DROPS Baby / 11 / 9

Little Hadrien by DROPS Design

DROPS Jasje met capuchon en maillot in Boordst van “Safran”. Dekentje van “Karisma”

Trefwoorden: broeken, capuchon, set, vesten,

Maat: 1/3 – 6/9 – 12/18 – 24 maanden
Maat in cm: 50/56 – 62/68 – 74/80 - 86/92
Door het boordst patroon, lijkt de maillot een beetje kleiner dan de afmetingen van de schematekening aangeven.
Materialen: DROPS Safran van Garnstudio,
Jasje:
150-200-250-250 gr nr. 18, naturel
Maillot:
150-150-150-200 gr nr. 18, naturel
Beide:
300-300-350-400 gr nr. 18, naturel

DROPS Rondbreinld, breinld en sokkenbreinld 2.5mm
DROPS Houten knoop, nr. 503: 5 stuks.
Ca 50-60 cm elastiek voor de maillot.

Opmerkingen (21)

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 8.94€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

Steekverhouding: 25 st x 34 nld met breinld 2.5mm in tricotst = 10 x 10 cm.

Ribbelst (heen en weer op de breinld): Alle naalden recht breien

Boordst 1: *2 r, 2 av*, herhaal van*-*.

Boordst 2: *3 r, 3 av*, herhaal van*-*.

Patroon: Zie teltekening M.1 – M.3. De teltekeningen zijn weergegeven op de goede kant.

Tips voor het minderen (geldt voor de maillot): Minder aan weerskanten van de 3 ribbelst op het middenachter. Minder door 2 av samen te breien.

Tips voor het meerderen (geldt voor de maillot): Meerder aan weerskanten van de 3 r st aan de voorkant. Meerder door het dwarsdraadje van de vorige nld op te nemen en dit verdraaid av te breien.

JASJE:

Achterpand: Zet 68-74-80-92 st op (incl. 1 kantst aan weerskanten) met rondbreinld 2.5 mm en Safran. Brei M.1 en ga vervolgens door met tricotst. Brei bij een hoogte van 11-12-15-18 cm M.2 en brei dan de rest van het werk volgens M.3 met 1 kantst in ribbelst aan weerskanten. Kant tegelijkertijd, bij een hoogte van 16-17-20-23 cm af voor het armsgat aan weerskanten in elke 2e nld: 1 x 3 st, 1-1-1-2 x 2 st en 4-4-4-5 x 1 st = 50-56-62-68 st. Brei verder volgens M.3 met 1 kantst aan weerskanten in ribbelst. Kant bij een hoogte van 26-28-32-36 cm de middelste 20-24-26-32 st af voor hals en kant hierna nog 2 st af aan weerskanten van de hals in de volgende nld = 13-14-16-16 st voor elke schouder. Kant af bij een hoogte van 27-29-33-37 cm.

Rechter voorpand: Zet 32-38-44-50 st op (incl. 1 kantst aan de zijkant en 1 kantst langs het middenvoor) met rondbreinld 2.5 mm en Safran. Brei M.1 en brei verder in tricotst. Brei bij een hoogte van 11-12-15-18 cm M.2 en brei de rest van het werk volgens M.3 met 1 kantst in ribbelst aan weerskanten. Kant tegelijkertijd bij een hoogte van 16-17-20-23 cm af voor het armsgat in elke 2e nld: 1 x 3 st, 1-1-1-2 x 2 st en 4-4-4-5 x 1 st = 23-29-35-38 st. Kant bij een hoogte van 23-24-28-31 cm 6-8-12-13 st af op het middenvoor voor de hals en kant hierna af voor de hals in elke 2e nld: 1-2-2-3 x 2 st en 2-3-3-3 x 1 st = 13-14-16-16 st over voor de schouder. Kant af bij een hoogte van 27-29-33-37 cm.

Linker voorpand: Zet op en brei zoals het rechter voorpand in spiegelbeeld.

Mouwen: Zet 44-46-48-50 st op (incl. 1 kantst aan weerskanten) met breinld 2.5 mm en Safran. Brei M.1 en vervolgens M.3 met 1 kantst in ribbelst aan weerskanten. Meerder tegelijkertijd na M.1 6-7-9-10 x 1 st aan weerskanten in elke 7-6-6-7 nld = 56-60-66-70 st – brei de gemeerderde st gaandeweg mee in patroon. Kant bij een hoogte van 16-17-20-24 cm af voor de mouwkop aan weerskanten in elke 2e nld als volgt: 1 x 3 st, 2-3-3-3 x 2 st, 4-3-3-4 x 1 st, 2-2-2-3 x 2 st. En vervolgens steeds 3 st aan weerskanten tot het werk een hoogte heeft van 22-23-26-31 cm. Kant de resterende st af.

Afwerking: Sluit de schoudernaden.

