DROPS Baby / 19 / 8

Sweet Buttercup by DROPS Design

Set med virkad kofta med raglan och mössa med solfjädersmönster till baby och barn i DROPS Baby Merino

DROPS design:
Modell nr BM-010-by-BM-011-by
--------------------------------------------------------
KOFTA:
Storlek: 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Stl i cl: 50/56- 62/68- 74/88 (86/92-98/104)
Garnåtgång: DROPS BABY MERINO från Garnstudio
150-150-150 (150-200) g nr 02, natur

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 –
eller det nålnr du måste ha för att få 20 st x 12 varv på 10 x 10 cm.
DROPS PÄRLEMORKNAPP nr 521:
5-5-5 (6-6) st.
--------------------------------------------------------
MÖSSA:
Passar huvudmått:
40/42 - 44/46 - 46/48 (48/52) cm
Garnåtgång: DROPS BABY MERINO från Garnstudio
50 g i alla stl i nr 02, natur

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 –
eller det nålnr du måste ha för att 1 solfjäder ska mäta 3 cm på bredden.

(Gå vidare till mönster...)

Tags:

ålder/strl: 1-3m (56/62cm), 12-18m (80/86cm), 2år (92 cm), 3-4år (98/104cm), 6-9m (68/74cm), form: raglan, mönster typ: koftor, set, mönster/teknik: solfjädrar,
Garnsort
Deals från
DROPS BABY MERINO UNI COLOUR (50g)
DROPS Merino Mania / 30% OFF!
37.00 SEK
26.00 SEK
25.00 SEK
DROPS BABY MERINO MIX (50g)
DROPS Merino Mania / 30% OFF!
37.00 SEK

Alla våra mönster har instruktionsvideor som hjälper dig att göra klart ditt projekt på nolltid!

Se dem här!

Du hittar även steg för steg instruktioner för de vanligaste stick- och virk-teknikerna i DROPS Lektioner!

KOFTA:

VIRKINFO (gäller oket och ärmarna):
I början på varje varv ersätts 1:a st med 3 lm och varje varv avslutas med 1 st i 3:e lm från början av föregående v.

ÖKNINGSTIPS-1 (gäller raglan):
Det ökas till raglan på 8 ställen på varvet, dvs på varje sida av alla 4 markörerna.
ÖKA 4 ST VID VARJE MARKÖR SÅ HÄR:
Börja i 3:e st före markören och virka 2 st i denna st, 2 st i nästa st, 1 st i var och en av de 2 nästa st (markören sitter mitt mellan dessa 2 st), 2 st i nästa st och 2 st i nästa st (= 16 st ökade på varvet).
ÖKA 2 ST VID VARJE MARKÖR SÅ HÄR: Börja i 2:a st före markören och virka 2 st i denna st, 1 st i var och en av de 2 nästa st (markören sitter mitt emellan dessa 2 st), 2 st i nästa st (= 8 st ökade på varvet).

ÖKNINGSTIPS-2:
Det ökas 1 st genom att virka 2 st i 1 st.

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmen):
I början på varvet minskas 1 st genom att ersätta 1:a st med 1 sm. I slutet på varvet minskas 1 st genom att virka st som förut tills det återstår 1 st på varvet, vänd arb och virka sedan som förut med 1 st i varje st.

KNAPPHÅL:
Det avm för knapphål på höger framkant.
1 KNAPPHÅL = ersätt tredje st från mitt fram med 1 lm. På nästa varv virkas det 1 st om denna lm.
Det avm för knapphål när arb mäter:
STL 1/3 MÅN: 2, 7, 12, 17 og 22 cm.
STL 6/9 MÅN: 2, 8, 13, 19 och 24 cm.
STL 12/18 MÅN: 2, 8, 14, 20 och 26 cm.
STL 2 ÅR: 2, 7, 12, 17, 22 och 27 cm.
STL 3/4 ÅR: 2, 8, 13, 19, 24 och 30 cm.
--------------------------------------------------------

KOFTA:
Arb virkas i st uppifrån och ned till där det delas till ärmar och fram- och bakstycke. Sedan virkas ärmarna uppifrån och ned. Sedan virkas fram- och bakst fram och tillbaka från mitt fram i Solfjädersmönster till färdigt mått.

OKET:
Virka 66-71-71 (76-76) LÖSA lm med nål 3,5 med Baby Merino.
VARV 1 (= avigsidan): Virka 1 st i 4:e lm från nålen, *hoppa över 1 lm, 1 st i varje av följande 3 lm*, upprepa *-* tills det återstår 2-3-3 (4-4) lm, hoppa över 1 lm och virka 1 st i varje av de 1-2-2 (3-3) sista lm = 48-52-52 (56-56) st på varvet (inkl 4 st i varje sida mot mitt fram till framkant), vänd arb.
Nu sätts det 4 markörer i arb så här (från rätsidan):
STL 1/3 MÅN: markör mellan 11:e och 12:e st (= markör A), mellan 17:e och 18:e st (= markör B), mellan 31:a och 32:a st (= markör C) och mellan 37:e och 38:e st (= markör D).
STL 6/9 mån + 12/18 MÅN: markör mellan 12:e och 13:e st (= markör A), mellan 18:e och 19:e st (= markör B), mellan 34:e och 35:e st (= markör C) och mellan 40:e och 41:a st (= markör D).
STL 2 ÅR + 3/4 ÅR: markör mellan 13:e och 14:e st (= markör A), mellan 19:e och 20:e st (= markör B), mellan 37:e och 38:e st (= markör C) och mellan 43:e och 44:e st (= markör D).

