DROPS Baby / 19 / 8

Sweet Buttercup by DROPS Design

De set bevat: Gehaakt DROPS vest met raglanmouwen en waaier patroon en gehaakte muts met waaierpatroon van ”Baby Merino”.

DROPS design: Model nr. BM-010-by-BM-011-by

VEST:
---------------------------------------------------------
Maat: 1/3 - 6/9 - 12/18 maanden (2 - 3/4) jaar
Maat in cm: 50/56- 62/68- 74/88 (86/92-98/104)
Materiaal: DROPS BABY MERINO
150-150-150 (150-200) gr. kleur nr. 02, naturel

DROPS HAAKNLD 3.5 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 20 stk x 12 tr = 10 x 10 cm.
DROPS PARELMOERKNOOP nr. 521: 5-5-5 (6-6) stuks.
---------------------------------------------------------

MUTS:
---------------------------------------------------------
Maat: 1/3 - 6/9 - 12/18 maanden (2/4) jaar
Hoofdomtrek:
40/42 - 44/46 - 46/48 (48/52) cm
Materiaal: DROPS BABY MERINO
50 gr voor alle maten kleur nr. 02, naturel

DROPS HAAKNLD 3.5 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 1 waaier = 3 cm breed.
---------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

leeftijd / maat: 1-3m (56/62cm), 12-18m (80/86cm), 2 jaar (92 cm), 3-4 jaar (98/104cm), 6-9m (68/74cm), patroontype: set, vesten, techniek: waaierpatroon, vorm: raglan,

---------------------------------------------------------
VEST:

INFORMATIE VOOR HET HAKEN (voor de pas en de mouwen):
Vervang het eerste stk op de toer door 3 l en eindig iedere toer met 1 stk in de 3e l vanaf het begin van de vorige toer.
TIP VOOR HET MEERDEREN-1 (voor de raglan):
Meerder voor de raglan aan iedere kant van alle 4 markeerders (= in totaal 8 keer).
MEERDER 4 STK BIJ IEDERE MARKEERDRAAD ALS VOLGT:
Begin met meerderen in het 3e stk voor de markeerdraad en haak 2 stk in dit stk, 2 stk in het volgende stk, 1 stk in iedere van de volgende 2 stk (markeerdraad staat tussen deze 2 stk), 2 stk in het volgende stk en 2 stk in het volgende stk (= 16 stk gemeerderd op de toer).
MEERDER 2 STK BIJ IEDERE MARKEERDRAAD ALS VOLGT:
Begin met meerderen in het 2e stk voor de markeerdraad en haak 2 stk in dit stk, 1 stk in iedere van de volgende 2 stk (markeerdraad staat tussen deze 2 stk), 2 stk in het volgende stk (= 8 stk gemeerderd op de toer).
TIP VOOR HET MEERDEREN-2:
Meerder 1 stk door 2 stk te haken in 1 stk.
TIP VOOR HET MINDEREN (voor de mouw):
Minder 1 stk aan het begin van de toer door 1 stk te vervangen door 1 hv. Minder 1 stk aan het einde van de toer door het werk te keren als er 1 stk over is op de toer en haak de teruggaande toer als hiervoor met 1 stk in ieder stk.
KNOOPSGATEN:
Maak knoopsgaten op de rechter voorbies.
1 KNOOPSGAT = vervang het 3e stk vanaf middenvoor door 1 l. Haak in de volgende toer 1 stk in deze l.
Maak knoopsgaten bij een hoogte van:
MAAT 1/3 MAANDEN: 2, 7, 12, 17 en 22 cm.
MAAT 6/9 MAANDEN: 2, 8, 13, 19 en 24 cm.
MAAT 12/18 MAANDEN: 2, 8, 14, 20 en 26 cm.
MAAT 2 JAAR: 2, 7, 12, 17, 22 en 27 cm.
MAAT 3/4 JAAR: 2, 8, 13, 19, 24 en 30 cm.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
VEST:
Haak in stk vanaf de schouders richting de onderkant. Begin met de pas, haak dan de mouwen vanaf de bovenkant richting de mouwranden en haak dan het lijf, heen en weer vanaf middenvoor in waaierpatroon.