Linker voorbies: Neem ca 60-80 st op (deelbaar door 4) langs het linker voorpand met breinld 2.5 mm en Safran. Brei Boordst-1 met 1 st in ribbelst en 2 r aan weerskanten. Kant af in patroon als de bies een hoogte heeft van 2 cm.
Rechter voorbies: Neem st op en brei zoals de linkerbies en maak na 1 cm, gelijkmatig verdeeld 5 knoopsgaten – het onderste en bovenste knoopsgat komt ca 1 cm van de boven- en onderkant. 1 knoopsgat = kant 2 st af en zet hierboven 2 nieuwe st in de volgende nld.
Capuchon: Neem ca 64 tot 88 st op langs de hals (ook boven de knoopbiezen) met breinld 2.5 en Safran. Brei 1 nld r, en zet tegelijkertijd 12 nieuwe st op aan weerskanten en meerder tegelijkertijd, gelijkmatig verdeeld naar een totaal van 108-114-120-126 st. Brei door volgens M.3 met 12 st aan weerskanten in ribbelst. Kant af bij een hoogte van ca 21-23-25-27 cm – d.w.z. na een volledige herhaling van M.3. Sluit de capuchon aan de bovenkant. Vouw de 12 ribbelst om naar de goede kant en zet de omslag vast met mooie kleine steekjes.

Zet de mouwen in het vest. Sluit de zij- en mouwnaden met de kantst als naadtoeslag. Zet de knopen aan het jasje.

MAILLOT:

De maillot wordt van boven naar beneden gebreid.

Zet 132-144-156-168 st op met rondbreinld 2.5 mm en Safran en brei Boordst-2. Plaats een merkdraad in het midden van de 3 r st op het middenvoor en middenachter, er zitten 65-71-77-83 st tussen de merkdraden. Minder bij een hoogte van 12-13-15-16 cm aan weerskanten van de merkdraad aan de achterkant en meerder aan weerskanten van de merkdraad aan de voorkant – zie de tips voor het meerderen en minderen – als volgt: minder in elke 4e nld in totaal 6 keer en meerder in elke 4e nld in totaal 6 keer – brei de eerste 3 gemeerderde st r en de volgende 3 gemeerderde st av = 132-144-156-168 st. Kant bij een hoogte van 20-21-23-24 cm de middelste 3 st op de voor- en achterkant. Zet de st van het linker beentje (in het dragen) op een hulpdraad en brei de beentjes afzonderlijk verder.

Rechter been: Zet de st van het rechter beentje op sokkenbreinld 2.5 mm = 65-71-77-83 st. Brei Boordst-2 in het rond, en zet tegelijkertijd 7 nieuwe st op tussen de afgekante st van de voor- en achterkant = 72-78-84-90 st. Minder bij een hoogte van 35-39-43-48 cm alle 3 av naar 2 av en alle 3 r naar 2 r= 48-52-56-60 st. Brei 3 cm in Boordst-1. Zet dan de achterste 36-40-40-44 st op een hulpdraad. Brei 4-5-6-7 cm tricotst heen en weer over de resterende 12-12-16-16 st op het middenvoor, en minder tegelijkertijd, gelijkmatig verdeeld 4 st in de laatste nld = 8-8-12-12 st. Zet de 36-40-40-44 st van de hulpdraad terug op de breinld en neem 10-12-14-16 st op aan weerskanten van het werk in tricotst = 64-72-80-88 st. Brei 2-2-3-3 cm Boordst-1 en kant alle st af behalve de 10-10-12-12 middenvoor. Brei 10-11-12-14 cm tricotst op deze st = zooltje. Kant af.

Linker beentje: Brei zoal het rechter beentje.

Afwerking: Naai de opening tussen de beentjes dicht en zet het zooltje aan de zijkant van de voet . Vouw aan de bovenkant 2 cm om naar binnen en zet deze omslag vast, laat een klein stukje open om het elastiek door te rijgen.

DEKENTJE:

Zie patroon nr. 11-25

Telpatroon

= r aan de goede kant, av aan de verkeerde kant
= av aan de goede kant, r aan de verkeerde kant

Trish Nortier 14.04.2019 - 14:31:

I chose this pattern as I felt I could do it on straight needles. I am confused though by the number of stitches. If I started with 68 stitches and I decrease 3sts on 2 rows (6), 2 sts on 2 rows (4), 1 st on 4 rows (4) = 14 decreases. I end with 54 stitches - how do you get 50 left?

DROPS Design 14.04.2019 kl. 14:50:

Hello Trish. For armholes, you decrease each side: 3 sts once, 2 sts once and 1 st four times. That makes: 3 + 2 + 4 = 9 sts each side, and 9 x 2 = 18 sts on both sides. Starting with 68 sts, after all the decreases you are left with 68 - 18 = 50 sts. Happy knitting!

Fran Ordway 06.12.2018 - 17:17:

I am about to cast on 68 stitches for the back of the smallest size. (66 stitches knit in M-1 if I don\'t include the edge stitches). M-1 ( and all the patterns) are a 12 stitch repeat. How do I make the math work with that. Love your patterns.

