DROPS / 127 / 7

Up North by DROPS Design

Heklet DROPS jakke i ”Safran”. Størrelse S - XXXL

DROPS design: Modell nr E-171
---------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS SAFRAN fra Garnstudio
F.nr 18, naturhvit:
550-600-650-700-800-850 gr

DROPS HEKLENÅL NR 3 – eller den nålen du må ha for å få 4 rapporter på 10 cm i bredden.

DROPS METALLKNAPP, NR 530: 5 stk.

Kommentarer (91)

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 177.65kr. Les mer.
HEKLEINFO:
Første st på hver rad erstattes av 3 lm.
STAVGRUPPE:
I samme m hekles: 2 st, 2 lm, 2 st.
MØNSTER:
Se diag M.1 – M.4.
FELLETIPS:
Det felles 1 eller ½ rapport - se M.2 og M.3.
Fell slik på beg av raden:
Erstatt 1 rapport med 6 kjm og ½ rapport med 3 kjm.
Fell slik på slutten av raden:
Snu arb når det gjenstår enten 1 eller ½ rapport.
ØKETIPS (gjelder ermet):
Det økes ½ rapport. Øk ved å snu med 5 lm i stedet for 3. På neste rad hekles ½ rapport over de 2 ekstra lm – se M.4.
---------------------------------------------------------

BAKSTK:
Hekle 118-130-142-154-166-178 lm (inkl 6 lm til å snu med) på nål 3 med Safran. Hekle 1 stavgruppe – se forklaring – i den 7.lm fra nålen, hopp over 2 lm, 1 st i neste lm, *hopp over 2 lm, 1 stavgruppe i neste lm, hopp over 2 lm, 1 st i neste lm*, gjenta fra *-* (18-20-22-24-26-28 ganger). Videre hekles det etter M.1 (1.rad er nå heklet, begynn på 2.rad) = 19-21-23-25-27-29 rapporter. Når arb måler 10 og 20 cm felles det ½ rapport i hver side – les Felletips = 17-19-21-23-25-27 rapporter. Når arb måler 51-52-53-54-55-56 cm felles det til ermhull i hver side på hver rad slik – les Felletips: 1 rapport totalt 1-1-2-2-2-2 ganger, deretter ½ rapport 0-2-2-2-4-4 ganger = 15-15-15-17-17-19 rapporter. Når arb måler 68-70-72-74-76-78 cm deles arb for hals og hver skulder hekles ferdig for seg.

HØYRE SKULDER:
Start i siden og hekle inn mot midten. Hekle i mønster over de første 6-6-6-6-6-7 rapportene, på neste rad felles det 1 rapport mot halsen, 5-5-5-5-5-6 rapporter igjen til skulder. Klipp tråden, arb måler ca 70-72-74-76-78-80 cm.

VENSTRE SKULDER:
Hekle som høyre men motsatt.

HØYRE FORSTK:
Hekle 64-70-76-82-88-94 lm (inkl 6 lm til å snu med) på nål 3 med Safran. 1. rad = retten. Begynn fra midt foran og hekle mot siden. Hekle 1 stavgruppe i den 7.lm fra nålen, hopp over 2 lm, 1 st i neste lm, *hopp over 2 lm, 1 stavgruppe i neste lm, hopp over 2 lm, 1 st i neste lm*, gjenta fra *-* (9-10-11-12-13-14 ganger). Videre hekles det etter M.1 (1.rad er nå heklet, begynn på 2.rad) = 10-11-12-13-14-15 rapporter. Når arb måler 15 og 25 cm felles det i siden (slutten på raden fra retten) som på bakstk = 9-10-11-12-13-14 rapporter. Når arb måler 51-52-53-54-55-56 cm felles det til ermhull i siden som på bakstk SAMTIDIG som det felles til hals på hver 2.rad mot midt foran slik: fell ½ rapport totalt 6-6-6-8-8-8 ganger. Etter alle fellinger er det 5-5-5-5-5-6 rapporter igjen til skulder. Hekle videre til arb måler 70-72-74-76-78-80 cm, klipp og fest tråden.

VENSTRE FORSTK:
Hekle som høyre forstk. 1.p = fra vrangen.