PAS:
Haak 66-71-71 (76-76) LOSSE l met haaknld 3.5 mm en Baby Merino.
TOER 1 (= verkeerde kant): Haak 1 stk in de 4e l van de haak, * sla 1 l over, 1 stk in iedere van de volgende 3 l*, herhaal van *-* tot er 2-3-3 (4-4) l over zijn, sla 1 l over en haak 1 stk in elk van de overgebleven 1-2-2 (3-3) stk = 48-52-52 (56-56) stk op de toer (inclusief 4 stk aan iedere kant middenvoor voor de voorbies), keer het werk.
Plaats 4 markeerders in het werk als volgt (aan de goede kant):
MAAT 1/3 MAANDEN:
markeerdraad A tussen 11e en 12 stk, markeerdraad B tussen 17e en 18e stk, markeerdraad C tussen 31e en 32e stk, en markeerdraad D tussen 37e en 38e stk.
MAAT 6/9 en 12/18 MAANDEN: markeerdraad A tussen 12e en 13e stk, markeerdraad B tussen 18e en 19e stk, markeerdraad C tussen 34e en 35e stk, en markeerdraad D tussen 40e en 41e stk.
MAAT 2 en 3/4 JAAR: markeerdraad A tussen 13e en 14e stk, markeerdraad B tussen 19e en 20e stk, markeerdraad C tussen 37e en 38e stk, en markeerdraad D tussen 43e en 44e stk.
Laat de markeerders het werk gaandeweg volgen.
Ga nu verder als volgt - Zie INFORMATIE VOOR HET HAKEN EN DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Haak 1 stk in ieder stk, meerder TEGELIJKERTIJD in de eerste toer 4 stk voor de raglan bij iedere markeerdraad – Zie TIP VOOR HET MEERDEREN-1! Herhaal dit meerderen elke toer in totaal 4-5-7 (8-10) keer – denk om de KNOOPSGATEN op de rechter voorbies. Meerder 2 stk bij iedere markeerdraad elke toer in totaal 6-6-5 (5-4) keer = 160-180-204 (224-248) stk op de toer. Er zijn nu 11-12-13 (14-15) toeren gehaakt en het werk meet ongeveer 11-12-13 (14-15) cm vanaf de schouder (het werk meet ongeveer 9-10-11 (12-13) cm vanaf de hals). Knip de draad af.

MOUW:
Meet nu het werk vanaf hier! Haak 1 stk in ieder stk heen en weer over de 34-38-44 (48-54) stk tussen markeerdraad A en B. Minder TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 3 cm 1 stk aan iedere kant – Zie TIP VOOR HET MINDEREN. Herhaal dit minderen aan iedere kant elke 3-4-2 (2-2) cm in totaal 3-3-6 (7-10) keer = 28-32-32 (34-34) stk. Ga verder met 1 stk in ieder stk. Haak als de mouw 12-14-15 (20-24) cm meet een manchet met Waaier Patroon als volgt:
TOER 1: * 2 l, sla ongeveer 1 tot 3 stk over, 1 v in het volgende stk *, herhaal van *-* zodat u aan het einde 11-11-11 (13-13) l-lussen heeft.
TOER 2: Haak hv tot het midden van de eerste l-lus, 3 l, * 4 stk en 2 l en 4 stk in de volgende l-lus, 1 stk in de volgende l-lus *, herhaal van *-*, keer het werk.
TOER 3: 3 l, * 4 stk en 2 l en 4 stk in het midden van de stk-groep (dus in de l-lus aan de bovenkant van de waaier), 1 stk in het stk van de vorige toer *, herhaal van *-*, keer het werk.
Herhaal toer 3 nog een keer, knip de draad af en haak de andere mouw op dezelfde manier tussen markeerdraad C en D.

LIJF:
Ga verder in Waaier Patroon heen en weer vanaf middenvoor als volgt:
TOER 1: haak 1 stk in iedere van de 25-28-31 (34-37) stk op het linker voorpand tot markeerdraad A, meerder TEGELIJKERTIJD 4-4-5 (5-6) stk gelijkmatig (meerder niet op de voorbies) – Zie TIP VOOR HET MEERDEREN-2 = 29-32-36 (39-43) stk, haak 1 stk in iedere van de 42-48-54 (60-66) stk op het achterpand van markeerdraad B tot markeerdraad C, meerder TEGELIJKERTIJD 8-8-10 (10-12) stk gelijkmatig = 50-56-64 (70-78) stk en haak 1 stk in iedere van de 25-28-31 (34-37) stk op het rechter voorpand vanaf markeerdraad D, meerder TEGELIJKERTIJD 4-4-5 (5-6) stk gelijkmatig = 29-32-36 (39-43) stk = 108-120-136 (148-164) stk in totaal op de toer, keer het werk.

TOER 2: 3 l, 1 stk in iedere van de volgende 3 stk (= voorbies), 3 l, sla 2 stk over, * 1 v in het volgende stk, 3 l, sla ongeveer 2 stk over (sla soms 3 stk over) *, herhaal van *-* zodat u aan het einde 30-34-38 (42-46) l-lussen en 6 of 7 stk heeft op de toer, haak 3 l en eindig met 1 stk in iedere van de laatste 4 stk (= voorbies). Er zijn nu 31-35-39 (43-47) l-lussen met 4 stk aan iedere kant voor de voorbies, keer het werk.

TOER 3: 3 l, 1 stk in iedere van de volgende 3 stk, sla de eerste l-lus over, * 4 stk en 2 l en 4 stk in de volgende l-lus, 1 stk in de volgende l-lus *, herhaal van *-* tot er 2 l-lussen over zijn, haak 4 stk en 2 l en 4 stk in de volgende l-lus en eindig met 1 stk in iedere van de 4 stk op de voorbies = 15-17-19 (21-23) waaiers met 4 stk aan iedere kant middenvoor voor de voorbiezen, keer het werk.

