DROPS Baby / 19 / 8

Sweet Buttercup by DROPS Design

Set med virkad kofta med raglan och mössa med solfjädersmönster till baby och barn i DROPS BabyMerino

DROPS design:
Modell nr BM-010-by-BM-011-by
--------------------------------------------------------
KOFTA:
Storlek: 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Stl i cl: 50/56- 62/68- 74/88 (86/92-98/104)
Garnåtgång: DROPS BABY MERINO från Garnstudio
150-150-150 (150-200) g nr 02, natur

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 –
eller det nålnr du måste ha för att få 20 st x 12 varv på 10 x 10 cm.
DROPS PÄRLEMORKNAPP nr 521:
5-5-5 (6-6) st.
--------------------------------------------------------
MÖSSA:
Passar huvudmått:
40/42 - 44/46 - 46/48 (48/52) cm
Garnåtgång: DROPS BABY MERINO från Garnstudio
50 g i alla stl i nr 02, natur

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 –
eller det nålnr du måste ha för att 1 solfjäder ska mäta 3 cm på bredden.

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 40.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 40.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 160kr. Läs mer.

Instruktioner

KOFTA:

VIRKINFO (gäller oket och ärmarna):
I början på varje varv ersätts 1:a st med 3 lm och varje varv avslutas med 1 st i 3:e lm från början av föregående v.

ÖKNINGSTIPS-1 (gäller raglan):
Det ökas till raglan på 8 ställen på varvet, dvs på varje sida av alla 4 markörerna.
ÖKA 4 ST VID VARJE MARKÖR SÅ HÄR:
Börja i 3:e st före markören och virka 2 st i denna st, 2 st i nästa st, 1 st i var och en av de 2 nästa st (markören sitter mitt mellan dessa 2 st), 2 st i nästa st och 2 st i nästa st (= 16 st ökade på varvet).
ÖKA 2 ST VID VARJE MARKÖR SÅ HÄR: Börja i 2:a st före markören och virka 2 st i denna st, 1 st i var och en av de 2 nästa st (markören sitter mitt emellan dessa 2 st), 2 st i nästa st (= 8 st ökade på varvet).

ÖKNINGSTIPS-2:
Det ökas 1 st genom att virka 2 st i 1 st.

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmen):
I början på varvet minskas 1 st genom att ersätta 1:a st med 1 sm. I slutet på varvet minskas 1 st genom att virka st som förut tills det återstår 1 st på varvet, vänd arb och virka sedan som förut med 1 st i varje st.

KNAPPHÅL:
Det avm för knapphål på höger framkant.
1 KNAPPHÅL = ersätt tredje st från mitt fram med 1 lm. På nästa varv virkas det 1 st om denna lm.
Det avm för knapphål när arb mäter:
STL 1/3 MÅN: 2, 7, 12, 17 og 22 cm.
STL 6/9 MÅN: 2, 8, 13, 19 och 24 cm.
STL 12/18 MÅN: 2, 8, 14, 20 och 26 cm.
STL 2 ÅR: 2, 7, 12, 17, 22 och 27 cm.
STL 3/4 ÅR: 2, 8, 13, 19, 24 och 30 cm.
--------------------------------------------------------

KOFTA:
Arb virkas i st uppifrån och ned till där det delas till ärmar och fram- och bakstycke. Sedan virkas ärmarna uppifrån och ned. Sedan virkas fram- och bakst fram och tillbaka från mitt fram i Solfjädersmönster till färdigt mått.

OKET:
Virka 66-71-71 (76-76) LÖSA lm med nål 3,5 med Baby Merino.
VARV 1 (= avigsidan): Virka 1 st i 4:e lm från nålen, *hoppa över 1 lm, 1 st i varje av följande 3 lm*, upprepa *-* tills det återstår 2-3-3 (4-4) lm, hoppa över 1 lm och virka 1 st i varje av de 1-2-2 (3-3) sista lm = 48-52-52 (56-56) st på varvet (inkl 4 st i varje sida mot mitt fram till framkant), vänd arb.
Nu sätts det 4 markörer i arb så här (från rätsidan):
STL 1/3 MÅN: markör mellan 11:e och 12:e st (= markör A), mellan 17:e och 18:e st (= markör B), mellan 31:a och 32:a st (= markör C) och mellan 37:e och 38:e st (= markör D).
STL 6/9 mån + 12/18 MÅN: markör mellan 12:e och 13:e st (= markör A), mellan 18:e och 19:e st (= markör B), mellan 34:e och 35:e st (= markör C) och mellan 40:e och 41:a st (= markör D).
STL 2 ÅR + 3/4 ÅR: markör mellan 13:e och 14:e st (= markör A), mellan 19:e och 20:e st (= markör B), mellan 37:e och 38:e st (= markör C) och mellan 43:e och 44:e st (= markör D).

