DROPS / 104 / 30

DROPS 104-30 by DROPS Design

Settet består av: Heklet DROPS vest i, lue og votter med vr-border i ”Eskimo”. Str S til XXXL

DROPS design: Modell nr EE-127
--------------------------------------------------------

f.nr 46, mellomgrå:
300-300-350-400-400-450 gr
f.nr 14, mørkgrå:
250-250-300-350-350-400 gr

DROPS Heklenål nr 8 - eller den nålen du må ha for å få 5 st med 1 lm i mellom i bredden og 5 rader i høyden på 10 x 10 cm.
DROPS Pinne, Rundp og Settp nr 8 - eller den p du må ha for å få 11 m x 15 p glstrikk på 10 x 10 cm.

DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 19.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 22.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 24.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 242kr. Les mer.
Hekleinfo: Første st på beg av omg erstattes av 3 lm.

Felletips (ermhull): Det felles på slutten av raden ved å hekle frem til det antall st/lm som skal felles og deretter snu arb.
Det felles på beg av raden ved å hekle kjm over det antall st/lm som skal felles.

Bakstk: Husk på strikkefastheten! Legg opp 53-56-62-65-71-80 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 8 med mørkgrå. Strikk 1 p vrang fra vrangen. Videre strikkes neste p sett fra retten slik: 1 kantm * 1 r, 2 vr * gjenta fra *-* og avslutt med 1 kantm. Strikk til vrborden måler 10 cm og fell av med rett over rett og vrang over vrang. Videre hekles det med nål 8 og med mellomgrå slik:
Det skal alltid være 1 lm mellom hver st. Hver rad avsluttes alltid med 1 st.
1.omg: 1 fm i 2 m på avfellingskanten på vr-borden, 2 lm * 1 lm, hopp over ca 2 cm, 1 st i neste m * gjenta fra *-* totalt 22-24-26-28-30-34 ganger = 23-25-27-29-31-35 st med 1 lm mellom hver. Husk på Heklefastheten!
2.omg: Les Hekleinfo! 3 lm (= 1 st) * 1 lm, 1 st om lm fra forrige omg * gjenta fra *-* = 23-25-27-29-31-35 st med 1 lm mellom hver. Hekle 2.rad til arb måler 42-43-44-45-46-47 cm, videre felles det 1 st og 1 lm i hver side på hver rad totalt 2-3-3-4-4-6 ganger - les Felletips = 19-19-21-21-23-23 st med 1 lm mellom hver. Når arb måler 60-64-66-68-70-72 cm hekles det 1 rad kun over de 5-5-6-6-6-6 ytterste st i hver side = 9-9-9-9-11-11 st til hals. Klipp og fest tråden.

Forstk: Legg opp og strikk som bakstk. Videre hekles det som på bakstk. Fell til ermhull i siden som på bakstk. Samtidig når arb måler 45-47-47-49-49-51 cm felles de midterste 9-9-9-9-11-11 st til hals (det felles ved og ikke hekle over de midterste 9-9-9-9-11-11 st). Herfra hekles hver side ferdig for seg. Hekle til arb måler 62-64-66-68-70-72 cm. Gjenta på den andre siden.

Montering: Sy sammen vr-borden i nederkanten innenfor 1 kantm. Sy heklingen sammen kant i kant. Sy skuldersømmene.

Ermkant: Strikk opp 54-60-63-69-72-81 m rundt ermhullene på settp 8 med mørkgrå. Strikk vrbord * 1 r, 2 vr * gjenta fra *-* til kanten måler 5 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang.

Hals: Arb strikkes frem og tilbake på rundp. Sett 1 merketråd midt bak i nakken. Strikk opp fra retten 57-70 m på rundp 8 med mørkgrå rundt halsen. Start nederste i høyre hjørne på forstk, fortsett opp langs siden av halsen, rundt nakken og ned langs den andre siden, det strikkes ikke opp i nederkanten av halsringningen foran. Pass på at det strikkes opp ca like mange m på hver side av merketråden midt bak. Strikk 1 p rett fra vrangen samtidig som det økes 21-23 m gjevnt fordelt = 78-93 (delelig med 3). Videre strikkes det slik: 1 m rille, * 1 rett, 2 vrang * gjenta fra *-* og avslutt med 1 rett og 1 m rille. Fortsett slik til vrborden måler ca 7 cm. Nå økes det 1 m på hver 2.p totalt 4 ganger i hver av de 3 vr-partiene på hver side av merketråden midt bak = 102-117 m (de økte m strikkes vrang). Strikk til halskanten måler 18-18-18-18-22-22 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang.

