DROPS / 108 / 7

Insel by DROPS Design

DROPS Jurk, rok of top van 2 draden ”Alpaca”. Maat: S t/m XXXL.

Trefwoorden: getailleerd, jurken, rokken, tunieken,
Maat: S – M – L – XL – XXL - XXXL
Brei deze model als rok, top of jurk.
Materiaal: DROPS Alpaca
Kleur nr. 0506, antraciet:
Jurk:
450-500-550-600-650-700 gr
Rok:
300-350-400-400-450-500 gr
Top:
250-250-300-350-350-400 gr

DROPS Rondbreinld (80 cm) 6 mm – of de breinld, die u nodig heeft voor een steekverhouding van: 15 st x 19 nld tricotst met 2 draden = 10 x 10 cm.

DROPS Rondbreinld (40 en 60 cm) 4 mm.

DROPS Haaknaald 5 mm.

DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 3.90 € /50g
Breiwebshop
Bestel
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 4.10 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 35.10€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

Boordst: * 3 r, 3 av *, herhaal *-*.

Rok/jurk: Het werk wordt in het rond gebreid op de rondbreinld. Zet 168-184-188-202-210-231 st op met rondbreinld 6 mm en 2 draden Alpaca. Brei 1 nld recht en 1 nld averecht. Brei dan door in tricotst. Let op de steekverhouding! Wissel bij een hoogte van 40-41-42-43-44-45 cm naar rondbreinld 4 mm. Brei 1 nld recht en minder tegelijkertijd gelijkmatig 42-46-38-40-30-33 st, dwz minder ca elke 4-4-5-5-7-7 st (brei 2 st r samen) = 126-138-150-162-180-198 st. Vanaf hier het werk verder meten! Brei door in boordst.

Rok: Kant de st af als de boordst een hoogte van 18 cm heeft, de rok heeft een totale hoogte van 58-59-60-61-62-63 cm.

Top: Zet 126-138-150-162-180-198 st op met breinld 4 mm en 2 draden Alpaca. Brei 18 cm boordst. Brei door volgens de beschrijving onder de jurk.

Jurk: Brei, als de boordst een hoogte van 18 cm heeft, 1 nld recht en 1 nld averecht. Wissel naar rondbreinld 6 mm, en brei dan door in tricotst. Kant bij een hoogte van 33 cm 6-6-6-8-8-10 st af aan beide zijden voor de armsgaten = 57-63-69-73-82-89 st voor het voor- en achterpand. De delen worden afzonderlijk verder gebreid.

Voorpand: = 57-63-69-73-82-89 st. Kant daarbij af voor het armsgat aan weerskanten aan het begin van elke nld: 1-2-2-3-4-5 x 2 st en 2-3-5-4-5-5 x 1 st.
Plaats tegelijkertijd bij een hoogte van 37-38-38-39-39-40 cm de middelste 15-15-17-17-18-19 st op 1 hulpnld voor de hals. De schouders worden afzonderlijk verder gebreid. Kant daarbij af aan beide halszijden als volgt: 1 x 3 st, 2 x 2 st en 3 x 1 st = 7-7-7-8-9-10 st over op de schouder. Kant de st af bij een totale hoogte van 52-53-54-55-56-57 cm. De jurk heeft een totale hoogte van 92-94-96-98-100-102 cm.

Achterpand: = 57-63-69-73-82-89 st. Kant daarbij af voor de armsgaten zoals voor het voorpand = 49-49-51-53-56-59 st. Kant bij een hoogte van 48-49-50-51-52-53 cm de middelste 27-27-29-29-30-31 st af voor de hals. De schouders worden afzonderlijk verder gebreid. Kant daarbij af aan beide halszijden als volgt: 1 x 2 st en 2 x 1 st = 7-7-7-8-9-10 st over op de schouder. Kant de st af bij een totale hoogte van 52-53-54-55-56-57 cm. De jurk heeft een totale hoogte van 92-94-96-98-100-102 cm.

Afwerken top/jurk: Sluit de schoudernaden.

Halsboord: Neem 132-132-138-138-144-144 st op (incl. de st van de hulpnld) rondom de hals met rondbreinld 4 mm en 2 draden Alpaca. Brei 1 nld averecht en 1 nld recht. Brei dan door in boordst. Kant, als het halsboord een hoogte van 7 cm heeft, af met r boven r en av boven av.

