DROPS / 104 / 30

DROPS 104-30 by DROPS Design

Settet består av: Virkad DROPS väst, mössa och vantar med resårer i ”Eskimo”. Stl S till XXXL

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

VÄST:
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS Eskimo från Garnstudio
nr 46, mellangrå:
300-300-350-400-400-450 gr
nr 14, mörkgrå:
250-250-300-350-350-400 gr

DROPS Virknål nr 8 - eller det nål.nr du måste ha för att få 5 st med 1 lm emellan i bredden och 5 v på höjden på 10 x 10 cm.
DROPS St, Rundst och Strumpst nr 8 - eller det st.nr du måste ha för att få 11 m x 15 v i slätst på 10 x 10 cm.

Garnet till detta mönstret kostar 220kr. Läs mer.
Virkinfo: 1:a st i början på v ersätts av 3 lm.

Avmaskningstips (ärmhål): Det avm i slutet på v genom att virka fram till det antal st/lm som ska avm och sedan vända arb.
Det avm i början på v genom att virka sm över det antal st/lm som ska avm.

Bakst: Kontrollera stickfastheten! Lägg upp 53-56-62-65-71-80 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 8 med mörkgrå. Sticka 1 v avigt på avigsidan. Sedan stickas nästa v sett från rätsidan så här: 1 kantm * 1 rm, 2 am * upprepa *-* och avsluta med 1 kantm. Sticka tills resåren mäter 10 cm och maska av med rm över rm och am över am. Nu virkas det med nål 8 och mellangrå så här:
Det skall alltid vara 1 lm mellan varje st. Varje varv avslutas alltid med 1 st.
varv 1: 1 fm i 2:a m på avm.kanten på resåren, 2 lm, * 1 lm, hoppa över ca 2 cm,
1 st i nästa m * upprepa *-* totalt 22-24-26-28-30-34 ggr = 23-25-27-29-31-35 st med
1 lm mellan varje. Kontrollera Virkfastheten!
varv 2: Läs Virkinfo! 3 lm (= 1 st) * 1 lm, 1 st om lm från föregående v * upprepa *-* = 23-25-27-29-31-35 st med 1 lm mellan varje. Virka varv 2 tills arb mäter 42-43-44-45-46-47 cm, sedan avm 1 st och 1 lm i varje sida på varje varv totalt 2-3-3-4-4-6 ggr - läs avm.tips = 19-19-21-21-23-23 st med 1 lm mellan varje. När arb mäter 60-64-66-68-70-72 cm virkas det 1 varv endast över de 5-5-6-6-6-6 yttersta st i varje sida = 9-9-9-9-11-11 st till hals.

Framst: Lägg upp och sticka som bakst. Virka som på bakst. Maska av för ärmhål i sidan som på bakst. Samtidigt när arb mäter 45-47-47-49-49-51 cm avmaskas de mittersta 9-9-9-9-11-11 st till hals (det avm genom att inte virka över de mittersta 9-9-9-9-11-11 st). Härifrån virkas varje sida färdig för sig. Virka tills arb mäter 62-64-66-68-70-72 cm. Upprepa på den andra sidan.

Montering: Sy ihop resåren i nederkanten innanför 1 kantm. Sy ihop det virkade kant i kant. Sy axelsömmarna.

Ärmkant: Sticka upp 54-60-63-69-72-81 m runt ärmhålen på strumpst 8 med mörkgrå. Sticka resår * 1 rm, 2 am * upprepa *-* tills kanten mäter 5 cm. Maska av med rm över rm och am över am.

Krage: Arb stickas fram och tillbaka på rundst. Sätt 1 märktråd mitt bak i nacken. Sticka upp från rätsidan 57-70 m på rundst 8 med mörkgrå runt halsen. Starta nederst i höger hörn på framst, fortsätt upp längs sidan på halsen, runt nacken och ner längs den andra sidan, det stickas inte upp i nederkanten på halsringningen fram. Se till att det stickas upp ca lika många m på varje sida om märktråden mitt bak. Sticka 1 räta v på avigsidan samtidigt som det ökas 21-23 m jämnt fördelat = 78-93 (delbart med 3). Sedan stickas det så här: 1 rätst m, * 1 rm, 2 am * upprepa *-* och avsluta med 1 rm och 1 rätst m. Fortsätt så tills resåren mäter ca 7 cm. Nu ökas det 1 m på vartannat v totalt 4 ggr i var och ett av de 3 aviga partierna på varje sida om märktråden mitt bak = 102-117 m (de ökade m stickas aviga). Sticka tills halskanten mäter 18-18-18-18-22-22 cm. Maska av med rm över rm och am över am.

