DROPS Baby / 19 / 8

Sweet Buttercup by DROPS Design

Settet består av: Heklet DROPS jakke med raglan og lue med viftemønster i ”BabyMerino”.

DROPS design:
Modell nr BM-010-by-BM-011-by
--------------------------------------------------------
JAKKE:
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4) år
Str i cm: 50/56- 62/68- 74/88 (86/92-98/104)
Materialer: DROPS BABY MERINO fra Garnstudio
150-150-150 (150-200) gr f.nr 02, natur

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 –
eller den nålen du må ha for å få 20 st x 12 rader på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAPP nr 521:
5-5-5 (6-6) stk.
--------------------------------------------------------
LUE:
Passer hodemål:
40/42 - 44/46 - 46/48 (48/52) cm
Materialer: DROPS BABY MERINO fra Garnstudio
50 gr i alle str i f.nr 02, natur

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 –
eller den nålen du må ha for at 1 vifte skal måle 3 cm i bredden.

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 21.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 21.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 84kr. Les mer.

Instruksjoner

JAKKE:

HEKLEINFO (gjelder bærestk og ermene):
På beg av hver rad erstattes 1.st med 3 lm og hver rad avsluttes med 1 st i 3.lm fra beg av forrige rad.
ØKETIPS-1 (gjelder raglan):
Det økes til raglan 8 steder på raden, dvs på hver side av alle 4 merketrådene.
ØK 4 ST VED HVER MERKETRÅD SLIK:
Start i 3.st før merketråden og hekle 2 st i denne st, 2 st i neste st, 1 st i hver av de 2 neste st (merketråden sitter midt mellom disse 2 st), 2 st i neste st og 2 st i neste st (= 16 st økt på raden.
ØK 2 ST VED HVER MERKETRÅD SLIK: Start i 2.st før merketråden og hekle 2 st i denne st, 1 st i hver av de 2 neste st (merketråden sitter midt mellom disse 2 st), 2 st i neste st (= 8 st økt på raden).
ØKETIPS-2:
Det økes 1 st ved å hekle 2 st i 1 st.

FELLETIPS (gjelder ermet):
På beg av raden felles det 1 st ved å erstatte 1.st med 1 kjm. På slutten av raden felles det 1 st ved å hekle st som før til det gjenstår 1 st på raden, snu arb og hekle videre som før med 1 st i hver st.

KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre stolpe.
1 KNAPPHULL = erstatt tredje st fra midt foran med 1 lm. På neste rad hekles det 1 st om denne lm.
Fell til knapphull når arb måler:
Grösse 1/3 Monate: 2, 7, 12, 17 und 22 cm.
Grösse 6/9 Monate: 2, 8, 13, 19 und 24 cm.
Grösse 12/18 Monate: 2, 8, 14, 20 und 26 cm.
Grösse 2 Jahre: 2, 7, 12, 17, 22 und 27 cm.
Grösse 3/4 Jahre: 2, 8, 13, 19, 24 und 30 cm.
--------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb hekles i st ovenfra og ned til der det deles til ermer og bol. Videre hekles ermene ovenfra og ned. Deretter hekles bolen frem og tilbake fra midt foran i Viftemønster til ferdig mål.

BÆRESTK:
Hekle 66-71-71 (76-76) LØSE lm på nål 3,5 med Baby Merino.
1.RAD (= vrangen): Hekle 1 st i 4.lm fra nåla, * hopp over 1 lm, 1 st i hver av de 3 neste lm *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2-3-3 (4-4) lm, hopp over 1 lm og hekle 1 st i hver av de 1-2-2 (3-3) siste lm = 48-52-52 (56-56) st på raden (inkl 4 st i hver side mot midt foran til stolpe), snu arb.
Nå settes det 4 merketråder i arb slik (fra retten):
STR 1/3 MND: merketråd mellom 11. og 12.st (= merke A), mellom 17. og 18.st (= merke B), mellom 31. og 32.st (= merke C) og mellom 37. og 38.st (= merke D).
STR 6/9 MND + 12/18 MND: merketråd mellom 12. og 13.st (= merke A), mellom 18. og 19.st (= merke B), mellom 34. og 35.st (= merke C) og mellom 40. og 41.st (= merke D).
STR 2 ÅR + 3/4 ÅR: merketråd mellom 13. og 14.st (= merke A), mellom 19. og 20.st (= merke B), mellom 37. og 38.st (= merke C) og mellom 43. og 44.st (= merke D).

