DROPS Baby / 11 / 11

Sweet Molly by DROPS Design

DROPS Truitje met patroon en muts van “Safran”, sokken van “Angora-Tweed” en dekentje van “Karisma”.

Trefwoorden: mutsen, set, truien,

TRUITJE EN MUTS
Maat: 1/3 – 6/9 – 12/18 – 24 maanden
Maat in cm: 50/56 – 62/68 – 74/80 - 86/92
Materialen: DROPS Safran van Garnstudio,
Truitje en muts:
150-150-200-200 gr nr. 18, naturel
DROPS houten knopen nr. 513: 3 stuks

Drops breinld 2.5 mm, of de breinld die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 4.47€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

Steekverhouding: 25 st x 34 nld met breinld 2.5 mm in tricotst = 10 x 10 cm.

Ribbelst: Alle naalden recht breien.

Patroon: Zie teltekening M.1 t/m M.3. De teltekeningen geven het patroon weer op de goede kant.

TRUITJE:

Voorpand: Zet 68-74-80-92 st op (incl. 1 kantst aan weerskanten) met breinld 2.5 mm en Safran. Brei M.1 en ga hierna verder in tricotst. Brei bij een hoogte van 11-12-15-18 cm M.2 en brei hierna M.3 met 1 kantst in ribbelst aan weerskanten tot de vereiste afmetingen. Kant tegelijkertijd bij een hoogte van 16-17-20-23 cm af voor de armsgaten aan weerskanten in elke 2e nld: 1 x 3 st, 1-1-1-2 x 2 st en 4-4-4-5 x 1 st = 50-56-62-68 st. Brei verder volgens M.3 met 1 kantst aan weerskanten in ribbelst. Kant bij een hoogte van 23-24-38-31 cm de middelste 12-14-16-18 st af voor de hals kant hierna af aan weerskanten van de hals in elke 2e nld: 2 x 2 st en 3 x 1 st = 12-14-16-18 st over op elke schouder. Kant bij een hoogte van 27-29-33-37 cm de st op de rechterschouder af. Brei Boordst, 2 r/2 av op de linkerschouder, met 1 st in ribbelst aan weerskanten. Maak na 2 nld 2 knoopsgaten als volgt: 3 r, kant 1 st af, 4-5-6-7 r, kant 1 st af. Maak in de volgende nld een omslag boven de afgekante st . Kant af in patroon als het randje een hoogte heeft van 2 cm.

Achterpand: Zet op en brei zoals het voorpand. Kant af voor de armsgaten zoals beschreven voor het voorpand en brei door tot een hoogte van 26-28-32-36 cm. Kant de middelste 22-24-26-28 st af voor de hals en kant hierna 2 st af aan weerkanten van de hals in de volgende nld = 12-14-16-18 st voor elke schouder. Kant bij een hoogte van 27-29-33-37 cm de st op de rechter schouder af. Brei op de linkerschouder boordst, 2 r/2 av, met 1 st in ribbelst aan weerskanten. Kant af in patroon als het randje een hoogte heeft van 2 cm.

Mouwen: Zet 44-44-50-50 st op (incl. 1 kantst aan weerskanten) met breinld 2.5 mm en Safran. Brei M.1 en ga hierna verder met M.3 met 1 kantst in ribbelst aan weerskanten tot de vereiste afmetingen. Meerder tegelijkertijd bij een hoogte van 5 cm 4-6-6-9 x 1 st aan weerskanten:
Maat 1/3 maanden: in elke 10e nld.
Maat 6/9 maanden: in elke 7e nld
Maat 12/18 maanden: in elke 9e nld
Maat 24 maanden: afwisselend in elke 6e en 7e nld = 52-56-62-68 st – Brei de nieuwe st gaandeweg mee in patroon. Kant bij een hoogte van 17-18-20-23 cm af voor de mouwkop aan weerskanten in elke 2e nld: 1 x 4 st, 1-1-1-0 x 3 st, 1-1-2-2 x 2 st, 1-2-1-5 x 1 st, 2-2-2-2 x 2 st en dan steeds 3 st aan weerskanten tot een hoogte van 22-23-25-30 cm. Kant de resterende st af.

Afwerking: Sluit de rechter schoudernaad.

Halsboord: Neem ca 58-82 st op (deelbaar door 4+2) langs de hals – begin bij de linker schouder – met breinld 2.5 mm en Safran. Brei Boordst als volgt: 2 ribbelst, *2 r, 2 av*, herhaal van *-* en eindig met 2 r en 2 ribbelst. Maak na 4 nld 1 knoopsgat naast de anderen als volgt: kant de 3e st vanaf de kant af en maak hierboven in de volgende nld een omslag. Kant af in patroon als het randje een hoogte heeft van 2.5 cm.
Leg de boordst van het voorpand op de boordst van het achterpand en zet de delen op elkaar vast boven het armsgat. Zet de mouwen in. Sluit de zij- en de mouwnaden met de kantst als naadtoeslag. Naai de knoopjes op de schouder.