Montering: Sy kragen mot kanten mitt fram. Sy först den vänstra delen, sedan den högra delen över den vänstra.

MÖSSA:
Storlek: One size
Huvudmått: ca 56/58 cm
Garnåtgång: DROPS Eskimo från Garnstudio
100 gr nr 46, mellangrå
50 gr nr 14, mörkgrå

DROPS Rundst nr 8 (60 cm) - eller det st.nr du måste ha för att få 11 m x 15 v i slätst med Eskimo på 10 x 10 cm.
DROPS Virknål nr 8 - eller det nål.nr du måste ha för att få 5 st med 1 lm emellan i bredden och 5 v på höjden på 10 x 10 cm.

Virkinfo: I början på varje v ersätts första st med 3 lm. Varje varv avslutas med 1 sm i 3:e lm i början på v.

Mössa: Mössan virkas uppifrån och ner.
Det ska alltid vara 1 lm mellan varje st.
Virka med nål 8 och mellangrå.
varv 1: Virka 4 lm, sedan virka 5 st med 1 lm mellan varje i den 1:a lm. Avsluta med 1 sm i 3:e lm i början på v = 6 st.
varv 2: Läs Virkinfo! 3 lm, * 1 lm, 2 st om lm från föregående v * upprepa *-* och avsluta med 1 sm i 3:e lm i början på v = 12 st med 1 lm mellan varje.
varv 3: Virka som varv 2 = 24 st med 1 lm mellan varje.
varv 4: Virka * 1 st i lm från föregående v,
1 lm * upprepa *-* tills arb mäter 16 cm. Klipp och fäst tråden.
Sticka upp 57 m från rätsidan på rundst 8 med mörkgrå Eskimo nederst längs kanten på mössan. Sedan stickas det
* 1 rm, 2 am * upprepa *-*. Maska av med rm över rm och am över am när resåren mäter 10 cm.

VANTAR:
Storlek: S/M – M/L
Garnåtgång: DROPS Eskimo från Garnstudio
100-100 gr nr 14, mörkgrå
50-50 gr nr 46, mellangrå

DROPS Virknål nr 7 - eller det nål.nr du måste ha för att få 12 fm i bredden på 10 cm.
DROPS Strumpst nr 8 - eller det st.nr du måste ha för att få 11 m x 15 v i slätst med en tråd på 10 x 10 cm.

Minskningstips:
Ihopvirkning av 2 fm till 1 fm: Virka 1 fm, men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka nästa fm men när sista genomdragningen görs dras tråden genom alla m på nålen - det är nu minskat 1 fm.

Vante: Virka 28-32 lm med nål 7 och mörkgrå och slut dem till 1 ring med 1 sm i 1:a lm.
varv 1: * 1 fm i var och en av de 3 första lm, hoppa över 1 lm * upprepa *-* = 21-24 fm. Sedan virkas det fm runt och runt. När arb mäter 8 cm görs det öppning för tummen genom att virka 5-6 lm i början på v, hoppa över de följande 5-6 fm och fortsätt med fm runt som förut. På nästa v virkas det 1 fm i var och en av de 5-6 lm som virkades för tum-öppningen = 21-24 fm. Fortsätt runt tills arb mäter 19 cm, ev till önskad längd (det återstår ca 2 cm till färdigt mått). Nu minskas det genom att virka ihop m 2 och 2 v runt - läs minskn.tips = 11-12 fm (virka 1 fm i den resterande fm i stl S/M). Virka 1 v utan att minska, sedan virkas det 1 v samtidigt som det minskas genom att virka ihop m 2 och 2 v runt = 6-6 fm (virka 1 fm i den resterande fm i stl S/M). Virka 1 v till med minskn på samma sätt = 3 fm kvar. Tråckla tråden genom de resterande m och drag åt, fäst ordentligt.