DROPS Design 07.12.2018 kl. 08:32:

Dear Mrs Ordway, work the 68 sts as follows: 1 edge st in garter st, repeat the 12 stitches a total of 5 times (= over the next 60 sts), then work the first 6 sts in diagram, and finish with 1 edge st in garter st. Happy knitting!

Birgitta 23.08.2018 - 20:49:

På byxan står det att man ska sticka resår 2 uppöver, menas 2 rm 2 am? Därefter står det sätt en märktråd mitt i 3 rm, vad menas om man stickar 2 rm 2 am?

DROPS Design 24.08.2018 kl. 08:31:

Hei Birgitta. Vrangbord 2 strikkes slik: *3 masker rett, 3 masker vrang* gjenta fra *-*. Du skal feste merketrådene foran og bak i en av de midterste rettmaskene (alstå du strikker slik: … 3 vrang, 1 rett, 1 rett og sett merke, 1 rett, 3 vrang….) og det skal være 65-71-77-83 masker mellom merketrådene. God fornøyelse

Fran 09.06.2018 - 00:14:

On the front pieces you call for 1 edge stitch each side and 1edge stitch towards mid front. They are all to be knit in garter stitch. Where exactly should the 3rd edge stitch towards mid front be placed? It does not appear it is ever used...so why is it there? This is a very beautiful sweater that I am making for my new grand baby.

DROPS Design 11.06.2018 kl. 08:38:

Dear Fran, on the front pieces there are 1 edge sts worked in garter st on each side: one edge st towards mid front (beg of row on right front piece/end of row on left front piece) and towards the side (end of row on right front piece / beg of row on left front piece). Happy knitting!

Ineke 14.05.2018 - 18:49:

Waarom staat er dat een rondbreinaald gebruikt moet worden, terwijl de panden apart gebreid worden en in elkaar gezet?

DROPS Design 14.05.2018 kl. 19:05:

Hallo Ineke, Je zou dit patroon inderdaad ook met rechte naalden kunnen breien. In noorwegen zijn rondbreinaalden gebruikelijker, vandaar :)

Lucia 03.02.2018 - 17:33:

Bei der anleitung für die Hose steht beim tipp zum abnehmen das hinten in der mitte auf jeder seite abgekettet wird. unten in der anleitung steht aber nur 1 m alle 4 ndl.. muss ich also rechts und links vom markierungsfaden jeweils 1 masche abnehmen oder nur eine mache beim markierungsfaden? Herzlichen Dank!

DROPS Design 05.02.2018 kl. 09:03:

Liebe Lucia, es werden 2 M auf beiden Seiten der Markierungsfaden abgenommen, 1 vor dem Markierungsfaden am Rückenteil + 1 nach der Markierungsfaden am Rückenteil (+ 2 Maschen auf beiden Seiten der Markierungsfaden am Vorderteil = 1 M davor + 1 M danach) zugenommen. Viel Spaß beim stricken!

Michaels 04.01.2018 - 23:03:

Guten Abend Kann ich die Blenden der Vorderteile auch direkt einstricken? Ohne später die Maschen aufnehmen? Wie z.B. bei der Anleitung von Checcos Dream. Danke für die tollen Anleitungen!! Liebe Grüsse Michaela

DROPS Design 05.01.2018 kl. 09:16:

Lieber Michaels, gerne können Sie immer die Anleitungen nach Ihrem eigenen Geschmack anpassen. Viel Spaß beim stricken!

Mia 08.05.2017 - 22:41:

Hej, I början av mönstret står det att varv 1 är räta och varv 2 är räta, är detta rätt? "Rätst (fram och tillbaka på st): varv 1: Räta, varv 2: Räta."

DROPS Design 09.05.2017 kl. 07:42:

Hej. Det är riktigt. När du stickar rätstickning fram och tillbaka på stickan så stickas alla varv räta. Lycka till!

Christa Zingl 09.04.2017 - 13:10:

1. Ich komme bei der Maschenaufnahme für die Blende nicht auf die Maschenanzahl. 2. Muss ich keine Randmasche stricken?

DROPS Design 12.04.2017 kl. 11:33:

Liebe Frau Zingl, je nach der Größe werden Sie ca 60-80 M auffassen (Maschenanzahl muss mit 4 teilbar sein), dann stricken Sie im Bündchen-1 (= 2 re, 2 li) mit 1 M in Krausrippen auf beiden Seiten, dh: 1 M kraus re, Bündchen 2 re, 2 li stricken bis 3 Maschen übrig sind, und mit 2 re, 1 M kraus re enden. Viel Spaß beim stricken!

Pirjo V 16.10.2016 - 15:38:

Onko tarkoitus, että hupun silmukkamäärään 108-114-120-126 ei lasketa ainaoikein neulottuja 12+12 reunasilmukoita vai miten?

DROPS Design 18.10.2016 kl. 16:01:

Hei! Reunasilmukat lasketaan mukaan silmukkalukuun.

Laat een opmerking achter voor DROPS Baby 11-9