Espel by DROPS Design

Gebreide trui met V-hals, structuurmotief en raglanmouwen in DROPS Paris. Maat kinderen 5 tot 14 jaar.

Maat:
5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 - 13/14 jaar
Maten in cm:
110/116-122/128-134/140-146/152-158/164
Materialen: DROPS Paris van Garnstudio
500-550-600-650-700 gr nr. 48, petroleumgroen

DROPS Rond- en sokkenbreinld 4mm – of de breinld, die u nodig heeft om de volgende steekverhouding te krijgen: 19 st x 25 nld tricotst = 10 x 10 cm.

vanaf 0.78 € /50g
DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 0.93 € /50g
Breiwebshop
Bestel
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 0.78 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 7.80€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

Tips Minderen (geldt voor de raglan):
Minder op de goede kant als volgt: Begin 3 st voor de st met de merkdraad, 2 st av samen breien, 3 r (de merkdraad zit in de st in het midden, 2 st av samen breien.
Minder op de verkeerde kant als volgt: Begin 3 st voor de st met de merkdraad, 2 st r samen breien, 3 av (de merkdraad zit in de st in het midden, 2 st r samen breien.

Motief: Zie de teltekeningen M.1 en M.2. Alle naalden van de teltekeningen zijn weergegeven op de goede kant. De Nederlandse vertaling van de symbolen in de teltekeningen staan onderaan dit patroon en ze staan in dezelfde verticale volgorde als de symbolen naast de teltekening.

Achter- en voorpand: De trui wordt in het rond gebreid. Zet 132-140-144-156-168 st op met rondbreinld 4mm en Paris. Brei 1 nld recht. Plaats 1 merkdraad aan het begin van de nld en 1 merkdraad na 66-70-72-78-84 st (= zijkanten). Brei 5 cm boordst 1 r/1 av. Brei door volgens teltekening M.1 tot de vereiste afmetingen. Meerder tegelijkertijd vanaf een hoogte van 9 cm 4-5-5-5-5 x 1 st aan elke zijde van beide merkdraden op elke 4½ -4-5-5½ -5½ cm = 148-160-164-176-188 st (brei de nieuwe st gaandeweg mee in het patroon). Kant bij een hoogte van 27-29-33-34-35 cm 8 st af aan weerskanten voor de armsgaten (dwz 4 st aan weerskanten van beide merkdraden) = 132-144-148-160-172 st op het voor- en achterpand. Plaats 1 merkdraad in het midden van het voorpand (= na 33-36-37-40-43 st). Leg het werk terzijde en brei de mouwen.

Mouw: Zet 42-42-48-48-48 st op met sokkenbreinld 4 mm en Paris. Brei 1 nld r. Plaats 1 merkdraad aan het begin van de nld (= midden van de ondermouw). Brei 4 cm boordst 1 r/1 av. Brei door volgens teltekening M.1. Meerder vanaf een hoogte van 6-8-8-8-6 cm 10-12-10-12-14 x 1 st aan weerskanten van de merkdraad op elke 3-2½ -3½ -3-3 cm = 62-66-68-72-76 st. Brei tegelijkertijd bij een hoogte van 14-15-16-17-18 cm 1 herhaling van M.2 en brei weer door volgens M.1. Herhaal M.2 nog een keer bij een hoogte van 25-28-30-31-33 cm. Kant bij een hoogte van 35-39-42-45-48 cm 8 st af van het midden van de ondermouw (dwz 4 st aan weerskanten van de merkdraad) = 54-58-60-64-68 st. Leg het werk terzijde en brei nog een mouw.

Pas: Zet de mouwen op dezelfde nld als de panden boven de afgekante st van de armsgaten = 240-260-268-288-308 st. Plaats 1 merkdraad in elke overgang tussen panden en mouwen (Plaats de merkdraden in de eerste en laatste st van de mouw) = 4 merkdraden. Brei door volgens M.1. Brei 1 nld voordat de minderingen voor de raglan beginnen.

Raglan: Minder 1 st aan elke zijde van de 4 merkdraden (= 8 minderingen per nld) – lees Tips Minderen. Minder 15-15-17-17-18 keer in elke 2e nld en vervolgens 4-6-5-7-8 keer in elke nld.
Kant tegelijkertijd bij een hoogte van 32-34-38-39-40 cm de middelste 4 st van het voorpand af voor de hals (2 st aan weerskanten van de merkdraad) – De trui wordt verder heen en weer gebreid vanaf het middenvoor.
Kant hierna 2 x 1 st af aan de halszijden in elke 4e nld en vervolgens 1 st in elke 2e nld tot de vereiste afmetingen (het afkanten van de hals loopt over de minderingen van de raglan, zodat er minder minderingen op het voorpand komen dan op het achterpand).
Als de minderingen voor de raglan en het afkanten voor de hals voltooid zijn, staan er ca 64 tot 68 st op de nld. Brei nog 1 nld en minder tegelijkertijd gelijkmatig naar een totaal van 54-56-56-58-60 st. Het werk heeft nu een hoogte van ca 45-48-53-55-57 cm tot aan de schouder.