TOER 4: 3 l, 1 stk in iedere van de volgende 3 stk, * 4 stk en 2 l en 4 stk in het midden lus van de volgende stk-groep (dus in de l-lus aan de bovenkant van de waaier), 1 stk in het stk van de vorige toer *, herhaal van *-* tot er 1 stk-groep over is, 4 stk en 2 l en 4 stk in het midden van deze stk-groep en eindig met 1 stk in iedere van de 4 stk op de voorbies, keer het werk.
Herhaal toer 4 tot het werk ongeveer 21-23-24 (26-28) cm meet.

HAAK DE VOLGENDE TOER ALS VOLGT:
4 l, 1 dubbel stk in iedere van de volgende 3 stk, * 4 dubbel stk en 2 l en 4 dubbel stk in het midden van de volgende stk-groep, 1 dubbel stk in het stk van de vorige toer *, herhaal van *-* tot er 1 stk-groep over is, 4 dubbel stk en 2 l en 4 dubbel stk in het midden van deze stk-groep en eindig met 1 dubbel stk in iedere van de 4 stk op de voorbies, keer het werk.
Herhaal deze toer tot het werk ongeveer 26-28-31 (33-36) cm meet vanaf de schouder. Knip de draad af en zet vast.

GEHAAKTE RAND:
Haak een rand met haaknld 3.5 mm en Baby Merino rond de opening van het vest als volgt – begin aan de onderkant van het rechter voorpand, haak verder rond de hals op de voorpand en achterpand delen en dan naar beneden langs het linker voorpand: 1 v in de eerste st, * 3 l, sla ongeveer 1 cm over, 1 v in de volgende st *, herhaal van *-*.

AFWERKING:
Naai de mouwen en de manchetten samen, met de zijkanten tegen elkaar met nette kleine st. Naai de knopen aan.

---------------------------------------------------------
MUTS:

INFORMATIE VOOR HET HAKEN:
Vervang de eerste v op de toer door 1 l en eindig iedere toer met 1 hv in de l van het begin van de toer.
---------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------
De muts wordt gehaakt van de bovenkant naar beneden.

Haak 4 l met haaknld 3.5 mm en Baby Merino en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.
TOER 1: Haak 6 v in de ring – Zie INFORMATIE VOOR HET HAKEN.
TOER 2-4: 1 v in iedere v = 6 v.
TOER 5: 2 v in iedere v = 12 v.
TOER 6: 2 v in iedere v = 24 v.
TOER 7: * 1 v in de eerste v, 2 v in de volgende v *, herhaal van *-* = 36 v.
TOER 8: * 1 v in iedere van de eerste 2 v, 2 v in de volgende v *, herhaal van *-* = 48 v.
TOER 9: * 1 v in iedere van de eerste 3 v, 2 v in de volgende v *, herhaal van *-* = 60 v.
TOER 10: 3 l, * sla 2 v over (sla regelmatig maar 1 v over in plaats van 2 v in totaal 2-4-6 (8) keer), 1 v in de volgende v, 2 l *, herhaal van *-* zodat u aan het einde 22-24-26 (28) l-lussen heeft en eindig met 1 hv in de l van het begin van de toer.
TOER 11: Haak hv tot het midden van de eerste l-lus, 1 l, * 2 stk en 1 l en 2 stk in de volgende l-lus, 1 v in de volgende l-lus *, herhaal van *-* en eindig met 2 stk en 1 l en 2 stk in de laatste l-lus en 1 hv in de l van het begin van de toer = 11-12-13 (14) waaiers.

TOER 12-15: 3 l, * 3 stk en 1 l en 3 stk in het midden van de volgende stk-groep (dus in de l aan de bovenkant van de waaier), 1 stk in de v/stk van de vorige toer *, herhaal van *-* en eindig met 3 stk en 1 l en 3 stk in het midden van de laatste stk-groep en 1 hv in de 3e l van het begin van de toer.
TOER 16: 3 l, * 3 stk en 2 l en 3 stk in het midden van de volgende stk-groep, 1 stk in het stk van de vorige toer *, herhaal van *-* en eindig met 3 stk en 2 l en 3 stk in het midden van de laatste stk-groep en 1 hv in de 3e l van het begin van de toer.
TOER 17: 3 l, * 4 stk en 2 l en 4 stk in het midden van de volgende stk-groep, 1 stk in het stk van de vorige toer *, herhaal van *-* en eindig met 4 stk en 2 l en 4 stk in het midden van de laatste stk-groep en 1 hv in de 3e l van het begin van de vorige toer.
Herhaal TOER 17 tot de muts ongeveer 10-11-12 (13) cm meet vanaf de bovenkant van het hoofd.
HAAK DE VOLGENDE TOER ALS VOLGT:
4 l, * 4 dubbel stk en 2 l en 4 dubbel stk in het midden van de volgende stk-groep, 1 dubbel stk in het stk van de vorige toer *, herhaal van *-* en eindig met 4 dubbel stk en 2 l en 4 dubbel stk in het midden van de laatste stk-groep en 1 hv in 4e l van het begin van de toer.
Herhaal deze toer tot de muts ongeveer 14-15-16 (18) cm meet vanaf de bovenkant van het hoofd. Knip de draad af en zet vast.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS Baby 19-8.