DROPS / 104 / 30

DROPS 104-30 by DROPS Design

Deze set bestaat uit: Gehaakte DROPS slip-over, muts en wanten met een gebreide boord van ”Eskimo”. Maat S t/m XXXL.

Dit model heeft nog geen naam. Heeft u misschien een goede voorstel?

SLIP-OVER:
Maat: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialen: DROPS Eskimo van Garnstudio,
300-300-350-400-400-450 gr nr. 46, grijs
250-250-300-350-350-400 gr nr. 14, antraciet

DROPS Haaknaald 8 mm - of de haaknld, die u nodig heeft voor een steekverhouding van 5 stk met 1 l ertussen breed en 5 toeren hoog = 10 x 10 cm.
DROPS Breinaald, rondbreinaald en sokkenbreinaald 8 mm - of de breinld, die u nodig heeft voor een steekverhouding van 11 st x 15 nld tricotst = 10 x 10 cm.

MUTS:
Maat: One-size
Hoofdomtrek: ca 56/58 cm
Materialen: DROPS Eskimo van Garnstudio,
100 gr nr. 46, grijs
50 gr nr. 14, antraciet

DROPS Rondbreinaald 8 mm (60 cm) - of de breinld, die u nodig heeft voor een steekverhouding van 11 st x 15 nld tricotst met Eskimo = 10 x 10 cm.
DROPS Haaknaald 8 mm - of de haaknld, die u nodig heeft voor een steekverhouding van 5 stk met 1 l ertussen breed en 5 toeren hoog = 10 x 10 cm.

WANTEN:
Maat: S/M – M/L
Materialen: DROPS Eskimo van Garnstudio,
100-100 gr nr. 14, antraciet
50-50 gr nr. 46, grijs

DROPS Haaknaald 7 mm - of de haaknld, die u nodig heeft voor een steekverhouding van 12 v = 10 cm breed.
DROPS Rondbreinaald 8 mm (60 cm) - of de breinld, die u nodig heeft voor een steekverhouding van 11 st x 15 nld tricotst met Eskimo = 10 x 10 cm.

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

patroontype: mutsen, set, spencer, wanten, techniek: kantpatroon, vorm: ruime muts, sjaalkraag,
2.10 EUR

SLIP-OVER

Tips Haken: Vervang het eerste stk van elke tr door 3 l.

Tips afkanten (armsgaten):
Kant af als volgt aan het begin van de toer: haak 1 hv op het aantal stk/l dat afgekant moet worden.
Kant af als volgt aan het einde van de toer: Keer het werk als het aantal af te kanten stk/l nog over is op de toer.

Achterpand: Let op de steekverhouding! Zet 53-56-62-65-71-80 st op (incl. 1 kantst aan weerskanten) met breinld 8 mm en antraciet. Brei 1 nld av (1e nld = verkeerde kant). Brei de volgende nld op de goede kant als volgt: 1 kantst * 1 r, 2 av *, herhaal steeds *-* en eindig met 1 kantst. Brei tot de Boord een hoogte van 10 cm heeft een kant dan af in patroon. Haak nu door met haaknld 8 mm en grijs als volgt:
Er zit steeds 1 l tussen elk stk. Eindig elke tr steeds met 1 stk.
1e tr: 1 v in de 2e st van de afgekante rand van de Boord, 2 l * 1 l, ca 2 cm overslaan, 1 stk in de volgende st *, herhaal *-* 22-24-26-28-30-34 keer = 23-25-27-29-31-35 stk met 1 l tussen elk stk. Let op de steekverhouding!
2e tr: Lees Info Haken! 3 l (= 1 stk) * 1 l, 1 stk in de l van de vorige tr *, herhaal *-* = 23-25-27-29-31-35 stk met 1 l tussen elk stk. Herhaal de 2e tr tot een hoogte 42-43-44-45-46-47 cm. Kant nu 2-3-3-4-4-6 x 1 st en 1 l af aan weerskanten - lees Tips Afkanten = 19-19-21-21-23-23 stk met 1 l tussen elk stk. Haak bij een hoogte van 60-64-66-68-70-72 cm 1 tr over de eerste 5-5-6-6-6-6 stk aan weerskanten = 9-9-9-9-11-11 stk in de hals. Hecht af.

Voorpand: Zet op en brei zoals het achterpand. Haak vervolgens door met haaknld 8 mm zoals beschreven voor het achterpand en kant af voor de armsgaten aan weerskanten van het werk zoals voor het achterpand. Kant tegelijkertijd bij een hoogte van 45-47-47-49-49-51 cm de middelste 9-9-9-9-11-11 stk af voor de hals (afkanten = haak niet over de middelste 9-9-9-9-11-11 stk). Haak elk deel van het voorpand afzonderlijk verder. Haak door tot een hoogte van 62-64-66-68-70-72 cm. Herhaal dit op het tweede deel van het voorpand.

Afwerken: Sluit de Boord met de 1 kantst als naadtoeslag. Naai de gehaakte delen aan elkaar. Sluit de schoudernaden.