La merketrådene følge med videre nedover.
Videre hekles det slik - LES HEKLEINFO OG HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
Hekle st med 1 st i hver st - SAMTIDIG på 1.rad økes det nå 4 st til raglan ved hver merketråd – LES ØKETIPS-1! Gjenta økningen på hver rad totalt 4-5-7 (8-10) ganger – husk KNAPPHULL på høyre stolpe. Deretter økes det 2 st ved hver merketråd på hver rad totalt 6-6-5 (5-4) ganger = 160-180-204 (224-248) st på raden. Det er nå heklet 11-12-13 (14-15) rader til sammen og arb måler ca 11-12-13 (14-15) cm fra skulderen og ned (plagget vil måle ca 9-10-11 (12-13) cm fra halsen og ned). Klipp tråden.

ERME:
Herfra måles ermet videre! Hekle st med 1 st i hver st frem og tilbake over de 34-38-44 (48-54) st mellom merke A og B. SAMTIDIG når arb måler 3 cm felles det 1 st i hver side – LES FELLETIPS. Gjenta fellingen i hver side på hver 3.-4.-2. (2.-2.) cm totalt 3-3-6 (7-10) ganger = 28-32-32 (34-34) st. Fortsett med 1 st i hver st. Når ermet måler 12-14-15 (20-24) cm hekles det mansjett med Viftemønster slik:
1.RAD: * 2 lm, hopp over ca 1 til 3 m, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* slik at det blir 11-11-11 (13-13) lm-buer.
2.RAD: Hekle kjm til midten av første lm-bue, 3 lm, * 4 st + 2 lm + 4 st om neste lm-bue, 1 st om neste lm-bue *, gjenta fra *-* raden ut, snu arb.
3.RAD: 3 lm, * 4 st + 2 lm + 4 st midt i st-gruppen (dvs om lm-buen øverst på viften), 1 st i st fra forrige rad *, gjenta fra *-*, snu arb.
Gjenta 3.rad 1 gang til, klipp tråden og hekle 1 erme til på samme måte mellom merke C og D.

BOLEN:
Videre hekles det Viftemønster frem og tilbake fra midt foran slik:
1.RAD: hekle 1 st i hver av de 25-28-31 (34-37) st på venstre forstk frem til merke A SAMTIDIG som det økes 4-4-5 (5-6) st jevnt fordelt (ikke over stolpen) – LES ØKETIPS-2 = 29-32-36 (39-43) st, hekle 1 st i hver av de 42-48-54 (60-66) st på bakstk fra merke B til merke C SAMTIDIG som det økes 8-8-10 (10-12) st jevnt fordelt = 50-56-64 (70-78) st og hekle tilslutt 1 st i hver av de 25-28-31 (34-37) st på høyre forstk fra merke D SAMTIDIG som det økes 4-4-5 (5-6) st jevnt fordelt = 29-32-36 (39-43) st = 108-120-136 (148-164) st på raden, snu arb.

2.RAD: 3 lm, 1 st i hver av de 3 neste st (= stolpe), 3 lm, hopp over 2 st, * 1 fm i neste st, 3 lm, hopp over ca 2 st (enkelte steder må det hoppes over 3 st) *, gjenta fra *-* slik at det blir 30-34-38 (42-46) lm-buer og det gjenstår 6 eller 7 st, hekle 3 lm og avslutt med 1 st i hver av de 4 siste st (= stolpe), snu arb. Det er nå 31-35-39 (43-47) lm-buer med 4 st i hver side til stolpe, snu arb.