Montering: Sy halsen til bolen midt foran der det er felt st/lm. Sy først den venstre delen. Deretter syes den høyre delen over den venstre.

LUE:
Størrelse: One size
Hodemål: ca 56/58 cm
Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
100 gr f.nr 46, mellomgrå
50 gr f.nr 14, mørkgrå

DROPS Rundpinne nr 8 (60 cm) - eller den p du må ha for å få 11 m x 15 p glstrikk med Eskimo på 10 x 10 cm.
DROPS Heklenål nr 8 - eller den nålen du må ha for å få 5 st med 1 lm i mellom i bredden og 5 rader i høyden på 10 x 10 cm.

Hekleinfo: På beg av hver omg erstattes første st med 3 lm. Hver rad avsluttes med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.

Lue: Luen hekles fra toppen og nedover.
Det skal alltid være 1 lm mellom hver st.
Hekle på nål 8 med mellomgrå.
1.omg: Hekle 4 lm, deretter hekle 5 st med 1 lm mellom hver i den 1.lm. Avslutt med i kjm i 3. lm på beg av omg = 6 st.
2.omg: Les Hekleinfo! 3 lm * 1 lm, 2 st om lm fra forrige omg * gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i 3 lm på beg av omg = 12 st med 1 lm mellom hver.
3.omg: Hekle som 2.omg = 24 st med 1 lm mellom hver.
4.omg: Hekle * 1 st i lm fra forrige omg, 1 lm * gjenta fra *-* nedover til arb måler 16 cm. Klipp og fest tråden.
Strikk opp fra retten 57 m på rundp 8 med mørkgrå Eskimo nederst langs kanten på luen. Videre strikkes det * 1 r, 2 vr * gjenta fra *-*. Fell av med rett over rett og vrang over vrang når vr-borden måler 10 cm.

50-50 gr f.nr 46, mellomgrå
100-100 gr f.nr 14, mørkgrå

DROPS Heklenål nr 7 - eller den nålen du må ha for å få 12 fm i bredden på 10 cm.
DROPS Settpinne nr 8 - eller den p du må ha for å få 11 m x 15 p glstrikk med en tråd på 10 x 10 cm.

Felletips: Sammenhekling av 2 fm til 1 fm: Hekle 1 fm, men vent med siste gjennomtrekkning (= 2 m på nålen), hekle deretter neste fm men når siste gjennomtrekning gjøres trekkes tråden gjennom alle m på nålen - det er nå felt 1 fm.

Vott: Hekle 28-32 lm på nål 7 med mørkgrå og sett dem til 1 ring med 1 kjm.
1.omg: * 1 fm i hver av de 3 første lm, hopp over 1 lm * gjenta fra *-* = 21-24 fm. Videre hekles det fm rundt og rundt. Når arb måler 8 cm lages det åpning til tommel ved å hekle 5-6 lm på beg av omg, hopp over de neste 5-6 fm og fortsett med fm rundt som før. På neste omg hekles det 1 fm i hver av de 5-6 lm som ble heklet til tommel-åpning = 21-24 fm. Fortsett rundt til arb måler 19 cm, evt til ønsket lengde (det gjenstår ca 2 cm til ferdig mål). Nå felles det ved å hekle 1 og 1 fm sm omg rundt = 11-12 fm (hekle 1 fm i den resternde fm i str S/M) - les Felletips. Hekle 1 omg uten å felle, deretter hekles det 1 omg samtidig som det felles ved å hekle 1 og 1 fm sm omg rundt = 6-6 fm (hekle 1 fm i den resternde fm i str S/M). Hekle 1 omg til med felling på samme måte = 3 fm tilbake. Tråkle tråden gjennom de resterende m og snurp sammen, fest godt.