Låt sedan markörerna följa med nedöver.
Sedan virkas det så här - LÄS VIRKINFO och KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
Virka st med 1 st i varje st - SAMTIDIGT på varv 1 ökas det nu 4 st till raglan vid varje markör – LÄS ÖKNINGSTIPS-1! Upprepa ökningen på varje varv totalt 4-5-7 (8-10) ggr – kom ihåg KNAPPHÅL på höger framkant. Sedan ökas det 2 st vid varje markör på varje varv totalt 6-6-5 (5-4) ggr = 160-180-204 (224-248) st på varvet. Det är nu virkat sammanlagt 11-12-13 (14-15) v och arb mäter ca 11-12-13 (14-15) cm från axeln och ned (plagget kommer att mäta ca 9-10-11 (12-13) cm från halsen och ned). Klipp av tråden.

ÄRM:
Härifrån mäts ärmen sedan! Virka st med 1 st i varje st fram och tillbaka över de 34-38-44 (48-54) st mellan markör A och B. SAMTIDIGT när arb mäter 3 cm minskas 1 st i varje sida – LÄS MINSKNTIPS. Upprepa minskn i varje sida med 3-4-2 (2-2) cm mellanrum totalt 3-3-6 (7-10) ggr = 28-32-32 (34-34) st. Fortsätt med 1 st i varje st. När ärmen mäter 12-14-15 (20-24) cm virkas det manschett med Solfjädersmönster så här:
VARV 1: * 2 lm, hoppa över ca 1 till 3 m, 1 fm i nästa m *, upprepa *-* så att det blir 11-11-11 (13-13) lm-bågar.
VARV 2: Virka sm till mitten av första lm-bågen, 3 lm, * 4 st + 2 lm + 4 st om nästa lm-båge, 1 st om nästa lm-båge *, upprepa *-* varvet ut, vänd arb.
VARV 3: 3 lm, * 4 st + 2 lm + 4 st mitt i st-gruppen (dvs om lm-bågen överst på solfjädern), 1 st i st från föregående varv *, upprepa *-*, vänd arb.
Upprepa 3:e varvet 1 gång till, klipp av tråden och virka 1 ärm till på samma sätt mellan markör C och D.

FRAM- OCH BAKST:
Sedan virkas det Solfjädersmönster fram och tillbaka från mitt fram så här:
VARV 1: virka 1 st i var och en av de 25-28-31 (34-37) st på vänster framst fram till markör A SAMTIDIGT som det ökas 4-4-5 (5-6) st jämnt fördelat (inte över framkanten) – LÄS ÖKNINGSTIPS-2 = 29-32-36 (39-43) st, virka 1 st i var och en av de 42-48-54 (60-66) st på bakst från markör B till markör C SAMTIDIGT som det ökas 8-8-10 (10-12) st jämnt fördelat = 50-56-64 (70-78) st och virka till slut 1 st i var och en av de 25-28-31 (34-37) st på höger framst från markör D SAMTIDIGT som det ökas 4-4-5 (5-6) st jämnt fördelat = 29-32-36 (39-43) st = 108-120-136 (148-164) st på varvet, vänd arb.

VARV 2: 3 lm, 1 st i var och en av de 3 nästa st (= framkant), 3 lm, hoppa över 2 st, * 1 fm i nästa st, 3 lm, hoppa över ca 2 st (på en del ställen måste det hoppas över 3 st) *, upprepa *-* så att det blir 30-34-38 (42-46) lm-bågar och det återstår 6 eller 7 st, virka 3 lm och avsluta med 1 st i var och en av de 4 sista st (= framkant), vänd arb. Det är nu 31-35-39 (43-47) lm-bågar med 4 st i varje sida till framkant, vänd arb.