Låt sedan markörerna följa med nedöver.
Sedan virkas det så här - LÄS VIRKINFO och KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
Virka st med 1 st i varje st - SAMTIDIGT på varv 1 ökas det nu 4 st till raglan vid varje markör – LÄS ÖKNINGSTIPS-1! Upprepa ökningen på varje varv totalt 4-5-7 (8-10) ggr – kom ihåg KNAPPHÅL på höger framkant. Sedan ökas det 2 st vid varje markör på varje varv totalt 6-6-5 (5-4) ggr = 160-180-204 (224-248) st på varvet. Det är nu virkat sammanlagt 11-12-13 (14-15) v och arb mäter ca 11-12-13 (14-15) cm från axeln och ned (plagget kommer att mäta ca 9-10-11 (12-13) cm från halsen och ned). Klipp av tråden.

ÄRM:
Härifrån mäts ärmen sedan! Virka st med 1 st i varje st fram och tillbaka över de 34-38-44 (48-54) st mellan markör A och B. SAMTIDIGT när arb mäter 3 cm minskas 1 st i varje sida – LÄS MINSKNTIPS. Upprepa minskn i varje sida med 3-4-2 (2-2) cm mellanrum totalt 3-3-6 (7-10) ggr = 28-32-32 (34-34) st. Fortsätt med 1 st i varje st. När ärmen mäter 12-14-15 (20-24) cm virkas det manschett med Solfjädersmönster så här:
VARV 1: * 2 lm, hoppa över ca 1 till 3 m, 1 fm i nästa m *, upprepa *-* så att det blir 11-11-11 (13-13) lm-bågar.
VARV 2: Virka sm till mitten av första lm-bågen, 3 lm, * 4 st + 2 lm + 4 st om nästa lm-båge, 1 st om nästa lm-båge *, upprepa *-* varvet ut, vänd arb.
VARV 3: 3 lm, * 4 st + 2 lm + 4 st mitt i st-gruppen (dvs om lm-bågen överst på solfjädern), 1 st i st från föregående varv *, upprepa *-*, vänd arb.
Upprepa 3:e varvet 1 gång till, klipp av tråden och virka 1 ärm till på samma sätt mellan markör C och D.

FRAM- OCH BAKST:
Sedan virkas det Solfjädersmönster fram och tillbaka från mitt fram så här:
VARV 1: virka 1 st i var och en av de 25-28-31 (34-37) st på vänster framst fram till markör A SAMTIDIGT som det ökas 4-4-5 (5-6) st jämnt fördelat (inte över framkanten) – LÄS ÖKNINGSTIPS-2 = 29-32-36 (39-43) st, virka 1 st i var och en av de 42-48-54 (60-66) st på bakst från markör B till markör C SAMTIDIGT som det ökas 8-8-10 (10-12) st jämnt fördelat = 50-56-64 (70-78) st och virka till slut 1 st i var och en av de 25-28-31 (34-37) st på höger framst från markör D SAMTIDIGT som det ökas 4-4-5 (5-6) st jämnt fördelat = 29-32-36 (39-43) st = 108-120-136 (148-164) st på varvet, vänd arb.

VARV 2: 3 lm, 1 st i var och en av de 3 nästa st (= framkant), 3 lm, hoppa över 2 st, * 1 fm i nästa st, 3 lm, hoppa över ca 2 st (på en del ställen måste det hoppas över 3 st) *, upprepa *-* så att det blir 30-34-38 (42-46) lm-bågar och det återstår 6 eller 7 st, virka 3 lm och avsluta med 1 st i var och en av de 4 sista st (= framkant), vänd arb. Det är nu 31-35-39 (43-47) lm-bågar med 4 st i varje sida till framkant, vänd arb.

VARV 3: 3 lm, 1 st i var och en av de 3 nästa st, hoppa över första lm-bågen, * 4 st + 2 lm + 4 st om nästa lm-båge, 1 st om nästa lm-båge *, upprepa *-* tills det återstår 2 lm-bågar, virka 4 st + 2 lm + 4 st i nästa lm-båge och avsluta med 1 st i var och en av de 4 st på framkanten = 15-17-19 (21-23) solfjädrar med 4 st i varje sida mot mitt fram till framkant, vänd arb.

VARV 4: 3 lm, 1 st i var och en av de 3 nästa st, * 4 st + 2 lm + 4 st mitt i nästa st-grupp (dvs om lm-bågen överst på solfjädern), 1 st i st från föregående varv *, upprepa *-* tills det återstår 1 st-grupp, 4 st + 2 lm + 4 st mitt i denna st-gruppen och avsluta med 1 st i var och en av de 4 st på framkanten, vänd arb.
Upprepa varv 4 tills arb mäter ca 21-23-24 (26-28) cm.