MUTS:

Voor een hoofdomtrek van: 41-44-46-48 cm.

Zet 91-98-105-112 st op met breinld 2.5 mm en Safran. Brei M.2. Minder bij een hoogte van ca 8-9-10-11 cm gelijkmatig verdeelt 13-14-15-16 st in een ribbelstnld in het patroon. Herhaal deze mindering in elke 4e nld in totaal 5 keer = 26-28-30-32 st . Brei vervolgens alle st 2 aan 2 samen, rijg de draad door de resterende st, trek goed aan en hecht af. Sluit de muts op het middenachter. De muts heeft een hoogte van ca 14-15-16-17 cm.

SOKKEN:

Zie het patroon nr. 11-05

DEKENTJE:

Zie het patroon nr. 11-25

Telpatroon

= r aan de goede kant, av aan de verkeerde kant
= av aan de goede kant, r aan de verkeerde kant

Liselot Kolenbrander 15.06.2018 - 13:32:

Het telpatroon laat de steken zien aan de goede kant van t werk. Hoe brei ik dan de teruggaande (verkeerde kant) naald?

DROPS Design 15.06.2018 kl. 14:42:

Dag liselot, Als je op de verkeerde kant bent brei je averecht bij een leeg blokje en recht bij een zwart blokje. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven in het telpatroon.

Inma 25.10.2016 - 18:45:

Creo que hay un error en el patrón: en vez de 38 cm tendría que ser 28cm en el texto que cito a continuación: "Cuando la pieza mida 23-24-38-31 cm, rem los 12-14-16-18 pts centrales para el escote y dism para formar la línea del escote a cada 2 hileras:" Espero me confirméis. Gracias, me encanta vuestro sitio web.

DROPS Design 30.10.2016 kl. 12:51:

Hola Inma. Tienes razón. Ha sido una errata. Gracias., ya está corregido.

Stef 14.09.2016 - 05:53:

Hallo Dropsteam, ich Stricke gerade die Mütze und bin an der Stelle angekommen:Alle M 2 und 2 zusammenstricken und einen doppelten Faden...das verstehe ich nicht ganz, ich hab doch noch 26 Maschen, könntet ihr das noch mal genauer, erläutern bis man zu dem Punkt kommt, an dem man die Enden zusammen näht. Vielen Dank

DROPS Design 14.09.2016 kl. 09:25:

Liebe Stef, die 26 M stricken Sie 2 und 2 zusammen = 13 Maschen sind jetzt übrig, dann nehmen Sie das Garn doppelt und ziehen Sie es mit einer Nähnadel durch diese 13 Maschen.

Andrea Gee 23.03.2016 - 18:40:

The pattern says cast on x number of stitches, including edge stitches. For example cast on 68 stitches including 2 edge stitches. Should I be casting on 70 stitches? Or just 68 but using garter stitch for the first and last in the the row? I have never seen this term before! I have knitted to the neck shaping and now cannot see how I will end up with the correct number of stitches after the decreases. Thankyou

DROPS Design 24.03.2016 kl. 08:43:

Dear Mrs Gee, the 2 edge sts are included in the 68 sts you cast on in 1st size, so that 68 sts is correct number of sts to start with. Then dec for armholes on each side 3 sts + 2 sts + 1 st x 4 times (= 9sts x 2 sides= 18sts, 68-18= 50 sts) then bind off for neck the middle 12 sts (50-12 /2= 19 sts for each shoulder )then cast off for neck: 2 sts x 2 times + 1 st x 3 times (= 7 sts dec): 19-7 sts= 12 sts for shoulder. Happy knitting!

Chantal 02.06.2012 - 01:54:

J'ai tricoté ce pull layette en Baby Merino coloris Turquoise clair. C'est un très beau modèle qui va très bien, facile à réaliser.

Monique 02.07.2008 - 22:57:

Un bojour du Cananda et merci pour vos magnifiques modéles de layette

DROPS Design NL 05.06.2008 - 16:33:

Hoi Mischa. Het is helaas niet op het patroon te zien hoeveel wol u nodig heeft - ook niet op het originele. Volgens de designafdeling zou 1 bol genoeg zijn voor een muts de kleinste maten. 2 bollen voor de grootste maat. Succes ermee. Tine

Mischa 05.06.2008 - 15:19:

Graag wil ik alleen het mutsje breien, hoeveel m wol heb ik in dit geval nodig? dank u wel

Laat een opmerking achter voor DROPS Baby 11-11