Armsgatrand: Neem 54-60-63-69-72-81 st op rondom de armsgaten met sokkenbreinld 8 mm en antraciet. Brei Boordst * 1 r, 2 av *, herhaal steeds *-* tot de boord een hoogte van 5 cm heeft. Kant af in patroon.

Hals: De hals wordt heen en weer gebreid. Plaats 1 merkdraad in het middenachter. Neem 57-70 st op van de goede kant rondom de hals met rondbreinld 8 mm en antraciet. Begin in het rechter hoek van het voorpand en ga naar boven langs en rondom de hals en naar beneden tot aan de linker hoek van het voorpand. Zorg ervoor dat er een gelijk aantal st wordt opgenomen aan weerskanten van de merkdraad. Brei 1 nld r op de verkeerde kant en meerder tegelijkertijd gelijkmatig verdeeld 21-23 st in deze nld = 78-93 (het aantal st moet deelbaar door 3 zijn). Brei door als volgt: 1 ribbelst, * 1 r, 2 av *, herhaal *-* en eindig met 1 r en 1 ribbelst. Brei zo door totdat de Boord een hoogte van ca 7 cm heeft. Meerder nu 4 x 1 st in de eerste 3 av-herhaling aan weerskanten van de merkdraad op het middenachter. Meerder in elke 2e nld = 102-117 st (brei de nieuwe st av). Brei door totdat de hals een totale hoogte van 18-18-18-18-22-22 cm heeft. Kant af in patroon.

Afwerken: Naai de hals vast aan het voorpand op het middenvoor met de afgekante stk/l. Naai eerst het linker deel vast. Naai vervolgens het rechter deel vast op het linker.

MUTS

Info Haken: Vervang elk 1e stk van de tr door 3 l. Eindig elke tr met 1 hv in de 3e l van het begin van de tr.

Muts: De muts wordt van boven naar beneden gehaakt.
Er komt steeds 1 l tussen elk stk.
Haak met haaknld 8 mm en antraciet als volgt:
1e tr: Haak 4 l. Haak vervolgens 5 stk met 1 l ertussen elk stk in de 1e l. Eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de tr = 6 stk.
2e tr: Lees Info Haken! 3 l * 1 l, 2 stk in de l van de vorige tr *, herhaal steeds *-* en eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de tr = 12 stk met 1 l tussen elk stk.
3e tr: Haak als de 2e tr = 24 stk met 1 l tussen elk stk.
4e tr: Haak * 1 stk in de l van de vorige tr, 1 l *, herhaal steeds *-* tot een hoogte van 16 cm. Hecht af.

Neem 57 st op vanaf de goede kant met rondbreinld 8 mm en antraciet Eskimo langs de onderkant van de muts. Brei vervolgens * 1 r, 2 av *, herhaal *-*. Kant bij een hoogte van 10 cm af in patroon.

WANTEN

Tips Minderen: Minder 1 v als volgt: Steek de haaknld in de eerste st, haal door, steek de haaknld in de volgende st, haal door, maak een omslag en haal die door de 3 lusjes op de haaknld.

Wanten: Haak 28-32 l met haaknld 7 mm en antraciet en sluit deze tot een ring met 1 hv.
1e tr: * 1 v in elke van de eerste 3 l, 1 l overslaan *, herhaal steeds *-* = 21-24 v. Haak door met v in elke v in het rond. Maak bij een hoogte van 8 cm een opening voor de duim als volgt: Haak 5-6 l aan het begin van de nld en sla tegelijkertijd de eerste 5-6 v over. Haak door met v in elke v. Haak in de volgende tr ook v in elk van de 5-6 l van de vorige tr = 21-24 v. Haak door tot een hoogte van 19 cm, of tot de gewenste hoogte (er moet nu nog ca 2 cm gehaakt worden). Haak in de volgende tr alle v 2 aan 2 samen - lees Tips Minderen = 11-12 v (haak 1 v in de laatste v voor Maat S/M). Haak 1 tr zonder minderingen en haak in de volgende tr nog een keer alle v 2 aan 2 samen = 6-6 v (haak 1 v in de laatste v voor maat S/M). Haak nog 1 nld met minderingen op dezelfde manier = 3 v over. Rijg de draad door de resterende st en trek stevig aan. Hecht af.

Duim: Haak 10-12 v rondom de opening van de duim. Haak 1 v in elke v en minder tegelijkertijd 1 v aan weerskanten door 2 v samen te haken = 8-10 v. Haak in het rond met 1 v in elke v. Haak bij een duimhoogte van ca 5 cm (of bij de gewenste hoogte) 1 tr v en minder tegelijkertijd alle v door deze samen te haken = 4-5 v over. Rijg de draad door de resterende st en trek stevig aan. Hecht af.

Boord: Neem 21 st op langs de onderrand van de want met sokkenbreinld 8 mm en grijs Eskimo. Brei * 1 r, 2 av *, herhaal *-*. Brei zo door tot de Boord een hoogte van 8 cm heeft en kant af in patroon. Haak nog 1 want op dezelfde manier.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 104-30.