DROPS / 108 / 7

Insel by DROPS Design

DROPS Kjole, Nederdel eller Top i 2 tråde ”Alpaca”. Str: S til XXXL

Størrelse: S – M – L – XL – XXL - XXXL
Denne model kan enten strikkes som Nederdel, Top eller Kjole.
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
Farve nr 0506, mørkegrå:
Kjole:
450-500-550-600-650-700 gr
Nederdel:
300-350-400-400-450-500 gr
Top:
250-250-300-350-350-400 gr

DROPS Rundp (80 cm) nr 6 – eller den p du skal bruge for at få 15 m x 19 p glatstrik med 2 tråde på 10 x 10 cm.
DROPS Rundp (40 og 60 cm) nr 4.
DROPS Hæklenål nr 5.

Kommentarer (81)

Garnet til denne opskrift koster fra 179.55kr. Læs mere.
Rib: * 3 r, 3 vr *, gentag fra *-*.

Nederdel/kjole: Arb strikkes rundt på rundp. Slå 168-184-188-202-210-231 m op på rundp 6 med 2 tråde Alpaca. Strik 1 omg ret og 1 omg vrang, fortsæt i glatstrik. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 40-41-42-43-44-45 cm skiftes der til rundp 4. Strik 1 omg glatstrik samtidig med at der tages 42-46-38-40-30-33 m ind jævnt fordelt, dvs at ca hver 4.-4.-5.-5.-7.-7. m tages ind (tag ind ved at strikke 2 m r sm) = 126-138-150-162-180-198 m. Herfra måles arb videre! Fortsæt i Rib.

Nederdel: Luk af når Ribben måler 18 cm, nederdelen måler ialt 58-59-60-61-62-63 cm.

Top: Slå 126-138-150-162-180-198 m op på p 4 med 2 tråde Alpaca. Strik Rib i 18 cm. Følg herefter forkl under kjolen.

Kjole: Når Ribben måler 18 cm strikkes der 1 omg ret og 1 omg vrang. Skift til rundp 6, fortsæt i glatstrik. Når arb måler 33 cm lukkes der 6-6-6-8-8-10 m af i hver side til ærmegab = 57-63-69-73-82-89 m tilbage på for- og rygstk. Hver del strikkes færdig for sig.

Forstk: = 57-63-69-73-82-89 m. Luk derefter af til ærmegab i hver side i beg af hver p: 2 m 1-2-2-3-4-5 gange og 1 m 2-3-5-4-5-5 gange.
Samtidig når arb måler 37-38-38-39-39-40 cm sættes de midterste 15-15-17-17-18-19 m på 1 tråd til hals. Hver skulder strikkes færdig for sig. Nu lukkes der af i beg af p mod halsen: 3 m 1 gang, 2 m 2 gange og 1 m 3 gange = 7-7-7-8-9-10 m tilbage på skulderen. Luk af når arb måler 52-53-54-55-56-57 cm. Hele kjolen måler 92-94-96-98-100-102 cm.

Rygstk: = 57-63-69-73-82-89 m. Luk af til ærmegab som på forstk = 49-49-51-53-56-59 m. Når arb måler 48-49-50-51-52-53 cm lukkes de midterste 27-27-29-29-30-31 m af til hals. Hver skulder strikkes færdig for sig. Videre lukkes der af i beg af hver p mod halsen: 2 m 1 gang og 1 m 2 gange = 7-7-7-8-9-10 m tilbage på skulderen. Luk af når
arb måler det samme som forstk.

Montering top/kjole: Sy skuldersømmene.
Halskant: Strik 132-132-138-138-144-144 m op (inkl m på tråden foran) rundt i halsen på rundp 4 med 2 tråde Alpaca. Strik 1 omg vrang og 1 omg ret. Fortsæt i Rib. Når halskanten måler 7 cm lukkes der af med r over r og vr over vr.

