Espel by DROPS Design

DROPS tröja i ”Paris” med v-ringning, strukturmönster och raglanärm.

Tags: marin, raglan, tröjor,

Storlek: 5/6 - 7/8 - 9/10 -11/12 - 13/14 år
Stl i cl:
110/116-122/128-134/140-146/152-158/164
Garnåtgång: DROPS Paris från Garnstudio
500-550-600-650-700 gr nr 48, petrol

DROPS Rundst och Strumpst nr 4
- eller det st.nr du måste ha för att få 19 m x 25 v i slätst på 10 x 10 cm.

Garnet till detta mönstret kostar 90kr. Läs mer.
Avmaskningstips (gäller raglan):
Maska av så här från rätsidan: Starta 3 m före m med märktråd, sticka 2 am tills, 3 rm (m med märktråd sitter i mitten), 2 am tills.
Maska av så här på avigsidan: Starta 3 m före m med märktråd: 2 rm tills, 3 am (m med märktråd sitter i mitten), 2 rm tills.

Mönster: Se diagram M.1 och M.2. Diagr visar mönstret sett från rätsidan.

Fram- och bakst: Arb stickas runt på st. Lägg upp 132-140-144-156-168 m på rundst 4 med Paris. Sticka 1 räta v. Sätt 1 märktråd i början på v och 1 märktråd efter 66-70-72-78-84 m (= mitt i sidorna). Sedan stickas det resår 1 rm/1 am tills arb mäter 5 cm.
Fortsätt med M.1 till färdigt mått. Samtidigt när arb mäter 9 cm ökas det 1 m på varje sida om varje märktråd med 4½-4-5-5½-5½ cm mellanrum totalt 4-5-5-5-5 ggr = 148-160-164-176-188 m (de ökade m stickas löpande in i mönstret). När arb mäter 27-29-33-34-35 cm avm 8 m i varje sida för ärmhål (dvs 4 m på varje sida av märktrådarna) = 132-144-148-160-172 m kvar totalt på fram- och bakst. Sätt 1 märktråd mitt på framst (= efter 33-36-37-40-43 m). Lägg arb åt sidan.

Ärm: Lägg upp 42-42-48-48-48 m på strumpst 4 med Paris. Sticka 1 räta v. Sätt 1 märktråd i början på v (= mitt under ärmen). Fortsätt med resår 1 rm/1 am tills arb mäter 4 cm. Fortsätt med M.1. När arb mäter 6-8-8-8-6 cm ökas det 1 m på varje sida om märktråden mitt under ärmen med 3-2½-3½-3-3 cm mellanrum totalt 10-12-10-12-14 ggr = 62-66-68-72-76 m. Samtidigt när arb mäter 14-15-16-17-18 cm stickas M.2 en gång på höjden innan det fortsätts vidare med M.1. Upprepa M.2 när arb mäter 25-28-30-31-33 cm. När arb mäter 35-39-42-45-48 cm avm 8 m mitt under ärmen (= 4 m på var sida om märktråden) = 54-58-60-64-68 m.
Lägg arb åt sidan och sticka en ärm till.

Axelparti: Sätt ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det avm för ärmhål = 240-260-268-288-308 m. Sätt 1 märktråd i varje övergång mellan framst, bakst och ärmar (sätt märktrådarna i första och sista m på ärmen) = 4 märktrådar. Fortsätt med M.1. Sticka 1 v innan det börjas med raglanavm på nästa varv.

Raglanavm: Det avm 1 m på varje sida om de 4 märktrådarna (= 8 avm per gång) – läs avm.tips ovan. Maska av på vartannat v 15-15-17-17-18 ggr och sedan på varje v 4-6-5-7-8 ggr.
Samtidigt när arb mäter 32-34-38-39-40 cm avm de 4 mittersta m på framst till hals (2 m på varje sida om märktråden) – arb stickas vidare fram och tillbaka från mitt fram.
Fortsätt avm 1 m mot halsen på vart 4:e v 2 ggr och sedan på vartannat v till färdigt mått (halsavm kan ev gå över raglanavm så att det blir färre avm på framst än på bakst). Efter alla avm till raglan och hals är det ca 64-68 m kvar på st. Sticka 1 v samtidigt som det minskas jämnt fördelat till 54-56-56-58-60 m. Arb mäter ca 45-48-53-55-57 cm upp till axeln.

Halskant: Arb stickas runt på st.