Tommel: Hekle 10-12 fm rundt åpningen på tommelen. Hekle 1 fm i hver fm rundt samtidig som det felles 1 fm i hver side ved og hekle 2 fm sm = 8-10 fm. Hekle 1 fm i hver fm rundt og rundt. Når tommelen måler ca 5 cm (evt til ønsket lengde) hekles det 1 omg med fm samtidig som det felles ved å hekle 1 og 1 fm sm = 4-5 fm tilbake. Tråkle tråden gjennom de resterende m og snurp sammen, fest godt.
Vr-bord: Strikk opp 21 m rundt nederkanten på votten på settp 8 med mellomgrå Eskimo. Strikk * 1 r, 2 vr * gjenta fra *-*. Strikk til vrborden måler 8 cm og fell av med rett over rett og vrang over vrang. Hekle 1 vott til.

Imke 07.10.2018 - 23:24:

Beim Stricken des Kragens: Was sind 3 li-Partien?

DROPS Design 08.10.2018 kl. 09:33:

Liebe Imke, es sind 3 Mal 2 li Maschen auf beiden Seiten der Markierung = sie haben dann 6 Mal 3 M li (anstatt 2 M li vom Bündchen) an der Markierung, dann 6 Mal 4 M li, dann 6 Mal 5 M li, und endlich 6 Mal 6 M li an der Markierung (alle andere li Maschen sind 2). Viel Spaß beim stricken!

Johanne Alain 14.03.2017 - 20:49:

Présentement je fais le modèle 104-30 et je suis bloqué à la bordure d'encolure, après le 7 cm de hauteur de côtes je ne comprends pas comment augmenter de 1 m dans chacune des 3 sections envers de chaque côté....

DROPS Design 15.03.2017 kl. 09:00:

Bonjour Mme Alain, vous allez augmenter 1 maille dans chacune des 3 sections 2 mailles envers (vu sur l'endroit) de chaque côté du marqueur au milieu dos, vous aurez ainsi au milieu dos d'abord 3 m env (et 2 m env dans les autres sections de chaque côté), puis 4 m env etc. Continuez toujours en côtes 1 m end/2 m env dans les autres sections en m envers. Bon tricot!

Ann-Kathrin 25.09.2015 - 18:12:

Hallo, leider finde ich keine Angabe dazu, wie man vom gestrickten Bund zum Häkeln übergeht? Kann ich in jede gestrickte Masche ein Stäbchen häkeln?

DROPS Design 03.10.2015 kl. 10:20:

In der 1. R ist beschrieben, wie Sie die Häkelmaschen ansetzen: Sie überspringen immer ca. 2 cm und häkeln dann 1 Stb + 1 Lm in die gestrickte M, die nach ca. 2 cm kommt. Achten Sie dabei darauf, dass nichts spannnt oder sich wellt.

Kiki 18.11.2013 - 11:54:

Hallo, wie wird der Strickbund an den Häkel-Teil angebracht? Kann man Strickmaschen an Häkelmaschen aufnehmen oder wird er einfach angenäht? Und wie Breit muss man den Rand stricken? LG Kerstin

DROPS Design 18.11.2013 kl. 15:01:

Liebe Kiki, diese ältere Anleitung war unvollständig übersetzt. Wir entschuldigen uns dafür und haben es nun ergänzt. Ich hoffe, Ihre Fragen sind damit beantwortet.

Lone 01.08.2007 - 10:59:

Rigtig smart sæt!

Martina.k 31.07.2007 - 08:47:

Geweldig truitje, kun je goed combineren,kan niet wachten

Sharon 25.07.2007 - 15:34:

I LOVE this vest,and can't wait to make it!! You just keep coming up with better patterns every year!!

Sharon 19.07.2007 - 04:35:

I adore the hat!

Ragnhild 09.07.2007 - 13:55:

Tøff!!!

Ellinor 04.07.2007 - 20:42:

Jag gillar mössan - tuff!

Kommentér oppskrift DROPS 104-30