Ærmegabskant: Strik 84-90-96-102-108-114 m op rundt om ærmegabet på rundp 4 med 2 tråde Alpaca. Strik 1 omg vrang og 1 omg ret. Fortsæt i Rib. Efter 2 omg Rib lukkes der 6 m af nederst under ærmegabet. Strik videre frem og tilbage på p – samtidig lukkes der 3 m af i starten af hver p til kanten måler 3 cm. Nu lukkes de resterende m af.

Montering nederdel/kjole: Hækl på nål 5 med 2 tråde Alpaca nederst rundt om kanten således: 1 fm i første m, * 2 lm, spring over 1 m, 1 fm i næste m *, gentag fra *-*, slut af med 1 km i første fm.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 07.01.2009
Bagstk:...... Når arb måler 48-49-50-51-52-53 cm lukkes de midterste 27-27-29-29-30-31 m af til hals.
Hver skulder strikkes færdig for sig.

Diagram

Charlotte Ottosen 05.02.2018 - 16:49:

Hej... Er det muligt at lave denne model, i noget mere sommervenligt garn og tykkere garn, så man kan strikke med 1 tråd?

DROPS Design 06.02.2018 kl. 08:45:

Hei Charlotte. Ja, denne kjolen kan du strikke med 1 tråd fra garngruppe C. F.eks DROPS Paris eller DROPS Bomull-Lin. Bare husk å sjekke strikkefastheten din stemmer med det som står i oppskriften og omregning av garnmengden (se under Tips&Hjelp og Leksjoner). God Fornøyelse!

Ulrika Lindgren 04.11.2017 - 12:52:

Finns det beskrivning på ärmar till klänningen?

DROPS Design 06.11.2017 kl. 07:44:

Hei Ulrika. Nei, denne oppskriften er uten armer. mvh Drops design

BOIGUES 05.10.2016 - 11:53:

Bonjour Madame,je viens de finir ce modèle mais MALGRE LA BORDURE CROCHET, LE BAS ROULE TOUJOURS : que proposez-vous ? Une autre bordure en crochet, autre que des mailles serrées ? Merci de votre aide.Cordialement, Eb.

DROPS Design 05.10.2016 kl. 12:33:

Bonjour Mme Boigues, vous pouvez bloquer la robe humide en épinglant le bas et en laissant sécher à plat - ou ajouter effectivement un ou plusieurs rangs de ms selon votre goût. Bon crochet!

Anni Beyer 28.05.2016 - 15:48:

Min datter ønsker sig denne kjole, men jeg er bange for at den bliver alt for varm til hende :-). Kunne man alternativt strikke den med 1 tråd alpaca og 1 tråd Fabel eller kan de to garntyper ikke forenes når den skal vaskes ?

DROPS Design 30.05.2016 kl. 13:42:

Hej Anni. Du kan godt kombinere de to garner, men Alpaca kan ikke vaskes i maskine, saa den skal vaskes i haanden. Aendrer du til 2 traade Fabel, kan du vaske kjolen i maskine.

Vel 31.01.2016 - 21:35:

Ich würde dieses Kleid so gerne mit Cotton Merino Stricken, bin aber nicht sicher, wie ich das mit der maschenzahl machen soll. Kann ich garngruppe b mit einfachem Faden in einer größeren Größe lt. Anleitung machen? ZB statt s die Anleitung in l. Oder besser doppelter Faden, kleinere nadelgröße aber richtige Größe?

DROPS Design 03.02.2016 kl. 20:15:

An sich können Sie das Garn nicht als Ersatz verwenden, da es in Garngruppe B gehört, Alpaca doppelfädig wäre 2 x Garngruppe A oder als Ersatz Garngruppe C 1-fach. Es ist daher etwas riskant, wenn Sie das Garn trotzdem verwenden möchten, Ihre Vorschläge sind zwar theoretisch alle möglich, aber es ist nicht garantiert, dass das Kleid dann tatsächlich die passende Größe bekommt, und gerade bei diesem Modell ist es ja wichtig, dass es gut sitzt. Nehmen Sie lieber 2 Garne der Gruppe A oder ein Garn der Gruppe C.