VARV 3: 3 lm, 1 st i var och en av de 3 nästa st, hoppa över första lm-bågen, * 4 st + 2 lm + 4 st om nästa lm-båge, 1 st om nästa lm-båge *, upprepa *-* tills det återstår 2 lm-bågar, virka 4 st + 2 lm + 4 st i nästa lm-båge och avsluta med 1 st i var och en av de 4 st på framkanten = 15-17-19 (21-23) solfjädrar med 4 st i varje sida mot mitt fram till framkant, vänd arb.

VARV 4: 3 lm, 1 st i var och en av de 3 nästa st, * 4 st + 2 lm + 4 st mitt i nästa st-grupp (dvs om lm-bågen överst på solfjädern), 1 st i st från föregående varv *, upprepa *-* tills det återstår 1 st-grupp, 4 st + 2 lm + 4 st mitt i denna st-gruppen och avsluta med 1 st i var och en av de 4 st på framkanten, vänd arb.
Upprepa varv 4 tills arb mäter ca 21-23-24 (26-28) cm.

NÄSTA VARV VIRKAS SÅ HÄR:
4 lm, 1 dst i var och en av de 3 nästa st, * 4 dst + 2 lm + 4 dst mitt i nästa st-grupp, 1 dst i st från föregående varv *, upprepa *-* tills det återstår 1 st-grupp, 4 dst + 2 lm + 4 dst mitt i denna st-gruppen och avsluta med 1 dst i var och en av de 4 st på framkanten, vänd arb.
Upprepa detta varv tills arb mäter ca 26-28-31 (33-36) cm från axeln och ned. Klipp av och fäst trådarna.

VIRKAD KANT:
Virka en avslutande kant med nål 3,5 med Baby Merino så här – börja nederst på höger framst, virka längs framst, runt halsen, bak i nacken, fortsätt längs halsen och ned längs vänster framst: 1 fm i första m, * 3 lm, hoppa över ca 1 cm, 1 fm i nästa m *, upprepa *-*.

MONTERING:
Sy ärmsömmarna och manschetterna tills kant i kant med små fina stygn.
Sy i knapparna.
--------------------------------------------------------
MÖSSA:

VIRKINFO:
I början på ett v med fm ersätts 1:a fm med 1 lm och varje v avslutas med 1 sm i lm i början på v.
--------------------------------------------------------

Mössan virkas uppifrån och ned.
Virka 4 lm med nål 3,5 med Baby Merino och slut dem till 1 ring med 1 sm i 1:a lm.
VARV 1: Virka 6 fm om ringen – LÄS VIRKINFO.
VARV 2 - 4: 1 fm i varje fm = 6 fm.
VARV 5: 2 fm i varje fm = 12 fm.
VARV 6: 2 fm i varje fm = 24 fm.
VARV 7: * 1 fm i första fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 36 fm.
VARV 8: * 1 fm i var och en av de 2 första fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 48 fm.
VARV 9: * 1 fm i var och en av de 3 första fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 60 fm.
VARV 10: 3 lm, * hoppa över 2 fm (med jämna mellanrum hoppas det över 1 fm totalt 6-12-18 (24) ggr), 1 fm i nästa m, 2 lm *, upprepa *-* v runt så att det blir 22-24-26 (28) lm-bågar, avsluta med 1 sm 1:a lm i början på v.
VARV 11: Virka sm till mitten av första lm-bågen, 1 lm, * 2 st + 1 lm + 2 st om nästa lm-båge, 1 fm om nästa lm-båge *, upprepa *-* v runt och avsluta med 2 st + 1 lm + 2 st om sista lm-bågen och 1 sm i lm i början på v = 11-12-13 (14) solfjädrar.
VARV 12 - 15: 3 lm, * 3 st + 1 lm + 3 st mitt i nästa st-grupp (dvs om lm överst i solfjädern), 1 st i fm/st från föregående v *, upprepa *-* v runt och avsluta med 3 st + 1 lm + 3 st mitt i sista st-grupp och 1 sm i 3:e lm i början på v.
VARV 16: 3 lm, * 3 st + 2 lm + 3 st mitt i nästa st-grupp, 1 st i st från föregående v *, upprepa *-* v runt och avsluta med 3 st + 2 lm + 3 st mitt i sista st-gruppen och 1 sm i 3:e lm i början på v.
VARV 17: 3 lm, * 4 st + 2 lm + 4 st mitt i nästa st-grupp, 1 st i st från föregående v *, upprepa *-* v runt och avsluta med 4 st + 2 lm + 4 st mitt i sista st-gruppen och 1 sm i 3:e lm från början av föregående v.
Upprepa varv 17 tills mössan mäter ca 10-11-12 (13) cm från mitt på huvudet.
NÄSTA VARV VIRKAS SÅ HÄR:
4 lm, * 4 dst + 2 lm + 4 dst mitt i nästa st-grupp, 1 dst i st från föregående v *, upprepa *-* v runt och avsluta med 4 dst + 2 lm + 4 dst mitt i sista st-gruppen och 1 sm i 4:e lm i början på v.
Upprepa detta v tills mössan mäter ca 14-15-16 (18) cm från mitt på huvudet och ned. Klipp av och fäst tråden.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 11.05.2010
ÄRM......
VARV 3: ....Upprepa 3:e varvet 1 gång till, klipp av tråden och virka 1 ärm till på samma sätt mellan markör C och D.
Uppdaterad online: 10.08.2010
Det avm för knapphål när arb mäter:
STL 1/3 MÅN: 2, 7, 12, 17 og 22 cm.
STL 6/9 MÅN: 2, 8, 13, 19 och 24 cm.
STL 12/18 MÅN: 2, 8, 14, 20 och 26 cm.
STL 2 ÅR: 2, 7, 12, 17, 22 och 27 cm.
STL 3/4 ÅR: 2, 8, 13, 19, 24 och 30 cm.
Uppdaterad online: 12.08.2010
Mössa:...VARV 10: 3 lm, * hoppa över 2 fm (med jämna mellanrum hoppas det över 1 fm totalt 6-12-18 (24) ggr), 1 fm i nästa m, 2 lm *, upprepa *-* v runt så att det blir 22-24-26 (28) lm-bågar, avsluta med 1 sm 1:a lm i början på v.