Armsgatboord: Neem 84-90-96-102-108-114 st op rondom het armsgat met rondbreinld 4 mm en 2 draden Alpaca. Brei 1 nld averecht en 1 nld recht. Brei dan door in boordst. Kant na 2 nld boordst 6 st af in het midden onder het armsgat. Brei nu heen en weer – en kant tegelijkertijd 3 st af aan het begin van elke nld tot het armsgatboord een hoogte van 3 cm heeft. Kant de resterende st af.

Afwerken rok/jurk: Haak met haaknld 5 mm en 2 draden Alpaca rondom de onderrand van de rok/jurk als volgt: 1 v in de eerste st, * 2 l, 1 st overslaan, 1 v in de volgende st *, herhaal *-*, en eindig met 1 hv in de eerste v van de tr.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 07.01.2009
Jurk, achterpand: Kant bij een hoogte van 48-49-50-51-52-53 cm de middelste 27-27-29-29-30-31 st af voor de hals. De schouders worden afzonderlijk verder gebreid.

Telpatroon

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 108-7) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (81)

Charlotte Ottosen 05.02.2018 - 16:49:

Hej... Er det muligt at lave denne model, i noget mere sommervenligt garn og tykkere garn, så man kan strikke med 1 tråd?

DROPS Design 06.02.2018 kl. 08:45:

Hei Charlotte. Ja, denne kjolen kan du strikke med 1 tråd fra garngruppe C. F.eks DROPS Paris eller DROPS Bomull-Lin. Bare husk å sjekke strikkefastheten din stemmer med det som står i oppskriften og omregning av garnmengden (se under Tips&Hjelp og Leksjoner). God Fornøyelse!

Ulrika Lindgren 04.11.2017 - 12:52:

Finns det beskrivning på ärmar till klänningen?

DROPS Design 06.11.2017 kl. 07:44:

Hei Ulrika. Nei, denne oppskriften er uten armer. mvh Drops design

BOIGUES 05.10.2016 - 11:53:

Bonjour Madame,je viens de finir ce modèle mais MALGRE LA BORDURE CROCHET, LE BAS ROULE TOUJOURS : que proposez-vous ? Une autre bordure en crochet, autre que des mailles serrées ? Merci de votre aide.Cordialement, Eb.

DROPS Design 05.10.2016 kl. 12:33:

Bonjour Mme Boigues, vous pouvez bloquer la robe humide en épinglant le bas et en laissant sécher à plat - ou ajouter effectivement un ou plusieurs rangs de ms selon votre goût. Bon crochet!

Anni Beyer 28.05.2016 - 15:48:

Min datter ønsker sig denne kjole, men jeg er bange for at den bliver alt for varm til hende :-). Kunne man alternativt strikke den med 1 tråd alpaca og 1 tråd Fabel eller kan de to garntyper ikke forenes når den skal vaskes ?

DROPS Design 30.05.2016 kl. 13:42:

Hej Anni. Du kan godt kombinere de to garner, men Alpaca kan ikke vaskes i maskine, saa den skal vaskes i haanden. Aendrer du til 2 traade Fabel, kan du vaske kjolen i maskine.

Vel 31.01.2016 - 21:35:

Ich würde dieses Kleid so gerne mit Cotton Merino Stricken, bin aber nicht sicher, wie ich das mit der maschenzahl machen soll. Kann ich garngruppe b mit einfachem Faden in einer größeren Größe lt. Anleitung machen? ZB statt s die Anleitung in l. Oder besser doppelter Faden, kleinere nadelgröße aber richtige Größe?

DROPS Design 03.02.2016 kl. 20:15:

An sich können Sie das Garn nicht als Ersatz verwenden, da es in Garngruppe B gehört, Alpaca doppelfädig wäre 2 x Garngruppe A oder als Ersatz Garngruppe C 1-fach. Es ist daher etwas riskant, wenn Sie das Garn trotzdem verwenden möchten, Ihre Vorschläge sind zwar theoretisch alle möglich, aber es ist nicht garantiert, dass das Kleid dann tatsächlich die passende Größe bekommt, und gerade bei diesem Modell ist es ja wichtig, dass es gut sitzt. Nehmen Sie lieber 2 Garne der Gruppe A oder ein Garn der Gruppe C.