ERME:
Ermet hekles frem og tilbake. Hekle 65-65-72-72-79-79 lm (inkl 3 lm til å snu med) på nål nr 3 med Safran. Hekle 1 st i den 4.lm fra nålen, *1 st i hver av de neste 6 lm, hopp over 1 lm *, gjenta fra *-*, og avslutt med 1 st i hver av de 5 siste lm = 55-55-61-61-67-67 st. Hekle 1 st i hver st til arb måler 6 cm – se HEKLEINFO, herfra hekles det etter M.1. (Første rad i M.1 hekles slik: 3 lm i 1.st, * hopp over 2 st, 1 stavgruppe i neste st, hopp over 2 st, 1 st i neste st*, gjenta fra *-*) = 9-9-10-10-11-11 rapporter. Når arb måler 15-18-18-18-18-18 cm økes det ½ rapport i hver side, gjenta på hver 8.-4.-4.-4.-4.-4. rad totalt 4-6-6-6-6-6 ganger - Les ØKETIPS = 13-15-16-16-17-17 rapporter. Når arb måler 48-47-47-46-46-45 cm (kortere mål i større str pga lenger ermtopp og bredere skuldervidde) felles det 1 rapport i hver side til ermtopp. Deretter felles det ½ rapport i hver side på hver 2.rad totalt 0-0-0-0-2-2 ganger deretter på hver rad totalt 6-7-8-8-6-6 ganger = 5-6-6-6-7-7 rapporter – les Felletips. Hekle til arb måler 57-57-58-58-59-59 cm, klipp og fest tråden.

LOMMER:
Hekle 44 lm (inkl 3 lm til å snu med) på nål nr 3 med Safran. Hekle 1 st i den 4.lm fra nålen, *1 st i hver av de neste 6 lm, hopp over 1 lm *, gjenta fra *-*, og avslutt med 1 st i hver av de 5 siste lm = 37 st. Hekle 1 st i hver st frem og tilbake til arb måler 12 cm. Deretter hekles det kant slik: hekle 1 fm, *hopp over 2 cm, 4 dbl-st i neste st, 2 lm, 4 dbl-st i samme st, hopp over 2 cm, 1 fm om neste st*, gjenta fra *-* totalt 4 ganger. Fortsett med kant rundt resten av lommen slik: 1 fm, *2 lm, hopp over ½ cm, 1 fm* , gjenta fra *-* ned langs siden, langs bunnen og opp den andre siden. Klipp og fest tråden, hekle en lomme til.

MONTERING:
Sy skuldersømmene sammen. Sy i ermene. Sy erme- og sidesømmer i ett - sy kant i kant med små, pene sting. Plasser de 2 lommene på hvert sitt forstk, ca 10 cm over den nedre kanten av jakken og ca 4 cm inn fra midten og sy dem fast med små, pene sting.

HEKLEKANT:
Kanten hekles fra jakkens vrangside. Hekle en kant på nål 3 med Safran opp langs venstre forstk, rundt halsringningen, ned langs høyre forstk, rundt kanten nede og deretter rundt kanten av ermene slik: Hekle 1 fm, *hopp over 2 cm, 4 dbl-st om neste lm, 2 lm, 4 dbl-st om samme m, hopp over 2 cm, 1 fm om neste m*, gjenta fra *-*. SAMTIDIG hekles det 5 knappehemper langs kanten av høyre forstk slik: første hempe hekles 2-4 cm etter halsfellingen (målt ovenfra), tilpass slik at hempen kommer mellom to dbl-stbuer (1 dbl-stbue = *hopp over 2 cm, 4 dbl-st om neste lm, 2 lm, 4 dbl-st om samme m, hopp over 2 cm, 1 fm om neste m*). Etter 1 fm om neste m hekles det 12 lm, 1 fm om samme m. Fortsett med heklekant som før med to dbl-stbuer mellom hver knappehempe til det er heklet 5 hemper.

KNAPPER:
Det hekles trekk til 5 knapper på nål 3 med Safran slik:
Hekle 2 lm, deretter hekles det 16 st i den første av de 2 lm som ble heklet, avslutt med 1 kjm i toppen av første st (= 1.omg).
2.omg: Hekle 1 fm i hver st og avslutt med 1 kjm i første fm på omg.
3.omg: Hekle 1 st i annenhver fm og avslutt med 1 kjm i første st på omg = 8 st.
Legg knappen i trekket, tråkle rundt kanten og snurp sammen og fest tråden. Sy knappene fast til venstre forstk.

= Stavgruppe: i samme m hekles: 2 st, 2 lm, 2 st
= kjm

Patti Dye 13.05.2019 - 18:22:

Hi. Is the chain 6 included in the chain 118 (small)? BTW - I love the sweater.

DROPS Design 14.05.2019 kl. 09:27:

Dear Mrs Dye, yes, the 6 chains to turn with are included in the 118 chains cast on in size S. Happy crocheting!

Christien 11.04.2019 - 01:54:

Hallo, Bij het patroon staat bij M1 1.rad 2. rad en 1 rapport. Misschien een stomme vraag maar wat betekent dit?

DROPS Design 11.04.2019 kl. 15:02:

Dag Christien,

rad is Noors voor voor toer. (Dit is een wat ouder patroon en in de nieuwe patronen staan er geen Noorse termen meer in de telpatronen.)

Catherine M 04.02.2019 - 12:11:

Bonjour, je souhaite faire cet ouvrage mais je ne comprends pas très bien les différentes parties à crocheter. A quoi correspond les "épaules" ? Une fois le dos fait, est-ce qu'on le continue par les épaules ou doit-on les faire séparément ? Merci

DROPS Design 04.02.2019 kl. 14:18:

Bonjour Catherine, quand le dos est fait jusqu'à l'encolure, on continue chaque épaule séparément. Bon crochet!

