DROPS / 124 / 3

Warm Hug by DROPS Design

Gebreide DROPS deken met vierkanten in verschillende structuur patronen van ”Nepal”.

DROPS design: Model nr. NE-001
---------------------------------------------------------
Maten:
Breedte: ongeveer 96 cm.
Lengte: ongeveer 126 cm.
Materiaal: DROPS NEPAL
1100 gr. kleur nr. 0100, naturel

DROPS BREINLD 5 mm -
of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 17 st x 22 nld in tricotst = 10 x 10 cm.

DROPS RONDBREINLD (60 of 80 cm) 5 mm - voor de rand.

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

patroontype: dekens, techniek: kabel, structuur, vorm: ruit/vierkant,
2.15 EUR

Zie telpatroon M.1 tot en met M.4. De telpatronen geven de goede kant van het werk weer. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.

RIBBELST (heen en weer gebreid op de nld):
brei alle nld recht.
--------------------------------------------------------

DEKEN:
Ieder vierkant wordt heen en weer gebreid op de nld.
Brei 5 vierkanten van ieder type = in totaal 20 vierkanten.

VIERKANT 1:
Zet 38 st op met nld 5 mm en Nepal. Brei 1 nld recht aan de goede kant en brei 1 nld recht aan de verkeerde kant. Brei nu 1 nld recht aan de goede kant en meerder TEGELIJKERTIJD 12 st gelijkmatig (meerder niet over de 2 st aan iedere zijkant) = 50 st. Brei 1 nld av aan de verkeerde kant en ga verder in M.1. Brei na 1 verticale herhaling van M.1, 1 nld recht aan de goede kant en minder TEGELIJKERTIJD 12 st gelijkmatig (minder niet over de 2 st aan iedere zijkant) = 38 st. Brei 1 nld recht aan de verkeerde kant en brei 1 nld recht aan de goede kant. Kant nu af aan de verkeerde kant met rechte st.

VIERKANT 2:
Zet 38 st op met nld 5 mm en Nepal. Brei 1 nld recht aan de goede kant en brei 1 nld recht aan de verkeerde kant. Brei nu 1 nld recht aan de goede kant en meerder TEGELIJKERTIJD 7 st gelijkmatig (meerder niet over de 2 st aan iedere zijkant) = 45 st. Brei 1 nld av aan de verkeerde kant en ga verder in M.2 tot het vierkant ongeveer 1 cm korter is dan vierkant 1. Brei 1 nld recht aan de goede kant en minder TEGELIJKERTIJD 7 st gelijkmatig (minder niet over de 2 st aan iedere zijkant) = 38 st. Brei 1 nld recht aan de verkeerde kant en brei 1 nld recht aan de goede kant. Kant nu af aan de verkeerde kant met rechte st.

VIERKANT 3:
Zet 38 st op met nld 5 mm en Nepal. Brei 1 nld recht aan de goede kant, brei 1 nld recht aan de verkeerde kant, brei 1 nld recht goede kant en brei 1 nld av aan de verkeerde kant. Ga nu verder in M.3 met 1 ribbelst aan iedere kant tot het vierkant ongeveer 1 cm korter is dan vierkant 1 (pas zo aan dat het na een hele of halve patroonherhaling is). Brei nu 1 nld recht aan de goede kant, brei 1 nld recht aan de verkeerde kant, brei 1 nld recht goede kant en kant af aan de verkeerde kant in rechte st.

VIERKANT 4:
Zet 38 st op met nld 5 mm en Nepal. Brei 1 nld recht aan de goede kant en brei 1 nld recht aan de verkeerde kant. Brei nu 1 nld recht aan de goede kant en meerder TEGELIJKERTIJD 18 st gelijkmatig (meerder niet over de 2 st aan iedere zijkant) = 56 st. Brei 1 nld av aan de verkeerde kant en ga verder in M.4 tot het vierkant ongeveer 1 cm korter is dan vierkant 1 (pas zo aan dat het 3 nld na een kabel is). Brei 1 nld recht aan de goede kant en minder TEGELIJKERTIJD 18 st gelijkmatig (minder niet over de 2 st aan iedere zijkant) = 38 st. Brei 1 nld recht aan de verkeerde kant en brei 1 nld recht aan de goede kant. Kant nu af aan de verkeerde kant met rechte st.

AFWERKING:
Naai de vierkanten samen volgens Fig.1. De cijfers geven het type van het vierkant aan en de pijl de breirichting. Naai ze samen met de zijkanten tegen elkaar in de buitenste lusjes van de st om een dikke naad te voorkomen.

RAND:
Wordt in ribbelst gebreid, dus brei alle nld recht. Neem st op langs een korte kant met rondbreinld 5 mm en Nepal. Neem 1 st op in iedere st (neem ook st op in de overgangen tussen de vierkanten). Brei ribbelst heen en weer op de nld tot de rand ongeveer 8 cm meet. Kant alle st af.

Brei een gelijke rand langs de andere korte kant.

Neem op dezelfde manier st op langs de lange kant en neem daarbij ook st op langs de 8 cm rand aan de korte kanten en brei ribbelst heen en weer op de nld tot de rand ongeveer 4 cm meet. Kant alle st af.
Herhaal langs de andere lange kant.

= Zet 3 st op een kabelnld en hou deze achter het werk, 3 st recht, 3 st recht van de kabelnld
= Zet 1 st op een kabelnld en hou deze achter het werk, 3 st recht, 1 st av van de kabelnld
= Zet 3 st op een kabelnld en hou deze voor het werk, 1 st av, 3 st recht van de kabelnld

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 124-3.