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Baby 19-8) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (33)

Fernanda 10.11.2019 - 12:27:

Buongiorno Non ho capito Bisogna lavorare le maniche a parte e poi unire e lavorare insieme il dritto e il rovescio non capisco bene grazie

DROPS Design 10.11.2019 kl. 17:43:

Buonasera Fernanda, deve lavorare lo sprone, poi passare a lavorare una manica alla volta e poi lavorare il davanti e il dietro. Buon lavoro!

Fernanda 08.11.2019 - 20:13:

I segna punti portandoli su ad ogni giro vanno rimessi alla stessa altezza Grazie

DROPS Design 09.11.2019 kl. 11:26:

Buongiorno Fernanda, i segnapunti vanno semplicemente spostati durante la lavorazione, sono sempre nello stesso punto. Buon lavoro!

JMFS 22.10.2019 - 02:08:

I'm done with the yoke and the sleeves! Now to begin the body. I think I understand it - we're going to crochet from the right front to the left front, crocheting the armholes closed, and then seam the sleeves after. Is that correct? Or is the left front to the right front? I confuse myself by thinking about it. :D This is the 2nd raglan pattern I've done and it's different than the first, but equally fun!

DROPS Design 22.10.2019 kl. 10:55:

Dear JMFS, first row on body will be worked from RS over the left front piece, over stitches on back piece and over stitches on right front piece = stitches between markers as described (increasing evenly). From WS you will then work from the right front piece towards the left front piece. Working the first row will "close" the armholes, then when body is finished you will sew the sleeve and close the hole under armhole. Happy crocheting!

Susanne Mikkelsen 21.09.2019 - 17:38:

Min datter på 15 år (str xs/s) er også mega vild med denne cardigan, er det muligt at scalere den op, så man kunne hækle den i hendes str. ?

DROPS Design 25.09.2019 kl. 08:19:

Hej Susanne, jeg er sikker på at du finder den her: jakker - damer - hæklet God fornøjelse!

Anna 06.08.2019 - 09:12:

Buon giorno Non ho capito dove mettere i segni x gli aumenti sto facendo la prima misura grazie

DROPS Design 06.08.2019 kl. 09:17:

Buongiorno Anna. Per la taglia 1/3 mesi deve inserire un segno tra la 11a e la 12a maglia alta, un segno tra la 17a e la 18a m.a (contate sempre dall’inizio della riga), un segno tra la 31a e la 32a m.a, e l’ultimo segno tra la 37a e la 38a m.a. Buon lavoro!