Katharina 02.01.2016 - 16:43:

Kann ich dieses Kleid auch mit Alpaca Boucle' stricken? Das wäre dann 1 Faden mit Garngruppe C anstatt 2 Fäden mit Garngruppe A, wie hier angegeben. Würde das funktionieren? Danke.

DROPS Design 03.01.2016 kl. 16:23:

Ja, das geht. Beachten Sie, dass Sie die Garnmenge anhand der Lauflänge berechnen und anpassen müssen. Da Sie mit A doppelfädig stricken, brauchen Sie bei C nur die Hälfte der Lauflänge, also z.B. für Größe S: 450 g Alpaca = 9 x 50 g = 9 x 167 m = 1503 m, durch 2 = ca. 750 m. Auf Alpaca Bouclé (50 g = 140 m) umgerechnet sind das 6 Knäuel, für Größe S. Beachten Sie außerdem, dass Sie die Maschenprobe einhalten und dass das Kleid aufgrund der anderen Garnstruktur von Alpaca Bouclé einen anderen "Charakter" bekommt.

Michaela 07.12.2015 - 19:40:

Ich bin fast fertig mit dem Kleid und es wird toll! Allerdings rollt sich der Saum stark ein. Was kann ich dagegen machen? Vielen Dank im Voraus!

DROPS Design 09.12.2015 kl. 21:50:

Sie können das Kleid bzw. den unteren Rand unter feuchten Tüchern trocknen lassen oder den Saum anfeuchten und mit Stecknadeln auf einer geeigneten Unterlage feststecken und trocknen lassen. Das wirkt dem Einrollen entgegen.

Karin 10.09.2015 - 19:13:

Det franska svaret är inte bra; man ska börja maska av 4 m innan 1a markören, annars blir det ju hack i denna och tråden hamnar mitt i arbetet.

Tricotteuse 10.09.2015 - 14:41:

Bonjour, j'aimerais savoir ou je dois rabattre les mailles quand les instructions donnent à 33cm des côtes rabattre 8 mailles de chaque côté. Est-ce que je dois rabattre 8 mailles au début du tour et 8 mailles à la fin? Merci

DROPS Design 10.09.2015 kl. 17:12:

Bonjour Tricotteuse, on rabat les mailles des 2 emmanchures: placez 2 marqueurs, 1 au début du tour et l'autre à la moitié des mailles. Rabattez ensuite les 4 premières m, tricotez jusqu'à ce qu'il reste 4 m avant le 2ème marqueur, rabattez les 8 m suivantes (= 4 m avant+ 4 m après le marqueur), continuez jusqu'à ce qu'il reste 4 m, rabattez les 4 dernières m. Continuez ensuite chaque partie (devant & dos) séparément, en allers et retours. Bon tricot!

Iris Bellekens 28.01.2015 - 18:32:

Maat:M Ik heb zelf zitten puzzelen en denk dat het zoiets is. Aan beide kanten 6 steken afkanten. Werk opsplitsen in voor en achterkant dan verder afkanten. 2*2 steken aan beide kanten van voor en achterpand en dan nog 3*1 steek daarna afkanten beide kanten zowel voor als achterpand. Dan kwam ik op de 49 steken dat er dan nog over zijn. 6+2+2+1+1+1=13 en dan andere kant 2+2+1+1+1= 7 Dus 69 -20= 49 steken Ik heb daar stevig op zitten puzzelen denk dat het zo hoort.

DROPS Design 29.01.2015 kl. 14:36:

Hoi Iris. Ja, dat klopt. Je moet het patroon zo lezen: Je breit in de rondte en hebt 138 st = 69 voor elk pand. Dan moet je 6 st aan beide zijkanten afkanten voor de armsgaten (= 3 st op elk pand) = 63 st over op voor- en achterpand. Kant vervolgens af aan beide zijkanten van het pand zoals beschreven: 2 keer 2 st en 3 keer 1 st = 14 st in totaal = 49 st over.

Kommentere opskrift DROPS 108-7