle, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir ajuster chacun de nos modèles à chaque demande individuelle. Vous pouvez vous aider d'un modèle de même tension similaire à ce que vous souhaitez, votre magasin DROPS saura également vous conseiller, même par mail ou téléphone. Bon crochet!

Heather 29.04.2018 - 22:13:

At the end of the Back piece instructions it says “divide the piece for neck and finish each shoulder separately”. What does that actually mean? How do you divide the piece?

DROPS Design 30.04.2018 kl. 09:45:

Hi Heather, The division and working of neck and shoulder are described in the next section (right shoulder) and then you do the same for the left shoulder, but reversed. Happy crocheting!

Denise 03.04.2018 - 13:50:

Ik kom niet uit met die rand.Is hier misschien een diagram bij de geschreven versie kom ik niet echt aan uit. Het is 1 v, sla 2 cm over dan 4 dstk, 2 l en weer 4 dstk vervolgens weer 2 cm overslaan en 1 v.Maar moeten die 2x 4 dubbele stokjes dan in 1 steek of?Gaat het dan het stokje of losse aan het begin of einde van een toer niet oprekken?De knoopsgat lussen moeten dan tussen de vasten komen daar kom ik uit maar uit hoeveel losse bestaan die.

DROPS Design 04.04.2018 kl. 18:02:

Hallo Denise, Ja, dat klopt, je slaat 2 cm over en dan haak je 4 dubbele stokjes in de volgende steek, dan 2 lossen en dan weer 4 dubbele stokjes in dezelfde steek als waar je de vorige dubbele stokjes haakte.

N Dobrova 27.11.2017 - 03:21:

Hi, for the back piece it says to work m1 until it reaches 4" and 8" what exactly does that mean? The piece measure 4" on the side but obviously it is too long to measure 8" please help!

DROPS Design 27.11.2017 kl. 10:53:

Dear Mrs Dobrova, work M.1 until piece measures 4". Dec 1/2 repetition in each side (read Decrease-tip at the beg of the pattern) and when piece measures 8" decrease one more time = 17-27 repetitions (see size). Happy crocheting!

Eva De Rooy 03.11.2017 - 21:35:

Hey, ik ben deze vest aan het maken met haaknaald 3, het aantal steken klopt altijd maar toch is mijn werk gemiddeld 3 à 4 cm smaller? Wat doe ik foUt?

DROPS Design 04.11.2017 kl. 13:47:

Hoi Eva, Waarschijnlijk is er dan toch ergens iets mis gegaan, of met de stekenverhouding, of in het patroon. Vanaf hier kan ik helaas niet goed zien wat er precies mis is gegaan. Ik raad je aan om de stekenverhouding nogmaals te controleren (bij dit patroon staat bij de stekenverhouding een aantal herhalingen in patroon aangegeven) en ook te controleren of het aantal steken klopt of dat je misschien iets in het patroon over het hoofd hebt gezien, waardoor de maten niet kloppen.

Antonique 02.10.2017 - 13:12:

Hoe moet ik op het einde van een toet meerderen .als ik het iedere keer aan het begin moet doen worden niet beide zijden gelijkzoals ook op het patroon m4 te zien is.

DROPS Design 04.11.2017 kl. 15:28:

Hoi Antonique, Bovenaan het patroon, bij 'tip voor het minderen' staat hoe je aan het einde van een toer kunt minderen: Minder aan het einde van de toer als volgt: Keer het werk als er nog 1 of ½ patroonherhaling over is op de toer.

Petra 11.09.2017 - 10:45:

Hallo Ik heb een vraagje met betrekking tot het minderen voor de armsgaten. Ik heb nu 19 patroonherhalingen bij een hoogte van 52 cm. Nu moet ik gaan minderen en staat er 1-1-2-2-2-2 keer. Betekent dit dat ik iedere toer aan beide kanten 1 patroonherhaling minder, en bij de 2 ik iedere toer 2 patroonherhalingen minder? Als dat zo is kom ik niet uit met het aantal patroonherhalingen van 15. Hoop dat jullie mij kunnen helpen want het patroon is prachtig.

DROPS Design 13.09.2017 kl. 13:18:

Hoi Petra, Naast 1 keer een hele patroonherhaling minderen per armsgat, minder je voor maat M ook 2 keer een 1/2 patroonherhaling, waardoor je uit komt op 15 patroonherhalingen.

Tina Campbell 26.08.2017 - 03:19:

I'm trying to sew the pieces together but I am confused about the shoulders. How are they supposed to be sewn? Since there are waves in the edges how do I get a straight seam?

DROPS Design 28.08.2017 kl. 10:40:

Dear Tina, whe sewing the shoulder tog make sure to avoid a tight seam. After assembling the jacket the seams will be straight. Happy crocheting!

Laat een opmerking achter voor DROPS 127-7