Ellen 22.07.2019 - 14:01:

Ik ben het babyvestje aan het haken maar ik snap echt niks van het hele patroon. Kunnen jullie het misschien beter uitleggen dat ik het wel snapt. Het is ook voor het eerst dat ik een kledingstuk maakt. Ik hoor het graag van jullie. Ik vind het zo'n leuk vestje. Maar zo gaat het niet lukken en ik ga het voor een baby van 6 tot 9 maand haken. Met vriendelijke groeten van Ellen Burggraaf

DROPS Design 23.07.2019 kl. 12:21:

Dag Ellen,

We doen ons best om de patronen zo duidelijk mogelijk te beschrijven. Als je een specifieke vraag hebt over waar je tegenaan loopt in het patroon dan kunnen we je beter helpen.

Lees het patroon eerst even goed door, maak een proeflapje en pas evt. de naalddikte aan zodat de stekenverhouding klopt, Bekijk evt. de video's die je aan de linkerkant van het patroon vindt en kijk evt. ook bij de veelgestelde vragen die in de tab naast de opmerkingen staan. Of kijk bij tips en hulp op de site.

Louise 12.11.2018 - 23:25:

Hej. Jeg er ved at lave viftemønstret nederst på ærmet i størrelse 1-3 m., men jeg kan ikke forstå forklaringen. Kan I prøve at forklare række 2 og 3 lidt mere præcist? Hilsen Louise

DROPS Design 16.11.2018 kl. 15:30:

Hej Louise, har du kigget på vores video som viser hvordan man hækler viftemønster? Jeg er sikker på at du vil forstå teknikken når du har set den, og så er det bare at følge forklaringen på række 2 og 3 - God fornøjelse!

How to crochet a simple fan pattern from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Stephanie 21.10.2018 - 20:22:

Hej, Jeg har brugt dette mønster til dåbskjole istedet for en cardigan, men dette har jo så resulteret i at kjolen går ret op og ned - ved I hvordan jeg kan lave udtagninger i i mønsteret så jeg får noget bredde og fylde istedet for? Ved selvfølgelig godt at jeg skal pille det hele (viftemønsteret) op, for at lave udtagningerne.. Men hvordan laver man dem? Jeg forstår det virkelig ikke... Håber I kan hjælpe..

DROPS Design 23.10.2018 kl. 16:12:

Hej Stephanie, du skulle evt kunne prøve at hækle hver 2. st gruppe med 5 dbl-st (istedet for 4 dbl-st) men du er da nok nødt til at prøve dig lidt frem. Og så efter nogle cm kan du hækle de andre dbl-st med 5 i gruppen istedet for 4. God fornøjelse!

Emma 01.10.2018 - 22:54:

Hej, vad menas med att det ska minskas med x antal cm på ärmen? Går det att förklaras på annat vis?

DROPS Design 02.10.2018 kl. 08:19:

Hei Emma. Det betyr at du gjør den første fellingen når arbeidet måler 3 cm (det felles 1 stav i hver side). Du skal felle på samme måte hver 3.-4.-2. (2.-2.) cm målt fra forrige felling) til du har felt totalt 3-3-6 (7-10) ganger - inkludert den første fellingen. God fornøyesle.

Ingrid 27.09.2018 - 10:37:

Hallo, irgendwie muss ich einen Gedankenfehler haben, ich komme bei der Passe nach der Aufnahme nicht auf die angegebene Maschenzahl, ich habe viel weniger. Wenn ich oben die Anleitung durchlese und die Maschen addiere komme ich auch nicht auf die angebenen 160 Stäbchen, wo könnte mein Fehler liegen? vielen dank schon mal .

DROPS Design 27.09.2018 kl. 15:58:

Liebe Ingrid, in der 1. Größe haben Sie 48 M, dann werden (4 Stb x 4 Markierungen x 4 Mal insgesamt = 64 Zunahmen) und (2 Stb x 4 Markierungen x 6 Mal insgesamt = 48 Zunahmen): 48 + 64 +48= 160 Stb. Viel Spaß beim häkeln!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 19-8

Sweet Buttercup

JMFS, United States

Sweet Buttercup

Cupcake and Tea, Sweden