NÄSTA VARV VIRKAS SÅ HÄR:
4 lm, 1 dst i var och en av de 3 nästa st, * 4 dst + 2 lm + 4 dst mitt i nästa st-grupp, 1 dst i st från föregående varv *, upprepa *-* tills det återstår 1 st-grupp, 4 dst + 2 lm + 4 dst mitt i denna st-gruppen och avsluta med 1 dst i var och en av de 4 st på framkanten, vänd arb.
Upprepa detta varv tills arb mäter ca 26-28-31 (33-36) cm från axeln och ned. Klipp av och fäst trådarna.

VIRKAD KANT:
Virka en avslutande kant med nål 3,5 med Baby Merino så här – börja nederst på höger framst, virka längs framst, runt halsen, bak i nacken, fortsätt längs halsen och ned längs vänster framst: 1 fm i första m, * 3 lm, hoppa över ca 1 cm, 1 fm i nästa m *, upprepa *-*.

MONTERING:
Sy ärmsömmarna och manschetterna tills kant i kant med små fina stygn.
Sy i knapparna.
--------------------------------------------------------
MÖSSA:

VIRKINFO:
I början på ett v med fm ersätts 1:a fm med 1 lm och varje v avslutas med 1 sm i lm i början på v.
--------------------------------------------------------

Mössan virkas uppifrån och ned.
Virka 4 lm med nål 3,5 med Baby Merino och slut dem till 1 ring med 1 sm i 1:a lm.
VARV 1: Virka 6 fm om ringen – LÄS VIRKINFO.
VARV 2 - 4: 1 fm i varje fm = 6 fm.
VARV 5: 2 fm i varje fm = 12 fm.
VARV 6: 2 fm i varje fm = 24 fm.
VARV 7: * 1 fm i första fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 36 fm.
VARV 8: * 1 fm i var och en av de 2 första fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 48 fm.
VARV 9: * 1 fm i var och en av de 3 första fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 60 fm.
VARV 10: 3 lm, * hoppa över 2 fm (med jämna mellanrum hoppas det över 1 fm totalt 6-12-18 (24) ggr), 1 fm i nästa m, 2 lm *, upprepa *-* v runt så att det blir 22-24-26 (28) lm-bågar, avsluta med 1 sm 1:a lm i början på v.
VARV 11: Virka sm till mitten av första lm-bågen, 1 lm, * 2 st + 1 lm + 2 st om nästa lm-båge, 1 fm om nästa lm-båge *, upprepa *-* v runt och avsluta med 2 st + 1 lm + 2 st om sista lm-bågen och 1 sm i lm i början på v = 11-12-13 (14) solfjädrar.
VARV 12 - 15: 3 lm, * 3 st + 1 lm + 3 st mitt i nästa st-grupp (dvs om lm överst i solfjädern), 1 st i fm/st från föregående v *, upprepa *-* v runt och avsluta med 3 st + 1 lm + 3 st mitt i sista st-grupp och 1 sm i 3:e lm i början på v.
VARV 16: 3 lm, * 3 st + 2 lm + 3 st mitt i nästa st-grupp, 1 st i st från föregående v *, upprepa *-* v runt och avsluta med 3 st + 2 lm + 3 st mitt i sista st-gruppen och 1 sm i 3:e lm i början på v.
VARV 17: 3 lm, * 4 st + 2 lm + 4 st mitt i nästa st-grupp, 1 st i st från föregående v *, upprepa *-* v runt och avsluta med 4 st + 2 lm + 4 st mitt i sista st-gruppen och 1 sm i 3:e lm från början av föregående v.
Upprepa varv 17 tills mössan mäter ca 10-11-12 (13) cm från mitt på huvudet.
NÄSTA VARV VIRKAS SÅ HÄR:
4 lm, * 4 dst + 2 lm + 4 dst mitt i nästa st-grupp, 1 dst i st från föregående v *, upprepa *-* v runt och avsluta med 4 dst + 2 lm + 4 dst mitt i sista st-gruppen och 1 sm i 4:e lm i början på v.
Upprepa detta v tills mössan mäter ca 14-15-16 (18) cm från mitt på huvudet och ned. Klipp av och fäst tråden.

Diagram

Relaterade mönster

Behöver du hjälp? Här finns instruktionsvideor som kan hjälpa dig!

För att få hjälp med ett mönster ber vi dig att ta kontakt med butiken där du har köpt ditt garn. Har du köpt DROPS garn är du garanterad att få kvalificerad hjälp från våra duktiga DROPS återförsäljare som är specialiserade inom DROPS mönster.

Alla våra mönster är noggrant genomgångna och korrekturlästa, men vi måste ta förbehåll för eventuella felaktigheter. Alla mönster är översatta från Norska beskrivningar och du kan alltid gå in på originalmönstret för mått och beräkningar.

Om du anser att du funnit ett fel i mönstret, skriv gärna en kommentar eller fråga i vårt kommentarsfält. Gå till originalmönstret för modell DROPS Baby 19-8.