Rullkant: Sticka upp 38-52 m där det är avm i halsen = 92-112 m på st. Sedan stickas det 5 v i slätst innan det maskas av löst med 1 rm/1 am.
Resår: Sticka upp 72-90 m (delbart med 6) på baksidan av rullkanten. Sticka resår 3 rm/ 3 am i 3 cm. Maska av med rm över rm och am över am.

Montering: Sy ihop under ärmarna.

Dörte Blümer 18.03.2016 - 11:06:

Wie heißt das Muster zu diesem Pulli?

DROPS Design 21.03.2016 kl. 11:09:

Liebe Dörte, ich bin nicht sicher, ob ich Ihre Frage richtig verstanden habe: das Diagramm für dieses Strukturmuster finden Sie unten neben der Schnittzeichnung.

Anita Hernes 21.06.2015 - 08:41: www.anitahernesphoto ...

Om eg ønsker å strikke denne i ull kva anbefaler de då V tråd og pinnestr?

DROPS Design 23.06.2015 kl. 12:26:

Hej Anita. Se garnalternativerne for DROPS Paris (gruppe C) her eller klik paa GARNALTERNATIVER överst paa mönstret. Du skal have den samme strikkefasthed: 19 m x 25 p glstrikk paa 10x10 cm, saa husk at strikke en pröve.

Tinie Van Tilborg 09.11.2013 - 14:47:

IK kom er niet uit hoe ik het patroon moet breien kunt u me helpen

DROPS Design 12.11.2013 kl. 12:48:

Hoi Tinie. Zou je wat duidelijker in kunnen zijn wat je probleem is? Dan zal ik proberen je verder te helpen.

Jeanette O 21.02.2013 - 12:05:

Kan jeg få dette oversat til dansk: DROPS Design 13.02.2013 kl. 17:14: Dear Nicole, the neck is done in 2 "pieces", you firsts work a rolling edge (5 rounds st st cast off with K1/P1), then pick up sts once again behind this edge and work rib K3/P3 for 3 cm. Happy Knitting!

DROPS Design 21.02.2013 kl. 18:17:

Hej Jeanette. Der står at halsen laves i to "stykker". Du strikker først rullekanten (5 p glatstrik og lukker af med 1 r/1 vr). Derefter tager du m op bagved rullekanten og strikker 3 cm rib 3 r/3 vr.

Nicole 13.02.2013 - 13:26:

So I am finally picking this back up and at the neck, is this meant to be using keeling to be able to continue in the round? If not what other technique do I need to look at?

DROPS Design 13.02.2013 kl. 17:14:

Dear Nicole, the neck is done in 2 "pieces", you firsts work a rolling edge (5 rounds st st cast off with K1/P1), then pick up sts once again behind this edge and work rib K3/P3 for 3 cm. Happy Knitting!

Nelleke 11.12.2012 - 14:19:

Zit de boord die je aan het eind breit alleen aan de voorkant achter de gekrulde rand? Of helemaal in het rond ook? Dank u.

DROPS Design 11.12.2012 kl. 14:55:

Hij zit alleen aan de voorkant achter de gekrulde rand

Nicole 18.09.2012 - 04:06:

The chart M1, I need to confirm it is k1, p1 for 1 row, next row is knit, repeat? The knit row doesn't make sense to me....

DROPS Design 18.09.2012 kl. 14:34:

Yes, you knit in the round so every row is from the RS, so row 1 is: k1, p1 repeat on the row, row 2 is: k all stitches etc. I hope this is clearer for you

Nicole 18.09.2012 - 04:04:

The chart M1, I need to confirm it is k1, p1 for 1 row, next row is knit, repeat? The knit row doesn't make sense to me....

DROPS Design 18.09.2012 kl. 14:34:

See my answer on your second question

Nelleke 18.02.2012 - 21:06:

Ik wil na een periode weer verder met de trui. Alleen zie ik nergens meer de teltekening!

DROPS Design 20.02.2012 kl. 11:17:

Hoi Nelleke. Staat de teltekening nu niet onderaan het patroon? Hij zou er moeten zijn naast de maattekening.

DROPS Design NL 20.12.2011 - 12:05:

U moet de mouwen in de rondte breien. U krijgt dan geen naden om te sluiten. U sluit aan het eind van de mouw 8 st in het midden van de ondermouw. U kunt dan gerust de mouwen meebreien op de pas zoals beschreven en u krijgt aan het eind alleen kleine openingen in de oksels. Succes!

Kommentér oppskrift DROPS Children 15-16