Tumme: Virka 10-12 fm runt öppningen för tummen. Virka 1 fm i varje fm runt om samtidigt som det minskas 1 fm i varje sida genom att virka ihop 2 fm = 8-10 fm. Virka 1 fm i varje fm runt och runt. När tummen mäter ca 5 cm (ev till önskad längd) virkas det 1 v med fm samtidigt som det minskas genom att virka ihop m 2 och 2 = 4-5 fm kvar. Tråckla tråden genom de resterande m och drag åt, fäst ordentligt.

Resår: Sticka upp 21 m runt nederkanten på vanten på strumpst 8 med mellangrå Eskimo. Sticka * 1 rm, 2 am * upprepa *-*. Sticka tills resåren mäter 8 cm och maska av med rm över rm och am över am. Virka 1 vante till.

Diagram

Imke 07.10.2018 - 23:24:

Beim Stricken des Kragens: Was sind 3 li-Partien?

DROPS Design 08.10.2018 kl. 09:33:

Liebe Imke, es sind 3 Mal 2 li Maschen auf beiden Seiten der Markierung = sie haben dann 6 Mal 3 M li (anstatt 2 M li vom Bündchen) an der Markierung, dann 6 Mal 4 M li, dann 6 Mal 5 M li, und endlich 6 Mal 6 M li an der Markierung (alle andere li Maschen sind 2). Viel Spaß beim stricken!

Johanne Alain 14.03.2017 - 20:49:

Présentement je fais le modèle 104-30 et je suis bloqué à la bordure d'encolure, après le 7 cm de hauteur de côtes je ne comprends pas comment augmenter de 1 m dans chacune des 3 sections envers de chaque côté....

DROPS Design 15.03.2017 kl. 09:00:

Bonjour Mme Alain, vous allez augmenter 1 maille dans chacune des 3 sections 2 mailles envers (vu sur l'endroit) de chaque côté du marqueur au milieu dos, vous aurez ainsi au milieu dos d'abord 3 m env (et 2 m env dans les autres sections de chaque côté), puis 4 m env etc. Continuez toujours en côtes 1 m end/2 m env dans les autres sections en m envers. Bon tricot!

Ann-Kathrin 25.09.2015 - 18:12:

Hallo, leider finde ich keine Angabe dazu, wie man vom gestrickten Bund zum Häkeln übergeht? Kann ich in jede gestrickte Masche ein Stäbchen häkeln?

DROPS Design 03.10.2015 kl. 10:20:

In der 1. R ist beschrieben, wie Sie die Häkelmaschen ansetzen: Sie überspringen immer ca. 2 cm und häkeln dann 1 Stb + 1 Lm in die gestrickte M, die nach ca. 2 cm kommt. Achten Sie dabei darauf, dass nichts spannnt oder sich wellt.

Kiki 18.11.2013 - 11:54:

Hallo, wie wird der Strickbund an den Häkel-Teil angebracht? Kann man Strickmaschen an Häkelmaschen aufnehmen oder wird er einfach angenäht? Und wie Breit muss man den Rand stricken? LG Kerstin

DROPS Design 18.11.2013 kl. 15:01:

Liebe Kiki, diese ältere Anleitung war unvollständig übersetzt. Wir entschuldigen uns dafür und haben es nun ergänzt. Ich hoffe, Ihre Fragen sind damit beantwortet.

Lone 01.08.2007 - 10:59:

Rigtig smart sæt!

Martina.k 31.07.2007 - 08:47:

Geweldig truitje, kun je goed combineren,kan niet wachten

Sharon 25.07.2007 - 15:34:

I LOVE this vest,and can't wait to make it!! You just keep coming up with better patterns every year!!

Sharon 19.07.2007 - 04:35:

I adore the hat!

Ragnhild 09.07.2007 - 13:55:

Tøff!!!

Ellinor 04.07.2007 - 20:42:

Jag gillar mössan - tuff!

Kommentér oppskrift DROPS 104-30