Katharina 02.01.2016 - 16:43:

Kann ich dieses Kleid auch mit Alpaca Boucle' stricken? Das wäre dann 1 Faden mit Garngruppe C anstatt 2 Fäden mit Garngruppe A, wie hier angegeben. Würde das funktionieren? Danke.

DROPS Design 03.01.2016 kl. 16:23:

Ja, das geht. Beachten Sie, dass Sie die Garnmenge anhand der Lauflänge berechnen und anpassen müssen. Da Sie mit A doppelfädig stricken, brauchen Sie bei C nur die Hälfte der Lauflänge, also z.B. für Größe S: 450 g Alpaca = 9 x 50 g = 9 x 167 m = 1503 m, durch 2 = ca. 750 m. Auf Alpaca Bouclé (50 g = 140 m) umgerechnet sind das 6 Knäuel, für Größe S. Beachten Sie außerdem, dass Sie die Maschenprobe einhalten und dass das Kleid aufgrund der anderen Garnstruktur von Alpaca Bouclé einen anderen "Charakter" bekommt.

Michaela 07.12.2015 - 19:40:

Ich bin fast fertig mit dem Kleid und es wird toll! Allerdings rollt sich der Saum stark ein. Was kann ich dagegen machen? Vielen Dank im Voraus!

DROPS Design 09.12.2015 kl. 21:50:

Sie können das Kleid bzw. den unteren Rand unter feuchten Tüchern trocknen lassen oder den Saum anfeuchten und mit Stecknadeln auf einer geeigneten Unterlage feststecken und trocknen lassen. Das wirkt dem Einrollen entgegen.

Karin 10.09.2015 - 19:13:

Det franska svaret är inte bra; man ska börja maska av 4 m innan 1a markören, annars blir det ju hack i denna och tråden hamnar mitt i arbetet.

Tricotteuse 10.09.2015 - 14:41:

Bonjour, j'aimerais savoir ou je dois rabattre les mailles quand les instructions donnent à 33cm des côtes rabattre 8 mailles de chaque côté. Est-ce que je dois rabattre 8 mailles au début du tour et 8 mailles à la fin? Merci

DROPS Design 10.09.2015 kl. 17:12:

Bonjour Tricotteuse, on rabat les mailles des 2 emmanchures: placez 2 marqueurs, 1 au début du tour et l'autre à la moitié des mailles. Rabattez ensuite les 4 premières m, tricotez jusqu'à ce qu'il reste 4 m avant le 2ème marqueur, rabattez les 8 m suivantes (= 4 m avant+ 4 m après le marqueur), continuez jusqu'à ce qu'il reste 4 m, rabattez les 4 dernières m. Continuez ensuite chaque partie (devant & dos) séparément, en allers et retours. Bon tricot!

Iris Bellekens 28.01.2015 - 18:32:

Maat:M Ik heb zelf zitten puzzelen en denk dat het zoiets is. Aan beide kanten 6 steken afkanten. Werk opsplitsen in voor en achterkant dan verder afkanten. 2*2 steken aan beide kanten van voor en achterpand en dan nog 3*1 steek daarna afkanten beide kanten zowel voor als achterpand. Dan kwam ik op de 49 steken dat er dan nog over zijn. 6+2+2+1+1+1=13 en dan andere kant 2+2+1+1+1= 7 Dus 69 -20= 49 steken Ik heb daar stevig op zitten puzzelen denk dat het zo hoort.

DROPS Design 29.01.2015 kl. 14:36:

Hoi Iris. Ja, dat klopt. Je moet het patroon zo lezen: Je breit in de rondte en hebt 138 st = 69 voor elk pand. Dan moet je 6 st aan beide zijkanten afkanten voor de armsgaten (= 3 st op elk pand) = 63 st over op voor- en achterpand. Kant vervolgens af aan beide zijkanten van het pand zoals beschreven: 2 keer 2 st en 3 keer 1 st = 14 st in totaal = 49 st over.

Laat een opmerking achter voor DROPS 108-7