3.RAD: 3 lm, 1 st i hver av de 3 neste st, hopp over første lm-bue, * 4 st + 2 lm + 4 st om neste lm-bue, 1 st om neste lm-bue *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 lm-buer, hekle 4 st + 2 lm + 4 st i neste lm-bue og avslutt med 1 st i hver av de 4 st på stolpen = 15-17-19 (21-23) vifter med 4 st i hver side mot midt foran til stolpe, snu arb.

4.RAD: 3 lm, 1 st i hver av de 3 neste st, * 4 st + 2 lm + 4 st midt i neste st-gruppe (dvs om lm-buen øverst på viften), 1 st i st fra forrige rad *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 st-gruppe, 4 st + 2 lm + 4 st midt i denne st-gruppen og avslutt med 1 st i hver av de 4 st på stolpen, snu arb.
Gjenta 4.rad til arb måler ca 21-23-24 (26-28) cm.

NESTE RAD HEKLES SLIK:
4 lm, 1 dbl-st i hver av de 3 neste st, * 4 dbl-st + 2 lm + 4 dbl-st midt i neste st-gruppe, 1 dbl-st i st fra forrige rad *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 st-gruppe, 4 dbl-st + 2 lm + 4 dbl-st midt i denne st-gruppen og avslutt med 1 dbl-st i hver av de 4 st på stolpen, snu arb.
Gjenta denne raden til arb måler ca 26-28-31 (33-36) cm fra skulderen og ned. Klipp og fest trådene.

HEKLEKANT:
Hekle en avsluttende kant på nål 3,5 med Baby Merino slik – start nederst på høyre forstk, hekle langs forstk, rundt halsen, bak i nakken, fortsett langs halsen og ned langs venstre forstk: 1 fm i første m, * 3 lm, hopp over ca 1 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-*.

MONTERING:
Sy ermsømmene og mansjettene sammen kant i kant med små pene sting.
Sy i knappene.
---------------------------------------------------------
LUE:

HEKLEINFO:
På beg av en omg med fm erstattes 1.fm med 1 lm og hver omg avsluttes med 1 kjm i lm på beg av omg.
---------------------------------------------------------

Luen hekles ovenfra og ned.
Hekle 4 lm på nål 3,5 med Baby Merino og sett dem til 1 ring med 1 kjm i 1.lm.
1.OMG: Hekle 6 fm om ringen – LES HEKLEINFO.
2.-4.OMG: 1 fm i hver fm = 6 fm.
5.OMG: 2 fm i hver fm = 12 fm.
6.OMG: 2 fm i hver fm = 24 fm.
7.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 fm.
8.OMG: * 1 fm i hver av de 2 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 48 fm.
9.OMG: * 1 fm i hver av de 3 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 60 fm.
10.OMG: 3 lm, * hopp over 2 fm (med jevne mellomrom hoppes det over 1 fm totalt 6-12-18 (24) ganger), 1 fm i neste m, 2 lm *, gjenta fra *-* omg rundt slik at det blir 22-24-26 (28) lm-buer, avslutt med 1 kjm 1.lm på beg av omg.
11.OMG: Hekle kjm til midten av første lm-bue, 1 lm, * 2 st + 1 lm + 2 st om neste lm-bue, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 2 st + 1 lm + 2 st om siste lm-bue og 1 kjm i lm på beg av omg = 11-12-13 (14) vifter.
12.-15.OMG: 3 lm, * 3 st + 1 lm + 3 st midt i neste st-gruppe (dvs om lm øverst i viften), 1 st i fm/st fra forrige omg *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 3 st + 1 lm + 3 st midt i siste st-gruppe og 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
16.OMG: 3 lm, * 3 st + 2 lm + 3 st midt i neste st-gruppe, 1 st i st fra forrige omg *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 3 st + 2 lm + 3 st midt i siste st-gruppe og 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
17.OMG: 3 lm, * 4 st + 2 lm + 4 st midt i neste st-gruppe, 1 st i st fra forrige omg *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 4 st + 2 lm + 4 st midt i siste st-gruppe og 1 kjm i 3.lm fra beg av forrige omg.
Gjenta 17.OMG til luen måler ca 10-11-12 (13) cm fra midt på hodet.