Hals: De hals wordt in het rond gebreid.

Gekrulde rand: Neem 38 tot 52 st op van de afgekante st van de hals = 92 tot 112 st op de breinld. Brei 5 nld tricotst en kant vervolgens af met 1 r/1av.

Boord: Neem 72 tot 90 st op (het aantal st moet deelbaar zijn door 6) achter de gekrulde rand. Brei 3 cm boordst 3 r/3 av. Kant af in patroon.

Telpatroon

= recht op de goede kant, averecht op de verkeerde kant (tricotst).
= averecht op de goede kant, recht op de verkeerde kant.

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS Children 15-16) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (12)

Dörte Blümer 18.03.2016 - 11:06:

Wie heißt das Muster zu diesem Pulli?

DROPS Design 21.03.2016 kl. 11:09:

Liebe Dörte, ich bin nicht sicher, ob ich Ihre Frage richtig verstanden habe: das Diagramm für dieses Strukturmuster finden Sie unten neben der Schnittzeichnung.

Anita Hernes 21.06.2015 - 08:41:

Om eg ønsker å strikke denne i ull kva anbefaler de då V tråd og pinnestr?

DROPS Design 23.06.2015 kl. 12:26:

Hej Anita. Se garnalternativerne for DROPS Paris (gruppe C) her eller klik paa GARNALTERNATIVER överst paa mönstret. Du skal have den samme strikkefasthed: 19 m x 25 p glstrikk paa 10x10 cm, saa husk at strikke en pröve.

Tinie Van Tilborg 09.11.2013 - 14:47:

IK kom er niet uit hoe ik het patroon moet breien kunt u me helpen

DROPS Design 12.11.2013 kl. 12:48:

Hoi Tinie. Zou je wat duidelijker in kunnen zijn wat je probleem is? Dan zal ik proberen je verder te helpen.

Jeanette O 21.02.2013 - 12:05:

Kan jeg få dette oversat til dansk: DROPS Design 13.02.2013 kl. 17:14: Dear Nicole, the neck is done in 2 "pieces", you firsts work a rolling edge (5 rounds st st cast off with K1/P1), then pick up sts once again behind this edge and work rib K3/P3 for 3 cm. Happy Knitting!

DROPS Design 21.02.2013 kl. 18:17:

Hej Jeanette. Der står at halsen laves i to "stykker". Du strikker først rullekanten (5 p glatstrik og lukker af med 1 r/1 vr). Derefter tager du m op bagved rullekanten og strikker 3 cm rib 3 r/3 vr.

Nicole 13.02.2013 - 13:26:

So I am finally picking this back up and at the neck, is this meant to be using keeling to be able to continue in the round? If not what other technique do I need to look at?

DROPS Design 13.02.2013 kl. 17:14:

Dear Nicole, the neck is done in 2 "pieces", you firsts work a rolling edge (5 rounds st st cast off with K1/P1), then pick up sts once again behind this edge and work rib K3/P3 for 3 cm. Happy Knitting!

Nelleke 11.12.2012 - 14:19:

Zit de boord die je aan het eind breit alleen aan de voorkant achter de gekrulde rand? Of helemaal in het rond ook? Dank u.

DROPS Design 11.12.2012 kl. 14:55:

Hij zit alleen aan de voorkant achter de gekrulde rand

Nicole 18.09.2012 - 04:06:

The chart M1, I need to confirm it is k1, p1 for 1 row, next row is knit, repeat? The knit row doesn't make sense to me....

DROPS Design 18.09.2012 kl. 14:34:

Yes, you knit in the round so every row is from the RS, so row 1 is: k1, p1 repeat on the row, row 2 is: k all stitches etc. I hope this is clearer for you

Nicole 18.09.2012 - 04:04:

The chart M1, I need to confirm it is k1, p1 for 1 row, next row is knit, repeat? The knit row doesn't make sense to me....

DROPS Design 18.09.2012 kl. 14:34:

See my answer on your second question

Nelleke 18.02.2012 - 21:06:

Ik wil na een periode weer verder met de trui. Alleen zie ik nergens meer de teltekening!

DROPS Design 20.02.2012 kl. 11:17:

Hoi Nelleke. Staat de teltekening nu niet onderaan het patroon? Hij zou er moeten zijn naast de maattekening.

DROPS Design NL 20.12.2011 - 12:05:

U moet de mouwen in de rondte breien. U krijgt dan geen naden om te sluiten. U sluit aan het eind van de mouw 8 st in het midden van de ondermouw. U kunt dan gerust de mouwen meebreien op de pas zoals beschreven en u krijgt aan het eind alleen kleine openingen in de oksels. Succes!

Laat een opmerking achter voor DROPS Children 15-16