Lovisa 07.11.2018 - 08:10:

Hej! Virkar storlek medium. När jag ska dela bakstycket för halsen har jag 15 rapporter. Men hur ska jag fortsätta? Varje axel verkar enligt mönstret bli 6 rapporter, totalt 12 st. Vart tar de sista tre vägen...?

DROPS Design 09.11.2018 kl. 10:46:

Hej Lovisa, de sista 3 är de rapporter mitt bak som blir till hals, som du inte skall virka över, för du till sist virkar kanten. Lycka till :)

Vanina 22.10.2018 - 18:39:

Bonjour, je suis bloquée au niveau de l'augmentation d'un demi motif pour les manches. Je fais bien 5ml et pique dans les deux ml créées pour former mon demi motif, mais à la fin de mon rang ? C'est bien 1/2 motif de chaque côté ? Je ne comprends pas l'astuce pour la fin de mon rang.. d'avance merci beaucoup !

DROPS Design 23.10.2018 kl. 09:13:

Bonjour Vanina, pour augmenter pour les manches, suivez les indications: crochetez 5 ml en fin de rang, tournez et crochetez le demi-motif comme dans M.4: (1 ml, 2 B dans la 4ème ml à partir du crochet, sautez 2 ml, 1 B dans la B suivante), continuez le rang et augmentez de la même façon en fin de rang. Bon crochet!

Isabelle 08.09.2018 - 10:32:

Bonjour Je souhaite réaliser le modèle en M ou L, mais beaucoup plus long, comme un manteau d'une hauteur totale de 120-130 cm (au lieu de 72-74), en continuant à "évaser". Pouvez-vous, s'il vous plait, me dire quelle quantité supplémentaire de coton je dois commander ? Merci isabelle

DROPS Design 10.09.2018 kl. 08:58:

Bonjour Isabelle, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir ajuster chacun de nos modèles à chaque demande individuelle. Vous pouvez vous aider d'un modèle de même tension similaire à ce que vous souhaitez, votre magasin DROPS saura également vous conseiller, même par mail ou téléphone. Bon crochet!

Heather 29.04.2018 - 22:13:

At the end of the Back piece instructions it says “divide the piece for neck and finish each shoulder separately”. What does that actually mean? How do you divide the piece?

DROPS Design 30.04.2018 kl. 09:45:

Hi Heather, The division and working of neck and shoulder are described in the next section (right shoulder) and then you do the same for the left shoulder, but reversed. Happy crocheting!

Denise 03.04.2018 - 13:50:

Ik kom niet uit met die rand.Is hier misschien een diagram bij de geschreven versie kom ik niet echt aan uit. Het is 1 v, sla 2 cm over dan 4 dstk, 2 l en weer 4 dstk vervolgens weer 2 cm overslaan en 1 v.Maar moeten die 2x 4 dubbele stokjes dan in 1 steek of?Gaat het dan het stokje of losse aan het begin of einde van een toer niet oprekken?De knoopsgat lussen moeten dan tussen de vasten komen daar kom ik uit maar uit hoeveel losse bestaan die.

DROPS Design 04.04.2018 kl. 18:02:

Hallo Denise, Ja, dat klopt, je slaat 2 cm over en dan haak je 4 dubbele stokjes in de volgende steek, dan 2 lossen en dan weer 4 dubbele stokjes in dezelfde steek als waar je de vorige dubbele stokjes haakte.

N Dobrova 27.11.2017 - 03:21:

Hi, for the back piece it says to work m1 until it reaches 4" and 8" what exactly does that mean? The piece measure 4" on the side but obviously it is too long to measure 8" please help!

DROPS Design 27.11.2017 kl. 10:53:

Dear Mrs Dobrova, work M.1 until piece measures 4". Dec 1/2 repetition in each side (read Decrease-tip at the beg of the pattern) and when piece measures 8" decrease one more time = 17-27 repetitions (see size). Happy crocheting!

Eva De Rooy 03.11.2017 - 21:35:

Hey, ik ben deze vest aan het maken met haaknaald 3, het aantal steken klopt altijd maar toch is mijn werk gemiddeld 3 à 4 cm smaller? Wat doe ik foUt?

DROPS Design 04.11.2017 kl. 13:47:

Hoi Eva, Waarschijnlijk is er dan toch ergens iets mis gegaan, of met de stekenverhouding, of in het patroon. Vanaf hier kan ik helaas niet goed zien wat er precies mis is gegaan. Ik raad je aan om de stekenverhouding nogmaals te controleren (bij dit patroon staat bij de stekenverhouding een aantal herhalingen in patroon aangegeven) en ook te controleren of het aantal steken klopt of dat je misschien iets in het patroon over het hoofd hebt gezien, waardoor de maten niet kloppen.

Kommentér oppskrift DROPS 127-7