NESTE OMG HEKLES SLIK:
4 lm, * 4 dbl-st + 2 lm + 4 dbl-st midt i neste st-gruppe, 1 dbl-st i st fra forrige omg *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 4 dbl-st + 2 lm + 4 dbl-st midt i siste st-gruppe og 1 kjm i 4.lm på beg av omg.
Gjenta denne omg til luen måler ca 14-15-16 (18) cm fra midt på hodet og ned. Klipp og fest tråden.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 10.08.2010
Fell til knapphull når arb måler:
STR 1/3 MND: 2, 7, 12, 17 og 22 cm.
STR 6/9 MND: 2, 8, 13, 19 og 24 cm.
STR 12/18 MND: 2, 8, 14, 20 og 26 cm.
STR 2 ÅR: 2, 7, 12, 17, 22 og 27 cm.
STR 3/4 ÅR: 2, 8, 13, 19, 24 og 30 cm.
Oppdatert online: 12.08.2010
Lue:...10.OMG: 3 lm, * hopp over 2 fm (med jevne mellomrom hoppes det over 1 fm totalt 6-12-18 (24) ganger), 1 fm i neste m, 2 lm *, gjenta fra *-* omg rundt slik at det blir 22-24-26 (28) lm-buer, avslutt med 1 kjm 1.lm på beg av omg.

Kommentarer / Spørsmål (33)

Fernanda 10.11.2019 - 12:27:

Buongiorno Non ho capito Bisogna lavorare le maniche a parte e poi unire e lavorare insieme il dritto e il rovescio non capisco bene grazie

DROPS Design 10.11.2019 kl. 17:43:

Buonasera Fernanda, deve lavorare lo sprone, poi passare a lavorare una manica alla volta e poi lavorare il davanti e il dietro. Buon lavoro!

Fernanda 08.11.2019 - 20:13:

I segna punti portandoli su ad ogni giro vanno rimessi alla stessa altezza Grazie

DROPS Design 09.11.2019 kl. 11:26:

Buongiorno Fernanda, i segnapunti vanno semplicemente spostati durante la lavorazione, sono sempre nello stesso punto. Buon lavoro!

JMFS 22.10.2019 - 02:08:

I'm done with the yoke and the sleeves! Now to begin the body. I think I understand it - we're going to crochet from the right front to the left front, crocheting the armholes closed, and then seam the sleeves after. Is that correct? Or is the left front to the right front? I confuse myself by thinking about it. :D This is the 2nd raglan pattern I've done and it's different than the first, but equally fun!

DROPS Design 22.10.2019 kl. 10:55:

Dear JMFS, first row on body will be worked from RS over the left front piece, over stitches on back piece and over stitches on right front piece = stitches between markers as described (increasing evenly). From WS you will then work from the right front piece towards the left front piece. Working the first row will "close" the armholes, then when body is finished you will sew the sleeve and close the hole under armhole. Happy crocheting!

Susanne Mikkelsen 21.09.2019 - 17:38:

Min datter på 15 år (str xs/s) er også mega vild med denne cardigan, er det muligt at scalere den op, så man kunne hækle den i hendes str. ?

DROPS Design 25.09.2019 kl. 08:19:

Hej Susanne, jeg er sikker på at du finder den her: jakker - damer - hæklet God fornøjelse!

Anna 06.08.2019 - 09:12:

Buon giorno Non ho capito dove mettere i segni x gli aumenti sto facendo la prima misura grazie

DROPS Design 06.08.2019 kl. 09:17:

Buongiorno Anna. Per la taglia 1/3 mesi deve inserire un segno tra la 11a e la 12a maglia alta, un segno tra la 17a e la 18a m.a (contate sempre dall’inizio della riga), un segno tra la 31a e la 32a m.a, e l’ultimo segno tra la 37a e la 38a m.a. Buon lavoro!

Ellen 22.07.2019 - 14:01:

Ik ben het babyvestje aan het haken maar ik snap echt niks van het hele patroon. Kunnen jullie het misschien beter uitleggen dat ik het wel snapt. Het is ook voor het eerst dat ik een kledingstuk maakt. Ik hoor het graag van jullie. Ik vind het zo'n leuk vestje. Maar zo gaat het niet lukken en ik ga het voor een baby van 6 tot 9 maand haken. Met vriendelijke groeten van Ellen Burggraaf

DROPS Design 23.07.2019 kl. 12:21:

Dag Ellen,

We doen ons best om de patronen zo duidelijk mogelijk te beschrijven. Als je een specifieke vraag hebt over waar je tegenaan loopt in het patroon dan kunnen we je beter helpen.

Lees het patroon eerst even goed door, maak een proeflapje en pas evt. de naalddikte aan zodat de stekenverhouding klopt, Bekijk evt. de video's die je aan de linkerkant van het patroon vindt en kijk evt. ook bij de veelgestelde vragen die in de tab naast de opmerkingen staan. Of kijk bij tips en hulp op de site.

Louise 12.11.2018 - 23:25:

Hej. Jeg er ved at lave viftemønstret nederst på ærmet i størrelse 1-3 m., men jeg kan ikke forstå forklaringen. Kan I prøve at forklare række 2 og 3 lidt mere præcist? Hilsen Louise

DROPS Design 16.11.2018 kl. 15:30:

Hej Louise, har du kigget på vores video som viser hvordan man hækler viftemønster? Jeg er sikker på at du vil forstå teknikken når du har set den, og så er det bare at følge forklaringen på række 2 og 3 - God fornøjelse!

How to crochet a simple fan pattern from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Stephanie 21.10.2018 - 20:22:

Hej, Jeg har brugt dette mønster til dåbskjole istedet for en cardigan, men dette har jo så resulteret i at kjolen går ret op og ned - ved I hvordan jeg kan lave udtagninger i i mønsteret så jeg får noget bredde og fylde istedet for? Ved selvfølgelig godt at jeg skal pille det hele (viftemønsteret) op, for at lave udtagningerne.. Men hvordan laver man dem? Jeg forstår det virkelig ikke... Håber I kan hjælpe..

DROPS Design 23.10.2018 kl. 16:12:

Hej Stephanie, du skulle evt kunne prøve at hækle hver 2. st gruppe med 5 dbl-st (istedet for 4 dbl-st) men du er da nok nødt til at prøve dig lidt frem. Og så efter nogle cm kan du hækle de andre dbl-st med 5 i gruppen istedet for 4. God fornøjelse!

Emma 01.10.2018 - 22:54:

Hej, vad menas med att det ska minskas med x antal cm på ärmen? Går det att förklaras på annat vis?

DROPS Design 02.10.2018 kl. 08:19:

Hei Emma. Det betyr at du gjør den første fellingen når arbeidet måler 3 cm (det felles 1 stav i hver side). Du skal felle på samme måte hver 3.-4.-2. (2.-2.) cm målt fra forrige felling) til du har felt totalt 3-3-6 (7-10) ganger - inkludert den første fellingen. God fornøyesle.

Ingrid 27.09.2018 - 10:37:

Hallo, irgendwie muss ich einen Gedankenfehler haben, ich komme bei der Passe nach der Aufnahme nicht auf die angegebene Maschenzahl, ich habe viel weniger. Wenn ich oben die Anleitung durchlese und die Maschen addiere komme ich auch nicht auf die angebenen 160 Stäbchen, wo könnte mein Fehler liegen? vielen dank schon mal .

DROPS Design 27.09.2018 kl. 15:58:

Liebe Ingrid, in der 1. Größe haben Sie 48 M, dann werden (4 Stb x 4 Markierungen x 4 Mal insgesamt = 64 Zunahmen) und (2 Stb x 4 Markierungen x 6 Mal insgesamt = 48 Zunahmen): 48 + 64 +48= 160 Stb. Viel Spaß beim häkeln!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 19-8

Sweet Buttercup

JMFS, United States

Sweet Buttercup

Cupcake and Tea, Sweden